Skip to content

هر آنچه باید درباره کایروپراکتیک بدانید

هر آنچه باید درباره کایروپراکتیک بدانید

کایروپراکتیک یک درمان پزشکی مکمل است و بیماری‌ها را با کار روی سیستم اسکلتی‌عضلانی درمان می‌کند. توجه این روش درمان، بیشتر روی درمان ستون فقرات متمرکز است.

سیستم اسکلتی‌عضلانی از عضله، استخوان، مفاصل، غضروف و تاندون تشکیل شده است. این سیستم، بدن فرد را نگه می‌دارد، به او کمک می‌کند حرکت کند و از اعضای بدنش محافظت می‌کند.

قبلا کایروپراکتیک بر این اعتقاد بود که مشکلات سیستم اسکلتی‌عضلانی از طریق اعصاب مرکزی منجر به بیماری می‌شود. در حال حاضر این روش درمان به صورت رسمی چنین ادعایی را قبول ندارد.

این مقاله به بررسی این روش درمان و همچنین شواهد علمی که جهت اثبات اثرگذاری‌اش وجود دارد می‌پردازد. همچنین درباره ایمنی این روش و آنچه باید از جلسه درمانی کایروپراکتیک انتظار داشته باشید توضیحاتی ارائه می‌دهد.

کایروپراکتیک چیست؟

کلمه کایروپراکتیک از کلمه یونانی cheir (دست‌ها) و praxis (تمرین) می آید. همانطور که از اسمش مشخص است، این، یک نوع روش درمانی است که با دست انجام می‌شود.

درمان کایروپراکتیک، با فشار آوردن به ستون فقرات یا سایر قسمت‌های بدن، توسط پزشک کایروپراکتیک دارای صلاحیت یا درمانگر کایروپراکتیک انجام می‌شود. این فشار منجر می‌شود، درمانگر، وضعیت قرارگیری بدن را تنظیم و تصحیح کند.

هدف کایرو پراکتیک این است که درد را کاهش دهد و منجر به بهبود فعالیت‌های مکانیکی یا نحوه راه‌رفتن فرد شود.

اساس کایروپراکتیک

کایروپراتیک مدرن بر اساس مدل درمان ستون فقرات است اما در تئوری‌هایی ریشه دارد که کمتر از نظر علمی تایید شده‌اند.

از نظر تاریخی، درمانگران کایروپراکتیک بر این باور بودند که نامیزان بودن ستون فقرات منجر به بیماری می‌شود. این مشکل از طریق سیستم اعصاب مرکزی و چیزی به نام “خرد ذاتی یا  Innate knowledge” به وجود می‌آمد.

نام این تئوری “مشکل افتادگی مهره (vertebral subluxation complex)” بود.  نخستین درمانگران اعتقاد داشتند 95 درصد بیماری‌ها از این طریق به وجود می‌آمدند. آنها فکر می‌کردند دستکاری کایروپراتیکی مشکلات سیستم اسکلتی‌عضلانی را برطرف می‌کند و در نتیجه موجب درمان بیماری‌ها می‌شود.

به عقیده دانشمندان، این باور از شواهد علمی کافی برخوردار نبود. همچنین، درمانگران کایروپراکتیک اولیه به ابتلا به بیماری از طریق میکروب و همچنین ایمن‌سازی اعتقاد نداشتند. در نتیجه، از نظر جامعه علمی، کایروپراکتیک از مشروعیت لازم برخوردار نبود.

کایروپراکتیک از آن زمان پیشرفت کرده و به عنوان درمانی برای دردهای اسکلتی‌عضلانی مورد پذیرش بیشتری واقع شده‌است.

همچنین بخوانید: حرکات اصلاحی اسکولیوز

در سال 2009، یک مقاله که در مجله کایرو پراکتیک و استئوپاتی منتشر شد به بررسی نظریه مشکل افتادگی مهره پرداخت. این مقاله نتیجه گرفت که برای اثبات رابطه علت و معلولی، شواهد کمی وجود دارد. این یعنی؛ اینکه درمانگران کایرو پراکتیک ادعا کنند بیماری‌ها از این طریق به وجود می‌آیند، غیرعلمی بود. 

در 2014، انجمن بین المللی آموزش کایروپراکتیک بیانیه‌ای صادر کرده و به روشنی اعلام کرد، این حرفه دیگر نظریه مشکل افتادگی مهره را قبول ندارد:

“مشکل افتادگی مهره به عنوان یک ساختار حیاتی که آن را منشا همه مشکلات بدانیم توسط شواهد رد شده است. این موضوع در مباحث درسی جدید کایروپراکتیک فقط به عنوان پیشینه این درمان مطرح می‌شود و تدریس آن از اهمیتی بیش از این برخوردار نیست”.

این بیانیه همچنین در ادامه گفت که تعدادی از موسسات آموزش کایروپراکتیک  از ماموریت ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت حمایت می‌کنند.

در سال 2016، مقاله‌ای که درباره کایروپراکتیک و درمان‌های دستی چاپ شده بود از رویکردی جدید به کایروپراکتیک صحبت می‌کرد که عناصر مخرب و غیر علمی سابق کایروپراکتیک را حذف کرده است. این عناصر غیر علمی شامل موارد زیر بودند:

  • تبعیت از این ایدئولوژی ناقص که بر خرد ذاتی و حیات‌گرایی متمرکز بود
  • ادعای درمان بیماری‌های احشایی و غیر اسکلتی‌عضلانی
  • تبلیغات ضد واکسن
  • تبلیغات ضد دارو و ضد پزشکی
  • بی اعتنایی به تحقیق کلینیکی، درمان بر پایه شواهد و اثرات درمانی نامشخص مانند تاریخ طبیعی و اثر دارونما

این مقاله، یک برنامه 10 قسمتی برای مدرن‌سازی این حرفه ارائه داد. این برنامه به خصوص بر این نکته تاکید می‌کرد که نیاز است درمانگران کایروپراکتیک فقط و فقط به درمان مشکلات اسکلتی‌عضلانی با تاکید بر درد ستون فقرات بپردازند.

درمانگران کایروپراکتیک مدرن، از این اعتقاد دست کشیدند که درمان ستون فقرات می‌تواند بیماری‌های نامرتبط را نیز درمان کند.

انواع درمانگران کایروپراکتیک

با اینکه حرفه کایرو پراکتیک دچار تکامل شده، هنوز برخی از درمانگران این رشته به فرضیات غیر علمی معتقدند.

پیش از اینکه با درمانگران کایرو پراکتیک قرار ملاقات بگذارید، بهتر است تحقیق کنید درمانگر مورد نظر شما رویکرد سنتی دارد یا مدرن. به این روش می‌توانید درباره نوع درمانی که می‌خواهید از این درمانگر دریافت کنید تصمیم آگاهانه بگیرید.

افرادی که دارای مشکلات اسکلتی‌عضلانی هستند باید درمان های زیر را نیز در نظر بگیرند:

  • فیزیوتراپی
  • ورزش درمانی
  • سایر درمان‌های دارویی

خوب است پیش از اینکه تصمیم بگیرید از کدام روش درمانی استفاده کنید با یک پزشک مشورت کنید.

آنچه باید از جلسه درمانی کایروپراکتیک انتظار داشته باشید

ممکن است درمانگر در اولین نوبت ویزیت مراجع، از او سوالاتی درباره درد اسکلتی‌عضلانی‌اش بپرسد.

سپس درمانگر، با تمرکز بر ستون فقرات فرد، وضعیت بدنی او را معاینه می‌کند. او ممکن است از او رادیولوژی یا MRI گرفته تا دقیق‌تر انتخاب کند چه درمانی برای فرد ضروری است.

اگر نیاز به درمان باشد، درمانگر یک برنامه درمانی را تدوین می‌کند. این درمان معمولا شامل استفاده از دست یا یک دستگاه جهت اعمال فشار کنترل‌شده بر مفصل است. هدف از این کار این است که کیفیت و بازه حرکات بدنی افزایش یابد.

سایر درمان‌هایی که درمانگر کایرو پراکتیک ممکن است ارائه دهد به شرح زیر است:

  • درمان گرم و سرد
  • تحریک الکتریکی
  • تکنینک‌های ریلکسیشن
  • ورزش
  • مشاوره درباره عوامل وابسته به سبک زندگی که بر سلامت اسکلتی‌عضلانی تاثیر می‌گذارند
  • مکمل‌های غذایی

آیا کایروپراکتیک جواب می‌دهد؟

شواهدی که اثبات می‌کنند کایرو پراکتیک ممکن است برای مشکلات زیر موثر باشد، در حال افزایش است:

  • گردن‌درد: بر اساس مقاله‌ای در سال 2017، مداخله های کایرو پراکتیکی در محل کار می‌توانند درد گردن که توسط کارمندان گزارش شده‌اند را کاهش دهند.
  • درد پایین کمر: مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد نشان می‌دهد شواهدی وجود دارند که بر اساس آنها کایرو پراکتیک ممکن است برای دردهای پایین کمر موثر باشد. مقاله‌ای در سال 2017 دریافت که درمان‌هایی که ستون فقرات را دستکاری می‌کنند می‌توانند درد پایین کمر را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود بخشند.
  • درد سینه: مقاله‌ای در سال 2016 دریافت که کایرو پراکتیک برای درد سینه از خودمدیریتی مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند برای کسانی که در سینه خود درد نامشخص دارند، رویکرد ابتدایی خوبی باشد. 

چون این حرفه تکامل پیدا کرده، به عنوان یک روش درمانی مکمل، مشروعیت پیدا کرده است. در برخی کشورها، این درمان، یکی از درمان‌های پزشکی رایج است.

در سوئیس، کایرو پراکتیک، یک حرفه پزشکی اصلی به حساب می‌آید. در مقاله‌ای در سال 2016، نوشته شده بود، دوره درمانی که درمانگران کایروپراکتیک می‌گذرانند آنها را به متخصص مراقبت اولیه از ستون فقرات تبدیل می‌کند.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد، کایروپراتیک برای سایر بیماری‌های نامرتبط با سیستم اسکلتی‌عضلانی نیز موثر است.

ایمنی کایروپراکتیک

تنظیم و تطبیق (اجاستمنت) کایروپراکتیک شامل دستکاری ستون فقرات می‌شود. این کار ممکن است عوارض خفیفی شامل موارد زیر داشته باشد:

  • افزایش درد
  • گرفتگی ماهیچه
  • سردرد
  • خستگی

مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد به بررسی ایمنی کایروپراکتیک برای گردن‌درد پرداخت. این مطالعه دریافت اگرچه عوارض جانبی شایعی وجود دارد اما در موارد کمی این عوارض شدید یا طولانی‌مدت هستند.

این مطالعه نتیجه گرفت فواید درمان کایروپراکتیک برای گردن‌درد از خطرات احتمالی آن بیشتر است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که انجام این عمل برای درمان دردهای پایین کمر نیز بی خطر و ایمن است. تحقیقی که در سال 2016 انجام شد هیچگونه عوارض جدی برای درمان کایروپراکتیک دردهای پایین کمر نیافت.

مطالب مرتبط