Skip to content

چگونه از شبکه های اجتماعی فاصله بگیریم؟

شبکه های اجتماعی

وقفه در استفاده از رسانه های اجتماعی و مزایای آن

اگر به شما بگویم که استفاده از شبکه‌های اجتماعی زندگی شما را تغییر می‌دهد، باورتان می‌شود؟ تخمین زده می‌شود که بین 5 تا 10 درصد افراد به رسانه‌های اجتماعی معتاد هستند.

اعتیاد این‌گونه تعریف می‌شود

یک اعتیاد رفتاری به‌عنوان نگرانی بیش‌ازحد در مورد رسانه‌های اجتماعی مشخص می‌شود که ناشی از یک میل غیرقابل‌کنترل برای ورود به شبکه‌های اجتماعی یا استفاده از آن و صرف زمان و تلاش زیادی برای رسانه‌های اجتماعی است که به سایر زمینه‌های مهم زندگی آسیب می‌رساند.

71 درصد از مردم هر شب با تلفن خود می‌خوابند و 74 درصد از همه آمریکایی‌ها هرروز فیس‌بوک را چک می‌کنند.

واضح است که رسانه‌های اجتماعی طوری طراحی‌شده‌اند که ما را بارها و بارها به استفاده از آن تشویق می‌کنند.

اگر احساس می‌کنید بیشتر ازآنچه باید برای شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذارید، تنها نیستید. همچنین مستقیماً تقصیر شما نیست. رسانه‌های اجتماعی طوری طراحی‌شده‌اند که شما را برای استفاده بیشتر از اینترنت تشویق می‌کنند و به‌مرورزمان وابستگی شما به آن افزایش می‌یابد، اما دانستن اینکه باید از رسانه‌های اجتماعی جدا شوید مهم است و درواقع انجام این کار دو چیز متفاوت است.

شبکه های اجتماعی

تحقیقات

در نظرسنجی اخیر، از خوانندگان پرسیدیم که در مورد رسانه‌های اجتماعی چه احساسی دارند. از میان افراد 25 درصد گفتند که احساس می‌کنند تأثیر منفی بر سلامت روانی آن‌ها دارد و 53 درصد گفتند که فکر می‌کنند کاهش مصرف می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند. این تعداد در میان افرادی که وضعیت سلامت روانی دارند که در طول همه‌گیری کرونا شروع‌شده یا بدتر شده است، به 66 درصد می‌رسد.

 علاوه بر این، 29 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که برای بهره‌مندی از رسانه‌های اجتماعی به حداقل چند روز استراحت نیاز دارند، درحالی‌که این تعداد در بین 15 تا 24 سال به 46 درصد می‌رسد. به همین دلیل است که ما شما را به چالش می‌کشیم تا نگاهی درونی به اینکه چگونه رفتار رسانه‌های اجتماعی شما بر سلامت روانی شما تأثیر می‌گذارد بیندازید.

 مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که کودکان بریتانیایی اگر 3 ساعت یا بیشتر در یک روز مدرسه، از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که نمرات بیماری روانی بالایی داشته باشند.

 یک مطالعه کوچک در سال 2018 ارتباط مستقیمی بین کاهش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و بهبود افسردگی و تنهایی پیدا کرد.

 در یک نظرسنجی در سال 2021، 86 درصد از نمونه‌گیری از 1500 آمریکایی گزارش شد که رسانه‌های اجتماعی به‌طور مستقیم بر شادی و زندگی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارند.

بین 79 تا 83 درصد اثرات منفی بر اضطراب، تنهایی و افسردگی گزارش کردند.

یک نظرسنجی آنلاین بین‌المللی در سال 2022 در ایالات‌متحده، بریتانیا، استرالیا و نروژ نشان داد که افرادی که از رسانه‌های اجتماعی برای سرگرمی یا کاهش تنهایی در طول همه‌گیری استفاده می‌کردند، سلامت روانی ضعیف‌تری داشتند. درحالی‌که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تماس شخصی و حفظ روابط با بهبود سلامت روان مرتبط بود، بازهم ارتباطی بین افزایش زمان روزانه استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان ضعیف‌تر وجود دارد.

 از سوی دیگر، یک مطالعه آزمایشی در سال 2021 روی 68 دانشجو نشان داد که اکثر دانشجویان تغییر مثبت در خلق‌وخو، کاهش اضطراب و بهبود خواب را در طول و بلافاصله پس از وقفه از رسانه‌های اجتماعی گزارش کردند. داده‌ها کاملاً واضح به نظر می‌رسند. اگر نمی‌خواهید تصویر ضعیفی از خود، اضطراب، افسردگی، تنهایی و حتی بدخوابی را تجربه کنید، ایجاد تغییراتی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی ممکن است ایده خوبی باشد.

سم‌زدایی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

وقفه در رسانه‌های اجتماعی به آن سم‌زدایی گفته می‌شود. سم‌زدایی زمانی است که شما مدت‌زمانی را در نظر می‌گیرید که از رسانه‌های اجتماعی اصلاً استفاده نمی‌کنید. این می‌تواند از 24 ساعت تا یک ماه باشد.

اگر نمی‌خواهید به‌طور کامل از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید، اما در عوض فقط می‌خواهید مدت‌زمانی را که صرف آن می‌کنید کاهش دهید، از ابزاری مانند برنامه افزودنی Limit Chrome استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد محدودیت‌های سختی را برای مدت‌زمانی که می‌توانید هرروز از سایت‌های خاص بازدید کنید تعیین کنید.

سم‌زدایی در رسانه‌های اجتماعی لزوماً تغییری طولانی‌مدت در عادات رسانه‌های اجتماعی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند به‌نوعی برای شما استراحت ایجاد کند. این کار می‌تواند سروصدای غیرضروری و محرک‌های احساسی منفی که اغلب توسط رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود را حذف کند.

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید.

  • ممکن است ازآنچه در صفحه اینستاگرام شما می‌گذرد غرق شوید و بخواهید برای مدتی ارتباط خود را قطع کنید.
  • ممکن است با بارگذاری بیش‌ازحد اطلاعات مواجه شده باشید و نیاز به بروز رسانی مجدد داشته باشید یا ممکن است پروژه بزرگی داشته باشید که باید روی آن کار کنید و نمی‌خواهید حواس شما پرت شود یا شاید شما فقط می‌خواهید در مورد نحوه استفاده از زمان خود کنترل داشته باشید.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهند قطعاً به وقفه در شبکه های اجتماعی نیاز دارید

رسانه‌های اجتماعی اعتیادآور هستند و ممکن است از این‌که به استراحت نیاز دارید آگاه نباشید. اگر از هر یک از موارد زیر رنج می‌برید، وقت آن رسیده است که یک سم‌زدایی در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید.

مدام اضطراب داشتن

رسانه‌های اجتماعی قرار نیست بر اضطراب شما بیفزایند. اگر متوجه شدید که دائماً از پست‌ها، نظرات یا افکاری که در شبکه های اجتماعی پخش می‌شوند ناامید می‌شوید، زمان استراحت فرارسیده است. ما به‌اندازه کافی در زندگی خود مضطرب هستیم و دیگر رسانه‌های اجتماعی نباید به ناامیدی ما بیفزایند.

بخش‌هایی از رسانه‌های اجتماعی که ممکن است شما را ناامید کند می‌تواند شامل اشتراک‌گذاری بیش‌ازحد افراد، پست‌های بسیار سیاسی، پست‌های افرادی باشد که به نظر شما ناراحت‌کننده هستند و غیره. درنهایت، مهم نیست که دلیل آزار شما چیست، بلکه مهم این است که شما در حالت آشفتگی مداوم هستید. این امر ناگزیر به سایر زمینه‌های زندگی شما مانند روابط، کار و غیره سرایت می‌کند.

اضطراب زیاد
اضطراب زیاد

مقایسه

یکی از دلایل اصلی ناسالم بودن شبکه های اجتماعی این است که به‌طورکلی یک موضوع برجسته است. مردم تقریباً هرگز شکست‌های خود را منتشر نمی‌کنند، اما به‌طور مداوم موفقیت‌ها و بهترین تصاویر خود را منتشر می‌کنند. اگر متوجه شدید که زندگی، سلامت روانی، بدن یا هر چیز دیگری را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنید، وقت آن است که از آن عقب‌نشینی کنید.

زمان هدررفته

چیزهای کمی وجود دارد که بیشتر از شبکه های اجتماعی باعث اتلاف وقت می‌شوند. شما به خود می‌گویید که به‌سرعت اینستاگرام را بررسی خواهید کرد، اما دو ساعت بعد، هنوز در حال زیرورو کردن شبکه مجازی هستید. بدیهی است که گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی اشتباه نیست، اما آیا واقعاً می‌خواهید این‌قدر زمان صرف کنید؟ به تمام کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید فکر کنید که درنهایت نتیجه بهتر و بیشتری برای شما دارند. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید از آن جدا شوید، به پاک‌سازی سالم رسانه‌های اجتماعی نیاز دارید.

مزایای فاصله گرفتن از رسانه‌های اجتماعی چیست؟

طی یک بررسی ترک شبکه‌های اجتماعی به مدت یک هفته باعث افزایش خلق‌وخوی افراد شد. افرادی که شبکه‌های اجتماعی را به مدت یک هفته حذف کردند، دریافتند که سطح رضایت آن‌ها از 7.12/10 به 8.12/10 افزایش‌یافته است، درحالی‌که آن‌هایی که به استفاده از آن ادامه دادند سطح شادی آن‌ها کاهش‌یافته است.

استراحت در رسانه‌های اجتماعی مزایای زیادی دارد. برخی از نکات برجسته در اینجا وجود دارد:

روابط بهبودیافته

حساب‌های گوشی هوشمند و رسانه‌های اجتماعی شما اغلب جایگزینی برای تعاملات واقعی می‌شوند. خیلی از ما به‌جای اینکه با دوستان و خانواده به روش‌های معنادار صحبت کنیم، وقت خود را با افراد دیگر از طریق تلفن می‌گذرانیم و حتی زمانی که ازنظر فیزیکی با دوستان یا خانواده هستیم، بازهم اغلب به‌جای تعمیق روابطمان، به صفحه‌نمایش خود چسبیده‌ایم.

دوری از شبکه‌های اجتماعی و گفتگو با خانواده زندگی ما را معنادارتر می‌کند و بیشتر درگیر آن‌ها می‌شویم. همچنین درنهایت زمان بیشتری برای گذراندن با آن‌ها خواهید داشت.

علاوه بر این، اغلب درنهایت کمتر قضاوت کننده می‌شوید. وقتی از رسانه‌های اجتماعی جدا می‌شوید و درواقع با مردم وقت می‌گذرانید، متوجه می‌شوید که همه انسان‌اند و همه ما فقط سعی می‌کنیم بهترین راه را برای زندگی بیابیم. شما یاد می‌گیرید که افراد را فقط با مطالبی که درشبکه های اجتماعی ارسال می‌کنند قضاوت نکنید.

FOMO را کاهش می‌دهد

FOMO یا ترس از دست دادن زمانی که استفاده از رسانه‌های اجتماعی را متوقف می‌کنیم کاهش می‌یابد. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های این پلتفرم‌ها توانایی آن‌ها در ایجاد این حس است که به‌اندازه کافی کاری انجام نمی‌دهیم، چه ورزش، تعطیلات، استراحت، کار یا هر چیز دیگری.

رسانه‌های اجتماعی به ما این احساس را می‌دهند که باید همه این کارها را انجام دهیم. بدون آن، می‌توانید به‌جای فعالیت‌هایی که بیشترین لایک را ایجاد می‌کنند، روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که بیشترین لذت را برای شما به ارمغان می‌آورند. به‌جای اینکه به آخرین فیلم TikTok بروید، می‌توانید کارهایی انجام دهید که درواقع زندگی شما را غنی‌تر می‌کند.

خود ارزشی بهتر

ازآنجایی‌که شبکه های اجتماعی حلقه برجسته مردم هستند، جایی که آن‌ها عکس‌های بزرگ‌ترین موفقیت‌ها و جذاب‌ترین فعالیت‌های خود را منتشر می‌کنند، به همین دلیل اغلب احساس می‌کنیم که کافی نیستیم. چه نوع نگاه ما، شغل ما، وضعیت فعلی رابطه یا هر چیز دیگری، رسانه‌های اجتماعی واقعاً می‌توانند به دیدگاه ما روی همه این مسائل آسیب بزنند.

با استراحت در رسانه‌های اجتماعی، این فشار کاهش می‌یابد و ما اغلب متوجه می‌شویم که زندگی‌مان به‌اندازه کافی فوق‌العاده است. ما همچنین می‌توانیم زمان بیشتری را با افراد و فعالیت‌هایی بگذرانیم که به ما احساس خوبی نسبت به خودمان می‌دهند.

بهره‌وری بیشتر

ازآنجایی‌که رسانه‌های اجتماعی به خاطر زمان‌گیر بودن بدنام هستند، حذف آن به این معنی است که می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم و ساعات بیشتری در روز داشته باشیم. نوجوانان و بزرگ‌سالان بین دو تا نه ساعت در روز را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. تصور کنید با آن زمان چه‌کاری می‌توانید انجام دهید.

علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی هنگام کار یا تحصیل به‌عنوان یک اختلال عمل می‌کنند. بدون آن، وضعیت کار یا تحصیل شما قطع نمی‌شود و می‌توانید کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید.

بهره وری بیشتر

 چگونه مرزهای رسانه‌های اجتماعی سالم را تعیین کنیم؟

درحالی‌که استراحت و دور بودن از شبکه های اجتماعی عالی است، مهم است که در مورد استفاده خود واقع‌بین باشید. اگر رسانه‌های اجتماعی بخشی از زندگی شما هستند، اشکالی ندارد.

راه‌هایی برای کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت رسانه‌های اجتماعی، حتی زمانی که از آن استفاده می‌کنید، وجود دارد.

 به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید:

  • اکانت هایی را که تأثیر منفی بر خلق‌وخو یا تصویر شما از خود دارند، لغو فالو کنید.
  • عکس‌هایی را از نمایه خود حذف کنید که باعث قضاوت شخصی شما می‌شود.
  • ترولینگ یا هرزنامه را حذف کنید.
  • پست‌هایی را که شما را تشویق می‌کنند خود را با دیگران مقایسه کنید، ذخیره نکنید.
  • علاوه بر این، می‌توانید نمونه‌ای برای پست‌های آگاهانه و معتبر قرار دهید تا دیگران بتوانند از شما الهام بگیرند و شاید از آن پیروی کنند.

 برای شروع، می‌توانید:

  • از فیلتر بگذرید و عکس‌های واقعی خود را به نمایش بگذارید.
  • عکس‌هایی از لحظات “به‌هم‌ریخته” پست کنید، نه فقط از لحظات عالی.
  • در زیرنویس‌های خود به دیگران یادآوری کنید که شما درست مانند آن‌ها یک فرد واقعی با نقص، قطع رابطه و ناامنی هستید. نظرات تشویق‌کننده را در پست‌های دیگران ارسال کنید. در مورد کارهایی که در زمان استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید پست کنید تا به دیگران یادآوری کنید که می‌توانند همین کار را انجام دهند.

سلامت روان شما مهم‌تر از زیبایی‌شناسی اینستاگرام شماست؛ بنابراین، به‌جای استفاده از شبکه های اجتماعی چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

 وقتی از صفحه‌نمایش فاصله می‌گیرید و وارد دنیای واقعی می‌شوید، بسته به نیاز شما مجموعه بی‌پایانی از گزینه‌ها وجود دارد.

 هنگامی‌که تشخیص دادید چرا می‌خواهید وارد حساب‌های شبکه های اجتماعی خود شوید، می‌توانید این احساس را به روش‌های دیگر تغییر دهید.

 اگر از شبکه های اجتماعی برای آرامش استفاده می‌کنید اگر متوجه شدید که زمانی که کمی استرس دارید به سراغ تلفن خود می‌روید، به‌جای آن، این گزینه‌ها را جایگزین کنید:

  • قدم بزنید.
  • کمی موسیقی گوش دهید.
  • کتاب بخوانید.
  • دودلینگ یا کاردستی را امتحان کنید.
  • یک خوراکی خوشمزه بپزید.
  • با حیوان خانگی بازی کنید.
  • یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • یک نوشیدنی تسکین‌دهنده و گرم مانند چای یا شکلات داغ بنوشید.
  • به عکس‌های قدیمی نگاه کنید و خاطرات را مرور کنید.

اگر از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید اگر می‌بینید که مشتاق ارتباط انسانی هستید و میل به نگاه کردن به عکس‌ها در شما به وجود می‌آید، در عوض این فعالیت‌ها را امتحان کنید:

  • با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید.
  • کسی را برای شام یا نوشیدنی دعوت کنید.
  • یک مهمانی آخر هفته، پیاده‌روی یا خرید با دوستان خود ترتیب دهید.
  • به یک گروه اجتماعی مانند باشگاه بپیوندید.
  • در یک کلاس یوگای دسته‌جمعی شرکت کنید.

اگر از شبکه های اجتماعی برای سرگرمی استفاده می‌کنید به‌جای دیدن ویدیوهای 30 ثانیه‌ای، سرگرمی‌های واقعی را انتخاب کنید:

  • یک موزیک زنده ببینید.
  • یک ساز یاد بگیرید.
  •  در یک کلاس رقص یا هنرهای رزمی شرکت کنید.
  • پیاده‌روی کنید.
  • به یک مکان دیدنی بروید.
  • باغبانی کنید.
  • به یک پادکست گوش دهید.
  • کتاب بخوانید.
  • دوستان یا خانواده را جمع کنید و یک بازی انجام دهید.

دانستن انگیزه‌های شما برای ورود به حساب‌های اجتماعی، قدرت زیادی دارد. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، می‌توانید انتخاب کنید تا آن نیاز را به روش دیگری برآورده کنید.

وقفه شبکه های اجتماعی شما چقدر باید باشد؟

پاسخ به این سؤال بسیار فردی است. شما می‌توانید با یک استراحت چندساعته کوچک شروع کنید و به زمان استراحت بیشتری برسید.

استراحت معمولی رسانه‌های اجتماعی از چند ساعت تا یک یا چند هفته طول می‌کشد. برای استراحت طولانی بلافاصله پس از استفاده از آن، تحت‌فشار نباشید. اگر واقعاً می‌خواهید اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی را ترک کنید، ممکن است به سه هفته یا بیشتر نیاز داشته باشید.

بهترین زمان برای استراحت در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند زمانی باشد که می‌خواهید به خارج از شهر بروید و تعطیلات را بگذرانید. اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید و از استراحت خود لذت ببرید.

چگونه می‌توان آن را درواقع تحقق بخشید؟

اکنون‌که فواید استراحت شبکه های اجتماعی را می‌دانید، در اینجا چند استراتژی عملی برای انجام آن آورده شده است.

برنامه‌ها را حذف کنید

شاید به یک دلیل کاملاً نامرتبط وارد تلفن خود می‌شوید، شاید برای بررسی موجودی حساب خود در یک برنامه مالی باشد، اما سپس لوگوی فیس‌بوک را همان‌جا می‌بینید و تصمیم می‌گیرید کلیک کنید.

برای اینکه به‌طور تصادفی در رسانه‌های اجتماعی قرار نگیرید، برنامه‌ها را از تلفن خود حذف کنید. به‌این‌ترتیب، شما به‌طور اتفاقی آیکون‌ها را نمی‌بینید و برای استفاده از پلتفرم فریفته نمی‌شوید. این همچنین مانع بیشتری برای ورود ایجاد می‌کند، زیرا برای بررسی شبکه های اجتماعی در تلفن خود، باید برنامه را دوباره دانلود کرده و دوباره وارد سیستم شوید.

متأسفانه، این به‌تنهایی مانع از باز کردن شبکه های اجتماعی روی دسکتاپ شما نمی‌شود، اما هرگز نترسید. برای آن هم راه‌حلی داریم.

وب سایت‌ها را مسدود کنید

علاوه بر حذف برنامه‌ها از تلفن هوشمند خود، از Freedom برای مسدود کردن تمام سایت‌های رسانه اجتماعی که ممکن است شما را وسوسه کنند، استفاده کنید. اگر واقعاً می‌خواهید مطمئن باشید که تسلیم وسوسه نمی‌شوید، از حالت قفل استفاده کنید که مانع از غیرفعال کردن Freedom می‌شود.

اگر تابه‌حال از تنظیم محدودیت زمانی روی گوشی خود استفاده کرده‌اید، می‌دانید که برای دور نگه‌داشتن شما از رسانه‌های اجتماعی بسیار بی‌فایده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی یک دکمه ضربه بزنید و می‌توانید محدودیت‌های زمانی را برای کل روز غیرفعال کنید.

از یک دوست بخواهید رمز عبور شما را تغییر دهد

اگر به کمک شخص دیگری نیاز دارید، از یک دوست مورد اعتماد که می‌تواند این کار را انجام دهد بخواهید که رمز عبور اعتیادآورترین برنامه‌های اجتماعی شما را تغییر دهد. مطمئن شوید که به‌اندازه کافی به آن‌ها اعتماد دارید تا به آن‌ها اجازه دسترسی به حساب‌های خود را بدهید. هنگام استفاده از این روش محتاط باشید.

بااین‌حال، اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده قابل‌اعتمادی دارید که می‌توانید به او اعتماد کنید، این می‌تواند راهی عالی برای وادار کردن شما به سم‌زدایی از رسانه‌های اجتماعی باشد.

به همراه خود بگویید تا چه مدت می‌خواهید از شبکه های اجتماعی دور بمانید و از آن‌ها بخواهید پس از گذشت مدت‌زمان موردنظر گذرواژه شما را به شما بدهند. بازهم در مورد این روش محتاط باشید و فقط از افرادی که واقعاً به آن‌ها اعتماد دارید بپرسید.

شبکه‌های اجتماعی را با فعالیت‌های جدید جایگزین کنید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استراحت از شبکه های اجتماعی این است که شما زمان بسیار بیشتری برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دیگری دارید که می‌توانند زندگی شما را بسیار غنی‌تر کنند.

ابتدا تعیین کنید که چقدر درشبکه های اجتماعی وقت می‌گذرانید. اگر سه ساعت در روز را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانید، برنامه‌ریزی کنید تا فعالیت‌های دیگری را برای محاسبه زمانی که معمولاً در حال پیمایش هستید، برنامه‌ریزی کنید.

این فعالیت‌ها می‌توانند هر چیزی باشند، اما آن‌هایی را در نظر بگیرید که شما را به‌کلی از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی دور می‌کنند. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که آن ساعت‌ها را با یک دوست، آشپزی، تمرین یک سرگرمی جدید، تمرین برای یک ورزش یا چیزهای دیگر بگذرانید.

هنگامی‌که آن فعالیت جدید را آغاز می‌کنید، تلفن خود را کنار بگذارید یا استراتژی‌هایی را برای دور نگه‌داشتن شما از رسانه‌های اجتماعی مانند حذف برنامه‌ها اجرا کنید. وقتی واقعاً به چیزی معتاد هستید، به‌راحتی می‌توانید دوباره به آن سر بزنید. کنار گذاشتن تلفن خود بهترین راه برای تمرکز بر فعالیت جدیدی است که انتخاب کرده‌اید.

انجام فعالیت های جدید

راه‌های دیگری برای به‌روز ماندن پیدا کنید

یافتن راه‌های دیگر برای مطلع ماندن می‌تواند مشکل باشد، اما می‌توان آن را انجام داد. همچنین شما را مجبور می‌کند تا بفهمید کدام اطلاعات در مقابل آنچه فقط اضافه‌بار اطلاعات است واقعاً مهم است.

  • می‌توانید از دوستان و خانواده بخواهید که به اخبار مهم زندگی خود و دیگران را به شما منتقل کنند. ازآنجایی‌که از شبکه‌های اجتماعی دور هستید، یک راه عالی برای گذراندن این زمان با عزیزان است. همچنین شاهد افزایش کیفیت مکالمه خواهید بود. می‌توانید از این افراد بخواهید که اخبار جدید را با شما به اشتراک بگذارند تا در جریان باشید.
  • اگر افرادی هستند که شما عمیقاً به زندگی آن‌ها اهمیت می‌دهید، می‌توانید زمان‌های منظمی را برای صحبت یا دیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید به‌سادگی از افراد بخواهید که به شما پیامک بدهند و توضیح دهند که از اخبار شبکه‌های اجتماعی دور نمانید.
  • ازنظر مواردی مانند اخبار، ثبت‌نام در چند خبرنامه منتخب و با کیفیت بالا را در نظر بگیرید که موضوعات موردعلاقه شما را پوشش می‌دهد. همچنین می‌توانید از یک برنامه خبری استفاده کنید، اما مراقب باشید زیرا آن‌ها اغلب شبیه به برنامه‌های شبکه های اجتماعی عمل می‌کنند.

زمان زیادی را با مردم بگذرانید

برای تقویت نکته قبلی، جایگزینی زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی با دیدن عزیزان، راهی عالی برای مطلع بودن از زندگی کسانی است که بیشترین اهمیت را برای شما دارند. درحالی‌که رسانه‌های اجتماعی به شما دریچه‌ای به زندگی صدها، اگر نه هزاران نفر می‌دهند، به چند نفر از این افراد عمیقاً اهمیت می‌دهید؟

در عوض، تلاش بیشتری برای گذراندن زمان باکیفیت با افرادی که بیشترین اهمیت را دارند انجام دهید. این می‌تواند رابطه شما را با آن‌ها تقویت کند و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. همچنین خواهید دید که این‌ها افرادی هستند که شما را در فعالیت‌های سرگرم‌کننده شرکت می‌دهند، بنابراین احساس FOMO کاهش می‌یابد.

کلام آخر

اگرچه رسانه‌های اجتماعی مزایای مثبتی برای جامعه ارائه می‌دهند، اما در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌توانند بسیار مضر باشند. اعتیاد به شبکه های اجتماعی پدیده جدیدی نیست، اما هنوز هم بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

با برداشتن گام‌های کوچک و اجرای پیشنهاد‌ها این مقاله شروع کنید. به‌تدریج، اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی را کاهش خواهید داد و متعجب خواهید شد که چه تأثیری بر کیفیت زندگی شما دارد.

منابع

https://freedom.to/blog/social-media-break/

https://www.healthline.com/health/mental-health/the-benefits-of-a-social-media-break-plus-30-things-to-do-instead#Takeaway

مطالب مرتبط