Skip to content

آیا یوگا می تواند به بهبود حافظه کمک کند؟

آیا یوگا می تواند به بهبود حافظه کمک کند؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده یک صفحه از یه کتاب که تازه خوانده اید، اینکه آخر هفته را چگونه گذراندید و یا حتی غذای دیروز خود را به یاد نیاورید؟ این مسئله در مرحله اول باعث نگرانی ما می شود. اما راه حل های مختلفی وجود دارد که ما  می توانیم با کمک آنها به بهبود حافظه خود کمک کنیم. بسیاری از ما صرف نظر از سن از مغز خود استفاده نمی کنیم و این یکی از عوامل زوال عقل و از دست دادن حافظه می باشد.

بسیاری از این فراموشی ها به این دلیل است که ما در زندگی روزمره مان حضور نداریم و ذهنمان جدا از فعالیتی است که  در حال انجام آن هستیم. امروزه دانشمندان بر این عقیده اند که ورزش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. یکی از این ورزش ها تمرینات یوگا است. یوگا علاوه بر یک فعالیت ورزشی به ما آموزش می دهد در حال زندگی کنیم و پرش افکار را کاهش می دهد و به بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند. یوگا به ذهن و بدن اجازه می دهد تا با یکدیگر متحد شوند . مدیتیشن، تمرین های تنفسی و کششی را یکپارچه می کند تا باعث کاهش استرس و آرامش شود. 

شاید بسیاری از ما فعالیت ورزشی را فقط برای اهداف کاهش وزن انجام می دهیم اما باید توجه داشته باشیم ورزش نه تنها به سلامت جسم کمک می کند بلکه لکه سلامت روح و کارکرد ذهن را نیز بهبود می بخشد. یوگا با فواید زیادی که دارد می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، قدرت تمرکز را افزایش دهد، باعث بهبود حافظه شود و به ما آموزش دهد ذهنمان در لحظه حال حضور داشته باشد.

یوگا و بهبود حافظه

تاثیرات یوگا بر فعالیت های مغز

تحقیقات گسترده طی سال های مختلف ارتباط بین فعالیت بدنی و بهبود سلامت مغز را نشان می دهد. هنگام تمرین یوگا در حقیقت از همان مسیرهای عصبی در مغز استفاده می کنیم که مسئول حافظه ما هستند پس در حقیقت این تمارین با بهبود حافظه ارتباط مستقیمی دارند. یوگا فواید زیادی دارد که بعضی از آنها شامل :

بهبود جریان خون در مغز و افزایش تمرکز: انجام فعالیت بدنی باعث گردش بهتر خون در مغز می شود. یوگا حرکاتی است که برای انجام صحیح آن نیاز به تمرکز می باشد و این امر باعث افزایش ظرفیت مغز می شود. 

کاهش اضطراب و استرس : یکی از مهم ترین مزایای یوگا احساس آرامش پس از تمرین است. مغز شما در طی انجام یوگا انواع مواد شیمیایی را آزاد می کند. این مواد نه تنها باعث احساس آرامش بلکه باعث کاهش سطح استرس نیز می شود. از جمله این مواد شیمیایی  اسید گاما آمینو بوتیریک (گابا ) می باشد. گابا یک انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان شیمیایی مغز است. وظیفه آن سرکوب فعالیت های عصبی به منظور جلوگیری از هیجان بیش از حد در مغز می باشد. با انجام این کار، میزان احساس ترس ، استرس ، اضطراب یا عصبی بودن کنترل می شود .

افزایش حس شادی: هورمون های شادی آور مانند دوپامین، اکسی توسین ، سروتونین و اندورفین ها هستند. هر کدام از آنها باعث می شوند نسبت به خود احساس بهتری داشته باشیم. این مواد شیمیایی در کنار هم به احساس  آرامش و رضایت کمک می کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که تمرینات یوگا انجام می دهند به ماخواهند گفت که بعد از کلاس احساس خوبی دارند.

یوگا تراکم ماده خاکستری مغز را افزایش می دهد: مغز ما از دو نوع بافت تشکیل شده است بافت خاکستری و سفید. یک مغز طبیعی شامل حدود 60 درصد بافت سفید و 40 درصد بافت خاکستری است. هر دو قسمت نقش مهمی در عملکرد مغز دارند. ماده خاکستری وظیفه بسیاری از عملکردهای مغز از جمله مهارت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد.

وظیفه ماده سفید اتصال بخش های مختلف مغز است. وظیفه این بخش از مغز هماهنگ کردن افکار و حرکات بدن است. یوگا حجم ماده خاکستری و بخش های جلوی مغز را افزایش می دهد و باعث بهبود حافظه می شود. هوش هر فرد با حجم ماده خاکستری مغز او ارتباط دارد هر چه حجم این ماده بیشتر باشد هوش فرد نیز بیشتر است.

اقدامات احتیاطی در یوگا

یوگا معمولاً هنگام تمرین تحت هدایت یک مربی آموزش دیده ، برای بیشتر افراد سالم بی خطر است. اما موقعیت هایی وجود دارد که یوگا ممکن است خطری برای فرد ایجاد کند. اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از انجام یوگا با یک متخصص مشورت کنید. 

  • افرادی که دیسک کمر دارند 
  • افرادی که سابقه لخته شدن خون در آنها وجود دارد 
  • افرادی که مشکلات چشمی از جمله گلوکوم دارند 
  •  زنان باردار ( به طور کلی یوگا برای زنان باردار بی خطر است ، اما  بهتر است قبل از شروع آن با پزشک خود مشورت کنید )
  • افرادی که عدم توانایی شدید جهت حفظ تعادل خود دارند 
  •  افرادی که پوکی استخوان شدید دارند
  • افرادی که فشارخون کنترل نشده دارند

یوگا و سلامتی

راه های دیگر برای بهبود عملکرد مغز 

با انجام یوگا شما در حال بهبود سلامت کلی بدن و ذهن خود هستید. اما نکات اساسی دیگری نیز برای تقویت فعالیت مغزی شما وجود دارد . این نکات شامل: 

  • خواب کافی : خواب کافی در توانایی یادگیری بسیار اهمیت دارد. کمبود خواب باعث می شود تمرکز کمتری داشته باشیم و تصمیمات ضعیفی بگیریم. 
  • مغز خود را به چالش بکشید: بازی هایی مانند شطرنج  یا بازی های که باعث می شوند بیشتر از مغزمان استفاده کنیم برای عملکرد بهتر مغزمفید می باشند. 
  • مواد غذایی مغذی: مواد غذایی مفید  استفاده کنید. اصلاح سبک زندگی و داشتن برنامه غذایی حاوی تمام گروه های غذایی به عملکرد مغز کمک می کند. 

کلام آخر 

یوگا معمولا به صورت یک سری از حرکات کششی در ذهن همه یادآوری می شود. به همین دلیل اکثر افراد تصور می کنند این ورزش فقط فواید جسمانی دارد. همان طور که در این مقاله بیان شد فواید یوگا فقط جنبه های جسمانی ندارد بلکه بر روی عملکرد مغز و بهبود حافظه نیز تاثیر بسزایی می گذارد. 

ترکیب پوزیشن ها، تنفس و مراقبه ها  باعث ایجاد تغییرات ساختاری در مغز می شود. این امر نه تنها باعث افزایش یا کاهش اندازه قسمت های مغز می شود بلکه بر شناخت شما و همچنین نحوه پردازش احساسات، استرس و اضطراب تأثیر می گذارد. همه اینها کمک می کنند زندگی شادتر و سالم تری داشته باشیم.

همان طور که می دانید هر فرد دارای بدن متفاوت و توانایی های مختلفی است. ممکن است شما نیاز به تغییر وضعیت یوگا بر اساس توانایی های فردی خود داشته باشید. مربی شما ممکن است نکات تغییر یافته ای را ارائه دهد. انتخاب مربی با تجربه که نیازهای شما را درک کند مهم است تا با خیال راحت و موثربه تمرین یوگا بپردازید.

مطالب مرتبط