Skip to content

تغذیه سالم کودکان.چگونه فرزندتان را به خوردن غذای سالم ترغیب کنید

تغذیه سالم

تغذیه سالم کودکان و نوجوانان از مهمترین مسائل هر خانواده است. طعم و بوی وسوسه کننده فست‌فودها، مدیریت ضعیف تغذیه مدارس، تبلیغات مداوم رسانه‌ها برای خوردن تنقلات پرکالری و مشغله زیاد والدین در محیط خارج از خانه، از عواملی هستند که منجر به تغییر سلیقه و ذائقه کودکان و نوجوانان در انتخاب وعده غذایی و میان وعده شده است.

مهم‌ترین کاری که والدین باید انجام دهند، هدایت فرزند به سمت تغذیه سالم و طبیعی است و همه والدین می‌دانند این وظیفه در عمل سخت و در بیان آسان است؛ بنابراین مجله سبک زندگی دکتر دقوقی، در این مقاله چند توصیه هوشمندانه جهت بهبود تغذیه و سبک زندگی کودکان و نوجوانان ارائه داده است.

میوه و سبزیجات بیشتری به فرزندتان بدهید

اگر کودک شما به‌اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی‌خورد، سعی کنید سایز و مقدار میوه و سبزیجاتی که به آن‌ها می‌دهید را افزایش دهید. برای اثبات این موضوع، در یک تحقیق علمی، محققان دو ظرف متوسط و بزرگ حاوی پاپکورن را بین 150 نفر توزیع کردند، نتایج تحقیقات نشان داد، افرادی که ظرف بزرگ را دریافت کردند 33 درصد بیشتر از افرادی که ظرف کوچک‌تر را دریافت کرده بودند، پاپکورن خوردند.

بنابراین می‌توان گفت مقدار مواد غذایی می‌تواند به‌اندازه طعم و مزه در مصرف آن‌ها تأثیر بگذارد. اگر شما میوه و سبزیجات بیشتری به فرزندتان بدهید، تمایل آن‌ها به خوردن بیشتر خواهد شد، حتی اگر خوراکی موردعلاقه آن‌ها نباشد.

بشقاب‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید

ادراک بصری بخش مهمی از مصرف غذا است. والدین باید به فرزندان خود کمک کنند تا تغذیه سالم را به‌عنوان یک کار سرگرم‌کننده و راحت درک کنند. بچه‌ها از دیدن یک‌کاسه یا بشقاب پر از مواد غذایی که دوست ندارند، لذت نمی‌برند. درواقع، این یک دیدگاه است که احتمالاً آن‌ها را مشمئز می‌کند، بنابراین سعی کنید مواد غذایی را در ظروف بزرگ سرو کنید.

اجازه دهید فرزندتان، خود را در یک جزیره کوچکی از سبزیجات ببیند که توسط یک اقیانوس بزرگ، تمیز و فاقد سبزیجات احاطه‌شده است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از ظروف بزرگ‌تر این است که ظرف بزرگ میزان مصرف مواد غذایی را افزایش می‌دهد؛ زیرا یک مقدار مشخص غذا در بشقاب بزرگ به نظر غذای کمی است، اما همین مقدار غذا در بشقاب کوچک‌تر به نظر کافی است؛ بنابراین، با این ترفند مغز راضی می‌شود مقدار اندک غذا در بشقاب بزرگ را به‌طور کامل مصرف کنند.

در جمع خانواده غذا بخورید

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مواد غذایی به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر عوامل اجتماعی قرار دارد. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که در جمع خانواده یا دوستان هستیم، تمایل ما به خوردن افزایش پیدا می‌کند.

صحبت کردن با کودکان دور میز شام، یک‌راه عالی برای منحرف کردن توجه کودک از هر غذایی است که برخلاف ذائقه‌اش میل می‌کند و حتی صحبت کردن راجع به موضوعی که فرزندتان به آن مشتاق است، باعث سریع‌تر جویدن آن غذا می‌شود.

هنگام خوردن سبزیجات لبخند بزنید

مطالعات حدید نشان داده که کودکان به بیان احساسات دیگران هنگام غذا خوردن حساس هستند. در طی این پژوهش یک عکس از فردی در حال خوردن غذاهای لذیذ (شکلات، کیک، شیرینی) و غیر لذیذ (خوراک سبزیجات) به شرکت‌کنندگان نشان دادند. فردی که در تصویر قرار داشت به سه حالت انزجار، بی‌احساس و مشتاق به مواد غذایی نگاه می‌کرد.

نتايج نشان داد که کودکان 5 ساله تحت تأثیر حالات مختلف چهره قرار گرفتند. تصاویر لبخند، میل به خوردن غذاهای موردپسند و ناپسند را افزایش داد. در مقابل، تصاویری که بیانگر انزجار بودند، تمایل کودکان برای خوردن مواد غذایی موردپسند و ناپسند را کاهش داد.

بنابراین والدین گرامی، زمانی که سبزیجات، میوه و غذای سالم می‌خورید، لبخند بزنید. به یاد داشته باشید که فرزندان شما، پیرو شما هستند و به‌طور مداوم با واکنش‌های احساسی شما، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

از نام‌های خوشمزه استفاده کنید

استفاده از نام‌های خوشمزه و توصیفی برای میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند فرزندان را تحت تأثیر قرار دهد تا تغذیه سالم را به یک شیوه دیگر درک کنند. مردم ترجیح می‌دیدند با نام‌های زیبا و توصیفی به کیفیت غذا پی ببرند.

بنابراین توصیه می‌کنیم که هنگام خرید میان وعده‌های سالم برای فرزندان، از قوه تخیلتان استفاده کنید. هرگز آن‌ها را بانام‌های همیشگی و قدیمی میوه و سبزیجات خسته نکنید، در عوض از نام‌هایی مانند هویج ترد و شیرین، گوجه خوش‌طعم، کاهوی پر آب، سیب قل‌قلی، موز طلایی و… استفاده کنید.

مواد غذایی سالم را در دسترس قرار دهید

به‌طورکلی همه افراد تمایل به مصرف غذایی دارند که دسترسی به آن راحت است. طبق تحقیقات صورت گرفته افراد به اولین غذایی که می‌بینند سه بار بیشتر از پنجمین غذایی که می‌بینند، تمایل دارند. یک ایده خوب این است که هنگام چیدن میز شام، ظرف سالاد را در مکانی نزدیک به فرزند و ظرف دسر را در مکانی دورتر از وی قرار دهید.

 هنگامی که فرزندتان در حال تماشای تلویزیون است، ظرف میوه و سبزیجات را کنارش قرار دهید

به‌طورکلی، افراد هنگامی‌که سرگرم فعالیتی مانند مطالعه یا تماشای تلویزیون یا بازی کامپیوتری هستند، تمایل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند.

از این ویژگی برای افزایش مصرف مواد غذایی سالم توسط کودکتان و ترغیب آنها به تغذیه سالم استفاده کنید. هنگامی‌که سرگرم تماشای تلویزیون یا مطالعه است، ظرفی پر از میوه و سبزیجات کنارش قرار دهید و اگر خوش‌شانس بودید و کودک تمام محتوای ظرف را مصرف کرد، می‌توانید بدون آنکه متوجه شود، مقداری بیشتر از آن خوراکی به ظرف اضافه کنید.

همچنین بخوانید آیا کودکان باید رژیم بگیرند

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »