Skip to content

تأثیر ورزش بر درمان بیماری‌های تیروئید

تمرینات مقاومتی  بر میزان کارکرد تیروئید تأثیر دارند.

تمرینات مقاومتی  بر میزان کارکرد تیروئید تأثیر دارند.

ورزش فعالیت بسیار مهم در زندگی افراد است. انجام حرکات ورزشی بر عملکرد غده‌های بدن تأثیر گذاشته و منجر به تغییر سطح ترشح هورمون‌ها می‌شود. یکی از غددی که تحت تأثیر ورزش قرار می‌گیرد، غده تیروئید است.

تیروئید غده کوچک پروانه‌ای شکل در جلو گردن است.

این غده مسئول ترشح هورمون‌های تری یدوتیرونین (T3 )  و تیروکسین ( T4) است. کار این غده تنظیم سوخت‌وساز بدن است و تأثیر مستقیم بر رشد جسمی، سیستم عصبی و عملکرد بسیاری از اندام‌های بدن دارد. زمانی که غده تیروئید نتواند به‌اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی را تولید کند فرد به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شود. در این حالت متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و افزایش وزن در فرد را به همراه دارد.

ورزش کردن به‌طور منظم سبب افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن می‌شود. انجام تمرینات ورزشی روی ترشح هورمون‌های تیروئیدی تأثیر می‌گذارد و میزان غلظت هورمون‌ها را در گردش خون افزایش می‌دهد. علاوه بر این ازآنجایی‌که افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شوند و یا افراد پرکار تیروئید بدخلق و زودرنج می‌شوند، انجام تمرینات هوازی ورزشی سبب اکسیژن‌رسانی بیشتر به مغز و سوخت‌وساز گلوکز این افراد شده، درنتیجه فرد پرانرژی می‌شود و خلق‌وخوی بهتری پیدا می‌کند. تمرینات مقاومتی نیز بر میزان کارکرد تیروئید تأثیر دارند. اما اثر نوع ورزش، زمان و شدت ورزش در افراد مختلف با توجه به نوع و سطح بیماری متفاوت است. اطلاعات کافی از اثرات بلندمدت ورزش روی کم‌کاری تیروئیدی وجود ندارد.

انجام ورزش در يك دوره زماني حداقل سه‌ماهه و به‌طور منظم توصیه‌شده است.

 

وزش‌های مفید برای درمان بیماری‌های تیروئید

عموماً انجام تمرینات زیر برای مبتلایان به بیماری‌های تیروئید و درمان بیماری‌های تیروئید توصیه می‌شود:

  • تمرینات مقاومتی با وزنه طناب‌های کششی و دستگاه
  • پیاده‌روی روزانه
  • کوهنوردی
  • دوچرخه‌سواری
  • شنا
  • یوگا

نقش تمرینات یوگا برای درمان بیماری‌های تیروئید چگونه است؟

  •  در اثر کشش‌ها و فشاری که به سر و گردن وارد می‌شود، غده تیروئید و هیپوفیز را تحریک می‌کند و یا فعالیت آن‌ها را متعادل می‌کند.
  • کمک به کاهش اضطراب در فرد
  • موجب آرامش خصوصاً در بیماران مبتلابه پرکاری تیروئید

 

استراحت

در حین تمرینات ورزشی به‌خصوص ماه‌های اول، باید به آن نکته توجه داشت فرد نباید زیاد خسته شود و حین ورزش حتماً زمانی را برای استراحت در نظر بگیرد و بین تمرینات ورزشی فاصله بیندازند.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »