Skip to content

بررسی رژیم غذایی بدون گلوتن و تأثیر آن بر لاغری

رژیم غذایی بدون گلوتن

لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن :

بسیاری از افرادی که تصمیم می‌گیرند که وزن کم کنند از لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن بهره گرفته و این کار را انجام می‌دهند؛ زیرا به نظر می‌رسد که برای دیگران بسیار مناسب است؛ اما چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رژیم برای شما مناسب است؟

حقیقت این است که ممکن است نتایج مثبتی که برخی مشاهیر دریافت کرده‌اند جادویی به نظر برسد، اما درواقع این‌طور نیست. نتایج به‌دست‌آمده حاصل از خوردن دقیق غذا، ورزش زیاد و یک رژیم غذایی فاقد گندم و گلوتن است.

بااین‌حال، مشخص نیست که کدام‌یک از این عوامل مهم‌ترین دلیل کاهش وزن است و ممکن است مهم‌ترین عامل، داشتن یک رژیم غذایی سالم و بسیاری از فعالیت‌های بدنی، بسیار مهم‌تر از خوردن غذای بدون گلوتن باشد.

لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن
لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن

لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن چگونه است ؟

رژیم بدون گلوتن تمام غذاهای حاوی گلوتن را رژیم حذف می‌کند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، چاودار، جو و غذاهای فرآوری شده بی‌شماری ازجمله ماکارونی، نان و غلات یافت می‌شود. برخی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری سلیاک از مصرف گلوتن اجتناب می‌کنند.

هنگام شروع رژیم فاقد گلوتن، شاید مهم‌ترین موضوع، تغییر در مصرف مواد غذایی موردعلاقه مانند نان، ماکارونی، غلات و غذاهای میان وعده‌ای فرآوری شده باشد. ازآنجاکه برخی از این محصولات که به‌طورمعمول بسیار فرآوری شده‌اند، ممکن است مواد مغذی کم و کالری بالایی داشته باشند، احتمال دارد فرد احساس بهبودی کند و حتی پس از حذف گلوتن از رژیم غذایی، مقداری وزن کم کند. اگرچه اکنون تعداد زیادی از کسانی که رژیم بدون گلوتن را دنبال می‌کنند، گزینه‌هایی برای جایگزینی مواد غذایی حذف‌شده آن‌ها وجود دارد، اما یک رژیم غذایی فاقد گلوتن باعث می‌شود فرد غذاهای کامل بدون گلوتن مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات مانند برنج قهوه‌ای ، کینوا و ارزن مصرف کند. این غذاهای کمتر فرآوری شده و دارای فیبر بالا نیز ممکن است به کاهش وزن و احساس بهبود کمک کند.

هرچند تحقیقات اثر یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بر اختلالات دستگاه گوارش و فیبرومیالژیا را بررسی کرده است، اما موردی وجود ندارد که بتواند اثرات رژیم غذایی را فقط بر روی کاهش وزن یا فواید سلامتی آن بررسی کند. یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای افرادی که بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارند کلیدی است، اما هیچ مدرکی دال بر استفاده از آن به‌عنوان رژیم لاغری وجود ندارد.

در لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن چه می‌توانید بخورید؟

  • غذاهای زیر به‌طور طبیعی فاقد گلوتن هستند:
  • گوشت و ماهی همه گوشت‌ها و ماهی‌ها، به‌جز گوشت‌های فرآوری شده .
  • تخم‌مرغ انواع تخم‌های پرندگان به‌طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.
  • لبنیات مانند شیر ساده، ماست ساده و پنیرها: بااین‌حال، ممکن است در محصولات لبنی طعم دار شده، مواد تشکیل‌دهنده‌ای اضافه شود که حاوی گلوتن است؛ بنابراین شما باید برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید.
  • میوه‌ها و سبزی‌ها: همه میوه‌ها و سبزی‌ها به‌طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.
  • دانه‌ها: کینوا، برنج، گندم‌سیاه، تاپیوکا، سورگوم، ذرت، ارزن، گل تاج‌خروس، گیاه پیاز، توفو و جو دوسر (در صورت داشتن برچسب فاقد گلوتن).
  • نشاسته و آرد: سیب‌زمینی، آرد سیب‌زمینی، ذرت، آرد ذرت، آرد نخود، آرد سویا، کنجاله، آرد بادام، آرد نارگیل و آرد تاپیوکا.
  • آجیل و دانه‌ها: همه مغزها و دانه‌ها
  • روغن: تمام روغن‌ها و کره‌های گیاهی.
  • گیاهان و ادویه‌جات ترشی جات: همه گیاهان و ادویه‌جات ترشی جات

آیا برای برخی بیماری‌ها خوب است؟

رژیم غذایی بدون گلوتن برای افرادی در نظر گرفته شده است که عدم تحمل گلوتن را تشخیص داده‌اند. در غیر این صورت، برای سایر شرایط توصیه نمی‌شود.

اگر فکر می‌کنید تحمل گلوتن ندارید، قبل از اقدام به رژیم بدون گلوتن، در مورد آزمایش و تشخیص رژیم مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

بیماری سلیاک چیست؟

بیماری سلیاک نوعی اختلال خود ایمنی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که پاسخ ایمنی بدن به گلوتن به پوشش روده کوچک آسیب برساند. این بیماری می‌تواند منجر به درد شکم، نفخ، حالت تهوع، اسهال و کاهش وزن شود. برخی دیگر از علائم بیماری سلیاک شامل درماتیت هرپتی فورمیس، خارش، بثورات پوستی دردناک، کم‌خونی، کاهش تراکم استخوان، سردرد ، خستگی و درد مفاصل است.

مزایای لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن :

  • ممکن است علائم گوارشی را تسکین دهد.

این موارد شامل نفخ، اسهال یا یبوست، خستگی و بسیاری از علائم دیگر است. مطالعات نشان داده است که پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می‌تواند علائم گوارشی را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک کاهش دهد.

تسکین علائم گوارشی
تسکین علائم گوارشی
  • می‌تواند التهاب مزمن را در مبتلایان به بیماری سلیاک کاهش دهد

چندین مطالعه نشان داده است که یک رژیم غذایی بدون گلوتن می‌تواند مارکرهای التهاب مانند سطح آنتی‌بادی را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به درمان آسیب روده ناشی از التهاب مربوط به گلوتن در مبتلایان به سلیاک کمک کند.

  • انرژی را تقویت کند

افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب احساس خستگی، کندی و یا احساس “مه مغزی” می‌کنند.

این علائم ممکن است در اثر کمبود مواد مغذی به دلیل آسیب رساندن به روده ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، کمبود آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شود که در بیماری سلیاک شایع است.

  • بر روی خوردن مقدار زیادی غذای کامل، فرآوری نشده مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و پروتئین‌های بدون چربی تمرکز می‌کنید که بسیار سالم هستند.

اثرات منفی لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن

  • خطر کمبود تغذیه

افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند در معرض چندین کمبود تغذیه‌ای قرار دارند. این موارد شامل کمبود فیبر، آهن، کلسیم، ویتامین B12، فولات، روی، ویتامین‌های A، D، E و K و غیره است. به این دلیل است که به نظر می‌رسد افرادی که رژیم غذایی فاقد گلوتن دارند، غذاهای فرآوری شده با عنوان “فاقد گلوتن” را به‌جای غذاهای مغذی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها انتخاب می‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از غذاهای فاقد گلوتن با ویتامین‌های گروه B، مانند فولات غنی نشده‌اند.

ازآنجاکه نان غنی‌شده منبع اصلی ویتامین‌های گروه B است، افرادی که رژیم غذایی فاقد گلوتن دارند ممکن است در معرض کمبود این ویتامین‌ها باشند. این امر خصوصاً در مورد زنان باردار مبتلا به بیماری سلیاک نگران‌کننده است؛ زیرا ویتامین‌های گروه B برای رشد یک کودک سالم بسیار حیاتی هستند.

  • یبوست

یبوست یک عارضه جانبی رایج در رژیم غذایی بدون گلوتن است. رژیم‌های غذایی بدون گلوتن بسیاری از منابع محبوب فیبر مانند نان، سبوس و سایر محصولات پایه گندم را حذف می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر ممکن است به تقویت حرکات روده کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از مواد جایگزین فاقد گلوتن برای محصولات پایه گندم، فیبر کمی دارند. این می‌تواند دلیل دیگری بر یبوست در رژیم غذایی بدون گلوتن باشد.

اگر در رژیم بدون گلوتن دچار یبوست شده‌اید، بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های غنی از فیبر مانند کلم برو کلی، لوبیا، عدس، جوانه بروکسل و توت استفاده کنید.

  • هزینه لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن با بودجه محدود می‌تواند مشکل باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای فاقد گلوتن تقریباً دو و نیم برابر گران‌تر از غذاهای معمولی هستند. دلیل این موضوع این است که غذاهای فاقد گلوتن برای تولیدکنندگان هزینه بیشتری صرف می‌کنند؛ زیرا غذاهای فاقد گلوتن باید آزمایش دقیق‌تری را پشت سر بگذارند.

کلام آخر:

اگرچه لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن درمان اصلی بیماری سلیاک است و ممکن است در کاهش علائم در شرایط مختلف مربوط به حساسیت به گلوتن کمک کند، اما در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رژیم بدون گلوتن برای کاهش وزن یا برای مزایای سلامتی عمومی مؤثر است. برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن ندارند، نیازی به محدود کردن مصرف گلوتن نیست. یک الگوی غذایی سالم معمولاً شامل مقادیر بالاتر غلات کامل و مقادیر کمتری از غلات تصفیه‌شده و شکر اضافه‌شده است.

منابع مقاله لاغری با رژیم غذایی بدون گلوتن :

https://www.healthline.com/nutrition/gluten-free-diet

http://health.clevenclinic.org/the-surprising-truth-about-gluten-free-food-and-weight-loss/amp/

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/diet-reviews/gluten-free-diet-weight-loss/

https://www.webmd.com/diet/a-z/g-free-diet

https://www.verywellhealth.com/losing-weight-gluten-free-563072

 

مطالب مرتبط