Skip to content

آیا کاهش وزن خیلی سریع مضر است؟

خطرات کاهش وزن سریع

خطرات کاهش وزن سریع 

طبیعی است که  هر فردی که تمایل به کاهش وزن دارد ، می خواهد در سریع ترین زمان ممکن وزن خود را کم کند ، اما کارشناسان به این افراد توصیه می کنند بهتر است روند کاهش وزنشان با سرعت آهسته پیش برود تا از خطرات کاهش وزن سریع ایمن بمانند. اکثر مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به آرامی وزن خود را کاهش می‌دهند، احتمال بیشتری دارد که وزن خود را طولانی مدت حفظ کنند. کاهش وزن آهسته با خطرات سلامتی بسیار کمتری همراه است.

کاهش وزن سریع چیست؟

به گفته بسیاری از کارشناسان، کاهش 1 تا 2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) در هفته سرعت مناسب کاهش وزن می باشد. از دست دادن بیش از آن سریع در نظر گرفته می شود و می تواند فرد را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله از دست دادن عضله، سنگ کیسه صفرا ، کمبودهای تغذیه ای و کاهش متابولیسم قرار دهد. رایج‌ترین راه‌هایی که افراد برای کاهش وزن سریع انتخاب می کنند ، شامل ورزش زیاد و پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کالری (کمتر از ۸۰۰ کالری) در روز است.

اکثر افراد اغلب پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری را ترجیح می دهند، زیرا اغلب کاهش وزن از طریق رژیم غذایی راحت تر از ورزش است .با این حال، اگر به تازگی یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی را شروع کرده اید، ممکن است در هفته اول بیش از 2 پوند (0.9 کیلوگرم) وزن کم کنید.

کاهش وزن سریع
خطرات کاهش وزن سریع

در ابتدای شروع کاهش وزن ، کاهش وزن سریع کاملا طبیعی است. وزنی که در این مدت از دست می دهید معمولا “وزن آب” نامیده می شود. وقتی کالری کمتری نسبت به سوزاندن بدنتان مصرف می کنید، بدن شما شروع به غوطه ور شدن در ذخایر انرژی خود به نام گلیکوژن می کند. گلیکوژن موجود در بدن به آب متصل است، بنابراین وقتی گلیکوژن را برای سوخت می سوزانید، بدن آن آب را نیز آزاد می کند ،به همین دلیل است که ممکن است در هفته اول کاهش وزن سریع تر ایجاد شود. هنگامی که بدن ذخایر گلیکوژن خود را مصرف کرد، کاهش وزن معمولا بین 1 تا 2 پوند (0.45-0.9 کیلوگرم) در هفته تثبیت می شود.

حفظ وزن در فرآیند کاهش وزن سریع 

کاهش وزن تنها نیمی از مسیر می باشد ، ثابت نگه داشتن وزن کم شده در بعضی مواقع سخت تر از کاهش وزن می باشد. اکثر افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند، تنها پس از یک سال، نیمی از وزنی را که از دست داده اند، به دست می آورند. حتی بدتر از آن، تقریباً همه افرادی که از یک رژیم غذایی پیروی می کنند، پس از 3 تا 5 سال تمام وزنی را که از دست داده اند دوباره به دست می آورند.

به همین دلیل است که کارشناسان اغلب کاهش وزن را با سرعت آهسته اما ثابت پیشنهاد می کنند. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که با سرعت آهسته اما ثابت وزن کم می‌کنند، می توانند وزن کاهش یافته را مدت زمان بیشتری حفظ کنند. همچنین، برنامه‌هایی که روند کاهش وزن آهسته را مد نظر قرار می دهد ، معمولاً کمک می‌کنند تا رفتارهای غذایی سالمی مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر و نوشیدن کمتر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند برای شما ایجاد شود. رفتارهایی مانند این می تواند به شما کمک کند تا بتوانید وزن کاهش یافته را مدت زمان بیشتری حفظ کنید. 

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن سریع ممکن است به همان اندازه کاهش وزن آهسته موثر باشد. اگرچه این مطالعات نشان داد که کاهش وزن سریع به اندازه کاهش وزن آهسته اما ثابت به طور کلی موثر است، بعید است که یک فرد در خانه نتایج مشابهی دریافت کند. افرادی که در گروه های کاهش وزن سریع بودند، در طول مراحل کاهش وزن و حفظ وزن ، از حمایت پزشکان و متخصصان تغذیه برخوردار بودند. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن حمایت از یک متخصص سلامت می‌تواند شانس موفقیت در کاهش وزن طولانی‌مدت را افزایش دهد. به طور خلاصه، احتمال کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته  با فرآیند کاهش وزن آهسته بیشتر است. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا رفتارهای تغذیه‌ای سالم داشته باشید و در حفظ سلامتی شما موثر تر است. 

خطرات کاهش وزن سریع

رژیم هایی که باعث کاهش وزن سریع می شوند اغلب کالری و مواد مغذی بسیار کمی دارند. این مسئله فرد را در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی قرارمی دهد، به خصوص اگر رژیم کاهش وزن سریع را برای چندین هفته دنبال کنند.

از دست دادن عضله 

در حالی که یک رژیم غذایی بسیار کم کالری ممکن است به کاهش وزن سریع شما کمک کند، بسیاری از وزنی که از دست می دهید ممکن است از ماهیچه و آب باشد.

کاهش متابولیسم 

کاهش وزن خیلی سریع ممکن است متابولیسم شما را کند کند.متابولیسم شما تعیین می کند که چه مقدار کالری در روز می سوزانید. متابولیسم کندتر به این معنی است که کالری کمتری در روز می سوزانید. دو دلیل برای کاهش متابولیسم در رژیم غذایی بسیار کم کالری شامل ، از دست دادن عضله و کاهش هورمون هایی است که متابولیسم شما را تنظیم می کنند( مانند هورمون تیروئید). متأسفانه، این کاهش متابولیسم ممکن است پس از پایان رژیم غذایی طولانی مدت ادامه یابد.

کمبودهای تغذیه ای 

اگر به طور منظم کالری کافی نمی خورید، ممکن است در خطر کمبود مواد مغذی باشید.این به این دلیل است که مصرف مواد مغذی مهم مانند آهن، فولات و ویتامین B12 در یک رژیم غذایی کم کالری دشوار است.بعضی از پیامدهای کمبود مواد مغذی شامل:

  • ریزش مو
  • عملکرد ضعیف سیستم ایمنی
  • استخوان های ضعیف و شکننده

شما می توانید با خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و فرآوری نشده از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید. این غذاها حاوی کالری کمتری در هر گرم هستند و همچنین کاملا سیر کننده هستند که به روند  کاهش وزن کمک می کنند.

ایجاد سنگ صفرا 

سنگ های صفراوی قطعات سخت شده ای از موادی هستند که در داخل کیسه صفرا تشکیل می شوند. آنها می توانند یک عارضه جانبی دردناک ناشی  از دست دادن سریع وزن باشند.

سنگ صفرا
سنگ صفرا از خطرات کاهش وزن سریع

سایر خطرات کاهش وزن سریع شامل:

  • گرسنگی
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • احساس سرما
  • گرفتگی عضلات
  • سرگیجه
  • یبوست یا اسهال
  • کم آبی بدن

کلام پایانی  خطرات کاهش وزن سریع

اگرتمایل به کاهش وزن و حفظ آن دارید ، سعی کنید آن را با سرعت آهسته اما ثابت 1 تا 2 پوند (0.45 تا 0.9 کیلوگرم) در هفته کاهش دهید.تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن آهسته و پیوسته برای حفظ طولانی مدت آسان تر است زیرا باعث ایجاد رفتارهای غذایی سالم شده  و بسیار ایمن تر از کاهش وزن بسیار سریع می باشد. کاهش وزن خیلی سریع ممکن است خطر عوارض جانبی از جمله کاهش عضله، کاهش متابولیسم، کمبود مواد مغذی، سنگ کیسه صفرا و بسیاری از خطرات دیگر را افزایش دهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که بخواهید بدون حمایت یک متخصص سلامت به سرعت وزن کم کنید.

اگرچه کاهش وزن آهسته ممکن است به اندازه کاهش وزن سریع جذاب به نظر نرسد، اما راه های زیادی برای کمک به کاهش وزن ایمن وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید مصرف پروتئین خود را افزایش دهید، قند و نشاسته را کاهش دهید و چای سبز بیشتری بنوشید. تغییر آهسته رفتارهای خوردن و ورزش به کاهش وزن و حفظ آن در دراز مدت کمک می کند.

منابع نوشته : 

https://www.healthline.com/nutrition/losing-weight-too-fast#TOC_TITLE_HDR_6

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/expert-answers/fast-weight-loss/faq-20058289

https://www.webmd.com/diet/guide/rapid-weight-loss#091e9c5e80170f9c-1-2

مطالب مرتبط