Skip to content

آیا سرکه سیب به لاغری کمک می کند؟

آیا سرکه سیب به لاغری کمک می کند؟

سرکه سیب یکی از رایج‌ترین انواع سرکه است که در سراسر جهان تولید می شود. این سرکه به‌عنوان یک درمان کاملاً طبیعی با دارا بودن برخی از مزایا برای سلامتی مورد توجه قرارگرفته است.

سرکه سیب چیست؟

مردم قرن‌ها از سرکه سیب به‌عنوان یک کمک درمانی استفاده می کردند. قبل از انسولین، سرکه یک داروی عادی برای دیابت بود. امروزه مردم از آن در مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و به دلیل فواید مختلف سلامتی آن استفاده می کنند.

برای تهیه سرکه سیب، آن‌ها سیب، شکر و مخمر را مخلوط می کنند و اجازه می دهند تا مخلوط تخمیر شود. این روند الکل ایجاد می کند. گونه‌های خاص باکتری‌ها سپس الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند. وقتی تمام الکل از بین رفت، این مخلوط به سرکه سیب تبدیل می شود. از آنجا که سرکه سیب حاوی باکتری و مخمر است، برخی افراد ادعا می کنند که این ماده از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که سلامتی زیادی به همراه دارند.

شواهد و مطالعات

آیا نوشیدن سرکه سیب می تواند به کسی در کاهش وزن کمک کند؟ جواب ممکن است بله باشد، اما هنوز کاملاً اثبات نشده است.

ادعای کاهش وزن پیرامون سرکه سیب ممکن است ناشی از چندین مطالعه که بیشتر در مورد حیوانات بوده، مطرح‌شده باشد. بااین‌وجود، این مطالعات برخی از مزایای احتمالی سرکه سیب را نشان می دهد و می تواند راه را برای تحقیقات بیشتر باز کند. شواهد نشان می دهد که سرکه سیب هنگامی‌ که افراد آن را با رژیم کم‌کالری و ورزش منظم ترکیب می کنند، می توانند به کاهش وزن کمک کنند.

لاغری با سرکه سیب

کاهش چربی بدن

سرکه سیب یک روش درمانی طبیعی است و تصور می شود که به کاهش وزن کمک می کند. اسید استیک، ترکیبی است که در سرکه سیب یافت می شود و در بعضی از تحقیقات به‌عنوان ماده مؤثره‌ای که در کاهش وزن کمک می کند، ذکرشده است.

مطالعه‌ای درزمینهٔ علوم زیستی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی نشان داد که موش‌هایی که به آن‌ها اسید استیک داده می شود، چربی بدن کمتری دارند.

موش‌هایی که به آن‌ها اسید استیک داده‌شده بودند از انرژی بیشتری برخوردار بودند، میزان زیادی اکسیژن مصرف می کردند و چربی بیشتری را نسبت به آن‌هایی که فقط آب‌خورده بودند، سوزانده بودند. نویسندگان اظهار داشتند كه این نشان می دهد كه اسید استیك می تواند به کم شدن چربی بدن كمك كند.

مقاله مشابه در همین ژورنال نشان داد که مصرف سرکه به کاهش چربی بدن کمک می کند، اگرچه این کاهش چربی اندک است. در این مطالعه از 155 نفر که دارای شاخص توده بدنی 25-30 و در گروه افراد چاق بودند، طی 12 هفته، به سه گروه، 15 میلی‌لیتر سرکه و به گروه دیگر، 30 میلی‌لیتر سرکه داده شد. به‌طورکلی، افرادی که 15 یا 30 میلی‌لیتر سرکه مصرف کرده‌اند نسبت به افرادی که سرکه نداشتند، وزن کمتر، کمر باریک‌تر و چربی شکمی کمتری داشتند.

احساس سیری

یک مطالعه در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی نشان داده که گلوکز، انسولین و احساس سیری در کسانی که اسید استیک مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که مصرف نکرده‌اند، متفاوت است.

پس از خوردن بخشی از نان سفید، به دوازده نفر سه سطح مختلف سرکه با اسید استیک داده شد. به گروه دیگر نان بدون سرکه داده شد. محققان دریافتند که افرادی که بیشترین دوز اسید استیک را دریافت کرده‌اند، قند خون و انسولین کمتری بعد از خوردن نان، نسبت به سایر گروه‌ها داشتند. آن‌ها همچنین دریافتند که هرچه میزان دوز اسید استیک بالاتر باشد، مصرف‌کنندگان احساس سیری بیشتری دارند.

محققان می گویند که فرآورده‌های تخمیر شده و ترشی حاوی سرکه سیب، ممکن است به افراد کمک کنند که بعد از غذا احساس سیری و کاهش قند خون داشته باشند.

کاهش وزن بدن، قند خون و کلسترول

یک مطالعه دیگر نشان داد که سرکه سیب اثرات ضد چاقی در موش صحرایی را نشان می دهد.

دو گروه از موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، اما به یک گروه روزانه سرکه سیب داده می شود، درحالی‌که گروه دیگر سرکه‌ای دریافت نکردند. آن‌هایی که روزانه دوز سرکه سیب به آن‌ها داده می شد به‌طورکلی کمتر غذا می خوردند و وزن کمتری نسبت به آن‌هایی که به آن‌ها سرکه سیب داده نشده بود، داشتند. موش‌هایی که از سرکه سیب تغذیه می کردند، قند و کلسترول خونشان نیز پایین‌تر بودند.

کاهش چربی

سرکوب‌کننده اشتها

نشان داده نشده است که سرکه سیب دارای اثرات سرکوب‌کننده اشتها است.

حداقل یک مطالعه وجود دارد که این سؤال را مطرح کرده است که آیا سرکه سیب راهی مناسب برای کمک به افراد در خوردن کمتر است.

یک مطالعه در ژورنال بین‌المللی چاقی نشان داد که سرکه اشتها را در افراد پرخور، سرکوب می کند؛ اما نویسندگان اظهار داشتند که این اثر مهارکننده اشتها عمدتاً به این دلیل است که افراد بعد از مصرف سرکه احساس تهوع می کنند. به همین ترتیب، نویسندگان این مطالعه تأکید نمی کنند که سرکه روشی مناسب برای کمک به کنترل اشتها است.

از دیگر مزایای سلامتی سرکه سیب

سرکه سیب فراتر از کاهش وزن می تواند مزایای سلامتی دیگری داشته باشد. بااین‌حال، مطالعات انجام‌شده در مورد تأثیرات سلامتی آن اندک و محدود بوده است.

سطح انسولین پایین بعد از خوردن غذا

یک مطالعه در مراقبت از دیابت نشان می‌دهد که نوشیدن سرکه سیب قبل از وعده غذایی با کربوهیدرات بالا، ممکن است سطح قند خون و واکنش انسولین پس‌ازآن را کاهش دهد.

قند خون پایین

بر اساس تحقیقات دیگری که در دیابت انجام‌شده است، افراد مبتلابه دیابت نوع 2 که قند آن‌ها به‌خوبی کنترل‌شده است، هنگام مصرف سرکه سیب با یک میان وعده با پروتئین بالا، میزان قند خون کمتری دارند.

کلسترول پایین

بر اساس یک مطالعه، سرکه سیب در موش‌هایی که از رژیم غذایی با کلسترول بالا تغذیه می شوند، کلسترول خون را کاهش داده است.

بهبود در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

یک مطالعه در مجله تجربی توهوکو نشان داد که زنانی که روزانه سرکه سیب مصرف می کنند، بعد از 110 روز، علائم کاهش PCOS را داشتند. این ممکن است به دلیل اثر سرکه سیب در کاهش انسولین باشد، زیرا PCOS با مقاومت به انسولین مرتبط است.

استفاده از سرکه سیب

  • سرکه سیب ممکن است به‌عنوان ماده نگه‌دارنده، برای خیساندن مواد غذایی، استفاده شود.
  • به‌عنوان یک طعم‌دهنده غذا و مواد نگه‌دارنده برای کنسروها مانند ترشی استفاده می شود.
  • یکی از آسان‌ترین و سالم‌ترین راه‌ها برای مصرف سرکه سیب، اضافه کردن آن به روغن سالم مانند روغن‌زیتون است و استفاده از آن به‌عنوان سس سالاد است. اکثر مطالعات نشان می دهد که فقط 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب برای استفاده از مزایای سلامتی آن کافی است.

اثرات جانبی سرکه سیب

اثرات جانبی

سرکه سیب به‌طورمعمول بی‌خطر است، اما ممکن است عوارض جانبی یا مضراتی برای برخی از افراد داشته باشد.

  • اسیدیته سرکه سیب ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، به‌خصوص اگر فردی آن را زیاد مصرف کند. به همین دلیل ایده خوبی است که سرکه سیب را با غذا یا نوشیدنی رقیق کنید.

سایر عوارض جانبی و بالقوه شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • تشدید ریفلاکس اسید معده
  • تغییر سطح انسولین
  • بدتر شدن سطح پتاسیم
  • اگر افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند، سرکه سیب همچنین می تواند کلیه‌ها را سنگین کند.

سخن آخر

برخی مطالعات کوچک نتایج دلگرم‌کننده‌ای را برای مزایای کاهش وزن سرکه سیب نشان می دهد. بااین‌وجود، سرکه سیب نمی تواند جای خود را به روش‌های اثبات‌شده کاهش وزن بدهد. اگرچه ممکن است به برخی از مشکلات کاهش وزن و سلامتی کمک کند، اما نباید از سرکه سیب به‌جای درمان استفاده شود. قبل از استفاده از سرکه سیب، افراد باید در مورد مزایا و خطرات احتمالی آن با پزشک خود صحبت کنند.

مطالب مرتبط