Skip to content

چه عواملی باعث قوز پشت گردن می شود؟ 

قوز پشت گردن

قوز پشت گردن

قوز پشت گردن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌همین‌خاطر پزشک ممکن است از چندین ابزار تشخیصی از جمله اشعه ایکس و معاینات بدنی برای بررسی آن استفاده کند.

از قوز پشت گردن به نام‌های قوز بوفالو یا »قوز داوژینر» نیز یاد می‌شود.در این مقاله به علل، علائم، تشخیص و درمان قوز پشت گردن خواهیم پرداخت.

قوز بوفالو؛ علل و درمان آن

تجمع بافت چربی در پشت گردن و  بین تیغه‌های شانه باعث ایجاد قوز پشت گردن می‌شود. داروهایی که افراد برای درمان HIV و سندرم کوشینگ مصرف می‌کنند می‌توانند باعث تجمع چربی در پشت شانه‌ها شوند. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • استروئیدها
  • چاقی
  • ژنتیک

اگر قوز پشت گردن به دلیل مصرف دارو باشد پزشک ممکن است نوع یا دوز آن را تغییر دهد یا در نهایت ممکن است جراحی را برای از بین بردن بافت چربی توصیه کنند.

قوز داوجر؛ علل و درمان

قوز داوجر اصطلاحی قدیمی و در حال حاضر غیر قابل استفاده و حالتیست که قسمت بالایی پشت به شدت گرد شود و به صورت قوز پشت گردن ظاهر شود و می‌تواند باعث انحنای ستون فقرات؛‌کیفوز و پوکی استخوان باشد.

قوز پشت گردن

کیفوز

کیفوز بیماری است که در آن انحنای ستون فقرات ناحیه سینه بیش از 50 درجه است. انحنای طبیعی در ستون فقرات باید بین 20 تا 45 درجه باشد. استفاده از بریس پشت (پشت‌بند) برای اصلاح انحنا و انجام فیزیوتراپی برای تقویت ستون فقرات از توصیه‌های پزشکی برای درمان این بیماریست. در موارد شدید انحنای ستون فقرات، جراحی ممکن است تنها گزینه باشد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری است که منجر به از دست دادن استخوان، افزایش خطر شکستگی و گردی قسمت فوقانی کمر می‌شود. وقتی که مهره‌های ضعیف‌شده در بالای ستون فقرات دچار پوکی می‌شوند، قسمت فوقانی پشت گرد می‌شود. داروهایی مانند تعدیل‌کننده‌های گیرنده استروژن (SERM)، استروژن درمانی جایگزین (ERT) ، کلسی‌تونین و بی‌فسفونات‌ها می‌توانند باعث افزایش توده استخوان شده و از شکستگی جلوگیری کنند.

علل دیگر قوز گردن

جدا از پوکی استخوان و کیفوز، دلایل احتمالی دیگری برای ایجاد قوز پشت گردن وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • گره‌های عضلانی

استفاده بیش از حد از بدن، وضعیت بد بدن و عدم فعالیت عضلات می‌تواند منجر به ایجاد خوشه های تنگ و دردناک عضلات تحریک شده که به صورت قوز پشت گردن می شوند ، شود.

  • جوش و کاربانکل

هنگامی که فولیکول‌های مو با باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس‌اورئوس آلوده می‌شوند؛ جوش و کاربانکل ایجاد می‌شود. بیشتر جوش‌ها سرانجام خود‌به‌خود ترکیده و بدون ایجاد جای زخم بهبود می‌یابند.

  • کیست

اگرچه مردم اغلب کیست‌ها را به عنوان کیست چربی می‌شناسند اما آنها غدد چربی را درگیر نکرده و این مواد کراتینه هستند که این توده‌ها را پر می‌کنند و ممکن است سالها طول بکشد تا تولید شوند.

  • خال

این برجستگی های صاف یا برجسته بسیار رایج بوده و در پشت گردن نیز ایجاد می‌شود. بعضی از افراد ممکن است 10الی40 خال روی پوست خود داشته باشند. اگر متوجه شدید که یک خال نسبت به قبل تیره‌تر، بزرگتر یا متفاوت می‌شود باید فوراً با پزشک صحبت کنید. هر یک از این تغییرات می‌تواند نشانه‌ای از ملانوم و سرطان پوست باشد.

درمان قوز گردن با توجه به علت ایجاد آن

درمان قوز پشت گردن به علت ایجاد قوز بستگی دارد.

جوش و كربانكل: مراقبت از منزل با كمپرس گرم و مرطوب (استفاده از پارچه‌ای مرطوب و گرم در ناحیه جوش به مدت 10الی20 دقیقه) می‌تواند در بسیاری از موارد به بهبود جوش و كربانكل كمك كند. در موارد شدیدتر، به خصوص اگر علائم عفونت مانند قرمزی، درد و تب وجود داشته‌باشد؛ پزشک ممکن است توده را تخلیه کرده و آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

گره‌های عضلانی: ماساژ، طب سوزنی، ورزش‌های کششی، فیزیوتراپی و داروهای تسکین‌دهنده درد می‌توانند علائم گره عضلانی را کاهش دهند.

کیست‌ها: اگر کیست باعث خارش شود، موثرترین درمان تخلیه برشی و جراحی است.

خال‌ها: بیشتر خال‌ها نیازی به درمان ندارند مگر اینکه نگرانی در مورد ملانوم وجود داشته باشد که در این‌صورت برداشتن آن ضروری است.

تشخیص بیماری

مراحلی که پزشک برای تشخیص قوز گردن انجام می‌دهد:

  • پرسیدن سابقه پزشکی فرد
  • مصرف فعلی هرگونه دارو 
  • ارزیابی خا‌ های مشکوک
  • انجام معاینه فیزیکی ستون فقرات
  • استفاده از اشعه ایکس برای بررسی هم ترازی مهره‌ها
  • انجام آزمایشات تراکم استخوان
  • آزمایش ظرفیت تنفس
  • انجام اسکن MRI برای تشخیص تحت فشار بودن طناب نخاعی
  • انجام معاینه فیزیکی برای ارزیابی ناهنجاری‌های موجود در پوست و بافت‌های زیرین؛ که ممکن است شامل ضربه زدن به عضلات جراحت‌دیده باشد.

عوارض

عوارضی ناشی از قوز پشت گردن، به علت ایجاد آن بستگی دارد.

برای افراد مبتلا به قوز ناشی از پوکی استخوام، خطر ادامه شکستگی و معلولیت طولانی مدت وجود دارد. طبق سنجش‌های آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا بر روی افراد بالای 50 سال، از هر 2 زن 1 نفر و از هر 4 مرد 1 نفر ممکن است به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان شود.

گرد شدن شدید قسمت فوقانی کمر یا کیفوز می‌تواند باعث ایجاد مشکل تنفسی و سوزن سوزن شدن طولانی مدت و ضعف در پاها شود.

قوز پشت گردن
قوز پشت گردن

عوارض احتمالی و در عین حال غیرمعمول جوش و کربانکول شامل زخم و عفونت خون است.

خال‌ها می‌توانند نشانه ملانوم باشند. اگرچه این اغلب چنین نیست؛ اما مردم باید به خال‌های در حال رشد، خارش‌دار، خون ریزی کننده و تغییر رنگ‌دهنده توجه کنند.

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کنیم

اگر قوز پشت گردن باعث درد می‌شود یا جوش‌هایی دارید که به درمان خانگی پاسخ نمی‌دهند؛ باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه خمیدگی ستون فقرات خود شدید باید با پزشک صحبت کنید؛ زیرا ممکن است از علائم پوکی استخوان باشد.

اگر فردی از لحاظ فیزیکی فعال باشد؛ می‌تواند روند از دست دادن استخوان مربوط به پوکی استخوان را کند کرده و خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد. در این مورد رژیم غذایی سالم و ورزش به بهبودی کمک خواهد کرد.

علائم کیفوز می‌تواند در دوران کودکی ظاهر شود و تشخیص و درمان به موقع، به اصلاح انحنای ستون فقرات قبل از رسیدن فرد به بزرگسالی کمک می‌کند.

افرادی که به دلیل مشکلات پوستی از ناحیه پشت گردن دچار برجستگی‌هایی مانند جوش، کاربانکل، خال و کیست هستند؛ معمولاً طی 2 روز تا 3 هفته بهتر می شوند.

پیشگیری

با رعایت بهداشت و مراقبت از پوست، افراد می‌توانند از برخی دلایل قوز گردن، مانند جوش جلوگیری کنند.

استفاده از ضد آفتاب با SPF بالا از رشد بیشتر خال در افراد دارای خال جلوگیری کرده و از پوست در برابر آسیب اشعه ماورابنفش محافظت می کند.

در هر حال همه افراد باید رژیم غذایی سالم و متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D را برای تقویت استخوان خود در نظر بگیرند.

خلاصه

قوز پشت گردن می‌تواند علامت یک بیماری پوستی نسبتاً جزئی مانند جوش باشد. با این‌حال، وضعیت سلامتی فرد؛ مانند پوکی استخوان، می‌تواند باعث برآمدگی و برجستگی در پشت گردن شود.

اگر شخصی متوجه شد برآمدگی‌های روی گردنش دردناک یا در حال رشد یا تغییر شکل هستند؛ لازم است که به پزشک مراجعه کند.

مطالب مرتبط