Skip to content

تغذیه سالم و ارتباط آن با سلامت روانی کودک

ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان

آیا خوردن میوه و سبزیجات با سلامت روانی کودکان ارتباط دارد؟

یک مطالعه اخیر به دنبال ارتباط بین رژیم غذایی و بهزیستی ذهنی در کودکان بود عوامل متعددی از جمله تغذیه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد. مطالعه اخیر نشان داد که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با بهزیستی ذهنی بهتر کودکان ارتباط دارد. از سوی دیگر، کودکانی که از وعده‌های غذایی خود صرف نظر کردند، نمرات سلامتی کمتری داشتند.

اگرچه سلامت روان در بزرگسالان و کودکان مشابه است، اما برای هر دو گروه دقیقاً یکسان نیست. کودکان هنوز در حال رشد هستند و هنگام ارزیابی سلامت کودکان باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. یکی از زمینه‌های مورد علاقه ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان است. یک مطالعه جدید، نشان می‌دهد کودکانی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، از سلامت روانی بیشتری نسبت به کسانی که کمتر غذا می‌خورند، برخوردارند.

سلامت روان چیست؟

سلامت روان به معنای بهزیستی شناختی، رفتاری و احساسی است. همه چیز در مورد نحوه تفکر، احساس و رفتار مردم است. برخی اوقات افراد از اصطلاح “سلامت روان” به معنای عدم وجود یک اختلال روانی استفاده می‌کنند. سلامت روان می‌تواند بر زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمی تأثیر بگذارد. با این حال، این پیوند در جهت دیگری نیز کار می‌کند. عوامل زندگی افراد، ارتباطات بین فردی و عوامل جسمی می‌توانند در اختلال در سلامت روان مؤثر باشند.

مراقبت از سلامت روان می‌تواند توانایی فرد را در لذت بردن از زندگی حفظ کند. انجام این کار مستلزم دستیابی به تعادل بین فعالیت‌های زندگی، مسئولیت‌ها و تلاش برای دستیابی به تاب آوری روانی است. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب همگی می‌توانند بر سلامت روان تأثیر بگذارند و روال زندگی فرد را مختل کنند. اگرچه اصطلاح سلامت روان رایج است، بسیاری از شرایطی که پزشکان آن را به عنوان اختلالات روانی تشخیص می‌دهند ریشه فیزیکی دارند.

ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان

سلامت روانی کودکان

سلامت روانی در دوران کودکی به معنای دستیابی به نقاط عطف رشد و عاطفی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی سالم و چگونگی کنار آمدن با مشکلات است. کودکان دارای سلامت روانی دارای کیفیت زندگی مثبت هستند و می‌توانند در خانه، مدرسه و اجتماعات خود به خوبی عمل کنند.

بهزیستی روانی در کودکان بیش از پیامدهای سلامتی آنها نقش حیاتی دارد. بهزیستی ذهنی مثبت تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و به نوبه خود بر طیف وسیعی از نتایج، از تحصیل تا سلامت و از دوستی‌ها گرفته تا تصمیم گیری، تأثیر می‌گذارد. همچنین بستر توسعه انعطاف پذیری، مقابله با عوامل استرس زا را فراهم می‌کند. همچنین در امنیت روانی آنها و برقراری روابط سالم بسیار مهم است.

در دنیایی که ناملایمات به طور فزاینده‌ای نامشخص است، بهزیستی ذهنی پایه‌هایی را برای کودکان فراهم می‌کند که بتوانند بر اساس آنها کار کنند، اکتشاف کنند و یاد بگیرند، بازی و سرگرمی کنند و چالش‌ها و ناملایمات ناشی از انسان بودن را پیش ببرند.

تحقیقات در مورد درک عوامل مؤثر بر سلامت روان و زندگی سالم ادامه دارد. ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان موضوعی است که به ویژه در مورد چگونگی ارتباط تغذیه با بهزیستی روانی کودکان بسیار مورد توجه است.

نویسندگان مطالعه اخیر متذکر شده‌اند که:

تغذیه، یک عامل قابل تغییر در سطح فردی و اجتماعی، تأثیر مهمی بر سلامتی در طول زندگی دارد، به طور پیچیده‌ای در توسعه و عملکرد طبیعی بدن دخیل است و بنابراین می‌تواند بر سلامت جسمی و بهزیستی روانی تأثیر بگذارد.

مطالعه

مطالعه اخیر یک مطالعه مقطعی بود که ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات کودکان، انتخاب غذای آنها و بهزیستی روانی آنها را مورد بررسی قرار داد. محققان داده‌های بیش از 50 مدرسه، از جمله مدارس ابتدایی، متوسطه و کالج‌های تحصیلات تکمیلی را جمع آوری کردند.

در انگلستان، کودکان دبستانی 5 تا 11 سال و کودکان دبیرستانی 11 تا 16 سال دارند.

بر اساس سیستم بریتانیا، بزرگ‌ترین کودکانی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند معادل سالمندان دبیرستان‌های ایالات متحده هستند. کوچک‌ترین کودکانی که در تجزیه و تحلیل شرکت کرده بودند 8 ساله بودند.

این داده‌ها از نظرسنجی سلامت و رفاه کودکان و جوانان نورفولک در سال 2017 به دست آمد. در کل 10853 کودک این نظرسنجی را تکمیل کردند. برای دانش آموزان دبیرستانی، محققان از ارزیابی سلامت روان به نام مقیاس بهزیستی روانی وارویک-ادینبورگ استفاده کردند. آن‌ها برای دانش آموزان دبستانی از ارزشیابی به نام مقیاس بهزیستی کودکان استرلینگ استفاده کردند.

هر دوی این ارزیابی‌ها از سیستمی استفاده می‌کنند که در آن نمره بالاتر نشان دهنده سطح بالاتری از سلامتی روان است. این نظرسنجی همچنین در مورد میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات توسط کودکان و انواع صبحانه و ناهارهایی که آن‌ها می‌خورند پرسیده شد.

دانشمندان همچنین اطلاعات مربوط به سایر متغیرها را در نظر گرفتند. اطلاعاتی مانند:

  • تغذیه، از جمله مصرف الکل، وضعیت غذای رایگان در مدرسه و رضایت از وزن
  • جمعیت شناسی شامل سن، قومیت و میزان محرومیت
  • سلامت، از جمله بیماری‌های طولانی مدت و وضعیت ناتوانی
  • وضعیت زندگی، از جمله این که آیا کودکان اتاق اختصاصی خود را دارند یا نه و اینکه آیا والدین یا مراقبان آنها سیگار می‌کشند یا نه
  • تجربیات نامطلوب، از جمله مسائلی مانند احساس امنیت و قلدری

برخی از این عوامل متغیر، مانند مصرف الکل، در این نظرسنجی برای کودکان دبستانی گنجانده نشد زیرا محققان آنها را نامناسب دانستند.

ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان

این مطالعه نشان داد که سطوح بالای مصرف میوه و سبزیجات با نمرات بهزیستی ذهنی بالاتر در کودکان دبیرستانی مرتبط است. همچنین مشخص شد که در کودکان دبیرستانی، فقط مصرف یک نوشیدنی انرژی زا به جای صبحانه با نمره پایین‌تر از نخوردن صبحانه همراه است. دانشمندان برای کودکان دبستانی و دبیرستانی دریافتند که نمرات بهزیستی روانی برای کسانی که صبحانه یا ناهار می‌خورند بیشتر از کودکانی است که این وعده‌ها را نمی‌خورند.

نویسنده مطالعه، یافته‌های زیر را برای MNT برجسته کرد:

در یک کلاس 30 نفره از بچه‌های دبیرستانی، متوجه شدیم که چهار نفر قبل از شروع کلاس صبح چیزی برای خوردن و نوشیدن نداشتند و سه نفر قبل از ظهر چیزی برای خوردن یا نوشیدن نداشتند. فقط 25 درصد از کودکان، پنج یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز می‌خورند و از هر 10 نفر 1 نفر هیچ نمی‌خورد. این آمار نگران کننده است، زیرا تغذیه نامناسب به احتمال زیاد بر عملکرد تحصیلی در مدرسه و همچنین رشد و پیشرفت تأثیر می‌گذارد. نمرات پایین‌تر بهزیستی روانی کسانی که صبحانه نمی‌خوردند و کسانی که ناهار نداشتند با افرادی که به طور منظم شاهد مشاجره یا خشونت در خانه بودند به همان میزان بود.

ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان

محدودیت‌های مطالعه

محققان محدودیت‌های کمی را برای مطالعه خود ذکر کرده‌اند. اولاً، از آنجا که کودکان فقط یکبار پرسشنامه‌ها را گرفته بودند، دانشمندان نتوانستند تغییرات سلامتی و رژیم غذایی را در طول زمان پیگیری کنند.

ثانیاً، جمع آوری داده‌ها متکی به گزارش خود از کودکان است که می‌تواند نادرست باشد. آن‌ها همچنین توجه دارند که برخی از سؤالات مربوط به رژیم غذایی کودکان ساده انگارانه بوده است.

تغذیه با کیفیت خوب باید برای همه کودکان در سنین مدرسه در دسترس باشد تا بهزیستی روانی بهینه شود و کودکان را قادر سازد تا از پتانسیل کامل خود استفاده کنند. ارتباط بین تغذیه و بهزیستی ذهنی در مطالعه به این معنی است که استراتژی‌های بهبود تغذیه در کودکان مدرسه‌ای باید بررسی و اجرا شود.

تحقیقات بیشتری برای کشف دلایلی که برخی از کودکان صبحانه و یا ناهار نمی‌خورند یا فقط نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند، ضروری است. این‌ها ممکن است شامل عوامل اجتماعی، فرهنگی، دانش و اقتصادی از جمله تهیه و دسترسی به میوه و سبزیجات در مناطق محروم باشد.

به طور کلی، این ارتباط تغذیه و سلامت روانی کودکان بر اهمیت توجه به نیازهای تغذیه‌ای کودکان هنگام در نظر گرفتن رفاه روانی آنها تأکید می‌کند.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/medical-myths-mental-health-misconceptions#3.-People-with-mental-health-conditions-cannot-work

مطالب مرتبط