Skip to content

آیا مصرف انار منجر به کاهش کلسترول خون می‌شود؟

کاهش کلسترول خون با انار

کاهش کلسترول خون با انار

انار میوه‌ای پرخاصیت است که در بسیاری از نواحی جهان ازجمله جنوب شرقی آسیا و نواحی غرب ایالات‌متحده رشد می‌کند. درخت انار برای رشد و پرورش این میوه‌های مغذی و خوشمزه به گرمای کافی نیاز دارند. انار سرشار از ویتامین C است که به دلیل مزایای فراوان، از سالیان دور برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله اسهال، یائسگی و اختلال در نعوظ مورداستفاده قرار می‌گرفته است. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم است و ازاین‌رو از آن در ساخت مکمل‌ها نیز استفاده می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که انار با کاهش سطح کلسترول تام، LDL و تری‌گلیسیرید، می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند. میزان بالای لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در گردش خون اصلی‌ترین علت گرفتگی عروق (یکی از علائم اصلی بیماری‌های قلبی) است. در این مقاله به بررسی چگونگی کاهش کلسترول خون با انار می پردازیم.

کاهش کلسترول خون با انار

 ترکیبات موثر گیاهی انار

 انار دارای دو ماده منحصربه‌فرد به نام‌های پونیکالاژین و اسید پونیسیک است که مسبب بیشتر خواص موجود در این میوه هستند.

پونیکالاژین

پونیکالاژین نوعی فلاونوئید با خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که در آب انار و پوست آن یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان به‌قدری قدرتمند است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی آب انار به سبب وجود آن سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز است. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد دخیل در ایجاد سرطان و پیری سلولی محافظت می‌کنند.

به علت وجود خواص آنتی‌اکسیدان و محتوای پونیکالاژین موجود در پوست انار، عصاره و پودر انار معمولاً از پوست انار تهیه می‌شود.

پونیکالاژین با بهسازی گردش خون، موجب کاهش کلسترول و فشارخون و دفع سموم بدن می‌شود. بر طبق شواهد علمی اثرات مثبت نوشیدن آب انار بر روی کلسترول حتی بیشتر از داروهای حاوی آتورواستاتین است که معمولاً برای افراد دارای کلسترول بالا تجویز می‌شود. پونیکالاژین مانع تشکیل پلاک‌های دندانی شده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. انار سرشار از ویتامین‌های A، C، E و B و نمک‌های معدنی به‌ویژه منگنز، آهن، روی، فسفر، مس و پتاسیم است. به همین دلیل، انار یک میوه ادرارآور و تصفیه‌کننده است و با کم‌خونی و علائم مستقیم آن مانند سرگیجه و احساس خستگی مقابله می‌کند.

اسید پونیسیک

اسید پونیسیک در روغن دانۀ انار یافت می‌شود و اسید چرب اصلی موجود در آریل‌ها (غلاف دور بذر پس از لقاح) است. اسید پونیسیک نوعی اسید لینولئیک مزدوج (اسید چرب غیر‌اشباع با چند پیوند دوگانه) با اثرات بیولوژیکی قوی است که می‌تواند به پیشگیری از پیشرفت بیماری قلبی کمک کند.

تاثیر انار بر روی کلسترول

متاسفانه، مطالعات زیادی برای بررسی اثرات انار بر میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید صورت نگرفته است. مطالعات انجام‌شده بر روی انسان و حیوانات نیز نتایج متفاوتی داشته است. درعین‌حال بیشتر مطالعات به‌جای انار کامل، اثرات آب انار را مورد بررسی قرار داده‌اند. هرچند برخی مطالعات حاکی از کاهش جزئی (بین 3 تا 10 درصد) LDL و کلسترول تام به‌واسطۀ مصرف آب انار است، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که انار تأثیر قابل‌توجهی روی هیچ نوع چربی ندارند. در این مطالعات، شرکت‌کنندگان سالم یا مبتلا به دیابت به مدت 5 روز تا یک سال روزانه بین 50 میلی‌لیتر تا 1 لیتر آب انار غلیظ مصرف کردند.

یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده حاکی از تأثیر خواص آنتی‌اکسیدانی آب انار در کاهش LDL اکسید شده، نوعی کلسترول LDL دخیل در ایجاد گرفتگی عروق است. در یک مطالعۀ ارزیابی ضخامت پلاک در شریان‌های داخلی افراد مصرف‌کننده آب انار، ضخامت پوشش داخلی شاهرگ این افراد تا 30 درصد کاهش یافت، درحالی‌که ضخامت پوشش داخلی شاهرگ افرادی که دارونما مصرف کردند 9 درصد افزایش یافت. تصور می‌شود که پلی فنل‌های موجود در انار منبع فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستند. پلی فنول‌‌ها مواد شیمیایی مفیدی هستند که در انواع میوه‌ها، سبزیجات و مغزها مانند زغال‌اخته، انگور قرمز و آلو یافت می‌شوند.

کاهش کلسترول خون با انار

آیا می‌توان از انار برای کاهش چربی‌ها استفاده کرد؟

 بررسی خواص انار در کاهش چربی و خطر ابتلا به گرفتگی عروق، مستلزم تحقیقات بیشتری است. در حال حاضر شواهد قطعی دال بر تأثیر آب انار بر کاهش کلسترول و گرفتگی عروق وجود ندارد اما نتایج تا حدی امیدوارکننده است.

یک مطالعۀ 4 هفته‌ای بر روی 51 فرد دارای تری‌گلیسیرید بالا نشان داد که 800 میلی‌گرم روغن دانه انار در روز موجب کاهش قابل‌توجه تری‌گلیسیرید شده و نسبت تری‌گلیسیرید-HDL را بهبود می‌بخشد.

انار سرشار از مواد مغذی سالم نظیر فیبر است، بنابراین می‌توان از آن در رژیم‌های غذایی کاهش‌دهندۀ چربی‌ بدن استفاده کرد. بااین‌حال، درصورتی‌که مصمم با افزودن انار به رژیم‌های غذایی کاهش کلسترول هستید، از عدم تداخل انار یا عصارۀ آن با برخی داروهای خاص اطمینان حاصل کنید و قبل از مصرف آن با پزشک‌ مشورت کنید.

منبع نوشته :

https://www.world-today-news.com/how-to-eat-pomegranate-to-lower-cholesterol-heres-grandmas-trick/

https://www.healthline.com/nutrition/12-proven-benefits-of-pomegranate#TOC_TITLE_HDR_9

مطالب مرتبط