Skip to content

سالم ترین سبزیجات ریشه‌ ای کدام اند؟

سبزیجات ریشه ای

سبزیجات ریشه ای

از زمان های  قبل از سبزیجات ریشه ای به عنوان بخشی خوشمزه از یک رژیم غذایی سالم استفاده می شد. سبزیجات ریشه ای ، ریشه گیاهان خوراکی هستند که در زیر زمین رشد می کنند. برخی از نمونه های معروف گیاهان ریشه ای شامل هویج ، تربچه و شلغم است. اگرچه سبزیجات ریشه ای به اندازه سبزیجات برگ دار دارای مواد مغذی نیستند ، اما باز هم می توانند مزایای چشمگیری داشته باشند. سبزیجات ریشه ای انواع بسیاری دارند هر کدام دارای مجموعه ای متمایز از مواد مغذی و فواید سلامتی هستند.

پیازها

پیاز از محبوب ترین سبزیجات ریشه ای است که به عنوان ماده اصلی بسیاری از غذاها استفاده می شوند. آنها سرشار از فیبر ، ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از سلولها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کرده و به جلوگیری از بیماری ها کمک کنند. مطالعات نشان داده مصرف 3.5 اونس (100 گرم) پیاز خام در روز به طور قابل توجهی سطح قند خون را در افراد دیابتی کاهش می دهد. پیاز دارای خواص ضد سرطانی قدرتمندی می باشد. 

انواع سبزیجات ریشه ای
انواع سبزیجات ریشه ای

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین غده ای زیرزمینی است ، طعم آن کمی  شیرین است و یکی از پر کاربردترین سبزیجات است. سیب زمینی شیرین غنی از فیبر ، ویتامین C ، منگنز و ویتامین A و منبع خوبی از چندین آنتی اکسیدان می باشد، از جمله بتاکاروتن ، اسید کلروژنیک و آنتوسیانین.با توجه به محتوای ویتامین A موجود در این سبزی ریشه ای می تواند عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشد ، بینایی را تقویت کند و از سلامت پوست حمایت کند.سیب زمینی شیرین می تواند به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

شلغم 

شلغم یکی از سبزیجات ریشه ای خوشمزه است که سرشار از ویتامین سی ، ، فیبر ، منگنز و پتاسیم می باشد. افزودن ویتامین C به رژیم غذایی می تواند به تقویت  سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی ، مانند شلغم ، ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده ، پستان ، روده بزرگ و ریه همراه باشد. آنها برای ریه ها ، دستگاه گوارش ، استخوان ها و سیستم قلبی عروقی مفید هستند و همچنین در کمک به بسیاری از موارد دیگر مانند بوی بدن و آسم مفید می باشند.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه گلدار است که با سایر سبزیجات ریشه ای مانند زردچوبه ارتباط نزدیکی دارد. این ماده حاوی آنتی اکسیدان است ، از جمله یک ترکیب خاص به نام gingerol، که مزایای سلامتی زیادی دارد. هم چنین زنجبیل در کاهش حالت تهوع صبحگاهی موثر است . زنجبیل ممکن است باعث کاهش درد و التهاب شود ، عصاره زنجبیل می تواند به تسکین درد قاعدگی و کاهش علائم در افراد مبتلا به آرتروز کمک کند .

چغندر

چغندر یکی از مغذی ترین سبزیجات ریشه ای است که مقدار مناسبی فیبر ، فولات و منگنز دارد. همچنین دارای نیترات زیادی است که می توانند به اتساع رگ های خونی کمک کند و به طور بالقوه فشار خون را کاهش دهد و سلامت قلب را بهبود بخشد. خوردن چغندر ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و جریان خون را در مغز افزایش دهد.

سیر

سیر یکی از سبزیجات ریشه ای است که با پیاز ، تره ، پیاز کوهی و موسیر ارتباط نزدیکی دارد. هر وعده سیر دارای مقدار زیادی از مواد مغذی مهم از جمله منگنز ، ویتامین B6 و ویتامین C است. خواص دارویی سیر بیشتر به دلیل ترکیب آلیسین موجود در آن است ، که با خرد شدن یا جویدن حبه های سیر آزاد می شود. مطالعات نشان داده است که سیر می تواند با کاهش فشار خون و سطح کلسترول و تری گلیسیرید باعث بهبود سلامت قلب شود. همچنین عملکرد ایمنی بدن را تقویت کرده و به جلوگیری از ایجاد  عفونت ها مانند سرماخوردگی کمک کنند.

تربچه

تربچه کربوهیدرات  و کالری کمی دارد در عین حال حاوی مقدار کافی فیبر و ویتامین C است. تربچه خاصیت ضد قارچی دارد و تحقیقات نشان می دهند که در برابر چندین نوع ازانواع  قارچ بسیار موثر می باشد. تربچه  همچنین دارای ویتامین C است و برای کاهش کلسترول و بهبود عفونت های ادراری مفید می باشد. تربچه طعم تند و فلفلی دارد و این از ترکیبات شیمیایی موجود در آنها مانند گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات ناشی می شود.

رازیانه

رازیانه که به عطر و طعم شیرین بیان شبیه است ، گونه گیاهی گل دهنده است که با هویج ارتباط نزدیک دارد. رازیانه علاوه بر تأمین کالری بسیار کمی در هر وعده  حاوی فیبر ، ویتامین C ، پتاسیم و منگنز می باشد. همچنین حاوی ترکیب آنتول است که به رازیانه عطر و طعم و طیف گسترده ای از فواید سلامتی را می بخشد.به عنوان یک ضد اسید و درمان کم خونی کار می کند. با سوهاضمه ، نفخ معده و یبوست مبارزه می کند. 

هویج

هویج به عنوان یکی از شناخته شده ترین سبزیجات ریشه ای شناخته می شود. سرشار از ویتامین های A ، K و همچنین آنتی اکسیدان مهم بتاکاروتن هستند.خوردن هویج با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و کاهش سطح کلسترول در انسان و حیوانات ارتباط دارد .مصرف بیشتر کاروتنوئیدها ، مانند بتا کاروتن ، ممکن است با خطر کمتری از انواع خاصی از سرطان ، از جمله سرطان پستان ، پروستات و معده همراه باشد .علاوه بر این ، خوردن کاروتنوئیدها ممکن است در برابر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) ، دلیل اصلی کاهش بینایی ، محافظت کند .

کرفس

کرفس یک گیاه ریشه ای خوشمزه است که به راحتی قابل طبخ می باشد. کرفس حاوی ویتامین C و فسفر است و همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین K است که در 80٪ مقدار توصیه شده روزانه در یک وعده  (156 گرم) وجود دارد. ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که برای لخته شدن خون لازم است. همچنین برای عملکرد استئوکلسین ، هورمون پروتئینی که برای سلامت استخوان مهم است ، لازم است .

 کرفس
کرفس

زردچوبه

زردچوبه نوعی سبزیجات ریشه ای است که از خانواده گیاهان زنجبیل و هل است. ریزوم ها یا ریشه گیاه غالباً به صورت ادویه خرد می شوند که از این مواد برای افزودن چاشنی ،رنگ ، طعم و فواید سلامتی استفاده می شود. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است ، که نشان داده شده است برای جلوگیری از تشکیل لخته خون ، سطح کلسترول را کاهش می دهد. کورکومین ممکن است درد مفاصل را کاهش دهد ، سطح قند خون را تثبیت کرده و علائم افسردگی را کاهش دهد .

سیب زمینی

سیب زمینی به طور خارق العاده ای همه کاره  است و به طور گسترده در دسترس می باشد. آنها همچنین بسیار مغذی هستند و مقدار زیادی فیبر ، ویتامین C ، ویتامین B6 ، پتاسیم و منگنز دارند. سیب زمینی هایی که پخته و خنک شده اند نیز دارای نشاسته مقاوم زیادی هستند ، نوعی نشاسته که از دستگاه گوارش هضم نشده عبور کرده و به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کند. سیب زمینی آب پز به طرز باورنکردنی غذایی سیر کننده است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. از سیب زمینی سرخ شده یا سیب زمینی فرآوری شده که غالباً دارای چربی ، نمک و کالری زیادی هستند و از نظر تغذیه ای کم ارزش هستند استتفاده نکنید . در عوض ، سیب زمینی های پخته ، آب پز یا بخارپز را انتخاب کنید تا بیشترین مواد مغذی را دریافت کنید.

کلام پایانی

سبزیجات ریشه ای بسیار مغذی و لذیذ هستند که هر یک فواید منحصر به فردی برای سلامتی دارند. به منظور کاهش استرس اکسیداتیو برای پیشگیری از بیماری های مزمن بهتر است که یک یا دو بار در روز از سبزیجات ریشه ای استفاده کنید. برای بهترین نتیجه ، این سبزیجات ریشه ای خوشمزه را با انواع دیگر مواد غنی از مواد مغذی ترکیب کنید تا به بهینه سازی رژیم غذایی و سلامتی کمک کند.

منابع نوشته

https://www.healthline.com/nutrition/root-vegetables

https://www.onegreenplanet.org/natural-health/healthy-roots-to-try-besides-potatoes-onions-and-carrots/

https://www.nutritionadvance.com/healthy-root-vegetables/

مطالب مرتبط