Skip to content

سم زدایی دیجیتال( Digital Detox) چیست ؟

سم زدایی دیجیتال

سم زدایی دیجیتال :

سم زدایی دیجیتال به دوره ای گفته می شود که فرد تصمیم می گیرد  استفاده از دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن های هوشمند ، تلویزیون ها ، رایانه ها ، تبلت ها و سایر دستگاه های دیجیتالی را کنار بگذارد. “سم زدایی” از دستگاه های دیجیتال اغلب به عنوان راهی برای افزایش تعاملات اجتماعی در زندگی واقعی و بدون حواس پرتی تلقی می شود. با کنار گذاشتن دستگاه های دیجیتال ، حداقل به طور موقت ، افراد می توانند استرس ناشی از اتصال مداوم به دستگاه های دیجیتال را کنار بگذارند. مسئله ای که کاملا مشخص است این است که تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال بخصوص در دنیای امروز نقش مهمی در بهتر و راحت تر زندگی کردن دارند، اما در صورت عدم مدیریت استفاده  از آنها جنبه های منفی زیادی نیز دارند.در صورتی که زمان بندی مناسبی در مورد استفاده از دستگاه های دیجیتال نداشته باشیم دچار اعتیاد به دنیای دیجیتال می شویم. 

سم زدایی دیجیتال
سم زدایی دیجیتال

دلایل سم زدایی دیجیتال

برای بسیاری از افراد ، ارتباط داشتن و غرق شدن در دنیای دیجیتال فقط بخشی از زندگی روزمره است، اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید برای مدت کوتاهی تلفن همراه و سایر دستگاه های خود را کنار بگذارید . شاید بخواهید بدون تداخل ایجاد شده در تلفن و سایر دستگاه ها ، از وقت خود لذت ببرید. در موارد دیگر ، ممکن است احساس کنید استفاده شما از دستگاه بیش از حد شده است و استرس زیادی به زندگی شما اضافه می کند.استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال می تواند عوارض زیادی ایجاد کند، بعضی از آن ها شامل :

  • استرس زا بودن: در حالی که مردم اغلب احساس می كنند كه زندگی بدون دستگاه های دیجیتالی را نمی توانند تصور كنند ، اما تحقیقات نشان داده است كه استفاده زیاد از  فن آوری نیز می تواند در ایجاد استرس موثر باشد.در نظرسنجی سالانه انجمن روانشناسی آمریکا در مورد استرس ، یک پنجم بزرگسالان ایالات متحده  استفاده از فن آوری را منبع مهم استرس در زندگی خود ذکر کردند. برای بسیاری از افراد ، این ارتباط دیجیتالی همیشگی و نیاز مداوم به بررسی ایمیل ها ، متن ها و رسانه های اجتماعی است که بیشترین میزان فشار روانی را به وجود می آورد. 
  • ایجاد اختلال در خواب : استفاده از دستگاه های  دیجیتال ، به ویژه قبل از خواب ، می تواند کیفیت و کمیت خواب را مختل کند. مطالعات نشان می دهند  کودکانی که هنگام خواب از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند ، به طور قابل توجهی بی کیفیت تر و زمان کمتری می خوابند. 
  • عدم تعادل بین کار و زندگی شخصی : اتصال مداوم به دستگاه های دیجیتال می تواند مرز بین زندگی خانه و زندگی شغلی را دشوار کند. حتی وقتی در خانه هستید یا در تعطیلات هستید ، مقاومت در برابر وسوسه بررسی ایمیل ، پاسخ دادن به متن یکی از همکاران یا اعلام حضور در شبکه های اجتماعی دشوار است. انجام سم زدایی دیجیتال ممکن است کمک کند تا بتوانبد بین زندگی شخصی و زندگی کاری مرز ایجاد کنید. 
  • مقایسه بین زندگی خود و سایر افراد: اگر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانید ، احتمالاً خود را در مقایسه زندگی خود با دوستان ، خانواده ، افراد کاملاً غریبه و افراد مشهور یافته اید. ممکن است فکر کنید که به نظر می رسد بقیه براساس یک نگاه اجمالی که در پست های اینستاگرامی یا فیس بوکی خود مشاهده می کنید ، زندگی کاملتر ، ثروتمندتر یا مهیج تری را سپری می کنند.به قول معروف ، مقایسه واقعاً می تواند دزد شادی باشد. سم زدایی دیجیتال  می تواند روش خوبی برای تمرکز بر زندگی فردی  بدون مقایسه خود با دیگران باشد.

 

علائمی که نشان می دهد نیاز به سم زدایی دیجیتال وجود دارد : 

  • احساس اضطراب زمانی که نمی توانید تلفن همراه خود را پیدا کنید.
  • پس از گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی احساس افسردگی ، اضطراب یا عصبانیت می کنید.
  • اگر مدام دستگاه خود را بررسی نکنید می ترسید چیزی را از دست بدهید.
  • برای بازی کردن در  تلفن همراه زود بیدار می شوید یا دیر می خوابید .
  • بدون بررسی مداوم  تلفن همراه ،در تمرکز روی یک مسئله مشکل دارید .
  • زمان بیشتری نسبت به آن چه فکر می کنید در شبکه های اجتماعی صرف می کنید .

چگونه سم زدایی دیجیتال انجام شود؟

برخی ممکن است بیان کنند که یک سم زدایی دیجیتال واقعی شامل پرهیز کامل  از هر دستگاه دیجیتال و رسانه های اجتماعی است اما انجام سم زدایی دیجیتال نیازی به جدایی کامل از تلفن و سایر اتصالات ندارد. این فرآیند اغلب بیشتر درمورد تعیین مرزها و اطمینان از این است که شما از وسایل خود به گونه ای استفاده می کنید که به جای آسیب رساندن به سلامت عاطفی و جسمی برای شما  سودمند باشد.

واقع بین باشید

قطع ارتباط کامل برای برخی از افراد می تواند امکان پذیر باشد اما  برای بسیاری از افراد ، کنار گذاشتن کامل تمام اشکال ارتباطات دیجیتال ممکن نیست ، به ویژه اگر برای  کار ، مدرسه یا سایر تعهدات نیاز به دستگاه های دیجیتال داشته باشید. اگر در طول روز برای کار خود به دستگاه های دیجیتال  نیاز دارید ، سعی کنید در پایان روز کاری یک مینی سم زدایی انجام دهید. 

نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید

با نوتیفیکیشن ها یا اطلاع دهنده ها خداحافظی کنید.  نوتیفیکیشن ها عامل مهمی در بر هم زدن اتصالتان با دنیای واقعی هستند، چرا که پشت سر هم ظاهر می شوند. این اطلاع دهنده ها  باعث اضطراب می شود ف به همین دلیل سعی کنید زمانی از از روز را برای چک کردن پیام های جدید اختصاص دهید و نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید. 

برای سم زدایی دیجیتال نوتفیکیشن ها را خاموش کنید
برای سم زدایی دیجیتال نوتفیکیشن ها را خاموش کنید

سم زدایی مناسب با استفاده از شرایط خود را انتخاب کنید

سم زدایی دیجیتال می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.  ممکن است بخواهید برای مدتی همه دستگاه های دیجیتال ، از جمله تلویزیون ، تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی را رها کنید. در موارد دیگر ، ممکن است بخواهید روی محدود کردن استفاده فقط از یک نوع دستگاه دیجیتال مانند تلفن یا کنسول بازی تمرکز کنید.برخی از ایده های سم زدایی شامل :

  • سعی کنید همه دستگاه های دیجیتال را برای مدت زمان کوتاه ، مثلاً یک روز یا حداکثر یک هفته کنار بگذارید.
  • یک روز از هفته را انتخاب کنید تا بدون دستگاه دیجیتال سپری کنید.
  • اگر یک برنامه ، سایت ، بازی یا ابزار دیجیتال وقت شما را بیش از حد می گیرد ، بر محدود کردن استفاده از آن مورد مشکل ساز تمرکز کنید.
  • محدود کردن یا حتی حذف کامل استفاده از رسانه های اجتماعی برای مدت زمان مشخص

کلام آخر 

عدم استفاده از دستگاه های دیجیتال  می تواند گاهی اوقات ناخوشایند و استرس زا باشد. بدون تلفن همراه و سایر ابزارهای دیجیتال ممکن است احساس آزار ، اضطراب و حتی بی حوصلگی کنید. . اگرچه ممکن است  سم زدایی دیجیتال سخت باشد ، اما می تواند یک تجربه ارزشمند باشد که به شما کمک می کند رابطه خود را با دنیای پیرامون بهبود ببخشید  و در سایر فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشید. 

 

منابع نوشته :

https://www.verywellmind.com/why-and-how-to-do-a-digital-detox-4771321

https://www.beyondblue.org.au/personal-best/pillar/wellbeing/the-benefits-of-a-digital-detox

https://www.becomingminimalist.com/technology-detox/

https://7summitpathways.com/blog/how-to-digital-detox/

مطالب مرتبط