Skip to content

تأثیر دخانیات بر اثربخشی داروها

ترکیبات سمی در سیگار اثر داروهای گوارشی را خنثی می‌کند

ترکیبات سمی در سیگار اثر داروهای گوارشی را خنثی می‌کند.

سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات نه‌تنها باعث بروز بیماری‌های جسمی و روحی فراوان می‌شود، بلکه موجب کاهش کارایی بسیاری از داروها نیز می‌گردد. شدت تداخل سیگار بر اثرگذاری داروها متفاوت است و می‌تواند در کوتاه‌مدت یا درازمدت اثر خود را نشان دهد. به همین دلیل مهم است که داروسازان بدانند چه داروهایی تحت تأثیر سیگار قرار می‌گیرند تا دارو با دوز مناسب و همراه با توصیه‌های مشاوره‌ای برای بیمار در نظر گرفته شود.

سیگار و سایر دخانیات به طریق مختلف روی اثربخشی داروها اثر منفی می‌گذراند. یکی از مهم‌ترین اثرات آن‌ها بر کبد است. چون هیدروکربن‌های آروماتیک موجود در دود سیگار باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های کبدی به نام CYP450 می‌شود.این آنزیم نقش مهمی در جذب، توزیع، عملکرد و حذف داروها دارد. افزایش میزان این آنزیم‌ها منجر به دفع بیشتر و اثرگذاری کمتر دارو در بدن می‌شود. برخی از داروهایی که تحت تأثیر این آنزیم هستند در ادامه مطلب آورده شده است.

Duloxetine (Cymbalta)

Caffeine

Clopidogrel (Plavix)

Clozapine (Clozaril)

Cyclobenzaprine (Flexeril)

Diazepam (Valium)

Haloperidol (Hadol)

Mirtazapine (Remeron)

Naproxen (Aleve)

Nortriptyline (Pamelor)

Olanzapine (Zyprexa)

Ondansetron (Zofran)

Propanolol (Inderal)

Ropinirole (Requip)

Theophylline (Theo-24)

تأثیر دخانیات بر داروهای هورمونی

القا شدن آنزیم CYP450 توسط دود حاصل از دخانیات منجر به کاهش سطح تستوسترون هورمون‌های استروئیدی می‌شود.پس مصرف سیگار و داروهای هورمونی تستوسترون هنگام متابولیزه شدن در کبد، تأثیرات متقابل بر یکدیگر دارند. زنان سیگاری که داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند در معرض حملات قلبی و سکته مغزی هستند. زیرا تداخل سیگار با داروی ضدبارداری منجر به گرفتگی عروق و لخته شدن خون در فرد می‌شود. این عوارض برای زنان بالای 35 سال و باسابقه طولانی‌تر مصرف سیگار شدیدتر است.

تأثیر دخانیات بر داروها گوارشی

ازآنجایی‌که دود سیگار از طریق بزاق جذب می‌شود، بر تمامی سیستم گوارش اثر سوء دارد. ترکیبات سمی موجود در سیگار اثر داروهای گوارشی را خنثی می‌کند و موجب بروز مشکلات حادتر مانند ،کاهش بزاق دهان، عود زخم معده، ترشح اسید معده، افزایش تحرک روده و معده و تشدید سرطان لوزالمعده می‌شود.

دخانیات و تاثیر آن بر داروهای اعصاب و روان

تأثیر داروهای اعصاب و روان مانند داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب،کنترل تشنج و دردهای عصبی براثر مصرف دخانیات کاهش می‌یابد. تأثیر منفي دخانيات روي داروهاي اعصاب هم در اثر افزايش فعاليت آنزيم‌هاي كبدي و هم اثرات تحريكي نيكوتين روي مغز است. گاهی برای ترک سیگار داروی ضدافسردگی مانند بوپروپیونو زایپان و … تجویز می‌شود. باید میزان و زمان مصرف دارو و سیگار تعادل برقرار شود زیرا میزان بیش‌ازحد نیکوتین منجر به بروز عوارض جانبی در بدن می‌شود.

تأثیر دخانیات بر داروها قلب و عروق

اثر دخانیات بر سیستم قلبی و عروقی بدین‌صورت است که موجب افزایش ضربان قلب، کاهش اکسیژن‌رسانی، تنگی عروق و افزایش فشارخون می‌شود و در عملکرد درمان دارویی این عوارض نیز اختلال ایجاد می‌کند. مصرف هم‌زمان داروی تنگ‌کننده عروق و سیگار منجر به تنگی شدید عروق و ازکارافتادن جریان خون در بدن شود.

دخانیات و تاثیر آن بر داروهای تنفسی

دود حاصل از دخانیات حاوي محرک‌هاي قوي تنفسي است و مواجهه با آن موجب کاهش عملکرد ریوی و التهاب راه‌های تنفسی می‌شود. علاوه‌براین مصرف هم‌زمان سیگار و داروهاي بازکننده مجاري تنفسي كه عمدتاً در آسم و برونشيت به كار مي‌‌رود سبب اختلال در عملکرد دارو می‌شود.

مطالب مرتبط