Skip to content

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با رژیم غذایی غربی

رژیم غذایی غربی

ارتباط سرطان روده بزرگ با رژیم غذایی غربی

رژیم غذایی غربی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده با سرطان روده بزرگ مرتبط است. رژیم غذایی به سبک غربی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده، شکر و غلات تصفیه شده و کربوهیدرات‌ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

یافته‌های اخیر ثابت می‌کند که رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سلامت انسان دارد. انواع غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم می‌توانند بر میکروبیوتای روده تأثیر بگذارند و باعث تغییرات فیزیولوژیکی شوند و همچنین می‌توانند مستقیماً پاسخ بدن را هدف قرار دهند.

رژیم غذایی غربی یا رژیم غذایی به سبک غربی، با مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و ساکارز در رژیم غذایی و مصرف کم فیبر مشخص می‌شود. این رژیم با مقدار زیادی گوشت قرمز و فرآوری شده تعریف می‌شود. شواهد فزاینده‌ای برای حمایت از این ادعا وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی غربی باعث افزایش ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان، دیابت و چاقی است.

شواهد جدید از گوارش نیز ارتباطی بین رژیم غذایی به سبک غربی و سرطان روده بزرگ از طریق میکروبیوتای روده پیدا کرده است.

رژیم غذایی غربی

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال که معمولاً به عنوان سرطان روده بزرگ شناخته می‌شود، بیماری است که در آن سلول‌های روده بزرگ یا رکتوم خارج از کنترل رشد می‌کنند. یکی از علائم رایج سرطان کولورکتال تغییر در عادات روده مانند افزایش یبوست یا اسهال است. یک مطالعه جدید در سراسر کشور به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نشان می‌دهد یک الگوی استاندارد رژیم غذایی غربی ممکن است در شروع سرطان کولورکتال یا روده بزرگ (CRC) نقش داشته باشد.

 این تحقیقات نشان می‌دهد که این غذاهای فاقد مواد مغذی از طریق تأثیرشان بر میکروبیوتای روده باعث ایجاد تومورهای CRC می‌شوند.  دانشمندان ارتباط قوی بین الگوهای غذایی به سبک غربی و تومورهای CRC حاوی مقادیر بالایی از باکتری pks+ پیدا کردند. محققان همچنین عوارض جانبی باکتری دیگری را کشف کرده‌اند که ممکن است رشد تومور CRC را سرکوب کند.

 محققان، اخیراً مشاهده کردند که تومورهای CRC با سطوح بالای باکتری pks+ E. coli با رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده و کالری‌های خالی مرتبط هستند. آن‌ها بر این باورند که غذاهای ناسالم ممکن است فعالیت سرطان‌زای کولی‌باکتین، ماده‌ای مشتق از E.coli را در روده تحریک کند.

colibactin و رژیم غذایی E. coli

 colibactin بخشی طبیعی از میکروبیوم روده است. با این حال، سویه‌های خاصی از این باکتری دارای دسته‌ای از ژن‌ها هستند که به جزیره پلی‌کتید سنتاز (pks) معروف هستند. این گونه‌های pks+ E. coli کولی‌باکتین سمی تولید می‌کنند که می‌تواند به DNA آسیب برساند و باعث ایجاد جهش‌های سلولی شود که باعث افزایش CRC می‌شود.

 مصرف یک رژیم غذایی غربی که گاهی اوقات رژیم غذایی آمریکایی نامیده می‌شود که عمدتاً از گوشت قرمز و فرآوری شده، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده تشکیل شده است، می‌تواند باعث التهاب روده و سیستمیک، پیش ساز تومورهای کولورکتال شود.

رژیم غذایی نامناسب همچنین با عدم تعادل میکروبیوتای روده، یکی دیگر از عوامل مرتبط با CRC مرتبط است. علاوه بر این، مطالعات قبلی E. coli و سایر باکتری‌ها را با این سرطان مرتبط کرده‌اند. در نتیجه، محققان مشکوک بودند که یک رژیم غذایی غربی ممکن است خطر قوی‌تری را برای تومورهای دارای مقادیر قابل توجهی pks+ E. coli ایجاد کند. با این حال تا این مرحله، آن‌ها نمی‌دانستند که آیا ارتباط رژیم غذایی با CRC بر اساس باکتری‌های روده متفاوت است یا خیر.

رژیم غذایی غربی و سرطان روده بزرگ

روش‌ها و نتیجه گیری

محققان دو مطالعه سراسری را بررسی کردند تا ببینند چگونه رژیم‌های غذایی غربی ممکن است بر فعالیت میکروب‌های روده و احتمال وقوع CRC تأثیر بگذارد. مطالعه شامل 121700 زن 30 تا 55 ساله بود که در سال 1976 ثبت نام کردند. مطالعه پیگیری متخصصان سلامت شامل   51529 مرد 40 تا 75 ساله در سال 1986 بود.

 این مطالعات بینش دقیقی را در مورد 30 سال سابقه پزشکی و رژیم غذایی افراد آن ارائه کرد. آن‌ها فرصتی منحصر به فرد برای بررسی الگوهای غذایی طولانی مدت افرادی که نمی‌دانستند به سرطان مبتلا می‌شوند یا نه در رابطه با بروز CRC طبقه بندی شده توسط سطوح pks+ E. coli ارائه کردند.

 داده‌ها برای سوگیری انتخاب بالقوه و عواملی مانند شاخص توده بدنی (BMI)، فعالیت بدنی، مصرف تنباکو و الکل و سابقه خانوادگی CRC تنظیم شدند.

 در مجموع 134775 نفر از شرکت کنندگان در دو مطالعه اطلاعات رژیم غذایی کافی برای گنجاندن در این تجزیه و تحلیل ارائه کردند. در این میان، محققان 3200 مورد CRC را پیدا کردند.

 تیم تحقیقات گفتند که DNA استخراج شده از بخش‌های بافتی آرشیو شده تومورهای کولورکتال برای یافتن سویه‌های pks+ E. coli.کار زیادی در پیش است.

 محققان اعتراف کردند که مطالعه آنها با چندین محدودیت همراه است. مطالعات بیشتری برای تأیید اینکه چگونه رژیم غربی یا غذاهای خاص و pks+ E. coli ممکن است با هم برای ترویج CRC کار کنند، مورد نیاز است.

محققان همچنین گفتند که جمعیت تحقیق اکثراً قفقازی غیر اسپانیایی تبار بودند. با این حال، آن‌ها شواهدی از روند رو به رشد CRC با شروع زودرس در میان قومیت‌های دیگر ذکر کردند.

محققان تفاوت‌های جنسیتی را در بروز سرطان کولورکتال pks+ E. coli پیدا کردند، اما مکانیسم‌های اساسی هنوز نامشخص است. خطاهای اندازه گیری و اختلاط ناخواسته تأثیر عوامل ممکن است برخی نتایج را نیز منحرف کرده باشد.

همتای خوب کولی باکتین

در حالی که کولی باکتین در تومورهای CRC رشد سرطان را تشویق می‌کند، برخی از محققان معتقدند که میکروبیوم سالم روده ممکن است پیشرفت تومور را متوقف کند.

 دانشمندان دانشگاه میشیگان اخیراً دریافتند که متابولیت روترین تولید شده توسط باکتری Lactobacillus reuteri، پتانسیل ضد سرطانی قوی در رده‌های سلولی CRC و در داخل بدن نشان می‌دهد.

به امید تاثیرگذاری

 این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که رژیم غذایی غربی را با باکتری‌های خاص بیماری زا در سرطان مرتبط می‌کند. در نهایت، پزشکان معتقد هستند که این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه انتخاب‌های غذایی ممکن است به جلوگیری از CRC کمک کند.

سالم‌ترین رژیم غذایی کدام است؟

تحقیقات جدید همیشه در حال استخراج است. برخی ادعا می‌کنند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم‌ترین است، برخی دیگر معتقدند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی بهترین راه برای جلوگیری از سرطان و سایر بیماری‌ها است.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال به طور خاص، شواهد زیر با مطالعه‌های انجام شده مرتبط است و از کاهش مصرف گوشت قرمز حمایت می‌کند.

محققان عادات غذایی بیش از 70000 نفر را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که رژیم گیاهخواری خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد.

خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که رژیم گیاهخواری داشتند 22 درصد کمتر از افرادی بود که گیاهخوار نبودند. این الگوهای غذایی ممکن است باعث کاهش انسولین و فاکتورهای رشد شبه انسولین، دو هورمون مرتبط با سرطان کولورکتال، در مقایسه با رژیم غذایی سنتی آمریکایی شود.

 مطالعه دیگری در بریتانیا به این نتیجه رسید که پس از یک پیگیری متوسط ​​11.4 ساله، 54961 مورد سرطان شناسایی شد که شامل 5882 سرطان کولورکتال، 7537 سرطان سینه پس از یائسگی و 9501 سرطان پروستات بود.

 در مقایسه با گوشت خواران معمولی، کم گوشت خوار بودن، ماهی خوار بودن یا گیاهخوار بودن همگی با خطر کمتر ابتلا به سرطان مرتبط بودند.

منابع مقاله

https://www.openaccessgovernment.org/new-research-links-western-diet-red-processed-meat-colorectal-cancer-colon/138594/#:~:text=There%20is%20growing%20evidence%20to,cancer%20through%20the%20intestinal%20microbiota.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/colorectal-cancer-more-evidence-that-western-style-diet-may-increase-risk#Methods-and-conclusions

مطالب مرتبط