Skip to content

همه آنچه باید درباره لیزر موهای زائد بدانید.

لیزر موهای زائد

عوارض جانبی لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد برای افرادی که خواهان راهکاری ماندگار برای رفع موهای زائد هستند، گزینۀ مناسبی است. لیزر با تخریب فولیکول‌های مو از رشد مجدد موها ممانعت می‌کند. اگر شما نیز از روش‌های سنتی موزدایی خسته شده‌اید ممکن است مایل به امتحان لیزر باشید، اما قبل از اقدام بهتر است از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع باشید.

برای بیشتر افراد، لیزر موهای زائد نوعی روش ایمن برای از بین بردن دائم و یا طولانی‌مدت موهای زائد در نواحی خاصی از بدن است.

لیزر موهای زائد

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

بحث راجع به عوارض جانبی لیزر زیاد است. هرچند بروز برخی عوارض بعد از لیزر امکان‌پذیر است اما این عوارض غالباً موقتی‌، اندک و به‌طورکلی نادر است. در صورت بروز هرگونه عوارض بلندمدت با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. در ادامۀ مطلب به برخی از این عوارض احتمالی و باورهای غلط و غیرعلمی راجع به لیزر اشاره خواهیم کرد.

سوزش و قرمزی

لیزر موهای زائد به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند، بدن نسبت به این آسیب واکنش نشان داده و منجر به قرمزی و سوزش در نواحی آسیب‌دیده می‌شود. ممکن است پوست حالت سوزن شدن داشته و یا کمی متورم شود.

این علائم معمولاً کوتاه‌مدت هستند. ناحیه مورد نظر ممکن است شبیه پوست اپیلاسیون شده باشد. برخی از متخصصان پوست برای کاهش واکنش پوست از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده می‌کنند.

سوزش و قرمزی پوست معمولاً باید طی چند ساعت کاهش یابد. یخ یا حمام خنک اغلب راهکار مؤثری برای کاهش تورم و قرمزی است.

پوسته‌پوسته شدن

لیزر ممکن است در برخی افراد منجر به پوسته‌شدن ناحیۀ موردنظر شود که معمولاً یک مسئله جزئی است اما می‌تواند ناخوشایند باشد. پوسته‌پوسته شدن گاهی منجر به دلمه بستن یا زخم شدن پوست می‌شود. با مراقبت از ناحیۀ لیزر شده از جمله استفاده از مرطوب‌کننده می‌توان از بروز مشکلات پایدار ناشی از آن پیشگیری کرد.

تغییر رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است شاهد ایجاد تغییرات جزئی از قبیل تیرگی یا روشن شدن رنگ پوست در ناحیۀ لیزر شده باشند.

این تغییرات در افراد دارای پوست روشن‌تر می‌تواند منجر به تیرگی پوست و در افراد دارای پوست تیره می‌تواند منجر به روشن‌تر شدن پوست باشد. این تغییرات به‌مرور برطرف شده و پوست به حالت عادی برمی‌گردد.

آسیب‌دیدگی چشم

 رفع موهای زائد از طریق لیزر مستلزم استفاده از لیزرهای قدرتمند است. به همین سبب خطر آسیب جدی چشم، به‌ویژه هنگام کار بر روی موهای صورت وجود دارد. برای ممانعت از آسیب‌دیدگی هنگام لیزر فرد و پزشک معالج باید از تجهیزات حفاظتی مناسب چشم استفاده کنند.

خطر عفونت پوست

همانند سایر روش‌های رفع موهای زائد، آسیب رساندن به فولیکول‌های مو با لیزر می‌تواند فرد را در معرض خطر عفونت قرار دهد. ناحیۀ مورد نظر باید تا زمان بهبودی مانند زخم درمان شود. فرد باید راجع به هرگونه عفونت با متخصص پوست صحبت کند. در صورت بروز عفونت از پمادهای آنتی‌بیوتیک در نواحی وسیعی از پوست استفاده ننمایید.

عوارض جانبی نادر

برخی از عوارض جانبی نادر پس از لیزر موهای زائد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سوختگی و تاول زدن

عدم انجام صحیح لیزر موهای زائد می‌تواند خطر سوختگی و تاول را در بر داشته باشد. انجام لیزر توسط یک پزشک متخصص و واجد شرایط خطر سوختگی و تاول را به‌شدت کاهش می‌دهد.

 لیزر موهای زائد مستلزم استفاده از لیزرهای با حرارت بالا است. پزشک می‌تواند قبل از انجام لیزر، دستگاه خنک‌کننده را روی پوست فرد قرار دهد. این شیوه در پیشگیری از سوختن پوست توسط لیزر مؤثر است.

لیزر موهای زائد

اثر زخم

 اثر زخم به‌طورمعمول از عوارض جانبی لیزر موهای زائد نیست. بااین‌حال بروز هرگونه خطا از سمت پزشک می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود. این مسئله نباید در مورد پزشکان واجد شرایط وجود داشته باشد. عدم مراقبت صحیح از ناحیۀ تحت لیزر نیز می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود.

برای پیشگیری از آسیب بیشتر باید با پوست آسیب‌دیده مانند پوست آفتاب‌سوخته رفتار کرد. این به معنای مرطوب نگه‌داشتن، محافظت در برابر نور و بررسی منظم عفونت در ناحیۀ موردنظر است.

آیا لیزر موهای زائد بی‌خطر است؟

اکثر افرادی که از لیزر استفاده می‌کنند دریافته‌اند که لیزر موهای زائد روشی بی‌خطر و قابل‌تحمل است. به نظر نمی‌رسد که انجام درازمدت لیزر، خطراتی برای سلامتی ایجاد کند.

بااین‌حال برخی از افراد ممکن است عوارض جزئی را پس از لیزر موهای زائد تجربه کنند. افراد می‌توانند از متخصص پوست خود بخواهند قبل از لیزر ناحیۀ وسیعی از پوست، آن را در ناحیۀ کوچکی آزمایش کند. توصیه می‌شود افراد علاقه‌مند به استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد به پزشکان متخصص و واجد شرایط مراجعه نمایند.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

پوست ناحیۀ تحت لیزر ممکن است چند روز پس از درمان، ملتهب و دردناک باشد. بسیاری از افراد احساسی شبیه آفتاب‌سوختگی دارند. بااین‌حال، روند کار معمولاً دردناک نیست.

آیا لیزر مؤثر است؟

رفع موهای زائد توسط لیزر روشی مؤثر است اما بندرت موجب حذف دائم موهای زائد می‌شود. بااین‌حال لیزر می‌تواند رشد موها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. پس از اولین دورۀ درمانی، رشد موها تنها برای چند ماه متوقف می‌شود و پس‌ازآن موها مجدداً رشد می‌کنند، هرچند اغلب نازک‌تر و کمتر از قبل هستند.

بسیاری از افراد برای دستیابی به رفع دائم یا رضایت‌بخش موهای زائد به جلسات متعددی نیاز دارند. در جلسات بعدی موها ممکن است نازک‌تر شوند. پس از طی جلسات کافی ممکن است رشد موها به‌طورکلی متوقف شود.

 لیزر موهای تیره غالباً مؤثرتر است. از آنایی که نور لیزر جذب موهای تیره می‌شود، افراد دارای موهای بور، قرمز یا خاکستری ممکن است شاهد تغییر زیادی نباشند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

متخصصان لیزر موهای زائد را برای افراد باردار توصیه نمی‌کنند به این دلیل که هیچ مطالعۀ انسانی برای اثبات ایمنی لیزر در دوران بارداری صورت نگرفته است.

بارداری منجر به تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. این امر معمولاً می‌تواند باعث رشد موهای اضافی در نواحی خاصی مانند شکم و پستان شود. اگرچه رشد این موها ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد اما اغلب به‌خودی‌خود از بین می‌روند.

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود

این باور که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث سرطان شود بی‌اساس است. لیزرها به‌طور خاص برای عبور از سلول‌های پوست و هدف قرار دادن فولیکول‌های مو در اعماق پوست طراحی ‌شده‌اند.

لیزرهای مورداستفاده برای رفع موهای زائد تابش کمی ایجاد می‌کنند و تصور نمی‌شود که این اشعه برای بدن مضر باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می‌شود.

لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود

 هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند لیزر موهای زائد باعث ناباروری می‌شود. اشعۀ لیزر تنها به پوست نفوذ می‌کند و به هیچ اندام دیگری دسترسی ندارد. لیزر موهای زائد حتی در نواحی حساس بدن مانند کشاله ران بی‌خطر است.

آیا کیت‌های لیزر خانگی به‌خوبی لیزرهای موجود در مراکز پوست هستند

کیت‌های لیزر خانگی برای افرادی که مایل به رفع موهای زائد بدون مراجعه به متخصص پوست هستند، در دسترس است.

بسیاری از این افراد ممکن است به نتایج متوسطی مانند موهای نازک یا ظریف دست یابند. بااین‌حال تأثیر این کیت‌های خانگی مانند تجهیزات پزشکی قدرتمند مورداستفاده توسط پزشکان واجد شرایط نیست.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

هر فردی که نتایج نامطلوبی را در اثر لیزر موهای زائد تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند. علائمی مانند قرمزی و تورم را معمولاً می‌توان در خانه کنترل کرد اما در مورد عفونت‌های پوستی با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید. رسیدگی به‌موقع به علائم، امکان درمان سریع را فراهم و به پیشگیری از هرگونه تغییر دائمی کمک می‌کند.

چنانچه قصد بارداری دارید قبل از انجام لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت نمایید. لیزر موهای زائد اغلب مستلزم جلسات متعددی است که نباید در دوران بارداری صورت گیرد.

منبع نوشته :

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/laser-hair-removal-side-effects

مطالب مرتبط