Skip to content

چگونه از شر چربی در ناحیه عانه ( FUPA )خلاص شوید؟

چربی ناحیه عانه

چربی در ناحیه عانه :

فوپا(FUPA) اصطلاحی است که برای توصیف چربی اضافی در بالای منطقه تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد، قسمتی در ناحیه بالای تناسلی اما زیر ناف که به آن ناحیه عانه نیز گفته می شود . از دست دادن چربی ناحیه عانه ممکن است کمی سخت باشد. زایمان ، افزایش سن ، کاهش سریع وزن و عوامل ژنتیکی می توانند در ایجاد چربی ناحیه عانه داشته باشند. چربی همچنین می تواند پس از جراحی شکم مانند زایمان سزارین در این منطقه  جمع شود. برای بسیاری از افراد داشتن لایه ای از چربی در ناحیه فوقانی ناحیه عانه بخشی طبیعی از شکل بدن آن ها است در این افراد چربی اضافی تمایل به جمع شدن در این ناحیه دارد . از دست دادن چربی ناحیه عانه شرمگاه ممکن است چالش برانگیزتر از سایر قسمت های بدن باشد اما با ورزش و رژیم غذایی می توان به کاهش چربی ناحیه عانه کمک کرد. 

آیا می توان چربی موجود در ناحیه خاصی از بدن را از بین برد؟

کاهش وزن فقط در یک ناحیه از بدن امکان پذیر نیست،  هیچ ورزش یا رژیم غذایی نمی تواند این تأثیر را داشته باشد. به طور معمول در زمان کاهش وزن این اتفاق در تمام نواحی بدن رخ می دهد.  با این حال ، برخی تمرینات و تغییرات غذایی می توانند به فرد در کاهش چربی بدن کمک کنند.اگر فردی بخواهد به طور خاص چربی در ناحیه فوقانی تناسلی را کاهش دهد ، می تواند یک روش جراحی یا غیرجراحی را در نظر بگیرد.

از بین بردن چربی ناحیه عانه
از بین بردن چربی ناحیه عانه

تمرینات ناحیه شرمگاه فوقانی

تمریناتی که عضلات تحتانی شکم را هدف قرار می دهند به کار و تقویت عضلات هسته عمیق تر کمک می کنند.برخی از این تمرینات شامل: 

  • پلانک بلند (High plank): به صورت میز روی زمین قرار بگیرید  ، مچ دست ها را مستقیماً زیر شانه ها و زانوها را زیر لگن قرار دهید.هر بار یک پا را به عقب برگردانید ، در حالی که در این حالت قرار دارید  ، شانه ها را از گوش ها و از پشت بکشید. پایین شکم را به سمت ستون فقرات بکشید .در صورت امکان این ژست را 30 ثانیه یا بیشتر نگه دارید.
  • بلند کردن پا ( Leg raises): د راین حرکت دراز بکشید و بازوها را در طرفین دراز کرده و پاها را از روی باسن بالا ببرید ، در حالی که پاها به سمت سقف است.ناف را به سمت ستون فقرات بکشید و قسمت پایین کمر را به سمت پایین فشار دهید.به آرامی هر دو پا را به سمت پایین بیاورید ، هنگامی که کمر شروع به بلند شدن از زمین کرد ، متوقف شوید.از آنجا پاها را به آرامی به سمت بالا و به سمت سقف بلند کنید.
  • تمرین صد ( The hundred ) : بر روی روز زمین به پشت دراز بکشید. شانه ها روی زمین قرار دارند. بدن به صورت کاملا کشیده قرار داده شود و سر روی زمین باشد. در حالی که پاها صاف از زمین جدا می شوند باید دستها را از روی زمین جدا کنید. با کمترین قوس گردن و  شانه ها را از روی زمین جدا نمائید و سر نیز طبعا از زمین جدا می شود. توجه داشته باشید در این تمرین سر و گردن در امتداد صاف ستون فقرات قرار داشته باشند.دستها را به اندازه خیلی کم  از زمین بالا بیاورید و بالا و پایین ببرید و همزمان نیز عمل تنفس را انجام دهید. ده بار دستها را بالا و پایین بیارید. حال به اندازه حدود 30 ثانیه استراحت کنید . تمرین را تکرار نمائید. این تمرین را 10 بار انجام دهید.
  • بالابردن  لگن ( Hip lifts): دراز کشیده و پاها را صاف  کنید ، بازوها را از طرف در حالت صاف نگه دارید و پاها را از روی باسن بلند کرده  و بالا بیاورید و آنها را به سمت سقف نگه دارید.فقط با استفاده از عضلات شکم باسن را یک سانتی متر از زمین بلند کنید ، در صورت لزوم برای ثبات به بازوها و دست ها فشار دهید. درابتدا سعی کنید  30 ثانیه خود را در این حالت قرار دهید و به مرور زمان را افزایش دهید.  

تغییر سبک زندگی برای از بین بردن چربی های زیر شکم

علاوه بر تمرینات خاص ، تغییر سبک زندگی می تواند  به کاهش چربی فوقانی ناحیه عانه کمک کند. ورزش کردن می تواند باعث سوزاندن کالری در نتیجه کاهش وزن شود. اما بیشتر تمریناتی که ناحیه فوقانی عانه را هدف قرار می دهند ، کالری سوزی زیادی ندارند  این بدان معناست که برای سوزاندن چربی نیاز به انجام ورزش هایی مانند دویدن ، شنا و دوچرخه سواری سه بار در هفته در کنار تمریناتی که ذکر شد وجود دارد. 

کاهش وزن در نتیجه سوزاندن کالری بیش از میزان مصرفی حاصل می شود.علاوه بر کاهش کالری مصرفی در رژیم غذایی  باید مواد غذایی مفید و ضدالتهاب مصرف کنید  .حتی اگر در حال کاهش وزن و ورزش منظم هستید ، خوردن غذاهایی که باعث التهاب در بدن شما می شوند برای سلامتی مضر می باشند. از مصرف غذاهایی که مقادیر زیادی مواد نگهدارنده ، غلات فرآوری شده و شکر سفید دارندخودداری کنید.همچنین با نوشیدن آب فراوان بدن را هیدراته نگه دارید.

تحقیقات نشان داده یکی از دلایل تجمع چربی ناحیه عانه می تواند استرس زیاد باشد زیرا با ترشح هورمون کورتیزول که در اثر استرس میزان آن افزایش می یابد بدن تمایل به جذبب چربی پیدا می کند. کاهش استرس ممکن است دشوار باشد اما سعی کنید با تمرین یوگا یا مدیتیشن برای چند دقیقه در روز سطح استرس خود را کاهش دهید. 

استغاده از روش های جراحی 

 اقدامات جراحی نتایج چشمگیر و سریع تری را در یک منطقه خاص از بدن ایجاد می کند.برخی از گزینه های جراحی برای کاهش چربی ناحیه عانه عبارتند از:

  • مونسپلاستی: این روش باعث از بین رفتن چربی و گاهی پوست از قسمت  شرمگاهی می شود.
  • لیپوساکشن: این جراحی زیبایی رایج ، چربی های اضافی زیر پوست را از بین می برد.
  • ابدومینوپلاستی: این روش چربی و پوست اضافی را از بین می برد و عضلات ضعیف شده را بازیابی می کند.
ورزش راهی برای از بین بردن چربی ناحیه عانه
ورزش راهی برای از بین بردن چربی ناحیه عانه

علت ایجاد چربی در ناحیه عانه 

وجود مقدار متوسطی از چربی در ناحیه شرمگاه فوقانی ، طبیعی است.چربی در این ناحیه ممکن است در دوران بلوغ به عنوان بخشی طبیعی از رشد بدن ایجاد شود. بدن زن ها به طور کلی درصد بالاتری از چربی بدن نسبت به بدن مردان دارند و قسمت بیشتری از آن را در اطراف ناحیه لگن توزیع می کنند.عوامل مختلفی می توانند باعث افزایش اندازه FUPA شوند ، از جمله افزایش وزن و تغییرات توزیع چربی بدن.با افزایش سن ، معمولاً بدن شروع به نگه داشتن چربی بیشتر در اطراف معده نسبت به سایر نواحی بدن می کند. برخی از تغییرات زندگی ، مانند یائسگی ، با افزایش وزن و تغییر در توزیع چربی بدن همراه است.

کلام آخر

چربی ناحیه عانه تجمع چربی درست در بالای استخوان شرمگاه است.بهترین راه برای از دست دادن آن تمرکز بر کاهش وزن در کل بدن با پیروی یک رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی است . در حالی که کاهش وزن فقط در یک منطقه خاص امکان پذیر نیست ، روش هایی وجود دارد که می تواند با ورزش نقاط خاصی از بدن را تقویت کند. افرادی که فقط می خواهند چربی ناحیه عانه خود را از بین ببرند می توانند چند روش جراحی و غیرجراحی را در نظر بگیرند.

 

منابع نوشته : 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-get-rid-of-fupa#summary

https://www.healthline.com/health/weight-loss/how-to-get-rid-of-fupa#summary

https://greatist.com/health/how-to-get-rid-of-fupa

مطالب مرتبط