Skip to content

چگونه در زندگی روزمره ذهن آگاه‌تر شویم

چگونه در زندگی روزمره ذهن آگاه‌تر شویم

تمرین ذهن آگاهی که به معنای متمرکز کردن همه حواس و آگاهی روی زمان حال است برای سلامتی روانی و جسمی و همچنین بهبود روابط در زندگی مفید است.

از فواید متعدد آن چند مورد را نام می‌بریم:

  • شما را از از مارپیچ منفی که ممکن است به وسیله استرس روزانه، خلق بد یا عادت به نشخوار فکری به وجود آید بیرون می‌آورد. 
  • کمک می‌کند هنگام پردازش تجربیات خود به اشتباهات کمتری دچار شوید.
  • کمک می‌کند رویدادهای استرس‌زا را بررسی کرده و مقاوم شوید تا در آینده کمتر تحت تاثیر منفی آنها قرار بگیرید.

اگرچه تمرینات زیادی وجود دارند که می‌توانید مرتبا انجام دهید، اینکه یاد بگیرید چگونه در لحظه زندگی کنید نیز خیلی خوب است. با تمرین، می‌توانید زندگی ذهن آگاهانه‌تری داشته باشید که به شما اجازه می‌دهد نسبت به هر آنچه انجام می‌دهید هشیار باشید.

اینکه در دنیایی که سرعت بسیار زیادی دارد، توقف کنید و در زمان حال باشید، ‌می‌تواند سخت باشد. موارد زیادی در تلاش برای این هستند که توجه‌تان را جلب کنند و فشار زیادی برای انجام دادن چند کار به صورت همزمان وجود دارد.

اما اگر تصمیم بگیرید در زندگی روزمره خود به صورت آگاهانه‌تری رفتار کنید، می‌توانید هدفمندتر و با خوشحالی بیشتری به زندگی ادامه دهید.

غذا خوردن همراه با ذهن آگاهی را تمرین کنید

غذا خوردن بدون تفکر در شکل‌های مختلف مانند بازی با موبایل هنگام صرف غذا یا صرفا به دلایل عصبی شایع است و می‌تواند منجر به معضلات بسیار مانند بیش از حد غذا خوردن و مصرف بیش از اندازه قند شود.

سعی کنید در رابطه با اینکه چه چیز به بدنتان می‌خورانید ذهن آگاه‌تر باشید. نسبت به وسوسه اینکه هنگام غذا خوردن به کارهایتان هم رسیدگی کنید مقاومت نشان دهید. هنگامی که غذا می‌خورید، در زمان حال باشید.

به هر لقمه‌ای که می‌خورید توجه کنید. غذایتان را آرام بجوید و مزه‌اش کنید.

به نشانه‌هایی که بدنتان نسبت به سیر شدن می‌دهد و غذایی که در بشقاب دارید توجه کنید. هنگامیکه درباره آنچه می‌خورید ذهن آگاه‌ترید، به تجهیزات بیشتری برای تامین بدنتان با مواد مغذی مورد نیاز مجهز هستید.

همچنین بخوانید: کاهش وزن با خوردن ذهن آگاهانه

در مورد تعاملاتتان ذهن آگاه‌تر باشید

حین تعامل چه با شریک زندگی، چه فرزند و چه همکارتان ذهن آگاه باشید چون خیلی مهم است. ذهن آگاهی در رابطه یعنی آنچه فرد دیگر انجام می‌دهد را بدون قضاوت مشاهده کنید. همچنین یعنی واقعا هنگامیکه که با هم صحبت می‌کنید حاضر باشید.

بنابراین به جای اینکه وقتی با کسی تعامل می‌کنید با موبایلتان کار کنید، به آنها توجه کاملتان را بدهید و به جای اینکه وقتی با شما صحبت می‌کنند سعی کنید جواب متقابل خود را آماده کنید، سعی کنید واقعا آنچه می‌خواهند بگویند را درک کنید. 

همچنین می‌توانید با توجه به آنچه احساس می‌کنید، گوش‌دادن با دقت و یادگیری پاسخ‌دادن به دیگران به نحوی ذهن آگاهانه‌تر (به جای واکنش همراه با عصبانیت)، ذهن آگاهی را در خود تقویت کنید.

‌ با ذهن آگاهی در فعالیت‌ها شرکت کنید

آیا تا به حال شده وقتی زیر دوش هستید راجع به اینکه موهایتان را شسته‌اید یا نه شک کنید؟ شده گاهی فراموش کنید که چرا به اتاق دیگری رفته‌اید؟ این‌ها نشان‌دهنده این هستند که مسائل مختلفی در ذهن شما می‌گذرند و ذهن آگاه نیستید.

خوشبختانه، شما می‌توانید ذهن آگاهی را در خود تقویت کنید. در طول روز فرصت‌های زیادی برای تمرین این مهارت وجود دارد.

قدم‌زدن، باغبانی، مصرف شکلات و فعالیت‌های دیگر می‌توانند فرصتی برای تمرین ذهن آگاهی برایتان فراهم کنند. فقط لازم است این کارها را با هشیاری بالاتری انجام دهید یعنی روی حال تمرکز کنید، به احساسات فیزیکی خود دقت کنید،  از هر آنچه انجام می‌دهید کاملا آگاه باشید و از افکاری که درباره آینده یا استرسی که درباره گذشته دارید دست بکشید.

همچنین بخوانید: 7 راه مفید برای بهبود تمرکز ذهنی

به عنوان مثال، کار تمیزکردن خانه را در نظر بگیرید. ابتدا به کارتان به چشم رویدادی مثبت نگاه کنید، یعنی فعالیتی که فقط انجام وظیفه نیست، بلکه تمرینی برای درک خود و رهایی از استرس است. سپس، همانطور که تمیز می‌کنید، فقط بر آنچه انجام می‌دهید تمرکز کنید نه چیزهای دیگر.

هنگام ظرف شستن آب گرم و صابونی را روی دستان خود حس کنید؛ وقتی جارو را روی زمین می‌کشید، لرزش‌هایش را حس کنید، وقتی لباس‌هایی که از لباسشویی در آورده‌اید تا می‌کنید، به حس گرما و تازگی آنها توجه کنید و وقتی وسایلی که نمی‌خواهید را برای اهدا به خیریه در جعبه می‌گذارید ببینید رها کردن چیزهای اضافی چه حس خوبی دارد.

فرصت دیگر برای تمرین ذهن آگاهی در زندگی روزمره زمانی است که به موسیقی گوش می‌دهید. واقعا به صدا و لرزش هر نتی که می‌شنوید، احساسی که موسیقی در شما ایجاد می‌کند و سایر احساساتی که در آن لحظه دارید، دقت کنید. 

در طول روز، به دنبال فرصت‌هایی برای آگاه‌تر بودن باشید. چه زمانی که در بزرگراه در حال رانندگی هستید و چه زمانی که دارید دوش آب گرم می‌گیرید، سعی کنید از آنچه انجام می‌دهید و اتفاقاتی که اطرافتان در حال وقوع است توجه کنید.

هنگامیکه ذهنتان منحرف می‌شود به خودتان برای اینکه متوجه این موضوع شده‌اید تبریک بگویید و دوباره توجه‌تان را به لحظه حال بازگردانید.

در طول روز مکث کنید

ممکن است هنگامی که در طول روز از یک کار به کار دیگر می‌روید، ذهن آگاه ماندن سخت باشد. می‌توانید در طول روز مکث کنید و با انجام چند تمرین ذهن آگاهی، مجددا به روند مورد نظر بازگردید.

می‌توانید این عادت را در خود ایجاد کنید که چند بار در روز در ساعات خاصی مانند هنگامیکه نهار می‌خورید یا منتظر ماشین هستید، این تمرینات را انجام دهید یا ممکن است زمانی را به یوگا و مدیتیشن اختصاص دهید.

همچنین می‌توانید عادت تمرکز روی تنفس هنگامی که ناراحت یا مضطرب هستید را در خود ایجاد کنید. فنون تنفسی می‌توانند شما را آرام کرده و کمک کنند روی زمان حال تمرکز کنید.

شل شدن عضلانی پیش‌رونده نیز تمرین دیگری است که می‌توانید در طول روز انجام دهید. روی منقبض و منبسط کردن عضلات خود تمرکز کنید. در یک زمان مشخص این کار را روی گروه عضلات مختلف انجام دهید. با تمرین می‌توانید وقتی عضلاتی از بدنتان منقبض شده آن را تشخیص دهید.

همچنین بخوانید: مراقبه ذهن آگاهی چیست؟

چکیده

ذهن آگاهی به تمرین و تلاش نیاز دارد. هیچکس در ابتدا در آن خوب نیست. اوایل، ذهنتان به وسیله افکار دیگر منحرف می‌شود. 

اما با تمرین و صبر بهتر می‌شوید. در نهایت، متوجه می‌شوید که زندگی خیلی ذهن آگاهانه‌تری دارید و می‌توانید از فوایدش مثل کاهش استرس، سلامت روانی بهتر، روابط بهتر و خوشحالی بیشتر لذت ببرید.

مطالب مرتبط