Skip to content

اثر زیره در کاهش وزن

اثر زیره در کاهش وزن

زیره هدیه طبیعت مادر به انسان است. مزایای آن و استفاده گسترده و جهانی از آن تقریباً تمام‌نشدنی است. مردم معمولاً از آن برای وعده‌های غذایی خود برای بهره‌گیری از مزایای سلامتی آن استفاده می‌کنند. یکی از این مزایا مربوط به کاهش وزن و تسریع در متابولیسم ما است؛ اما آیا زیره واقعاً می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و اگر ممکن است، چگونه باید از آن استفاده کنید؟

زیره چیست؟

 Cumin Cyminum نام گیاهی است که از آن زیره گرفته می‌شود. این گیاه در خاورمیانه و در شبه‌قاره هند یافت می‌شود. مردم معمولاً زیره را به‌صورت دانه‌های خشک‌شده کامل یا به‌عنوان پودر خریداری می‌کنند. این ماده در بسیاری از ترکیبات ادویه مانند پودر کاری، از عناصر اصلی است. زیره در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی به‌ویژه غذاهای مکزیکی، هندی، آفریقایی و آسیایی یک ادویه اصلی است. گذشته از این، زیره نیز برای چندین سال در بسیاری از مناطق جهان ازجمله جنوب شرقی آسیا و ایران نقش دارویی داشته است.

لاغری با زیره

غنای شیمیایی

زیره سرشار از انواع و اقسام اسید های چرب تک غیر اشباع (MUFA) است که شامل چربی‌هایی است که نقش مهمی در حفظ سیستم عروقی ما دارند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه MUFA ها منجر به ایجاد انرژی بیشتر، عصبانیت کمتر و مقاومت بیشتر در برابر استرس می‌شوند.

جدا از MUFA، زیره سرشار از پروتئین نیز هست که برای ساختار عضلات بسیار مهم است. زیره همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین B و E است و نکته آخر اینکه مقدار زیادی از پتاسیم، منیزیم و آهن را نیز دربرمی گیرد. سایر ترکیبات شیمیایی را می‌توان در زیره یافت، اما موارد ذکرشده رایج‌ترین آن‌ها هستند.

چگونه زیره بر کاهش وزن تأثیر می‌گذارد؟

زیره به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش وزن تأثیر می‌گذارد. مطالعات بی‌شماری وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن غذا با چاشنی زیره باعث کاهش وزن می‌شود. زیره را می‌توان به‌عنوان بذر یا به‌عنوان پودر مصرف کرد. امروزه بیشتر افراد از مکمل زیره (به شکل قرص) در برنامه‌های کاهش وزن استفاده می‌کنند. البته، زیره قرص جادویی نیست که به‌طور ناگهانی به شما در کاهش وزن یک‌شبه کمک کند، اما می‌توان گفت برای همه رژیم‌ها، برنامه‌های ورزشی و مکمل‌های کاهش وزن مفید است.

برخی از مزایای سلامتی زیره:

هضم سریع (کاهش وزن غیرمستقیم)

زیره حاوی منیزیم و سدیم است که باعث تحریک معده و کاهش سوزش معده می‌شود، به‌خصوص هنگامی‌که آن را با آب گرم مصرف می‌کنید. این فقط ساختار شیمیایی آن نیست که به هضم غذا کمک می‌کند. عطر زیره غدد ما را فعال کرده و اشتهای ما را تحریک می‌کند و ازآنجاکه به هضم غذا کمک می‌کند، به‌طور غیرمستقیم به کاهش وزن کمک می‌کند. کاهش وزن به این دلیل است که هضم بهتر منجر به سوخت‌وساز متعادل‌تر می‌شود.

آهن و کاهش وزن

زیره حاوی آهن زیادی است که یکی از مهم‌ترین مواد معدنی بدن ماست. آهن مسئول تولید هموگلوبین است که عامل انتقال اکسیژن در خون ما از ریه‌ها و اعضای دیگر است. مصرف فقط یک قاشق چای‌خوری زیره 18٪ از آهن شما را تأمین می‌کند. همچنین حاوی ویتامین‌های خاصی مانند ویتامین B است که منجر به جذب بهتر آهن می‌شوند.

آهن ارتباط مستقیمی با کاهش وزن ندارد، اما ارتباط مستقیمی با افزایش انرژی دارد. افراد مبتلا به کم‌خونی اغلب احساس خستگی، سرگیجه یا کمبود انرژی دارند و هنگامی‌که انرژی نداریم، نمی‌توانیم ورزش کنیم و تحرک کافی داشته باشیم، متابولیسم بدن کند شده و منجر به افزایش وزن می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ازآنجاکه زیره سرشار از آهن، ویتامین C و برخی روغن‌های اساسی است، می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد، برای مقابله با میکروب‌ها، انرژی زیادی هدر نمی‌دهد. در عوض، شما به این انرژی دسترسی خواهید داشت و پرانرژی، پرتحرک و داری انگیزه زیادی هستید و این برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند بسیار مهم است.

بی‌خوابی

وقتی بدن ما خواب کافی نداشته باشیم، تقریباً انرژی نداریم. بی‌خوابی طولانی‌مدت می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی ما و کیفیت زندگی ما بگذارد.

زیره، بیشتر به دلیل عطر و بوی آن می‌تواند به بی‌خوابی کمک کند؛ و این چیز عجیب در مورد زیره است. ازیک‌طرف مقوی و پرانرژی است، اما از طرف دیگر آرام‌بخش است. این ماده حاوی روغن‌های اساسی است که باعث کاهش استرس، اضطراب و افکار مزاحم می‌شود که اکثر مبتلایان به بی‌خوابی یکی از این علائم را دارند. اگر خواب کافی نداشته باشیم، انرژی کافی دریافت نمی‌کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، تمایل خود را برای تحرک از دست می‌دهیم که می‌تواند منجر به چاقی شود.

مصرف زیره می‌تواند به خواب کمک کند و خواب باکیفیت می‌تواند به زندگی پرانرژی‌تری منجر شود. طبیعتاً اگر فرد به خواب کافی برسد، انگیزه بیشتری برای شروع روز، غذا خوردن و یک شیوه زندگی فعال دارد.

زیره و بیخوابی

سرشار از چربی‌های سالم است

استفاده مکرر و روزمره زیره به افراد در کاهش وزن کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این عامل، این واقعیت است که زیره به سوزاندن چربی کمک می‌کند. قبلاً نیز اشاره کردیم که این ماده متابولیسم را سرعت داده و هضم را بهبود می‌بخشد. همچنین قلب شما را تقویت می‌کند که نقش مهمی در همه‌چیز دارد؛ اما شاید نکته مهم برای زیره و کاهش وزن این باشد که سرشار از چربی‌های سالم است. همچنین سرشار از پروتئین است که این ماده یک عنصر حیاتی برای هرکسی است که می‌خواهد با ورزش کردن، وزن خود را کاهش دهد.

چه مقدار زیره باید استفاده کنید؟

درحالی‌که زیره سالم است، نباید از آن زیاد استفاده کنید (دقیقاً همان‌طور که نباید از هیچ‌چیز دیگری سوءاستفاده کنید.) برای کاهش وزن، بیشتر افراد روزانه یک قاشق غذاخوری زیره استفاده می‌کنند. خبر خوب این است که زیره حتی در دوزهای بالا سمی نیست، اما از مصرف زیاد آن خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده روزانه از زیره بسیار خاص است و بسته به بدن هرکسی متفاوت است. در مورداستفاده از زیره با متخصص تغذیه خود برای تعیین مصرف بهینه صحبت کنید و اگر شروع به مشاهده نتایج کردید، دوز را برای تسریع در روند کاهش وزن، افزایش ندهید.

اثرات جانبی زیره

  • اگر مبتلابه دیابت هستید، در صورت استفاده زیاد، ممکن است سطح قند خون در بدن شما پایین بیاید، بنابراین به این نکته توجه کنید.
  • زیره همچنین ممکن است خون شما را رقیق کند و این ممکن است برای افرادی که خون آن‌ها دیر لخته می‌شود، ایجاد مشکل کند. از طرف دیگر، اگر خون شما خیلی غلیظ باشد و در حال اورکلاسیون باشد، زیره می‌تواند به رقیق شدن خون شما کمک کند.
  • برخی روغن موجود در زیره، در صورت مصرف بیش‌ازحد، می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب برساند. اگر مشکل کلیه یا کبد دارید، بهتر است قبل از استفاده زیره با پزشک یا متخصصان تغذیه مشورت کنید.
  • مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد زیره ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد. هنوز هیچ مدرکی در رابطه با این عامل وجود ندارد، اما اگر نگران آن هستید، بهتر است از مصرف زیره خودداری کنید یا از آن در دوزهای کم استفاده کنید.

کلام آخر

گرچه عجیب است که باور کنید که یک ادویه می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند اما واقعیت دارد که برای کاهش وزن می‌توانید از زیره استفاده کنید. شما می‌توانید از آن برای خواص دیگری نیز استفاده کنید، اما باید مراقب دوزها و عوارض جانبی استفاده یا مصرف زیاد زیره باشید. در کل، زیره می‌تواند هضم شما را تنظیم کند، متابولیسم را تسریع کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خواب خوبی برای شما به ارمغان بیاورد. همه این موارد به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به شما در کاهش وزن کمک می‌کند.

مطالب مرتبط