Skip to content

خوراکی های موثر بر سیستم ایمنی

خوراکی های موثر بر سیستم ایمنی

سیستم ایمنی ما سد محکمی در برابر بیماری‌ها است. ولی این سد با کوچک‌ترین سهل‌انگاری ترک می‌خورد و سیل بیماری‌های واگیردار ما را با خود خواهد برد. این ترک کوچک ناشی از تغذیه ناسالم است. بسیاری از تحقیقات انجام شده حاکی از آن‌اند که مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی نه تنها باعث اضافه‌وزن نامطلوب خواهد شد، بلکه سیستم ایمنی را هم تضعیف خواهد کرد. 

راهکارهای زیادی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد که طبیعی‌ترین آن نظارت بر غذا و داشتن تغذیه سالم است. در این نوشته قصد داریم غذاهای مضر و همچنین مفید برای تقویت و تضعیف سیستم ایمنی را بررسی کنیم.

تضعیف سیستم ایمنی 

مواردی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت دشمن سیستم ایمنی ما محسوب می‌شوند و بهتر است آنها را از رژیم غذایی حذف و یا حتی الامکان کاهش دهیم. 

غذاهای فراوری شده

غذاهای فراوری شده خوشمزه‌اند ولی به چه قیمت؟ این غذاها و خوراکی‌ها حاوی قند، چربی، نگه‌دارنده و مواد افزودنی هستند که به طعم آنها می‌افزاید و از سطح سالم بودن آنها می‌کاهند. از جمله غذاهای فراوری شده می‌توان به خوراکی‌ها – چیپس، کیک، آب‌میوه‌های کارخانه‌ای، و کلاً هر خوراکی خوشمزه! –غذاهای آماده یخ‌زده و غذاهایی که در ماکروویو آماده می‌شوند اشاره کرد. 

یک مطالعه انجام شده در سال 2017 حاکی از آن است که مصرف موادی چون سوکرالوز، آسپارتام، کربوکسی متیل سلولز، پلی سوربات 80 ، سدیم و کاراگینان موجب بیماری و خطرات ناشی از تضعیف سیستم ایمنی را افزایش می‌دهند. همچنین این فراورده‌ها چون دارای چربی‌های غیرسالم هستند، می‌توانند منجر به چاقی و مقاومت به انسولین، سیروز و نارسایی کبدی و همچنین بی‌نظمی سیستم ایمنی بدن شود. 

بهتر است غذای مصرفی خود را خودتان در خانه تهیه کنید و از خرید غذاهای فراوری شده و آماده خودداری کنید.

 غذاهای حاوی شکر زیاد

شیرینی و شکر فقط برای کودکان مضر نیست! مصرف این مواد شیرین نه تنها باعث پوسیدگی دندان، آکنه و هزار مشکل دیگر می‌شود بلکه سیستم ایمنی را هم تضعیف می‌کند. پس اگر می‌خواهید تغذیه ای سالم داشته باشید آن را از رژیم خود خط بزنید. 

غذاهایی که حاوی شکر زیاد هستند عبارت‌اند از: مواد کنسرو شده، خوراکی‌ها، شیرینیجات، شیرهای طعم‌دار، غلات صبحانه شیرین، نوشیدنی‌های شیرین و کلاً هر چیز که شکر طبیعی ندارد. قند موجود در این خوراکی‌ها باعث بیماری کرونر قلب و دیابت می‌گردد و سیستم ایمنی را با کاهش اثربخشی منبع گلبول‌های سفید تضعیف می‌کند. 

کربوهیدرات‌های تصفیه شده 

این مورد هم جزو غذاهای فراوری شده طبقه‌بندی می‌شود، زیرا کربوهیدرات‌های تصفیه شده همانند آرد سفید، شکر تصفیه شده و نمک تصفیه شده با افزایش التهاب و تنش اکسایشی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. 

تقویت سیستم ایمنی 

داشتن یک رژیم سالم غنی از مواد معدنی و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن، به ثابت نگه‌داشتن وزن در رنج ایده‌آل کمک می‌کند، مواد بدن ما را متعادل می‌سازد، به محافظت سلول در برابر آسیب کمک می‌کند در آخر باعث تقویت سیستم ایمنی ما می‌شود. سبزیجات و مواد معدنی طبیعی، میوه‌ها و مغزها در داشتن رژیم سالم به ما یاری می‌رسانند. در ادامه به معرفی چند مورد از این مواد مفید برای تقویت سیستم ایمنی پرداخته شده است.

مرکبات 

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C  نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی ما و تقویت آن ایفا می‌کند. ویتامین C  یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از مولکول‌های مهم موجود در سلول، همچون پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در برابر فولیکول‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین باعث افزایش متابولیسم سلولی می‌شود و انرژی شما را چند برابر می‌کند. ویتامین C در ساخت کلاژن کمک می‌کند و پوست شما را جوان می‌کند! 

بر اساس استاندارد تعیین شده در یک تحقیق در سال 2017، افراد باید در روز 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند.

همچنین بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن با این 15 نوع غذا

غذاهای حاوی روی

روی یک ماده معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. مقدار مصرف روی با توجه به جنسیت و سن افراد می‌تواند از 2 میلی‌گرم تا 11 میلی‌گرم متغیر باشد و اگر فردی باردار باشد مقدار مورد نیاز او به 11 الی 13 میلی‌گرم نیز افزایش پیدا می‌کند. 

هرچند که داروها و مواد تقویتی حاوی روی زیاد است ولی پیشنهاد می‌شود که روی را به طور طبیعی و با غذا وارد بدن شود. از جمله منابع مهم روی می‌توان گوشت قرمز، لوبیای پخته، غلات، سینه مرغ، پنیر و نخودفرنگی را نام برد.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات به خصوص بروکلی و کلم منبع غنی از سولفورافان برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می‌آیند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که سولفورافان منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدالتهاب سلول‌های ایمنی و ضد سرطان هستند؛ بدین صورت که از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کنند. 

سیر 

سیر نه‌تنها غذاهای شما را خوشمزه می‌سازد بلکه برای سیستم ایمنی شما مفید است. سیر نیز با کاهش التهاب‌های خونی جلوی بسیاری از بیماری ناشی از تضعیف سیستم ایمنی را می‌گیرد. سیر در افرادی که دچار چاقی هستند نیز باعث کنترل و کاهش التهاب‌های مزمن شده و به‌سلامت آنها کمک می‌کند. این اثر ضدالتهابی به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر نیز کمک می‌کند. 

زنجبیل 

زنجبیل قرن‌هاست که به عنوان ادویه در غذا و چای به کار برده می‌شود. اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل نیز باید همواره در رژیم تغذیه سالم وجود داشته باشد؛ چرا که مکمل‌های زنجبیل –همانند پودر زنجبیل- اثر ضدالتهابی در آرتروز دارند و باعث کاهش التهاب‌های ناشی از آرتریت روماتوئید می‌شوند.

خاصیت ضدالتهابی زنجبیل و سیر، یعنی این دو ماده به طور غیرمستقیم به‌سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. زیرا بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی با التهاب مزمن در ارتباط است. زنجبیل همچنین به کاهش وزن بدن در افرادی که دچار چاقی هستند کمک می‌کند.  

نتیجه گیری

مواد و غذاهای مفید برای تقویت سیستم‌ایمنی و داشتن تغذیه سالم تنها به لیست بالا محدود نمی‌شود. مصرف انواع میوه، گوشت سفید، ماهی، روغن‌های گیاهی طبیعی، و از همه مهم‌تر، به اندازه خوردن نیز از عوامل مؤثر در سلامتی افراد هستند. پس اگر هم مواد مفید مصرف می‌کنید باید مراقب باشید که در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید!

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »