Skip to content

بهترین راه های افزایش تمرکز کدامند؟

بهترین راه های افزایش تمرکز کدامند؟

تمرکز یعنی توانایی متمرکز کردن ذهن روی یک موضوع خاص و بیرون راندن تمام هیجانات، احساسات و افکار نامربوط. حتما برای شما هم پیش آمده که تمرکزتان به سرعت از یک موضوع به موضوع دیگر پرش کند و نیاز به افزایش تمرکز داشته باشید. اگر شما به صورت متوالی دچار حواس پرتی می شوید نیاز دارید حافظه خود را تقویت کنید. توانایی حفظ تمرکز از سنین پایین شروع می شود و باعث می شود افراد موفقیت بیشتری را کسب کنند. 

برای افزایش توان مندی بدن باید عضلات آن را تقویت کنید، خوشبختانه مغز نیز با تمرین قوی می شود. هر چه بیشتر روی آن کار کنید قوی تر می شود. اما دست یابی به تمرکز زیاد همیشه سریع و آسان نیست. تمرینات افزایش تمرکز مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها تمرکز خود را افزایش دهید و آنها را مانند الگویی در زندگی خود قرار دهید. 

افزایش تمرکز و حافظه

روش هایی جهت افزایش تمرکز 

عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

عوامل زیادی باعث حواس پرتی می شوند از صحبت کردن تا صدای تلویزیون می تواند تمرکز شما را به هم بزند. از بین بردن بعضی از آنها راحت است مثل خاموش کردن تلویزیون اما بعضی از آن ها مانند : صدای همکار یا صدای بچه ها به راحتی قابل کنترل نیست. یکی از راهکارها این است که از اطرافیان بخواهید برای دوره زمانی مشخصی تنها باشید و محیط آرام تری داشته باشید و راهکار دیگر آن است که محیطی آرام را برای کارتان در نظر بگیرید مانند: اتاق اختصاصی، کتابخانه یا حتی کافی شاپ.

در لحظه زندگی کنید

حتما در مورد اهمیت حضور شنیده اید. این بدین مفهوم است که تمام تلاش خود را بکنید تا در همین الان زندگی کنید. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و آینده هنوز اتفاق نیفتاده است، اما آنچه امروز انجام می دهید می تواند به شما کمک کند از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنید و مسیری را برای آینده ای موفق تر بسازید. حضور در لحظه حال برای داشتن تمرکز ضروری می باشد. 

به ذهن خود استراحت های کوتاه بدهید

تحقیقات نشان داده انجام استراحت های کوتاه در هنگام کار باعث می شود تمرکز ذهنی شما به طور چشمگیری افزایش یابد. استراحت های کوتاه و توجه به چیزی غیر از کاری که در حال انجام آن هستید باعث می شود بعد از استراحت با تمرکز و سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهید.

در معرض طبیعت باشید

در طبیعت بودن و نگاه به سبزی  آن توصیه ای است که پزشکان برای افزایش تمرکز بیان می کنند. قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای رشد مغز کودکان و افزایش تمرکز بزرگسالان مفید است. در صورت امکان مقداری از سبزی طبیعت را به محل کار خود ببرید.

محیط کاری خود را سازماندهی کنید

محیط اطراف ما نقش بسزایی در افزایش تمرکز دارند. با سازماندهی و منظم کردن محیط کارهمچنین مرتب کردن میز کار ذهن شما نیز نظم پیدا می کند. تحقیقات نشان داده طراحی فضای کار و فعالیتی مانند: گوش دادن به موسیقی کلاسیک، وجود گیاهان در محیط، گوش دادن به صدای طبیعت مانند صدای آب و استشمام رایحه های دلپذیر می تواند باعث افزایش تمرکز شود.

سازماندهی محیط کار

سبک زندگی صحیحی را دنبال کنید

داشتن فعالیت بدنی، پیروی از برنامه غذایی سالم و وزن ایده آل همه از عواملی هستند که باعث افزایش تمرکز می شوند. به طور حتم افرادی که صبحانه نمی خورند دچار اختلال در تمرکز می شوند. بنابراین خوردن منظم وعده اصلی ومیان وعده ها تاثیر زیادی جهت حفظ تمرکز دارند. هم چنین مصرف مواد غذایی مغذی می تواند بر افزایش تمرکز تاثیر بگذارد. داشتن فعالیت بدنی باعث بهبود کارکرد مغز می شود بنابراین سعی کنید همیشه بدنی فعال داشته باشید.

نقطه یا علامت مشخصی داشته باشید

گاهی مواقع حواس جمعی نداریم و افکارمان دائم دچار پرش می شود و شاید دقایق زیادی غرق در افکارمان شویم برای کاهش این اتفاق نقطه یا علامتی را در محل کار خود نشان کنید تا با نگاه کردن به آن یادتان بیفتد از کار خود منحرف شده اید.

عمیق و آرام نفس بکشید

به طور متوسط بین 16 تا 18 چرخه تنفس در دقیقه داریم. هر چه اضطراب و عصبانیت ما بیشتر شود چرخه های تنفس ما بیشتر و کم عمق تر می شود. این تنفس های کم عمق مانع از جریان سالم اکسیژن رسانی به جریان خون و مغز می شود. تنفس های کند و عمیق باعث اکسیژن رسانی بهتر به مغز می شود در نتیجه خوب فکر می کنیم و تصمیم های بهتری می گیریم.

مدیتیشن انجام دهید

انجام مدیتیشن به عنوان یکی از تکنیک های افزایش تمرکز کمک می کند تا ذهن خود را از افکار بیهوده خلاص کنید. یکی از بهترین روش های مدیتیشن انجام ورزش یوگا می باشد. در هنگام انجام تکنیک های مدیتیشن به نفس های خود توجه کنید این مسئله باعث می شود تمرکز بیشتری داشته باشید.

لیستی از چیزهایی که حواستان را پرت می کند تهیه کنید

فضای مجازی مزایای زیادی دارد اما یکی از مسائلی که ایجاد کرده است و تاثیر بدی بر روی زندگی ما گذاشته پرت کردن حواس است. برای همه پیش می آید در مواقع سرچ کاری به صفحه شخصی خود سر بزنیم یا اخبار مورد علاقه خود را دنبال کنیم و این مسئله یکی از عوامل حواس پرتی محسوب می شود. لیستی از چیزهایی که حواس شما را پرت می کند تهیه کنید آنها را کنار خود قرار دهید تا زمانی که تمایل پیدا کردید دنبال یکی از موارد لیست بروید با نگاه کردن به آن از این کار صرف نظر کنید.

مواد کافئین دار مصرف کنید

مصرف مواد کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو می تواند به طور موقتی باعث افزایش تمرکز شود ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا باعث عوارضی مانند تپش قلب و استرس می شود. در بلند مدت مصرف زیاد آنها باعث کاهش تمرکز نیز می شود. 

افزایش قدرت ذهن

کلام آخر 

همان طور که بیان شد مغز نیز مانند سایر عضلات بدن نیاز به تمرین جهت افزایش تمرکز دارد. برای افزایش تمرکز باید از عواملی که تمرکز شما را بر هم می زند دوری کنید همچنین تمریناتی جهت تقویت ذهن خود انجام دهید . ما تعدادی از راه های افزایش تمرکز را برای شما بیان کردیم اما راه های گوناگون دیگری نیز وجود دارند که شما با توجه به آن ها می توانید ذهن خود را تقویت کنید.

مطالب مرتبط