Skip to content

نوشیدنی های مناسب برای دیابتی ها

نوشیدنی های مناسب دیابتی ها

کسانی که به دیابت مبتلا هستند، برخی از تغییرات رژیم غذایی باید داشته باشند که می‌تواند انتخاب شما در مورد نوشیدن را محدود کند. داشتن دیابت به این معنی است که شما باید سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. اگر این کار را نکنید، داروها نیز به‌درستی اثر نمی‌کنند و ممکن است به داروهای بیشتری احتیاج داشته باشید.

تنظیم رژیم غذایی شما

با هر دو نوع دیابت، تنظیم آنچه می‌خورید و می‌نوشید، بخش مهمی از معادله بهداشت و درمان است. وقتی ما در مورد دیابت نوع 1 صحبت می‌کنیم، رژیم را محدود نمی‌کنیم، مگر اینکه توصیه کنیم بیمار رژیم غذایی برای سلامت قلب داشته باشد. بااین‌حال، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید بدانند که چه تعداد و کدام نوع کربوهیدرات را می‌خورند تا به میزان مناسب دوز انسولین کمک کنند. متخصص غدد شما می‌تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه این کار را به‌درستی انجام دهید.

برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند، به‌ویژه اگر اضافه‌وزن دارند، تمرکز روی تلاش برای کاهش حداقل 15 تا 20 کیلو است، به همین دلیل تأثیر بسیار زیادی بر روی سطح گلوکز برای کوتاه‌مدت و بر تعداد داروهای موردنیاز شما دارد. اگر شما می‌توانید وزن خود را ثابت نگه‌دارید، به شما کمک می‌کند تا قند خون کاهش یابد و تعداد داروها کاهش یابد.

برای این کار، تمرکز باید روی “غذای سالم و کنترل وزن” باشد. خوردن غذای سالم به معنای جلوگیری از وعده‌های غذایی پرچرب، مانند غذاهای سرخ‌شده، شیرینی‌های غلیظ و چربی‌های حیوانی است و کنترل یعنی خوردن مقادیر کمتر.

به‌طورکلی، اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید باید به دنبال این باشید که:

  • اندازه غذا را محدود کنید.
  • فست فود کمتری بخورید.
  • بیشتر اوقات در خانه طبخ کنید تا بتوانید آنچه را که می‌خورید کنترل کنید و اندازه آن‌ها را بررسی کنید.
  • نسبت چربی، کربوهیدرات و پروتئین را در رژیم غذایی خود، کنترل کنید.
  • مصرف نمک را محدود کنید.
  • مصرف قندهای اضافه‌شده را محدود کنید.

چرا نوشیدنی‌های قندی مضر هستند

نوشیدن نوشیدنی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند، وارد جریان خون شده و منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود. مایعات توسط دستگاه گوارش به‌سرعت و سریع‌تر از غذا، تجزیه می‌شوند و قندهای موجود در قهوه‌های شیرین، نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا نوشابه‌های معمولی خیلی سریع مسیر خون شما را پیدا می‌کنند. نوشیدن چنین نوشیدنی‌هایی با مواد غذایی می‌تواند به کاهش سرعت ورود آن‌ها به جریان خون کمک کند و به بدن شما فرصت دهد تا در پردازش قندها به نتیجه برسد، اما باید کل کربوهیدرات‌های کلیدی که مصرف می‌کنید را کنترل کنید.

شما باید از نوشیدنی‌های قندی پرهیز کنید زیرا باعث افزایش سریع سطح قند خون می‌شوند. این می‌تواند منجر به کم‌آبی و احتمالاً کتواسیدوز دیابتی شود. کتواسیدوز وضعیت خطرناکی است که وقتی قند خون زیاد می‌شود باعث می‌شود بدن از چربی سوخت استفاده کند. هنگامی‌که چربی می‌سوزد، این ماده جانبی به نام کتون را ایجاد می‌کند. این کتون ها در خون ایجاد می‌شوند و در صورت عدم درمان آن‌ها می‌توانند کشنده شوند.

نکته اصلی این است که از نوشیدنی‌هایی که حاوی شکر اضافه نیستند، استفاده کنید و میزان مصرف قندهای طبیعی را محدود کنید. شما باید مراقب باشید که مصرف چنین نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید، حتی آب‌میوه‌هایی که 100٪ میوه هم دارند، زیرا آن‌ها ازنظر کربوهیدرات‌های سریع العمل مانند قندها سرشار هستند و یک فنجان سودا یا آب معادل شش قاشق چای‌خوری شکر خواهد داشت.

درحالی‌که نوشابه‌های رژیمی حاوی کالری یا قند نیستند، در برخی مطالعات آن‌ها با افزایش خطر چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. مطمئناً آن‌ها گزینه بهتری نسبت به همتایان پر قند خود هستند، اما شما باید به دنبال محدود کردن میزان مصرف سدیم رژیم نیز باشید.

چه می‌توانم بنوشم؟

در اینجا چند پیشنهاد برای موارد کم‌کالری یا بدون کالری که می‌توانید بنوشید، حتی اگر دیابت دارید:

آب‌معدنی یا سلتزر

آب‌معدنی و برخی از گونه‌های آن حاوی طعم‌های بدون قند هستند که هیچ کالری اضافه نمی‌کنند. ابتدا برچسب را بررسی کنید، زیرا برخی از مارک‌ها می‌توانند سطح سدیم بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند.

چای‌های گیاهی

جوشاندن یک فنجان چای گیاهی داغ یا سرد مانند چای زنجبیل، عطروطعم زیادی به آب می‌بخشد و هیدراتاسیون بسیار خوبی را بدون قند و کالری فراهم می‌کند. برای اطمینان از داشتن قند و شکر، بهترین گزینه است.

دومنوش ها و دیابت

آب مخلوط با طعم‌دهنده

مخلوطی از آب ساده با یک‌تکه یا دو عدد مرکبات، می‌تواند بدون افزودن زیاد قند یا کالری زیادی، بسیار خوشمزه باشد.

قهوه یا چای سیاه یا سبز

قهوه و چای حاوی کالری نیستند و به‌طورکلی چراغ سبز را برای مصرف مواد غذایی در رژیم غذایی سالم دریافت می‌کنند، اگرچه لازم است از میزان کافئین آن‌ها آگاه باشید. کافئین در حد متوسط ​​خوب است. شیر، خامه یا شکر زیادی را در هیچ‌یک از این مواد قرار ندهید، بلکه فقط از شیر کم‌چرب استفاده کنید و قند را به‌طور کامل مصرف نکنید.

قهوه و دیابت

آب

هنگامی‌که مبتلابه دیابت نوع 2 هستید، آب همیشه باید اولین انتخاب نوشیدنی شما باشد. نوشیدن حدود 2 لیوان آب قبل از غذا یکی از بهترین راه‌های کاهش کالری است. شما باید حداقل هشت لیوان در روز بنوشید و فراموش نکنید که آب ازدست‌رفته در هنگام ورزش را جایگزین کنید. اگر می‌خواهید آب معطرتر شود، کمی لیمو در آب فشار دهید.

شیر کم‌چرب

ازنظر تغذیه‌ای، شیر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما است. به دلیل کالری و کربوهیدرات موجود در شیر، کنترل مصرف شیر مهم است. شیر یکی از نوشیدنی‌های خوب برای رژیم غذایی برای دیابت محسوب می‌شود زیرا کلسیم و ویتامین D را تأمین می‌کند و یک منبع خوب پروتئین است. اگر در حال حاضر شیر کامل یا کم‌چرب (2 درصد) می‌نوشید، عاقلانه است که کم‌چرب (1 درصد) بنوشید. از شیر نترسید، اما اندازه‌ی غذای خود را محدود کنید. یک فنجان 8 لیتری شیر بدون چربی 90 کالری و 12 گرم کربوهیدرات دارد.

 آب‌میوه 100 درصد

آب‌میوه حتی اگر 100٪ تمام آب طبیعی بدون قند اضافه‌شده باشد می‌تواند مشکل‌ساز باشد. قندهای طبیعی موجود در میوه نسبت به قندهای مصنوعی سالم‌تر هستند، اما باز هم می‌تواند سطح قند خون شما را بالا ببرد. فقط مراقب باشید که اندازه آن را محدود کنید. همچنین می‌توانید آب‌میوه را با آب ساده مخلوط‌کنید تا قند کمتری در هر وعده مصرف شود.

اسموتی ها تقریباً همان داستان آب‌میوه است. آن‌ها می‌توانند بسیار خوشمزه و پر از مواد مغذی و مواد خوب برای تقویت ایمنی باشند، اما می‌توانند حاوی کالری و قندهای طبیعی زیادی نیز باشند. فقط به این نکته توجه داشته باشید که چقدر می‌نوشید و کالری کلی و کربوهیدرات روزانه خود را محاسبه می‌کنید.

آب سبزیجات

درحالی‌که بیشتر آب‌میوه های طبیعی سرشار از قند است، می‌توانید آب گوجه‌فرنگی یا یک جایگزین آب سبزیجات را امتحان کنید. برای تهیه طعم‌دهنده ویتامین‌ها و مواد معدنی، سبزی‌ها برگ سبز، کرفس یا خیار خود را با تعداد کمی از انواع توت‌ها ترکیب کنید. یادتان باشد که انواع توت‌ها را به‌عنوان بخشی از کل کربوهیدرات خود برای روز حساب کنید.

آب سبزیجات در دیابت

در مورد الکل

الکل برای افراد دیابتی مناسب نیست و باید آن را با اعتدال مصرف کرد زیرا حاوی کالری زیادی است. الکل می‌تواند اثر خفیفی برای کاهش قند خون داشته باشد، اما این غالباً بیشتر از جبران کربوهیدرات موجود در نوشیدنی است. برخلاف تصور عامه، خود الکل به قند تبدیل نمی‌شود، بلکه تأثیر تأخیری بر پایداری سطح قند خون شما خواهد داشت. به همین دلیل، نوشیدن مشروبات الکلی ممکن است خطر ابتلا به قند خون پایین را برای برخی افراد افزایش دهد، به‌ویژه اگر انسولین یا داروهای کاهش‌دهنده گلوکز مصرف کنند؛ بنابراین، مهم است كه در مورد خطر الكل و قند خون پایین با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قصد نوشیدن الکل بالا دارید، بنابراین توصیه می‌کنم قبل از غذا خوردن، بخورید، زیرا غذا در معده به جذب مقداری الکل و کاهش سرعت قندها در جریان خون کمک می‌کند.

کلام آخر

اگر اخیراً به دیابت مبتلا شده‌اید، حتماً در مورد تغییرات توصیه‌شده رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید. با یک متخصص رژیم غذایی مشورت کنید تا مطمئن شوید که از تغذیه مناسب دارید.

مطالب مرتبط