Skip to content

از کجا بفهمیم کودکمان افسرده است؟

افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان

اگرچه اکثر مردم افسردگی را یک بیماری بزرگسالی می دانند ، اما کودکان و نوجوانان نیز می توانند دچار افسردگی شوند. متأسفانه ، بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی تحت درمان قرار نمی گیرند زیرا بزرگسالان تشخیص نمی دهند که کودکان دچار افسردگی شده اند. برای والدین ، معلمان و سایر بزرگسالان مهم است که درباره افسردگی دوران کودکی بیاموزند. هنگامی که علائم افسردگی در کودکان و دلایل ایجاد آن درک شود می توان به شیوه ای مفید مداخله کرد. 

علائم افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان و نوجوانان اغلب متفاوت از بزرگسالان است. تحریک پذیری ویا عصبانیت علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان است. علاوه بر این ، کودکان اغلب توضیح احساسات خود را دشوار می دانند ، در حالی که نوجوانان ممکن است از ترس قضاوت دیگران سعی کنند درد عاطفی خود را پنهان کنند. از آنجا که رفتارهای عادی با رشد کودکان متفاوت می شود ، دانستن اینکه آیا فرزند در حال گذر از مرحله ای در دوران بلوغ می باشد یا چیز جدی تری است ، می تواند چالش برانگیز باشد.

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان

اولین قدم برای کمک به کودک در مبارزه با افسردگی ، یادگیری نحوه تشخیص آن است. علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان که بیش از دو هفته طول می کشد  شامل موارد زیر است:

  • تغییر در اشتها یا وزن
  • احساس افسردگی ، اندوه ، اشک ریختن یا تحریک پذیری
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • احساس گناه یا شرمندگی
  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت های قبلی که احساس لذت می کرده است 
  • کندی یا تحریک روانی حرکتی
  • افکار مکرر خودکشی و یا مرگ
  • اختلال خواب(بی خوابی یا پرخوابی )

علاوه بر علائم فوق ، برخی از کودکان شکایات جسمی مانند معده درد و سردرد ، مصرف مواد و عملکرد ضعیف در مدرسه را دارند.

علل افسردگی

در حالی که رویدادهای استرس زای زندگی ، مانند طلاق ، ممکن است به افسردگی کمک کند ، این تنها یک قطعه کوچک از این پازل است. بسیاری عوامل دیگر از جمله ژنتیک نیز در توسعه آن نقش دارند. عوامل مختلفی می توانند در افسردگی دوران کودکی نقش داشته باشند.

حالت شیمیایی مغز

عدم تعادل در برخی از انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها می تواند در نحوه عملکرد مغز نقش داشته باشد ، که نتیجه آن تاثیر بر خلق و خو و احساسات است و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

عوامل محیطی 

محیط استرس زا ، آشفته یا ناپایدار در خانه نیز می تواند کودکان را بیشتر در معرض افسردگی قرار دهد. طرد شدن در مدرسه نیز ممکن است یکی از عوامل موثر باشد.

سابقه خانوادگی

 کودکان که اعضای خانواده شان دارای اختلالات خلقی مانند افسردگی هستند ، بیشتر در معرض علائم اختلالات افسردگی قرار می گیرند.

استرس یا ضربه

تغییرات ناگهانی مانند جابجایی یا طلاق ، یا حوادث آسیب زا مانند سوءاستفاده یا تعرض نیز می تواند به احساس افسردگی کمک کند.

تشخیص

اگر فکر می کنید فرزند شما علائم افسردگی را نشان می دهد ، با پزشک روان شناس متخصص کودکان  قرار ملاقات بگذارید تا در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. در ابتدا فرزند شما باید یک ارزیابی جامع فیزیکی و پزشکی را انجام دهد، تا بیماری پزشکی زمینه ای را که می تواند در علائم موثر باشد ، بررسی شود. به عنوان مثال ، مشکلات تیروئید ، کم خونی و کمبود ویتامین همه می توانند علائم افسردگی ایجاد کنند. در حالی که هیچ آزمایش خاصی برای افسردگی وجود ندارد ، پزشک ممکن است از یک یا چند ارزیابی روانشناختی برای ارزیابی بیشتر نوع و شدت افسردگی استفاده کند.

طبقه بندی افسردگی

هنگامی که کودک مبتلا به اختلال افسردگی تشخیص داده می شود ، معمولاً بر اساس شدت افسردگی طبقه بندی می شود:

  • خفیف
  • متوسط
  • شدید

این طبقه بندی براساس تعداد ، نوع و شدت علائم و میزان تداخل آنها با زندگی روزمره است.  

درمان افسردگی

اگر کودک مبتلا به افسردگی خفیف تشخیص داده شود ، پزشک قبل از توصیه به هر نوع درمانی ، علائم او را به طور فعال تحت نظر خواهد داشت. اگر علائم آنها پس از 6 تا 8 هفته ادامه یابد ، برای روان درمانی ارجاع داده می شوند. اگر در ابتدا تشخیص داده شود که کودک دارای افسردگی متوسط تا شدید است ، احتمالاً پزشک از این مرحله صرف نظر کرده و فوراً درمان را آغاز می کند.روان درمانی ، داروها یا ترکیبی از این دو نشان داده است که به جوانان مبتلا به افسردگی کمک می کند. نوع درمان توصیه شده بستگی به ماهیت و شدت افسردگی او دارد.

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان

روان درمانی

اگر کودک مبتلا به افسردگی خفیف تشخیص داده شود ، روان درمانی را به عنوان درمان خط اول توصیه می کنند. برای نوجوانان مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید ، تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و دارو بهترین کار را می کند. در روان درمانی ، یک متخصص بهداشت روان به کودک کمک می کند تا مهارت های لازم برای مدیریت علائم افسردگی خود را توسعه دهد تا بتواند هم در خانه و هم در مدرسه به خوبی عمل کند. دو نوع روان درمانی به عنوان درمان انتخابی کودکان مبتلا به افسردگی شناخته شده است، که شامل:

  • درمان شناختی رفتاری

با شناسایی الگوهای فکری و رفتاری منفی و جایگزینی آنها با الگوهای مثبت ، به بهبود خلق و خوی کودک کمک می کند.

  • درمان بین فردی 

رویکردی که در آن درمانگران به نوجوانان کمک می کنند تا بیاموزند چگونه با مشکلات روابطی که ممکن است در افسردگی آنها نقش داشته باشد یا ناشی از آن باشد ، کنار بیایند.

راهکارها 

برای موارد خفیف افسردگی ، تغییر شیوه زندگی اغلب می تواند راهی موثر برای مقابله با افسردگی باشد. مواردی مانند یافتن راه هایی برای مدیریت استرس ، انجام تمرینات بدنی منظم ، استفاده از تکنیک های آرام سازی و ایجاد یک سیستم حمایت اجتماعی قوی تر می تواند به بهبود احساس کودک کمک کند. برخی از اقدامات پیشگیرانه که می تواند برای تشویق مهارت های مقابله سالم و حمایت از سلامت روان انجام شود شامل:

  • در مورد نحوه مراقبت از بدن و ذهن با کودک صحبت شود.  توضیح داده شود که چگونه خوردن غذاهای مغذی و ورزش برای سلامت روان آنها مفید است.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزند شما برنامه خواب ثابتی دارد. 
  • به فرزند خود کمک کنید تا برنامه ریزی داشته باشد و روابط اجتماعی قوی نیز داشته باشد. مسئولیت ها را تعیین کنید و به خاطر مسئولیت پذیری به آنها پاداش دهید.
  • به فرزند خود بیاموزید که چگونه مشکلات را حل کند ، احساسات خود را به شیوه های سالم مدیریت کند و استراتژی هایی را تدوین کند که به او کمک می کند با شکست ها کنار بیاید. 

کلام پایانی

افسردگی در کودکان می تواند تأثیر جدی بر زندگی کودک داشته باشد ، بنابراین همیشه مراقب علائم هشداردهنده احتمال افسردگی فرزند خود باشید. با کودک خود در مورد احساساتش صحبت کنید و مراقب باشید که حمایت کننده و بدون قضاوت به صحبت های آنها گوش دهید.خوشبختانه ، مداخلات اولیه می تواند به بچه ها کمک کند تا قبل از اینکه علائم افسردگی بر زندگی و توانایی عملکرد آنها تأثیر جدی بگذارد ، درمان شوند. 

منابع نوشته

https://www.verywellmind.com/childhood-depression-1066805

https://www.webmd.com/depression/guide/depression-children

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14938-depression-in-children

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »