Skip to content

 کراس‌فیت یا اورنج‌تئوری : کدام‌یک تمرین بهتری است؟

مقایسه کراس فیت و اورنج تئوری

 مقایسه کراس‌فیت یا اورنج‌تئوری : کدام‌یک تمرین بهتری است؟

مقایسه کراس فیت و اورنج تئوری : تصمیم‌گیری در مورد نوع تمرینات آمادگی جسمانی کار دشواری است. آیا وزنه‌برداری برایتان مناسب‌تر است یا بیشتر مایلید به بدن‌سازی بپردازید؟ شنا کردن مفیدتر است یا پیاده‌روی در مسافت طولانی؟ یا ترجیح می‌دهید با انجام تمرینات شدید ورزشی از زمان خود نهایت استفاده را ببرید؟مقالۀ امروز به مقایسۀ این دو روش و معرفی گزینۀ مناسب و متناسب با اهداف و شرایط جسمانی شما می‌پردازد.

 پس از تصمیم‌گیری راجع به نوع تمرین موردنظر، گام بعدی برنامه‌ریزی و یافتن مربی می‌تواند باشد.

برنامه‌های آمادگی جسمانی گروهی روشی مؤثر برای ایجاد تحول در روال تناسب‌اندام و افزایش پاسخ‌دهی به تمرینات ورزشی است، خصوصاً اگر در یک سال گذشته در خانه و به‌تنهایی ورزش می‌کرده‌اید.

برای افرادی که به دنبال یافتن اجتماعی از افراد همدل و عاشق تمرین هستند، دو تمرین محبوب کراس‌فیت و اورنج‌تئوری گزینه‌های مناسبی هستند. هرچند هردوی این جلسات آموزشی گروهی توسط مربیان مجرب و کارآزموده برگزار می‌شود، اما نحوۀ کار و جذابیت آن‌ها در بین افراد کاملاً متفاوت است.

مقایسه کراس فیت و اورنج تئوری

کراس‌فیت چیست؟

کراس‌فیت در سال 1996 توسط گرگ گلاسمن در کالیفرنیا ابداع شد و در طی چند سال در سالن‌های ورزشی سراسر دنیا گسترش یافت. این رویکرد منحصربه‌فرد دربردارندۀ تمریناتی همچون وزنه‌برداری، ژیمناستیک، پلیومتریک (نوعی تمرین پرش) و تمرینات هوازی معمولی است.

به عقیدۀ نیکول کارول مدیر بخش آموزش کراس‌فیت، کراس‌فیت شامل بخش آموزش تغذیه است، بنابراین این تمرین را به‌جای یک برنامۀ روتین ورزشی به سبک زندگی تبدیل می‌کند. از کراس‌فیت می‌توان برای رسیدن به‌تمامی اهداف آمادگی جسمانی و تناسب‌اندام، از افزایش سلامتی و عملکرد بهتر گرفته تا کاهش وزن- چه در افراد مبتدی و چه ورزشکاران حرفه‌ای – استفاده کرد.

تغییر روزانه و تنوع زیاد تمرینات تأثیر زیادی بر جذب و بازگشت مجدد اعضا دارد. کارول می‌گوید: «تمرینات کراس‌فیت، حرکات عملکردی هستند زیرا از الگوهای معمول زندگی روزمره تقلید می‌کنند». به این معنی که این تمرینات به‌جای حرکت تنها، برای تقویت کل بدن و افزایش استقامت برای انجام کارهای اساسی زندگی از راه رفتن و بلند کردن اجسام گرفته تا دویدن و غیره طراحی‌شده‌اند، به‌گونه‌ای که تنها بر روی یک عضله یا مفصل مجزا عمل نمی‌کنند بلکه در کل بدن اعمال می‌شود.

ترکیبی از حرکات

 حرکات کراس‌فیت را می‌توان به سه دسته کلی طبقه‌بندی کرد که عبارت‌اند از:

  • وزنه‌برداری یا حرکت دادن بدن با یک وزنۀ خارجی مانند اسکوات وزنی
    • ژیمناستیک یا حرکات وزنی مانند بارفیکس و حرکت بورپی یا بشین و پاشو
    • حرکات تک ساختاری یا تمرینات هوازی شامل دو، قایقرانی، دوچرخه‌سواری و طناب زدن

 مشخصۀ کراس‌فیت به نحوۀ ترکیب مختلف این سه بستگی دارد که منجر به تمرینات چالش‌برانگیز و منحصربه‌فردی می‌شود که قابلیت آن‌ها برای افزایش تناسب کلی بدن بی‌نظیر است.

کراس‌فیت در ابتدای ورود به صحنه، سروصدا زیادی در محافل آمادگی جسمانی برپا کرد و یکی از دلایل اصلی پایداری آن ثبت و پیگیری نتایج تمرین مانند زمان تمرین، وزنه‌های استفاده‌شده و تعداد تکرارها و مشاهدۀ اصلاحاتی در ظاهر بدن و عملکرد ورزشکاران است. این اعداد شاخص‌های خوبی برای ارزیابی قدرت، سرعت، مقاومت، استقامت و غیره هستند.

برخی از این افراد نیز شاهد بهبود شاخص‌های سلامتی همچون میزان قند خون، تراکم استخوان، قدرت بدنی، سطح کلسترول و وزن بودند. سلامت جسمانی به‌شدت بر نگرش سالم فرد به زندگی تأثیر می‌گذارد و فرد خود را از هر نظر قدرتمندتر و تواناتر احساس می‌کند.

 کلاس‌های کراس‌فیت افراد را تشویق به انجام تمرینات متناسب با سطح آمادگی جسمانی خود می‌کند که باعث افزایش حس همراهی با سایرین می‌شود که در تمام باشگاه‌های ورزشی کراس‌فیت قابل‌لمس است. کراس‌فیت فرصت رقابت یا مسابقه را برای افراد علاقه‌مند فراهم می‌کند.

اورنج‌تئوری چیست؟

اورنج‌تئوری در سال 2010 توسط الن لاتام پایه‌گذاری شد. اورنج‌تئوری نوعی تمرین یک‌ساعته متشکل از پنج بخش آموزشی مجزا است که هر بخش متمرکز بر یک ایستگاه است. هر ایستگاه به‌منظور ایجاد ترکیبی از چندین رشته در طول این ساعت طراحی شده است. این رشته‌ها عبارت‌اند از:

  • تمرینات قدرتی
  • تمرینات هوازی
  • تمرینات پرشدت اینتروال (HIIT)
  • تمرینات سبک بدون وسیله
  • تمرینات روئینگ یا پارویی
  • دو
  • وزنه‌برداری

ازاین‌رو‌ با شرکت در کلاس‌های آمادگی جسمانی اورنج‌تئوری، در چندین رشته تجربه کسب خواهید کرد

 هر جلسه به‌گونه‌ای طراحی شده است که فرد را در یک حالت افزایش سوخت‌وساز قرار می‌دهد. این حالت باید حدود 36 ساعت طول بکشد. در طی این مدت بدن با سرعت بیشتری کالری می‌سوزاند.

در طی هر جلسه یک مانیتور مخصوص سنجش ضربان قلب در 5 ناحیه خاکستری، آبی، سبز، نارنجی و قرمز بر تمرینات فرد نظارت می‌کند. شدت این تمرینات بر اساس ضربان قلب فرد است و باعث می‌شود تمرینات متناسب با سطح توان فرد باشد.

این تمرینات دوره‌ای مبتنی بر ضربان قلب در مقایسه با تمرینات ورزشی سنتی کالری بیشتری مصرف می‌کند. اورنج‌تئوری برنامه‌ای متناسب با سطح توانایی افراد است و مربیان می‌توانند گزینه‌هایی را متناسب با نیازهای شما برایتان تنظیم کنند.

 تنوع زیاد این تمرینات از ایجاد کسالت و خستگی جلوگیری می‌کند.

مقایسه کراس فیت و اورنج تئوری

مقایسه کراس فیت و اورنج تئوری

هر دو روش اورنج‌تئوری و کراس‌فیت، تمرینات فوق‌العاده‌ مؤثری برای افرادی هستند که به دنبال افزایش استقامت و تقویت جسمانی هستند و برتری هر کدام از این تمرینات، به اهداف و خواسته‌های فرد از یک برنامه تمرینی برمی‌گردد.

به‌عنوان‌مثال اورنج‌تئوری برای افراد مبتدی و یا کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، گزینۀ بهتری است. اورنج‌تئوری دربردارندۀ تمرینات هوازی بیشتر و وزنه‌برداری کمتر است که می‌تواند در سوزاندن و مصرف کالری مؤثر باشد. در اورنج‌تئوری افراد دقیقاً می‌دانند در هر دقیقه از کلاس باید چه‌کاری انجام دهند.

چنانچه یک ورزشکار حرفه‌ای، با تجربه و در پی پیشرفت باشید، کراس‌فیت می‌تواند گزینۀ بهتری برای شما باشد. کراس‌فیت باعث افزایش قدرت و سرعت افراد می‌شود.

تعیین اهداف انجام تمرینات ورزشی یکی از مؤلفه‌های اصلی انتخاب تمرینات ورزشی مناسب است. وزنه‌برداری باعث افزایش عضلات و حجم بدن می‌شود، از‌این‌رو کراس‌فیت ممکن است گزینۀ مناسبی برای افراد مایل به کاهش وزن نباشد. تمرینات متنوع روزانۀ کراس‌فیت مناسب افرادی است که مایل به ایجاد تنوع در تمرینات خود هستند، این تمرینات فرد را به‌طور نامحدود درگیر می‌کند.

 کراس‌فیت با توان تمامی سطوح آمادگی جسمانی، از تازه‌کارها گرفته تا نخبه‌های ورزشی سازگار است، حتی اگر تازه‌کار باشید هم نباید بیمی از امتحان آن داشته باشید.

جنبه اجتماعی این تمرینات نیز می‌تواند به انتخاب برنامه مناسب کمک کند، چرا که ممکن است احساس کنید با گروه یک برنامه بیش از برنامۀ دیگر سازگار هستید.

هر دو روش را امتحان کنید

تنها راه تشخیص بهترین روش، امتحان هردوی آن‌ها است. برخی افراد با امتحان هر دو روش برای یک مدت کوتاه، برنامه آمادگی جسمانی منظمی برای خود تنظیم می‌نمایند. درمجموع، هر تمرین مزایای خاص خود را دارد و می‌تواند در ارتقا و پیشرفت شما به نسخه بهتری از خود مؤثر باشد.

در دنیای امروز که همۀ ما به‌نوعی با بحران بیماری‌های مزمن، بیماری‌های روانی، چاقی و مسائلی نظیر آن روبرو هستیم، بازگشت به باشگاه‌های ورزشی، ارتقا تمرینات آمادگی جسمانی و بهبود وضعیت سلامتی بدون توجه به نوع آن، امری بسیار حیاتی است.

منبع نوشته : https://www.thisiswhyimfit.com/orange-theory-vs-crossfit/

مطالب مرتبط