Skip to content

6 روش طبیعی سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها با روش های آسان و خانگی

تغییر رنگ دندان‌ها به‌تدریج اتفاق می‌افتد. زردی و تیرگی جزئی دندان‌ها به‌خصوص با افزایش سن ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. فرسودگی مینای دندان موجب نمایان شدن بیشتر عاج زرد رنگ زیر آن می‌شود. عاج دندان از جنس کلسیم و در زیر مینای دندان واقع شده است. طیف وسیعی از راهکارها می‌توانند روند تغییر رنگ دندان‌ها را کند و حتی معکوس کنند. با وجود دسترسی آسان به محصولات سفیدکننده دندان در داروخانه‌ها، بسیاری از درمان‌های طبیعی می‌توانند به برطرف کردن لکه‌ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند. چنانچه شما نیز مایل به داشتن دندان‌های سفید هستید، در ادامۀ مطلب با ما همراه باشید.

نحوۀ سفید کردن دندان‌ ها با روش های طبیعی

راهکارهای زیر می‌توانند در سفید شدن دندان‌ها مؤثر باشند:

1. تغییر رژیم غذایی

حذف برخی از غذاها می‌تواند از تغییر رنگ بیشتر دندان‌ها جلوگیری کند. غذاها و نوشیدنی‌های حاوی تانن مانند چای می‌توانند موجب زردی دندان‌ها شوند. نوشابه‌های رنگی ، انواع قهوه ، و آب‌میوه نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان بشوند.

غذاهای اسیدی با ایجاد ساییدگی در مینای دندان باعث زرد شدن دندان می‌شوند. افرادی که نگران رنگ دندان خود هستند باید از مصرف بیش‌ازحد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از سوی دیگر پس از مصرف این مواد دندان‌های خود را مسواک بزنند.

سفید کردن دندان ها

دندان‌پزشکان معمولاً 30 دقیقه پس از غذا خوردن را زمان مناسبی برای مسواک زدن می‌دانند. اسیدها می‌توانند موجب تضعیف و پوسیدگی مینای دندان بشوند، ازاین‌رو مسواک زدن زودهنگام می‌تواند موجب آسیب دندان شود.

ترک سیگار یا سایر دخانیات می‌تواند خطر بروز لکه‌های حاصل از نیکوتین را کاهش داده و از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند. سیگار و سایر دخانیات می‌توانند به مینای دندان صدمه ‌زده و باعث بروز مشکلات دهان و دندان بشوند.

2. روغن‌کشی دندان موثر در سفید کردن دندان ها

روغن‌کشی اصطلاحی برای شستن دهان با روغن برای از بین بردن آلودگی‌ها، باکتری‌ها و بقایای آن است. روغن‌کشی جایگزین مسواک زدن منظم یا نخ دندان نیست اما برخی تحقیقات حاکی از این است که شستن دهان با روغن‌های خاص می‌تواند در سفید شدن دندان‌ها مؤثر باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، روغن‌کشی را عملی غیرمتعارف در دندانپزشکی می‌داند و معتقد است: «هیچ مطالعه علمی معتبری مبنی بر تأثیر روغن‌کشی در کاهش پوسیدگی و سفید شدن دندان یا بهبود سلامت دهان و دندان وجود ندارد.»

برای انجام روغن‌کشی، دهان را پس از مسواک زدن به مدت 1 دقیقه با روغن بشویید سپس آن را دور بریزید.

روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن کنجد برخی از روغن‌های مناسب روغن‌کشی هستند. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است که خاصیت آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها شناخته شده است.

3. مسواک زدن با جوش‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین می‌تواند لکه‌های سطح دندان‌ها را به‌تدریج برطرف کند. برخی از افراد نگران این مسئله هستند که جوش‌شیرین زبر است و ممکن است مینای دندان را دچار سائیدگی کند، اما بر طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2017، استفاده از جوش‌شیرین روشی ایمن و بی‌خطر برای برطرف کردن لکه‌های دندان است.

جوش‌شیرین همچنین می‌تواند در مقابله و حذف باکتری‌های دهان و دندان و در نتیجه کاهش پلاک‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر باشد.

4. استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفیدکننده ملایم است که می‌تواند به سفید شدن دندان‌ها کمک کند. به‌منظور سفید کردن مطلوب می‌توان دندان‌ها را به مدت یک هفته، 2-1 در روز با مخلوطی از جوش‌شیرین و پراکسید هیدروژن به مدت 2-1 دقیقه شستشو داد.

پراکسید هیدروژن می‌تواند موجب افزایش حساسیت دندان شود، بنابراین برای استفاده طولانی‌مدت یا برای افراد دارای دندان‌های حساس مناسب نیست.

5. سفید کردن دندان ها با میوه‌ها

پاپائین و بروملین، آنزیم‌های موجود در پاپایا و آناناس هستند و هر دو این ترکیبات می‌توانند در سفید کردن دندان‌ها مؤثر باشند. بر اساس مطالعه‌ای در سال،2012 محلول‌های حاوی این ترکیبات می‌توانند اثر سفید کنندگی متوسطی بر روی دندان‌ها داشته باشند. بااین‌حال، نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهند که برای تعیین اثرگذاری این آنزیم‌ها تحقیقات بیشتری لازم است.

6. حفظ بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان مهم‌ترین کاری است که هر فرد می‌تواند برای کاهش زردی دندان انجام دهد. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان از مینای دندان محافظت و از پوسیدگی لثه جلوگیری می‌کند و موجب برطرف کردن زردی دندان‌ها می‌شود.

رعایت مطلوب بهداشت دهان و دندان مستلزم رعایت موارد زیر است:

  • مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز. از تمیز شدن اطراف لثه‌ها و پشت دندان‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید. فلوراید می‌تواند با پوسیدگی دندان مقابله کرده و حتی روند پوسیدگی را معکوس کند. اگرچه برخی از افراد مخالف استفاده از فلوراید هستند اما دندان‌پزشکان معتقدند که فلوراید برای دندان‌ها بی‌خطر و مفید است.
  • استفاده از نخ دندان برای برطرف کردن آلودگی بین دندان‌ها

علل زرد شدن دندان‌ها

دندان‌ها به دو دلیل زرد می‌شوند که هر دو با افزایش سن شدت می‌گیرند:

  1. نازک شدن مینای دندان

مینای دندان لایه سفید رنگ خارجی دندان است که از ساختار دندان محافظت می‌کند. در زیر مینای دندان لایه‌ای زرد متمایل به قهوه‌ای به نام عاج دندان وجود دارد. با پوسیدگی و فرسایش مینای دندان، دندان‌ها شروع به تیره شدن می‌کنند.

غذاهای اسیدی، بیماری‌های لثه و پیری می‌توانند باعث سائیدگی مینای دندان شوند. همچنین مینای دندان در برخی افراد به‌طور طبیعی نازک‌تر از سایرین است.

  1. لکه‌ها
سفید کردن دندان ها

غذاها و نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شوند. برخی از این غذاها نیز می‌توانند موجب پوسیدگی مینای دندان و درنتیجه زرد شدن بیشتر دندان‌ها شوند. از دیگر علل ایجاد لکه می‌توان به سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات و انواع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد.

چنانچه خواهان دندان‌هایی سالم‌تر و سفیدتر هستید، میزان مصرف شکر خود را کاهش دهید. رژیم‌های غذایی حاوی شکر منجر به افزایش رشد استرپتوکوک موتانس، مهم‌ترین عامل باکتریایی مسبب ایجاد پلاک و التهاب لثه می‌شوند.

در رژیم غذایی خود مقدار زیادی کلسیم بگنجانید. همان‌طور که گفته شد تغییر رنگ دندان‌ها گاهی در اثر سائیدگی مینای دندان و در معرض قرار گرفتن عاج دندان است. تقویت مینای دندان به سفید ماندن دندان‌ها کمک می‌کند. غذاهای غنی از کلسیم مانند لبنیات و کلم بروکلی می‌توانند با تقویت مینای دندان و محافظت دندان‌ها کمک کنند.

روش‌های غیرموثر سفید کردن دندان ها

برخی از راهکارهای طبیعی سفید کردن دندان که شواهد علمی برای اثبات بی‌خطر بودن آن‌ها وجود ندارد و حتی می‌توانند منجر به آسیب دندان شوند عبارت‌اند از:

  • لیمو
  • پوست میوه
  • سرکه سیب
  • زغال فعال
  • خاک رس سفید

سخن پایانی مقاله سفید کردن دندان ها

تعداد کمی از افراد به‌طور طبیعی دارای دندان‌های سفید هستند، با افزایش سن دندان‌ها به‌تدریج به زردی می‌گرایند. بااین‌حال حفظ بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم دندان‌ها می‌تواند به حفظ سفیدی و سلامت دندان‌ها کمک کند.

داشتن دندان‌های زرد معمولاً نشانۀ بیماری نیست اما با مراجعه به دندان‌پزشک می‌توانید وضعیت دندان‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید. استفاده از درمان‌های طبیعی می‌تواند در سفید کردن دندان‌ ها در خانه مؤثر باشند.

منبع نوشته :

https://www.healthline.com/nutrition/whiten-teeth-naturally#5.-Prevent-tooth-stains-before-they-happen

مطالب مرتبط