Skip to content

6 روش ممکن برای تشخیص اختلال خوردن

تشخیص اختلال خوردن

تشخیص اختلال خوردن

تشخیص اختلال خوردن کار ساده‌ای نیست و معمولا اختلال در خوردن جز 5 بیماری پیچیده از بهداشت روان و درمان است که به طور جدی سلامت و عملکرد اجتماعی فرد را تهدید می‌کند. اختلال در خوردن و تغذیه توسط پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان شناسایی می‌شود.از آنجایی که برای اختلال خوردن هیچگونه آزمایش غربالگری مشخصی وجود ندارد، متخصصان نامبرده به کمک ارزیابی‌های جسمی و روانی و همچنین آزمایشات مرتبط  می‌توانند، تا حد قابل توجهی اختلال مورد نظر را تشخیص ‌دهند.

تشخیص اختلال خوردن

در ادامه این مقاله به چند روش اصلی و اساسی اشاره می‌کنیم، که می‌تواند برای تشخیص اختلال خوردن کاربردی و مناسب باشند و برای افرادی که مشکوک به انواع اختلال غذا خوردن هستند، می‌تواند مفید واقع شود تا با تشخیص به موقع درمان و ترک روش غلط را سرلوحه رژیم غذایی خود قرار دهند.

عادت‌های غذایی در تشخیص اختلال خوردن

تشخیص روش‌های اختلال خوردن با توجه به آنچه که گفته شد، سخت است و اگر خودتان در منزل قصد دارید که این نوع اختلال را به موقع تشخیص دهید، بهتر است که به میزان وعده‌های غذایی خود دقت کنید، اگر بیش از سه وعده غذایی با حجم زیاد مصرف می‌کنید و بعد از این پرخوری دچار عذاب وجدان و ناراحتی شدید می‌شوید، یعنی شما به اختلال خوردن ابتلا پیدا کرده‌اید.

یا اگر غذا را  با سرعت بالا می‌خورید و این سرعت و این حجم از غذا موجب شرمندگی و خجالت شما شده است، که بیشتر مواقع سعی می‌کنید در تنهایی وعده‌های غذایی خود را بخورید، یعنی اینکه به اختلال خوردن مبتلا شده‌اید و برای تشخیص اختلال خوردن باید  به یک متخصص مراجعه کنید.

معاینه جسمی برای تشخیص اختلال خوردن

وقتی به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنید، آن‌ها ابتدا به کمک معاینات جسمی سعی می‌کنند این کار را انجام دهند، یعنی با سنجش فشارخون ، معاینه چشم‌ها، تورم دست و پا و سایر فاکتور‌های دیگر تا حدودی می‌توانند به این موضوع پی ببرند که شما در خوردن و تغذیه خود اختلالی دارید یا نه؟ 

همچنین در برخی موارد برای اطمینان از تشخیص خود از یک سری پرسشنامه استفاده می‌کنند که در این پرسشنامه سوالاتی این چنینی از فرد پرسیده می‌شود:

  • آیا در سه ماه گذشته موفق به کاهش وزن 14 کیلویی شده‌اید؟
  • آیا وقتی دیگران شما را لاغر اندام خطاب می‌کنند، تصور می‌کنید که دروغ است و شما چاق هستید؟
  • چند بار در روز غذا می‌خورید و غذاهای مصرفی شما از چه دسته موارد غذایی می‌باشد؟
  • آیا از وزن خود در حال حاضر راضی هستید؟

این سوالات بیشتر جنبه روحی و روانی دارند که در بیشتر مواقع  تشخیص اختلال خوردن منوط به مشکلات روحی است که باید با شیوه صحیح تشخیص داده شوند و در صورت لزوم بتوان از رفتار درمانی استفاده کرد.

آزمایشگاه و تست‌های مربوطه

شاید بهترین روش و یا قطعی‌ترین روش جهت تشخیص اختلالات خوردن همین آزمایشات آزمایشگاهی باشند که معمولا به درستی صورت می‌گیرند و فرد با اطمینان خاطر می‌تواند دستورات تجویزی پزشک را انجام دهد و بهبود یابد. با این آزمایشات پزشک متوجه می‌شود که شما ابتلا به بیماری دیگری ندارید، پس احتمال بیشتری را به اختلال خوردن می‌دهد.

این آزمایش CBC   است که آزمایش مربوطه شامل موارد زیر است:

  • الکترولیت‌های بدن
  • عملکرد کلیه
  • عملکرد کبد
  • عملکرد تیروئید

این آزمایش همچنین برای بررسی سلامت عمومی بدن لازم است.تیروئید یکی از غده‌های حیاتی بدن است که تاثیر زیادی بر روی تمامی اندام‌های بدن حتی مغز دارد و می‌تواند موجب کاهش و افزایش وزن شود و یا بر روی اختلالات خوردن تاثیرات زیادی از خود بر جای بگذارد.

نتایج این آزمایشات نکاتی خوبی را ارائه می‌دهند، مثل:

  • وجود کم خونی
  • داشتن کمبود آب
  • داشتن سوء تغذیه
  • عدم تنظیم الکترولیت‌ها

با تشخیص به موقع این موارد اختلالات خوردن قابل تشخیص و درمان خواهند بود.

اشعه ایکس بهترین روش تشخیص اختلال خوردن

در برخی از موارد پزشک درخواست اشعه ایکس می‌کند. برای اینکه اختلالات خوردن موجب پوکی و شکستگی استخوان‌ها می‌شوند، که به کمک این اشعه این عارضه به خوبی تشخیص داده می‌شود و اختلال خوردن با دارو و درمان‌های تجویزی برطرف خواهد شد تا آسیبی جدی به استخوان‌ها وارد نشود.

الکتروکاردیوگرام قلب 

الکتروکاردیوگرام یک نوار قلب است که برای تایید سلامت قلب انجام می‌شود. فردی که دارای اختلال پرخوری و یا خوردن باشد، ممکن است دچار آسیب‌های قلبی مثل آریتمی قلب و یا نامنظمی ضربان قلب باشد که با تشخیص اختلال خوردن با توجه به الکتروکاردیوگرام می‌توان سلامت قلب را حفظ کرد.

الکتروکاردیوگرام قلب راهی برای تشخیص اختلال خوردن

تشخیص‌های افتراقی 

برای تشخیص اختلال خوردن پزشک متخصص ممکن است از دلایل دیگر و عوامل مختلفی کمک بگیرد تا بتواند از این تشخیص‌ها به عنوان یک روش مکمل جهت اختلال خوردن استفاده کند. عواملی مانند اضطراب ، افسردگی، استرس، وسواس همگی می‌توانند دلایلی از اختلالات خوردن باشند.

برخی از این بیماری‌ها ممکن است قبل از اختلال وجود داشته باشند و خود عامل بروز مشکلات مرتبط با خوردن و تغذیه فردی باشند و برخی مواقع هم این اختلال به وجود آورنده عواملی مثل اضطراب و استرس است . آمار‌ها نشان می‌دهند، افرادی که دچار اختلالات خوردن هستند به بیماری اضطراب مبتلا می‌باشند.

اعتیاد به الکل و مواد مخدر

متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که دارای اختلالات مرتبط با خوردن هستند به انواع مشروبات الکلی و گاهی به مواد مخدر اعتیاد دارند. همچنین برخی از افراد به داروهای بدون نسخه اعتیاد پیدا می‌کنند  که برخی از آن‌ها عبارتند از 

داروهای ملین

دارو‌های ملین داروهایی هستند که برای رفع یبوست و برخی مشکلات گوارشی دیگر مصرف می‌شوند. همچنین مصرف قرص‌های رژیمی جز داروهایی هستند که افراد مبتلا به اختلال خوردن مصرف می‌کنند و این خود روشی برای تشخیص اختلال خوردن است.

بارداری

بارداری در برخی از زنان باعث ایجاد اختلالات خوردن می‌شود، به این دلیل که دوران بارداری با استرس و یک سری تغییرات هورمونی همراه است که باید تحت نظر پزشک متخصص زنان باشند تا از چاقی افراطی پیشگیری شود و خطری برای مادر و جنین صورت نگیرد. این مراقبت باید به بعد از بارداری هم ادامه یابد زیرا برخی از اختلالات خوردن ممکن است ادامه یابند و بیماری‌هایی مثل دیابت را به دنبال داشته باشند.

نتیجه تشخیص اختلال خوردن

با توجه به آنچه که در این مقاله در ارتباط با تشخیص به موقع اختلالات خوردن گفته شد. اگر مشکوک به این بیماری هستید، بهترین توصیه این است که  به هیچ وجه از دستورات خودسرانه پیروی نکنید، زیرا مشکل وزن را چند برابر می‌کنند و شرایط را برای برگرداندن وزن به حالت طبیعی سخت و مشکل‌زا خواهند کرد. از همه مهمتر ممکن است حتی برخی از روش‌های فردی بدون مشورت پزشک منجر به بیماری های غیرقابل جبران شوند. برای این کار نیاز است با یک متخصص مرتبط مشورت کنید تا با تشخیص اختلال خوردن  متوجه شوند آیا این مشکل جسمی است و به دلیل بیماری دیگری صورت گرفته است یا اختلالات روحی و روانی عامل این اختلال است، که در آن صورت باید از یک روان درمانگر کمک بگیرید.

 

مطالب مرتبط