Skip to content

چگونه عادات سالم را در ذهن خود نگه‌داریم ؟

عادات سالم برای ذهن

عادات سالم ذهن را به سبکی در زندگی تبدیل کنیم !

آیا تا به حال به سفر رفته‌اید و همه‌چیز را در مورد راه‌های سالم برای خوردن فراموش کرده‌اید؟ یا اینکه بعد از قول دادن به خودتان برای افزایش فعالیت در سالن بدن‌سازی، از آن صرف‌نظر کنید؟ در این موقعیت‌ها خودتان را به دلیل کمبود اراده یا نداشتن عزم راسخ، سرزنش نکنید . فقط ممکن است برای انجام عادت‌های خود به یادآوری نیاز داشته باشید و اینکه چقدر به تغییراتی را که ایجاد می‌کنید نیاز دارید. ورزش، حفظ سلامتی، معاشرت و یادگیری اطلاعات جدید ممکن است به سلامت و تقویت حافظهٔ شما کمک کند.

همه می‌خواهند تا زمانی که ممکن است زندگی فعال و پرتحرکی داشته باشند و این هدف به داشتن سلامت مغز قوی بستگی دارد.

عادات سالم
عادات سالم برای ذهن 

آن‌ها را فراموش نکنید

کلمه “فراموشی” اغلب چیزی را توصیف می‌کند که به‌عنوان یک رفتار ناسالم شروع می‌شود. تمرین نکردن هم گروهی‌هایتان، تغییر زمان سالن ورزش خود را تحریک شما را به فراموشی می‌کند. همچنین نگرانی در مورد والدین بیمار شما را به پرخوری سوق می‌دهد؛ اما فراموشی همچنین می‌تواند برای انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید سریع و گذرا باشد.

شما می‌توانید هر نوع فراموشی را تنظیم کنید: تنظیم زنگ هشدار، یادداشت، پیام متنی، راه خوبی است که هم به خاطر بیاورید و هم به آنچه می‌خواهید انجام دهید، برسید. همچنین می‌خواهید زمان آن را هم‌زمان با عملی که می‌خواهید انجام دهید، تنظیم کنید.

در اینجا چند مثال برای فکر کردن آورده شده است. در صورت تمایل این موارد را امتحان کنید، اما اگر چیزی شخصی را برای خود انتخاب کنید بیشترین موفقیت را خواهید داشت.

عادت: هرروز صبح پیاده‌روی کنید.

راهکار: کفش‌های ورزشی خود را از شب قبل کنار تخت خود قرار دهید. دیدن کفش اولین چیزی است که شما را وادار به رفتن به پیاده روی می‌کند و فراموشی‌تان را از بین می‌برد.

عادت: آب بیشتری بنوشید.

راه‌کار: زنگ هشدار را تنظیم کنید تا هر 2 ساعت زنگ بخورد تا به شما کمک کند لیوان آب خود را بنوشید و دوباره پرکنید.

عادت: از سالن بدن‌سازی یا تردمیل خود در منزل استفاده کنید.

راه‌کار: یک تایمر را روی چراغ نزدیک تردمیل خود قرار دهید تا زمان استفاده از آن روشن شود.

عادت: اگر حیوان خانگی دارید با آن حیوان ورزش کنید.

راه‌کار: آن را با کار دیگری که قبلاً انجام داده‌اید، مرتبط کنید. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که درب منزل خود را باز می‌کنید، یادآوری شما برای بازی کردن پیاده‌روی با حیوانتان باشد.

عادت: ورزش‌های کششی را قبل از خواب انجام دهید.

راه‌کار: موقع مسواک زدنتان به خود یادآوری کنید که عادت ورزشی خود را انجام دهید.

عادت: غذای سالم انتخاب کنید.

راه‌کار: یک دفترچه یادداشت رنگارنگ و چشم‌نواز را روی یخچال خود بگذارید تا به شما یادآوری کند تا غذایی ناسالم انتخاب نکنید.

عادات سالم غذایی
عادات سالم غذایی

5 مرحلهٔ داشتن ذهن سالم:

مرحله اول: فعالیت خود را عاقلانه انتخاب کنید:

اولین قدم در ایجاد یک عادت سالم که یک ماده اساسی طولانی‌مدت در سبک زندگی شما خواهد بود، انتخاب فعالیتی است که متناسب با شخص شما و نحوه زندگی شما باشد. اگر این کار را نکنید، ممکن است متوجه شوید که برخلاف شخصیت و عوامل سبک زندگی شما هستند که بیش‌ازحد در زندگی‌تان ریشه دوانده‌اند و نمی‌توانند تغییر کنند و عادت سالم جدید شما هرگز کاملاً جایگزین عادات قبلی نمی‌شود.

هنگام انتخاب یک روش جدید، عواملی مانند نقاط قوت، برنامه و شیوه زندگی و سختی‌های عادات جدید و همچنین سطح استرس و زمان خود را به خاطر بسپارید و فعالیتی را پیدا کنید که متناسب با همه این موارد باشد.

اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، مراقبت از رفتارهای اساسی بهداشتی مانند خوابیدن، غذا خوردن، آب‌رسانی، حرکت و مدیریت استرس را در نظر بگیرید و ببینید کدام‌یک از این‌ها را باید بیشتر بهبود دهید.

مرحله دوم: عادت جدید را در برنامه خود ایجاد کنید

 برنامه‌های خود را بنویسید و اولویت‌بندی آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

اگر برنامه خاصی برای رعایت یک عادت جدید ندارید، خیلی راحت می‌توانید بفهمید که برنامه از قبل نوشته‌نشده اغلب به شما “اوقات فراغت” لازم را برای انجام کار جدید نمی‌دهد. با این کار بیش‌ازحد مشغول و خسته خواهید بود یا به‌راحتی بهانه دیگری پیدا خواهید کرد تا اجازه دهید بهترین اهداف شما را از بین ببرد و نتوانید طبق برنامهٔ خود عمل کنید. به همین دلیل یک گام مهم بعدی این است که شما زمان مشخصی را در برنامه خود پیدا کنید که فقط برای فعالیت جدید و مدیریت استرس شما اختصاص‌یافته باشد. چه این کار هرروز صبح قبل از دوش گرفتن، در هنگام استراحت هنگام ناهار یا انجام ورزش 8 ساعت در کل هفته باشد، شما باید زمانی داشته باشید که می‌دانید برای فعالیت انتخابی شما اختصاص داده‌شده است تا نیازی به جستجوی مستمر آن نداشته باشید. این کار استرس شما را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد انجام کارها را صبح قبل از شروع روز یا شب قبل از خواب راحت‌تر می‌دانند. گاهی نیز در طول روز زمان برنامه‌ریزی خود را پیدا می‌کنند.

مرحله سوم: پشتیبانی دریافت کنید.

 دریافت پشتیبانی از دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا این تغییرات را ثابت نگه‌دارید.

اگر کسی را داشته باشید که در این راه به شما کمک می‌کنند، موفقیت بسیار بیشتری پیدا خواهید کرد. آن‌ها نه‌تنها در صورت نیاز از شما پشتیبانی می‌کنند، بلکه اگر تمایل به کنار گذاشتن رویه جدید مدیریت استرس خود را دارید از آن‌ها کمک می‌گیرید و این امر از بهانه‌گیری و ترک برنامه‌تان جلوگیری می‌کند. یکی از راه‌های دریافت پشتیبانی که در حال افزایش است، استخدام مربی شخصی است. بااین‌حال، می‌توانید با داشتن یک دوست در کنار خود یا پیوستن به کلاسی که فعالیت انتخابی شما را انجام می‌دهند، مانند کلاس یوگا، یا کلاس مدیتیشن، پشتیبانی نیز دریافت کنید. اگر ترجیح می‌دهید این کار را به‌تنهایی انجام دهید، همیشه می‌توانید از یک دوست بخواهید که شما را در چند هفته اول کمک کند یا یک دفترچه یادداشت نگه‌دارید که در آن فعالیت و موفقیت خود را هرروز یا در پایان هر هفته ثبت کنید. هر مسیری را که انتخاب کنید، کمک می‌کند کسی بتواند شما را مسئول حفظ برنامه‌تان نگه دارد.

برخی از عادت‌های سالم عالی که با یک دوست خوب همراه هستند عبارت‌اند از:

  • قدم زدن با یک دوست
  • پذیرش عادات غذایی سالم با هم
  • کلاس‌های یوگا
  • ورزش‌های مختلف
  • می‌توانید با او درباره احساسات خود صحبت کنید

مرحله چهارم: از اهداف و پاداش‌ها استفاده کنید

 هر مرحله از موفقیت خود را جشن بگیرید. این می‌تواند به شما کمک کند تا باانگیزه باشید و در مسیر درست قرار بگیرید.

اگرچه احساسات بزرگی که از مدیریت استرس دریافت می‌کنید می‌تواند پاداش آن‌ها باشد، اما در شروع هر عادت جدیدی به شما کمک می‌کند تا پاداش‌های ملموس‌تری نیز داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، به این فکر کنید که معلمان چگونه از ستاره‌ها و نشانه‌های دیگر برای تشویق یک رفتار خوب استفاده می‌کنند.

ترفند این است که برای چند قدم اول به خود پاداش دهید تا عادت سالم و جدید در زندگی‌تان وارد شود.

به‌ویژه ماه اول یا دوم مهم است، زیرا زمان تقریبی آن است که یک رفتار جدید به یک عادت تبدیل می‌شود. جوایزی که به خودتان می‌دهید یک انتخاب شخصی است و احتمالاً می‌دانید که بهترین انگیزه برای موفقیت شما چیست، اما ما یک‌چیز کوچک و لذت‌بخش را توصیه می‌کنم.

مرحله پنجم: برای اطمینان از اینکه در مسیر صحیح قرار دارید، با خود مشورت کنید

 حتماً به درون خود نگاه کنید و مرتباً انتخاب‌های خود را بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را ایجاد کنید.

همان‌طور که به سمت ایجاد عادت‌های سالم پیش می‌روید، به احساس خود توجه کنید که هم‌زمان با ادغام آن‌ها در زندگی خود احساس می‌کنید. به نظر می‌رسد تمرین جدید شما با سبک زندگی و شخصیت شما سازگار است؟ آیا حفظ عادت جدید آسان است یا فکر می‌کنید ممکن است لازم باشد چیز جدیدی را امتحان کنید؟

اگر متوجه شدید که به‌جای اینکه پیشرفت کنید، طبق برنامه‌های جدید خود پیش نرفته‌اید، به خودتان تبریک بگویید که متوجه شده‌اید باید برنامه‌های خود را تغییر دهید یا اصلاح کنید. این بسیار مهم است؛ زیرا اولین برنامه این است که در ساخت یک برنامهٔ جدید گام بردارید که به شما بهتر کمک کند و اگر در آن برنامه پیش می‌روید، اما تصمیم گرفته‌اید که ممکن است لازم باشد چیز دیگری را امتحان کنید، حداقل می‌دانید که برای شما هم مفید نیست و اکنون می‌توانید چیز دیگری را امتحان کنید.

درمجموع، بهتر است به‌هرحال چندین روش تسکین‌دهنده استرس جدید و روش‌های کنترل استرس را یاد بگیرید تا چند گزینه برای کاهش استرس در بدن و ذهن خود داشته باشید.

سایر عادات سالم ذهن :

این عادت‌ها همچنین از سلامت مغز پشتیبانی می‌کنند:

خواب کافی از عادات سالم ذهن

 افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، خطر بیشتری برای زوال عقل دارند. در هنگام خواب، مغز مواد زائد را پاک می‌کند، ازجمله پروتئین آمیلوئید اضافی که در بیماری آلزایمر نقش دارد.

خواب کافی از عادات سالم ذهن
خواب کافی از عادات سالم ذهن

استرس را مدیریت کنید

استرس ترشح هورمون کورتیزول را تحریک می‌کند، حتی مقدار کمی از آن نیز تأثیرگذار است، اما سطح بالای کورتیزول در طولانی‌مدت منجر به پلاک اضافی در رگ‌های خونی، کاهش اکسیژن به مغز و آسیب مغزی می‌شود.

سیگار نکشیدن یکی از عادات سالم ذهن

کنار گذاشتن سیگار خطر ابتلا به بیماری عروق خونی و آسیب مغزی، از دیگر مزایای سلامتی آن است.

بیماری‌های زمینه‌ای را درمان کنید.

فشارخون بالا و کلسترول بالا جریان خون در مغز را مختل می‌کند. خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به افسردگی یا کم شنوایی بیشتر است.

کلام آخر:

مغز می‌تواند درست مثل عضله، آتروفی کند. پیشنهاد‌های بالا را انجام دهید تا هرروز به ذهن خود یک تمرین ذهنی بدهید.

از مغز خود استفاده کنید. دانش بالایی برای این کار وجود دارد؛ بنابراین آن را عملی کنید. انجام کارهایی مانند فکر کردن به راه‌حل مشکلات یا حساب کردن مسائل مالی، یکی از راه‌های تمرین ذهن شماست. چه شما 25 ساله باشید و چه 75 ساله، همیشه وقت خوبی است که به روش‌هایی برای سلامت ذهن خود فکر کنید. افراد با عادات سالم ذهن ، زندگی سالم‌تر و رضایت بخشی بیشتری دارند.

منابع مقاله عادات سالم ذهن :

https://oedb.org/ilibrarian/100-ways-to-keep-your-mind-healthy/

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/better-habits-better-brain-health

https://www.webmd.com/fitness-exercise/remember-healthy-habits

https://www.verywellmind.com/maintaining-healthy-habits-3144721

مطالب مرتبط