Skip to content

تاثیر رژیم های ضدالتهابی بر بدن

رژیم‌ های ضدالتهابی

آیا رژیم‌های ضدالتهابی واقعاً مؤثر هستند؟

ارتباط قوی بین التهاب مزمن و بیماری‌های غیر واگیردار مانند بیماری قلبی، آرتریت و سرطان وجود دارد. شواهد همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی یک فرد ممکن است باعث تحریک یا کاهش التهاب در بدن شود و بر خطر ابتلا به بیماری تأثیر بگذارد. در این مقاله، اثربخشی رژیم‌های ضدالتهابی و مزایای بالقوه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. رژیم های ضدالتهابی و غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی برای تقویت سلامتی هستند، حاوی پلی فنول ها و سایر ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی که پتانسیل مبارزه با التهاب را در بدن دارند.

 التهاب پاسخ طبیعی بدن به آسیب و عفونت است. بااین‌حال، کارشناسان، التهاب مزمن و مداوم را باعث ایجاد مقاومت به انسولین و افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان، آلزایمر و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر می‌دانند.

غذاهایی که دارای خواص ضدالتهابی هستند عبارت‌اند از:

  • گیاهان و ادویه‌جات مانند زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سیر، فلفل و رزماری
  • میوه، ازجمله آناناس، پاپایا، انبه، انواع توت‌ها و گیلاس
  • سبزی‌ها، مانند هویج، کدوتنبل، سبزی‌ها برگ سبز و کدوسبز
  • نخود و لوبیا، مانند لوبیاچیتی، نخود، عدس و نخود سیاه
  • ماهی‌های چرب و سایر منابع امگا 3، ازجمله ساردین، سالمون، ماهی خال‌مخالی، شاه‌ماهی و روغن ماهی
  • لبنیات، مانند ماست
  • غلات کامل، مانند ذرت، آرد ذرت و ماکارونی، غلات کامل، نان و برنج
رژیم‌ های ضدالتهابی
رژیم‌ های ضدالتهابی

 رژیم های ضدالتهابی چگونه کار می‌کند؟

 طبق پژوهش‌های انجام‌شده، چندین غذا باعث التهاب در بدن می‌شوند، ازجمله کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه‌شده و قندهای اضافه‌شده، گوشت قرمز، چربی‌های ترانس و اشباع‌شده و نمک.

 اگرچه هیچ رژیم‌ ضد التهابی تعریف‌شده‌ای وجود ندارد، اما توصیه‌های گسترده‌ای برای مصرف غذاها و غذاهایی که باید کمتر مصرف شوند برای درمان التهاب در بدن وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌ های ضدالتهابی که طراحی نشده‌اند، دارای مزایای کاهش التهاب هستند و متخصصان سلامت آن‌ها را برای سلامت عمومی توصیه می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشارخون بالا و رژیم غذایی که به ترتیب برای کاهش خطر بیماری قلبی و فشارخون طراحی‌ شده است، رژیم‌های ضدالتهابی مؤثری هستند.

هدف از رژیم غذایی ضدالتهابی حذف غذاهای ضدالتهابی و جایگزینی آن‌ها با غذاها و گیاهان دارویی و ادویه‌هایی که سرشار از ترکیبات ضدالتهابی هستند. به‌عنوان‌مثال، اجتناب از آرد تصفیه‌شده، نمک اضافی از غذاهای از قبل پخته‌شده و کنسروی و نوشیدنی‌های شیرین و افزایش مصرف روزانه میوه، سبزی‌ها و غلات کامل ازجمله توصیه‌های رایج است.

رژیم‌های ضدالتهابی نیز از سلامت روده حمایت می‌کنند. به تعداد 70-80٪ بدن سلول‌های ایمنی در روده وجود دارند، بنابراین بهینه‌سازی سلامت روده برای ارتقای سلامت سیستم ایمنی و از بین بردن التهاب مزمن ضروری است.

توصیه می‌شود هرروز غذاهای غنی از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها مانند حبوبات و ماست مصرف کنید.

 نکاتی برای شروع یک رژیم غذایی ضدالتهاب

  • نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند نوشابه‌ها و آبمیوه‌های غلیظ را با آب ساده یا آب‌میوه جایگزین کنید.
  • با مصرف روزانه غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها، مصرف فیبر خود را افزایش دهید.
  • دو بار در هفته ماهی‌های چرب ازجمله ساردین و سالمون بخورید.
  • برای داشتن چربی‌های سالم، آجیل، دانه‌ها، کره آجیل، آووکادو و روغن‌زیتون بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از گیاهان و ادویه‌جات بیشتری استفاده کنید.
  • دم‌نوش‌های گیاهی مانند زنجبیل، سیر، دارچین یا چای رزماری را میل کنید.

 مزایای سلامتی بالقوه رژیم های ضدالتهابی

 خطر بیماری کمتر

 بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ‌ومیر و ناتوانی در ایالات‌متحده است.  پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رژیم‌ های ضدالتهابی نشانگرهای التهاب را در بدن و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

یک بررسی در سال 2016 دریافت که رژیم مدیترانه‌ای پروتئین واکنش‌گر – C آزمایشی که نشان‌دهنده التهاب در بدن است – تا 20 درصد و خطر کلی بیماری قلبی را 30 درصد کاهش می‌دهد. محققان پیشنهاد می‌کنند که رژیم غذایی با کاهش التهاب در دیواره رگ‌های خونی و حفظ سلامت و انعطاف‌پذیری آن‌ها خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید را کاهش دهد، اما مطالعات بیشتری برای کشف این مزیت ضروری است.

 علائم کمتر شدید

 علائم بیماری‌های مزمن، مانند درد عضلانی، مفاصل متورم، خارش پوست، خستگی و نوسانات خلقی، ممکن است ناتوان‌کننده یا مختل‌کننده باشند و بر کیفیت زندگی و راحتی فرد تأثیر بگذارند.

تحقیق در مورد اثرات رژیم غذایی ضدالتهابی در افراد مبتلا به پسوریازیس، بیماری مزمن انسداد ریوی و افسردگی، بهبود برخی علائم و کیفیت زندگی را در برخی موارد مشاهده کرد. این بدان معناست که برای فردی که یک بیماری مزمن دارد، رژیم های ضدالتهابی ممکن است از بهبود مدیریت علائم و کیفیت بهتر زندگی حمایت کند.

علاوه بر این، تحقیقات دیگر اشاره می‌کند که رژیم‌ های ضدالتهابی ممکن است خستگی ناشی از یک بیماری مزمن را کاهش دهد. بااین‌حال، به‌جای تمرکز بر یک ماده مغذی، افراد باید از یک رژیم غذایی متعادل غنی از فیبر، غلات کامل، میوه، سبزی‌ها و چربی‌های امگا 3 برای مدیریت خستگی پیروی کنند.

جنبه‌های منفی

یافته‌های متناقض رژیم‌های غذایی ضدالتهابی یک علم نوظهور با یافته‌های متناقض است.

به گفته برخی پژوهش‌ها، گوجه‌فرنگی یک ماده غذایی ضدالتهاب است که افراد باید از مصرف آن پرهیز کنند و سبزی‌ها دیگر مانند کدوتنبل را جایگزین کنند. باز هم دیگر یافته‌ها نشان می‌دهد که محتوای لیکوپن آن دارای خواص ضدالتهابی است.

 این تناقضات بین داده‌های منتشر شده ممکن است باعث شود در مورد اینکه کدام غذاها برای شما مناسب هستند، سردرگم شوید. مراقب آلرژی‌های خود باشید و برای تهیه یک برنامه غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم‌ های ضدالتهابی

 نمی‌تواند بیماری‌ها را درمان کند

چندین وب‌سایت مرتبط با سلامتی “بهترین”رژیم‌ های ضدالتهابی را برای “درمان” بیماری‌هایی مانند فیبرومیالژیا، مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت ارائه می‌دهند. درحالی‌که رژیم‌ های ضدالتهابی در کاهش التهاب و بهبود علائم مؤثر هستند، گفتن اینکه آن‌ها درمانی برای بیماری‌های خود ایمنی و مزمن هستند، اغراق‌آمیز است.

یک فرد باید یک رژیم غذایی ضدالتهابی را برای داشتن درمان پزشکی مناسب اتخاذ کند، نه برای جایگزینی آن.

عادات سبک زندگی

عادات سبک زندگی نیز در ایجاد التهاب نقش دارند. پژوهشگران خواب ضعیف، نداشتن فعالیت بدنی و استرس روانی را با افزایش التهاب، ضعف ایمنی و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط می‌دانند.

علاوه بر تقویت بدن خود با رژیم‌ های ضدالتهابی ، از سطوح پایین‌تر التهاب نیز حمایت کنید:

  • 7 تا 9 ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید.
  •   150 دقیقه در هفته ورزش کنید. ورزش‌هایی ازجمله تمرینات قلبی، مقاومتی و تعادلی
  • فشارخون خود را مدیریت کنید.

کلام آخر

رژیم‌ های ضدالتهابی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنول ها و سایر ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند که التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. غلات کامل، میوه‌ها، سبزی‌ها، ماست، گیاهان و ادویه‌جات ترشی جات و چربی‌های سالم را جایگزین غذاهای التهاب زا مانند کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه‌شده و قندهای اضافه‌شده، گوشت قرمز، چربی‌های ترانس و اشباع‌شده و نمک کنید. اگرچه رژیم‌ های ضدالتهابی به‌طور مؤثر التهاب را کاهش می‌دهند و علائم بیماری را بهبود می‌بخشند، اما آن‌ها درمانی برای بیماری‌های خود ایمنی و مزمن نیستند و باید مکملی برای درمان پزشکی مناسب باشند، نه جایگزین آن.

منبع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/do-anti-inflammatory-diets-really-work#Lifestyle-habits

مطالب مرتبط