Skip to content

تغذیه سالم در دوران بارداری

تغذیه سالم در بارداری

غذا و نوشیدنی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

بارداری یکی از مهمترین مراحل و تجربیات زندگی است که برای حفظ سلامت مادر و در نهایت اطمینان از سلامت جنین به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارد. اهمیت تغذیه در بارداری غیرقابل انکار و بسیار مهم است. تغذیه سالم در بارداری فواید زیادی برای مادر و جنین دارد. زنان باردار باید مطمئن شوند که رژیم غذایی آنها مواد مغذی و انرژی کافی را برای رشد مناسب نوزاد فراهم می کند. مادران باید از سلامت کافی بدن خود برای مقابله با تغییرات در این دوران اطمینان حاصل کنند.

 برای بارداری سالم ، رژیم غذایی مادر باید متعادل و مغذی باشد ، از جمله تعادل مناسب پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی و طیف وسیعی از سبزیجات و میوه ها. یکی از اولین مواردی که مادران در دوران بارداری به آن توجه می کنند غذاهای ممنوعه این دوران است. خوشبختانه تعداد غذاهایی که می توان در دوران بارداری مصرف کرد بیشتر از غذاهایی است که نباید مصرف شوند. 

تغذیه سالم در بارداری

یکی از اولین مواردی که افراد در دوران بارداری به آن توجه می کنند غذاهای ممنوعه است. برخی از غذاها باید در دوران بارداری به ندرت مصرف شوند ، در حالی که از برخی دیگر باید اجتناب شود.

تغذیه سالم در بارداری

ماهی های حاوی درصد بالایی جیوه

جیوه یک عنصر بسیار سمی است که بیشتر در آبهای آلوده یافت می شود و در دوران بارداری ممنوع است. جیوه در مقادیر زیاد می تواند برای سیستم ایمنی ، سیستم عصبی و کلیه ها سمی باشد. همچنین می تواند مشکلات رشدی جدی در نوزادان ایجاد کند و حتی در مقادیر کم عوارض جانبی داشته باشد. جیوه در دریاهای آلوده یافت می شود ، بنابراین ماهی های بزرگ دریایی می توانند حاوی مقدار زیادی جیوه باشند. بهتر است از خوردن ماهی های دارای جیوه زیاد در این دوران و شیردهی خودداری کنید.

ماهی خام 

ماهی خام ، به ویژه صدف ، می تواند باعث عفونت های مختلف از جمله عفونت های باکتریایی ، ویروسی یا انگلی مانند نوروویروس ، سالمونلا ، ویبریو و لیستریا شود. برخی از این عفونت ها ممکن است فقط باعث ضعف شوند. سایر عفونت ها می توانند با عواقب جدی یا حتی کشنده به کودکان منتقل شوند. زنان باردار به ویژه در معرض عفونت لیستریا هستند. زنان باردار تا 10 برابر بیشتر از افراد عادی به لیستریا مبتلا می شوند.

این باکتری را می توان در خاک ، آب یا گیاهان آلوده یافت. ماهی خام می تواند در طول فرآوری ، از جمله خشک شدن یا دودی کردن، آلوده شود. لیستریا از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود. حتی اگر هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد ، می تواند منجر به زایمان زودرس ، سقط جنین ، مرده زایی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود. قطعاً توصیه می شود که زنان باردار از مصرف ماهی و صدف خام از جمله سوشی پرهیز کنند.

تخم مرغ خام

تخم مرغ خام می تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد. علائم عفونت سالمونلا شامل تب ، استفراغ ، یبوست و اسهال است. در موارد نادر ، عفونت ممکن است باعث زایمان زودرس ، گرفتگی رحم یا مرده زایی شود. پس برای داشتن تغذیه سالم در بارداری از مصرف آن خودداری کنید.

گوشت نپخته ، خام و فرآوری شده

خوردن گوشت پخته یا خام خطر ابتلا به چندین باکتری یا انگل را افزایش می دهد. این باکتری ها برای سلامتی نوزاد مضر هستند و احتمالاً منجر به تولد نوزاد مرده یا بیماری های عصبی شدید از جمله عقب ماندگی ذهنی ، نابینایی و صرع می شوند. زنان در دوران بارداری نباید از فرآورده های گوشتی فرآوری شده در رژیم غذایی خود استفاده کنند مگر اینکه به میزان کافی گرم شده باشند.

گوشت اندام ها از تغذیه سالم در بارداری

گوشت ارگان حاوی آهن ، روی ، سلنیوم ، ویتامین B12 ، ویتامین A و مس است که همه آنها برای مادر و نوزاد مفید هستند. با این حال ، مصرف بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری توصیه نمی شود. مصرف بیش از حد ویتامین A ، به ویژه در سه ماهه اول بارداری ، می تواند منجر به سقط جنین و نقایص مادرزادی شود. اگرچه این منبع بیشتر مربوط به مکمل های ویتامین A است ، اما بهتر است به میزان بسیار کم در هفته از خوردن گوشت های اندام ها مانند جگر استفاده کنید.

کافئین

به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود که مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز کاهش دهند. کافئین خیلی سریع جذب می شود و به راحتی به جفت منتقل می شود. نوزاد و جفت آنزیم های اولیه مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند ، بنابراین سطح کافئین افزایش می یابد. نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری رشد جنین را محدود کرده و خطر وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد.         

میوه و سبزیجات شسته نشده 

سطح میوه ها و سبزیجات بدون شستشو یا پوست کندن ممکن است به چندین باکتری و انگل آلوده باشد.   اکثر نوزادانی که با باکتری توکسوپلاسما در رحم آلوده هستند از بدو تولد هیچ علامتی ندارند. با این حال ، علائمی مانند نابینایی یا اختلالات روانی ممکن است در اواخر زندگی ظاهر شوند. علاوه بر این ، درصد کمی از نوزادان آلوده با آسیب شدید چشم یا مغز متولد می شوند. در دوران بارداری ، با شستن کامل ، پوست کندن یا پختن میوه ها و سبزیجات ، خطر عفونت را به حداقل برسانید.

جوانه های خام

جوانه های خام شامل شبدر ، یونجه ، تربچه و ماش ممکن است آلوده به سالمونلا باشند. محیط مرطوب مورد نیاز دانه ها برای شروع جوانه زنی برای این نوع باکتری ها ایده آل است و شستن آنها تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار به طور کلی از خوردن جوانه خام خودداری کنند. با این حال ، جوانه ها پس از پخت سالم هستند.

برای داشتن تغذیه سالم در باردای الکل نخورید

از مصرف الکل در دوران بارداری خودداری کنید زیرا خطر سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. حتی مقادیر کم می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر منفی بگذارد. نوشیدن الکل در دوران بارداری همچنین می تواند باعث ایجاد سندرم الکل جنینی شود که شامل نقایص قلبی و عقب ماندگی ذهنی می شود.

شیر ، پنیر و آب میوه پاستوریزه نشده

شیر خام ، پنیر پاستوریزه نشده حاوی مجموعه ای از باکتری های مضر از جمله لیستریا ، E. coli ، سالمونلا و کمپیلوباکتر هستند. همچنین در آبهای غیر پاستوریزه باکتری های مضر وجود دارد که مستعد آلودگی باکتریایی هستند. همه عفونت ها عواقبی تهدید کننده زندگی برای نوزاد متولد نشده دارند. این باکتری ها می توانند به طور طبیعی یا در نتیجه آلودگی در حین ذخیره یا جمع آوری وجود داشته باشند. پاستوریزاسیون بهترین و موثرترین روش برای از بین بردن هر گونه باکتری مضر بدون تغییر ارزش غذایی محصولات است.

لبنیات پاستورریزه نشده
لبنیات پاستورریزه نشده

غذاهای فرآوری شده

بارداری بهترین زمان برای شروع خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی است که هم برای مادر باردار و هم برای جنین در حال رشد مفید است. در این مدت بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین ، فولات ، کولین و آهن مورد نیاز است.

در سه ماهه اول بارداری ، مادر می تواند مانند قبل غذا بخورد. مقدار غذای مصرفی در سه ماهه دوم حدود 350 کالری در روز و در سه ماهه سوم حدود 450 کالری در روز است. رژیم غذایی مطلوب بارداری باید عمدتاً شامل غذاهای کامل با مقدار زیادی مواد مغذی باشد. غذاهای فرآوری شده دارای مواد مغذی کم در عین حال حاوی  کالری ، قند و چربی زیادی هستند. وعده های غذایی و میان وعده هایی که در دوران بارداری مصرف می شود باید سرشار از پروتئین ، سبزیجات و میوه ها ، چربی های سالم و کربوهیدرات های دارای فیبر بالا مانند غلات کامل ، لوبیا و سبزیجات نشاسته ای باشند. 

کلام پایانی مقاله تغذیه سالم در بارداری

در دوران بارداری ، بدن تغییرات هورمونی و فیزیکی زیادی را تجربه می کند. هر غذایی که مادر مصرف می کند بر سلامت خود و نوزاد تأثیر می گذارد. بنابراین ، باید از همه گروه های غذایی استفاده شود و تمرکز بر مصرف غذاهایی باشد که برای سلامتی مهم هستند و از غذاهایی که ممکن است بر سلامت مادر و جنین تأثیر منفی بگذارد ، اجتناب شود.

منابع مقاله

https://www.healthline.com/nutrition/11-foods-to-avoid-during-pregnancy#6.-Caffeine

https://drarjangnaim.com/which-foods-to-eat-and-avoid-during-pregnancy/

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/foods-to-avoid-when-pregnant

مطالب مرتبط