Skip to content

ناخن‌های غیرطبیعی و ناهنجاری‌هایی که نشان‌دهنده وجود بیماری در بدن هستند

بیماریهای ناخن

ناخن‌های غیرطبیعی چه تفاوتی با ناخن سالم دارند؟

بسیاری از ما توجه زیادی به ناخن‌هایمان نداریم، حتی زمانی که در حال کوتاه کردن، مانیکور و لاک زدن هستیم ممکن است متوجه تغییر رنگ ناخن، بدفرمی و شیارهای ایجادشده در ناخن‌ها نشویم.

ناخن‌ها می‌توانند اطلاعاتی درباره وضعیت شما دهند و تغییر در رنگ و بافت ناخن ممکن است نشانه وجود یک بیماری باشند، بنابراین مهم است که علائم ناخن‌های سالم و همچنین علائم ناخن‌های غیرطبیعی که می‌تواند یک مشکل پزشکی را نشان دهد، شناخته شوند.

نشانه‌های ناخن طبیعی

  • رنگ یکنواخت و طبیعی
  • سطح ناخن صاف بدون هیچ شیار یا چاله
  • اتصال ناخن به پوست
  • وجود لونولا سفید (هلال سفید پایین ناخن)

علائم ناخن‌های غیرطبیعی

  • بی‌رنگی یا تغییر رنگ
  • لکه
  • جدا شدن ناخن از پوست
  • نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن
  • تغییر فرم ناخن

خبر خوب این است که بیشتر تغییرات ناخن مسئله‌ای نگران‌کننده نیست، اما برخی ناهنجاری‌ها می‌تواند ناشی از یک مشکل جسمی باشد. اگر متوجه تغییرات زیر در ناخن خود شوید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

تغییر رنگ ناخن

لکونیشیا

لکونیشیا یا سندرم ناخن سفید عبارتی است که برای نقاط و خطوط سفید و شیری‌رنگ روی ناخن‌ها استفاده می‌شود. دلیل اصلی این مشکل صدمه به ساختار ناخن در هنگام تشکیل آن و ایجاد نقص در چگونگی رشد ناخن است. در این حالت ناخن دارای تکه‌های سفید یا خطوطی است که اغلب به لبه ناخن نمی‌رسد و یا کل ناخن را سفید نمی‌کند.

این تغییرات می‌تواند به علت ضربه به ناخن، به‌خصوص پس از یک مانیکور یا به‌واسطه قرار دادن ناخن مصنوعی، یا نشان‌دهنده جذام، سیروز کبدی، یا حصبه باشد.

Terry’s Nails

ناخن‌های سفید با یک نوار صورتی یا قرمز در بالای ناخن نشان‌دهنده عارضه Terry’s Nails است. این تغییر در حدود 80 درصد افراد مبتلابه سیروز یافت می‌شود. همچنین ممکن است در افراد مبتلابه نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه و دیابت ایجاد شود.

خطوط Muehrcke

این تغییر به‌صورت خطوط افقی جفت و سفیدرنگ بر روی ناخن ظاهر می‌شود. چنین وضعیتی در اثر سطح پایین پروتئین آلبومین موجود در خون، بیماری کبد یا سوءتغذیه ایجاد می‌شود.

 Half-and-Half Nails یا Lindsay’s Nails

ناخن‌ها دارای نوارهای قرمز، صورتی یا قهوه‌ای هستند که 20 تا 60 درصد بستر ناخن را اشغال می‌کنند. این تغییر با بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

Mees’ lines

در این عارضه خط‌های افقی سفیدرنگ در ناخن ایجاد می‌شود. این خط‌ها به علت مسمومیت با آرسنیک، لنفوم هوچکین، جذام، سل، مالاریا، داروهای شیمی‌درمانی، مسمومیت کربن (CO) و آنتیموان، نارسایی کلیوی و قلب، پنومونی و زایمان ایجاد می‌شود.

خونریزی رگه‌ای

خونریزی رگه‌ای به‌صورت خطوط نازک، قرمز یا قهوه‌ای در بستر ناخن، مانند شکاف‌هایی زیر ناخن ظاهر می‌شوند.

علل احتمالی شامل تروما، بیماری‌های کلاژن عروقی، التهاب و عفونت حفرات داخلی قلب و بیماری‌های قلبی است. همچنین گاهی اوقات افراد مبتلابه مشکلات لخته شدن خون و افرادی که دارویی زیر ناخن تزریق می‌کنند دیده می‌شوند.

سندرم ناخن زرد

در این وضعیت ناخن زردرنگ و ضخیم و منحنی می‌شود. سندرم ناخن زردرنگ با بیماری‌های ریوی و ادم لنفاوی همراه است.

خطوط قهوه‌ای عمودی

وجود رگه‌های تیره یا قهوه‌ای روی ناخن در میان افراد تیره پوست رایج است، اما این تغییر ممکن است علائم بیماری ملانوم، رشد بیش‌ازحد اندازه سلول‌های بدن و یا پولیش ناخن را نشان دهد

 

تغییر شکل ناخن

ناخن قاشقی

در ناخن قاشقی (Koilonychia) ناخن‌ها نرم هستند و فرورفتگی دارند به‌گونه‌ای که یک قطره آب درون این فرورفتگی جای می‌گیرد. این عارضه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، ازجمله کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، هموکروماتوزیس (جذب بیش از حد آهن)، کم‌کاری تیروئید و بیماری‌های قلبی.

ناخن‌های چماقی

زمانی که ناخن‌های دست‌وپا به‌صورت برآمدگی تغییر شکل بدهند، ناخن چماقی نامیده می‌شود.

این عارضه اغلب با بیماری قلبی عروقی یا ریه همراه است، مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) و نارسایی احتقانی قلب و در موارد نادرتر با بیماری التهابی روده و سیروز مرتبط است.

تغییرات بافت ناخن

خطوط beau

خطوط beau عبارت‌اند از خطوط افقی و فرورفته در ناخن که به علت توقف ناگهانی رشد ناخن به وجود می‌آید. این عارضه در اثر کمبود روی، بیماری‌های دیابت، بیماری عروق محیطی، تب سرخ، سرخک، اوریون و پنومونی به وجود می‌آید.

چاله دار شدن ناخن

چاله دار شدن ناخن به‌صورت فرورفتگی‌های سطحی یا عمیق ریز به وجودمی‌آید. این عارضه در 68 درصد افراد مبتلابه پسوریازیس رخ می‌دهد. چاله‌دار شدن ممكن است همراه با بيماري اگزما، آلوپسیا و لیکن پلان (بیماری  خارش‌دار مزمن پوست) رخ دهد. چاله دار شدن ناخن در انگشتان دست بیشتر از انگشتان پا بروز می‌کند.

جدا شدن ناخن

آنیکولیز

در این شرایط، ناخن شروع به بلند شدن می‌کند به‌طوری‌که دیگر کاملاً متصل نیست و طبق نظر آکادمی پوست آمریکا احتمال سفید شدن ناخن نیز وجود دارد. علل شایع این عارضه شامل تروما، عفونت و پسوریازیس است.

Onychomadesis

توقف ناگهانی و موقت رشد ناخن است که ناخن را از بستر جدا می‌کند. در اثر زخم، یک ضربه ناگهانی، بیماری های ایمنی و پسوریازیس دیده می‌شود.

مطالب مرتبط