Skip to content

چگونه از شر درد نفخ در بارداری خلاص شوید؟

نفخ در بارداری

چگونه از شر درد نفخ در بارداری خلاص شوید؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری نفخ معده را تجربه می‌کنند که معمولاً به خودی خود از بین می‌رود، اما درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش ناراحتی و کاهش مقدار گاز کمک کنند.

افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث شل شدن روده در دوران بارداری می‌شود. این افزایش هضم را کند می‌کند، احتمال یبوست را بیشتر می‌کند و اغلب منجر به آروغ زدن و نفخ می‌شود.

در حالی که جلوگیری از گاز در دوران بارداری غیرممکن است، چندین درمان خانگی مطمئن می‌توانند نفخ را کاهش دهند و ناراحتی را از بین ببرند. بسیاری از این راهها از یبوست جلوگیری می‌کنند، که به طور قابل توجهی در ایجاد نفخ مؤثر است.

شما می‌توانید برای کمک به کاهش گازهای دردناک در دوران بارداری تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. اگر این کار مؤثر نبود، باید راه حل‌های دیگر را با پزشک خود در میان بگذارید.

درد نفخ در بارداری چیست؟

همه افراد هنگام هضم غذا در بدن خود گاز تولید می‌کنند. ما همچنین هنگام بلع و غذا خوردن هوا جذب می‌کنیم پس منطقی است که این هوا و گاز باید راهی برای خروج از بدن ما پیدا کند. در دوران بارداری، گاز ممکن است آنطور که باید از طریق دستگاه گوارش ما عبور نکند.

علائم اصلی

گاز می‌تواند در روده شما گیر کند که باعث درد می‌شود. یک زن باردار با رشد کودک فضای کمتری در شکم خود دارد. به طور طبیعی، کودک روده‌ها را فشار می‌دهد و درد ناشی از گاز را برای مادر بیشتر می‌کند.

علائم درد نفخ در بارداری
علائم درد نفخ در بارداری

برخی از علائم اصلی عبارتند از:

  • درد در ناحیه شکم
  • گرفتگی
  • عبور گاز
  • افزایش اندازه شکم شما

دلایل اصلی

پروژسترون هورمونی است که در دوران تخمک گذاری و بارداری توسط زنان تولید می‌شود. این هورمون بر روی عضلات بدن اثر آرامش بخش دارد.

پروژسترون همچنین ماهیچه‌های دستگاه گوارش شما را شل می‌کند و باعث کند شدن آن می‌شود. وقتی این سیستم کند می‌شود، حرکت گاز و هر چیز دیگر به سمت روده بزرگ و خارج از مقعد دشوارتر می‌شود. گاز ایجاد می‌شود و شکم شروع به درد می‌کند.

چه کسانی در دوران بارداری ممکن است دچار درد گاز شوند؟

از آنجایی که همه گازها را به عنوان یک محصول جانبی گوارشی می دانند و تغییرات هورمونی در بدن شما گاز بیشتری ایجاد می‌کند، هر فردی که باردار است می‌تواند درد ناشی از گاز بارداری را تجربه کند.

تشخیص درد گاز بارداری

تشخیص تجمع گاز در دوران بارداری می‌تواند برای پزشکان چالش برانگیز باشد. آن‌ها ممکن است مجبور شوند از آزمایش‌های خاص برای جلوگیری از هر گونه خطری برای کودک شما اجتناب کنند.

ممکن است پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما و اینکه آیا در دوران بارداری شما عوارضی وجود داشته است سؤال کند. آن‌ها از شما سؤالاتی می‌پرسند تا تشخیص دهند که آیا یبوست دارید یا خیر. همچنین ممکن است آندوسکوپی فوقانی را برای مشاهده مری، معده و روده کوچک شما تجویز کنند.

تشخیص درد نفخ در بارداری
تشخیص درد نفخ در بارداری

درمان نفخ بارداری

ممکن است نیاز باشد در دوران بارداری از داروهای خانگی یا درمان‌های تسکین نفخ بدون نسخه استفاده کنید.

دارو

پزشک شما ممکن است سایمتیکون را برای کمک به شکستن حباب‌های گاز تجویز کند. سایمتیکون در اکثر داروهای ضد گاز موجود در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. برای کودک شما مضر نیست، اما قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه‌ای نخواهید داشت.

همچنین ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که یک ملین یا شیاف برای شما تجویز کند که به سیستم گوارش شما کمک می‌کند تا سریعتر عمل کند. آن‌ها همچنین ممکن است یک مکمل فیبر تجویز کنند.

درمان‌های خانگی برای تسکین گاز در دوران بارداری

1. نوشیدن آب زیاد

سطوح بالای پروژسترون در دوران بارداری می‌تواند هضم را کند کند و باعث ایجاد گاز شود. آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده، که قبلاً مؤسسه پزشکی بود، توصیه می‌کند که زنان باردار حدود 10 فنجان یا 2.3 لیتر آب در روز بنوشند.

نوشیدن آب قبل یا بعد از غذا به معده کمک می‌کند تا غذا را هضم کند. هر غذای هضم نشده وارد روده کوچک می‌شود، جایی که باکتری‌ها آن را تجزیه می‌کنند و در این فرآیند گاز تولید می‌کنند. بنابراین هیدراته ماندن می‌تواند به کاهش تجمع گاز کمک کند.

هیدراتاسیون همچنین می‌تواند از یبوست، یکی دیگر از علل گاز، جلوگیری کند. وقتی بدن فردی کم آب می‌شود، مدفوع او خشک و سفت می‌شود. نوشیدن آب زیاد مدفوع را نرم نگه می‌دارد و به عبور راحت مدفوع از روده کمک می‌کند.

همچنین، بهتر است به جای سریع خوردن، آب به آرامی میل شود زیرا احتمال قورت دادن هوا بیشتر است که می‌تواند باعث ایجاد گاز شود.

2. اجتناب از نوشیدنی‌های خاص

برخی از افراد هنگام نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی مواد زیر دچار گاز می‌شوند:

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن گازی است که در طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها وجود دارد، از جمله:

  • کولا و سایر نوشابه‌های گازدار
  • نوشیدنی‌های انرژی زای گازدار
  • آب‌های گازدار

مردم بیشتر این گاز را از طریق آروغ زدن دفع می‌کنند، اما دی اکسید کربن نیز می‌تواند باعث نفخ شود. قندهای اضافه شده یا شیرین کننده‌های مصنوعی در بسیاری از نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند به گاز روده کمک کنند.

فروکتوز

فروکتوز یک قند طبیعی است که در بیشتر میوه‌ها وجود دارد. تولید کنندگان اغلب فروکتوز را به انواع دسرها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌کنند. برخی از افراد قادر به هضم فروکتوز نیستند. در این حالت، قند می‌تواند در روده بزرگ تخمیر شود و باعث ایجاد گاز و نفخ شود. اصطلاح پزشکی برای این اختلال گوارشی سوء جذب فروکتوز است.

سوربیتول

سوربیتول یک جایگزین قند کم کالری است. با این حال، بدن قادر به هضم سوربیتول نیست. برخی افراد در نتیجه درد شکم، نفخ و گاز را تجربه می‌کنند.

اجتناب از نوشیدنی های حاوی مواد خاص
اجتناب از نوشیدنی های حاوی مواد خاص

3. نگه داشتن دفتر خاطرات غذایی

در دوران بارداری، بسیاری از زنان رژیم غذایی سالم‌تری را انتخاب می‌کنند. بسیاری از غذاهای سالم سرشار از فیبر هستند و افزودن آنها به رژیم غذایی می‌تواند در کوتاه مدت میزان گاز را افزایش دهد.

برخی از غذاهای پر فیبر همچنین حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای به نام الیگوساکارید هستند. هنگامی که باکتری‌های روده الیگوساکاریدها را تجزیه می‌کنند، گاز نیتروژن تولید می‌کنند. برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به این اثر حساس‌تر هستند.

غذاهای حاوی الیگوساکارید عبارتند از:

  • لوبیا
  • غلات کامل
  • کلم
  • گل كلم
  • کلم بروکسل
  • مارچوبه

داشتن یک دفتر یادداشت غذایی می‌تواند به نشان دادن اینکه آیا مواد غذایی در شدت گاز نقش دارند یا خیر کمک کند.

4. خوردن فیبر بیشتر

هنگام اتخاذ یک رژیم غذایی با فیبر بالا، نوشیدن مایعات زیاد مهم است. اگرچه غذاهای پر فیبر می‌توانند در کوتاه مدت گاز را افزایش دهند، اما به مرور زمان به کاهش یبوست که یکی از دلایل اصلی گاز روده است، کمک می‌کنند.

فیبر این کار را با کشیدن آب و نرم کردن مدفوع به دست می‌آورد. این امر عبور آن از روده را آسان می‌کند، هضم را تسریع می‌کند و زمان کمتری برای تجمع گاز می‌دهد.

اگر فردی به رژیم غذایی با فیبر بالا روی می‌آورد، استراتژی‌های زیر می‌تواند به جلوگیری از افزایش موقت نفخ کمک کند:

  • افزایش مصرف فیبر به تدریج در طی چند ماه
  • خوردن تنها بخش‌های کوچکی از غذاهای با فیبر بالا برای دادن زمان کافی برای هضم
  • غذا را به طور کامل بجوید تا در معده راحت‌تر هضم شود
  • نوشیدن مایعات زیاد، اطمینان از وجود آب کافی برای نرم کردن مدفوع فیبری
رژیم غذایی حاوی فیبر
رژیم غذایی حاوی فیبر

5. مصرف مکمل‌های فیبر

مکمل‌های فیبر می‌توانند با کاهش یبوست به تسکین گاز کمک کنند. یک بررسی سیستماتیک در سال 2015 نشان داد که زنان بارداری که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند، اجابت مزاج مکرر و قوام مدفوع بهتری نسبت به زنانی که مصرف نمی‌کنند، دارند. نویسندگان خاطرنشان کردند که تأیید این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. قبل از مصرف هر گونه مکمل در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک مشورت کنید.

6. ورزش منظم

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند هضم را تسریع کند و یبوست را تسکین دهد. محققان در یک مطالعه در سال 2012 از 49 بزرگسال سالم دریافتند که فعالیت بدنی متوسط ​​و زیاد باعث بهبود ترانزیت روده بزرگ در زنان می‌شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کند که زنان باردار سالم حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع، در هفته داشته باشند. بهتر است این فعالیت را در چند روز تقسیم کنید.

CDC همچنین توصیه می‌کند که زنانی که فعالیت‌های هوازی با شدت بالا مانند دویدن انجام می‌دهند، از پزشک خود بپرسند که چگونه رژیم‌های ورزشی خود را در دوران بارداری تنظیم کنند.

7. پوشیدن لباس راحت

لباس‌هایی که دور کمرشان تنگ هستند می‌توانند فشار بیشتری بر شکم وارد کنند که ممکن است تجمع گاز را افزایش دهد. پوشیدن لباس گشاد مادر در مراحل بعدی بارداری می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

پوشیدن لباس راحت در بارداری
پوشیدن لباس راحت در بارداری

8. کاهش سطح استرس

مدیتیشن و یوگا می‌توانند به آرامش در دوران بارداری کمک کنند. برخی افراد وقتی استرس دارند نفخ بیشتری را تجربه می‌کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که افراد هنگام اضطراب هوای بیشتری می‌بلعند. گازهای مرتبط با استرس نیز می‌توانند از علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشند.

IBS یک اختلال گوارشی است که باعث درد شکم و تغییر در عادات روده می‌شود.

علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ
  • گاز
  • گرفتگی
  • یبوست
  • اسهال

اگرچه علت دقیق IBS ناشناخته است، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استرس می‌تواند این علائم را تحریک کند. زنانی که گازهای ناشی از استرس را در دوران بارداری تجربه می‌کنند، می توانند از درمان‌های کنترل استرس و آرامش‌بخشی مانند مدیتیشن و یوگا بهره‌مند شوند.

بررسی شواهد در سال 2016 نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند یک درمان ایمن و مؤثر برای افراد مبتلا به علائم IBS باشد، اگرچه محققان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات با کیفیت بیشتری مورد نیاز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

یک زن باردار ممکن است از گاز و نفخ احساس ناراحتی کند، اما این علائم به ندرت بر نوزاد تأثیر می‌گذارد.

با این حال، اگر نفخ با علائم زیر همراه است، با پزشک مشورت کنید:

  • درد شدید شکمی که بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد
  • یبوست که بیش از 1 هفته طول بکشد
  • اسهال که بیش از 2 روز طول بکشد
  • مدفوع سیاه یا خونی
  • تهوع و استفراغ

این علائم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی جدی‌تری باشد، بنابراین ارزیابی پزشک مهم است.

علائم حاد نفخ در بارداری
علائم حاد نفخ در بارداری

عوارض درد نفخ

نفخ می‌تواند دردناک باشد، به خصوص اگر باردار باشید. با این حال، در بیشتر شرایط، این مشکلی نیست که بتواند به شما یا کودک شما آسیب برساند. اگرچه کمی ناراحت کننده است، اما با درمان مناسب، می‌توانید از دردهای نفخ بارداری عبور کنید.

اگر در دوران بارداری درد در شکم خود احساس می‌کنید، ممکن است نفخ باشد. با این حال، شرایط دیگر می‌تواند باعث درد در معده شود، به خصوص زمانی که باردار هستید. اگر دردی را تجربه کردید که بیش از 30 دقیقه طول کشید یا عود کرد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است در حال زایمان باشید یا شرایط دیگری داشته باشید که نیاز به درمان فوری دارد.

کلام پایانی

درد نفخ در بارداری شایع است. در حالی که می‌تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد، به ندرت باعث نگرانی می‌شود. برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند کمک کننده باشد، از جمله نوشیدن مایعات زیاد، یادداشت روزانه غذایی و ورزش منظم. بسیاری از این درمان‌ها بر پیشگیری از یبوست، که یکی از دلایل مهم نفخ است، تمرکز دارند. اگر دوره‌های دردناک و مداوم نفخ یا سایر علائم نگران کننده در دوران بارداری رخ داد، به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323146#takeaway

https://www.medicinenet.com/how_do_you_get_rid_of_gas_pains_while_pregnant/article.htm

مطالب مرتبط