Skip to content

رابطه مشکلات تیروئیدی و ریزش مو

مشکلات تیروئید و ریزش مو

همه ما به صورت روزانه حدود 100 تار مو در روز از تمامی نواحی سرمان از دست می‌دهیم. معمولا با گذشت زمان این موها جایگزین می‌شوند. با این وجود، اگر به مشکلات تیروئیدی مبتلا باشید، ممکن است ریزش موی بیشتری داشته باشید یا به نظر بیاید تار موهای شما در حال نازک شدن است.

به‌خصوص بیماری‌های تیروئیدی خودایمنی، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلوپسی آره‌آتا‌ (alopecia areata) قرار دهد. آلوپسیا آره‌آتا‌ ریزش‌موی شدید در قسمت‌های خاصی از سر است که می‌تواند منجر به کچلی شود و قسمت‌های دیگر بدن مثل ابرو را هم تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر ریزش‌ مو که به علت تیروئید اتفاق می‌افتد، موقتی و درمان‌پذیر هستند.

دوره زندگی مو

برای اینکه تفاوت بین ریزش موی طبیعی و ریزش مو به علت مشکلات تیروئیدی را نشان دهیم، مهم است ابتدا چرخه زندگی مو را بررسی کنیم که به شکل زیر است:

  • مرحله آناژن: مرحله رشد مو. یعنی موی شما به‌صورت فعالانه در حال رشد است. نرخ رشد و مدت زمان آن به نوع مو و محل رویش آن بستگی دارد. همیشه حدود 90% مویی که روی سر شماست، در این مرحله قرار دارد.
  • مرحله کاتاژن: مو در این مرحله وارد فاز تغییر می‌شود. در این فاز که حدود سه ماه طول می‌کشد و کمتر از 1% موی سر را درگیر می‌کند، مو از رشد باز می‌ایستد. 
  • تلوژن: در این مرحله که فاز آخر است، مو برای ریزش آماده شده و از فولیکول خارج می‌شود. معمولا 100 تا 150 تار مو روزانه در همین مرحله هستند و می‌ریزند. وقتی این دوره دوباره شروع می‌شود، این تارهای قدیمی با تار موهای جدید جایگزین می‌شوند.

علائم

ریزش مو که در اثر بیماری‌های تیروئیدی به وجود بیاید، دارای علائمی به شرح زیر است:

  • ریزش مو پراکنده و نازک‌شدن تارهای مو در تمامی سر
  • ریزش مویی که در قسمت‌های مختلف سر به وجود می‌آید و منجر به قسمت‌های دایره‌‌شکل بی‌مو می‌شود. ریزش مو در سایر قسمت‌های بدن به غیر از سر. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد کم‌کاری تیروئید، ریزش موهای لبه‌های ابرو است.
  • تغییر در بافت موها. تیروئید پرکار ممکن است منجر به خشکی یا زبری مو شود. در حالیکه کم‌کاری تیروئید منجر به نرمی و ظرافت مو می‌شود.

همچنین بخوانید:  عوامل مؤثر بر ریزش مو و راه‌های جلوگیری از آن

الگوهای ریزش مو ممکن است متفاوت باشند

با وجود اینکه نازک‌شدن تارهای مو در افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی شایع‌ است، به وجود آمدن قسمت‌های بی‌مو در سر، مختص به الگوی آلوپسیا آره‌آتا‌ است. نوعی بیماری خود ایمنی که اغلب، نه همیشه، در نتیجه مشکلات تیروئیدی به وجود می‌آید.

ریزش موی سکه ای یا alopecia areata

علل

مشکلات تیروئیدی زمانی به وجود می‌آیند که تولید طبیعی هورمون‌های تیروئیدی مختل شود. هورمون‌های اصلی تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) هستند. چون تیروئید به انجام فرآیندهای بسیاری در بدن کمک می‌کند، عملکرد نامناسبش می‌تواند منجر به بیماری‌های مرتبط با ریزش مو شود.  علل مرتبط ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • آلوپسیا آره‌آتا‌: نوعی مشکل خودایمنی است که در نتیجه مشکلات تیروئیدی به وجود می‌آید. در اثر این بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌‌های مو حمله و در فرآیند طبیعی رشد مو اختلال ایجاد می‌کند. به‌ دنبال این اتفاق، قسمت‌های بی‌مو روی سر به وجود می‌آیند.
  • داروهای تیروئید: کاربی‌مازول و پروپیل‌تیوراسیل ممکن است، در موارد نادر، منجر به ریزش‌مو شود.

با اینکه بیماری‌های تیروئیدی مزمن ممکن است منجر به ریزش مو شوند، لازم به ذکر است، با درمان تیروئید، رویش مجدد مو مجددا از سر گرفته می‌شود (البته ممکن است مدت‌ها طول بکشد و همچنین ناقص اتفاق بیفتد).

  • سایر بیماری‌های خود ایمنی: لوپوس یک بیماری خودایمنی است که به تیروئید مربوط است و ممکن است منجر به ریزش مو شود. ریزش موی مرتبط با لوپوس، در نتیجه زخم‌هایی که روی پوست سر ایجاد می‌کند، اتفاق می‌افتد. در اثر این عارضه، فولیکول‌های مو جای خود را به زخم می‌دهند، در نتیجه ریزش موی حاصل، دائمی است. 

همچنین بخوانید: تأثیر هورمون‌های تیروئیدی بر ریزش مو

تشخیص

اگر برای شما مشکلات تیروئیدی تشخیص داده شده‌باشد، پزشکتان احتمال می‌دهد ریزش‌مویتان نیز به همین علت باشد. اگر برایتان بیماری تیروئیدی یا بیماری خودایمنی دیگری تشخیص نداده‌ باشند، پزشکتان ممکن است برای ریشه‌یابی مشکل یا بیماری دیگری (مثل لوپوس) که منجر به ریزش مو شده از شما آزمایش‌هایی بگیرد.

پزشک ممکن است سایر علل ریزش مو  که شامل موارد زیر هستند را نیز بررسی کند:

  • عدم تعادل هورمونی (مانند دوران یائسگی)؛
  • کمبود مواد مغذی مثل پروتئین و آهن که می‌توانند منجر به ریزش مو شوند؛
  • عوارض جانبی دارو: داروهای خاصی مانند داروهای رقیق‌کننده خون و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند.

درمان

درمان بیماری‌های مرتبط با ریزش مو معمولا توسط مصرف دارو متناسب با علت ریشه‌ای مشکل انجام می‌شوند. اغلب اوقات، تنظیم هورمون‌های تیروئیدی، مشکل ریزش مو را برطرف می‌کنند. البته ممکن است چند ماه طول بکشد که موها مجددا رشد کنند.

پزشکتان ممکن است داروهای زیر را برای افزایش سرعت رشد مو تجویز کند:

  • روگین(ماینوکسیدیل): یک محلول است که باید روی کف سر مالید. می‌توان این محلول را بدون نسخه نیز تهیه کرد.
  • پروپشیا (فیناستراید): نوعی قرص است که تنها با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد و جهت درمان الگوهای ریزش موی مردانه تجویز می‌شود (زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید از این قرص استفاده کنند).

همچنین بخوانید: ترفندهایی برای داشتن موهای سالم و پرپشت

چکیده

ریزش‌مو می‌تواند اضطراب‌آور باشد اما اگر مشکلات تیروئیدی علتش باشند، به احتمال زیاد می‌توان آن را متوقف کرد. در همین حین، سعی کنید با برخورد آرام با موهای خود، از تشدید ریزش جلوگیری کنید. بیش از حد موهای خود را شانه نزنید، از رنگ مو استفاده نکنید و موهای خود را به حالتی نیارایید که منجر به کشیدگی ریشه شود (مثل مدل گوجه‌ای سفت). اگر داشتن موهای نازک یا قسمت‌های بی‌مو در سر ناراحتتان می‌کند، پوشیدن روسری یا کلاه‌گیس تا هنگام رویش مجدد مو را می‌توانید در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »