Skip to content

غذاهای مناسب در رژیم غذایی بیماران دیابتی 

مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

یک فرد مبتلا به دیابت به دلیل کمبود تولید انسولین یا ناتوانی بدن در استفاده از انسولین یا هر دو، سطح قند خون بالایی خواهد داشت. سطوح بالای قند خون به طور مداوم می تواند منجر به آسیب به رگ های خونی و سلول های عصبی شود، که  می تواند تمام اندام های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به از دست دادن بینایی، آسیب کلیه، افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری ها و سکته را افزایش دهد. یکی از راه های کنترل قند خون بالا از طریق رژیم غذایی است. انتخاب مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2 می تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند و از بدتر شدن علائم و عوارض دیابت جلوگیری کند.

گردو

گردو منبع عالی فیبر، پروتئین و چربی های سالم است.اسیدهای چرب موجود در گردو می توانند کلسترول خوب را افزایش دهند و در عین حال کلسترول مضر را کاهش دهند.، نتیجه آن کاهش  خطر بیماری قلبی است.  افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این شرایط هستند.چاقی و چربی اضافی بدن از عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند. هنگامی که یک فرد مبتلا به دیابت وزن کم می کند، سطح قند خون او نیز بهبود می یابد.گردو حاوی فیبر است. فیبرها  می توانند به بهبود سطح قند خون، کاهش کلسترول و کاهش خطر برخی از عوارض دیابت کمک کنند.

گردو از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

آووکادو

آووکادو منبع خوبی از چربی های سالم و همچنین حدود 20 ویتامین و مواد معدنی مختلف است. سرشار از پتاسیم، ویتامین های C، E و K، لوتئین و بتاکاروتن است. خوردن غذاهای حاوی چربی های سالم ممکن است به افزایش سیری کمک کند. خوردن چربی هضم کربوهیدرات ها را کند می کند که به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند. مکمل‌های ویتامین E می‌تواند استرس اکسیداتیو و مدیریت گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن نیز هستند، بهبود بخشد.

تخمه کدو تنبل از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم، فیبر و اسیدهای چرب مفید است. برخی از ماکرومولکول های موجود در دانه کدو تنبل ممکن است به مدیریت قند خون کمک کنند. سطوح پایین منیزیم در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین رایج است که یکی از دلایل بروز دیابت است. 28.35 گرم دانه کدو تنبل حاوی 168 میلی گرم منیزیم است. بزرگسالان بسته به سن و جنس خود باید روزانه بین 310 تا 420 میلی گرم منیزیم مصرف کنند.

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین است. منابع تحقیقاتی بیان می کنند که فیستین، ماده ای که در توت فرنگی وجود دارد، از عوارض کلیوی و مغزی در موش های مبتلا به دیابت جلوگیری می کند.افراد دیابتی معمولا کمبود ویتامین سی دارند ، یک فنجان (144 گرم) توت فرنگی کامل و تازه حاوی 84.7 میلی گرم ویتامین C و تنها 44 کالری است. یک فرد بالغ بسته به سن و جنس باید روزانه 75 تا 90 گرم منبع ویتامین C مصرف کند.

دانه چیا

دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا سه، فیبر و منیزیم است.همه این موارد به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و عوارض دیابت کمک می کنند. 28.35 گرم دانه چیا خشک تقریباً 10 گرم فیبر دارد. یک فرد بالغ بسته به سن و جنس خود باید روزانه بین 22.4 تا 33.6 گرم فیبر مصرف کند.

زنجبیل

زنجبیل برای فواید سلامتی مرتبط با دیابت مفید است. غذاهای گیاهی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند گاهی اوقات غذاهای ضد التهابی نامیده می شوند.

آنها می توانند التهاب را کاهش دهند و این بدان معنی است که می توانند به درمان علائم و کاهش خطرات طولانی مدت بیماری هایی مانند دیابت کمک کنند. زنجبیل می تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد، بنابراین از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2 به حساب می آیند.

اسفناج

اسفناج سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. اسفناج منبع خوبی از پتاسیم است. یک فنجان اسفناج خام 167 میلی گرم پتاسیم و همچنین طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کند، اما تنها 7 کالری دارد.کمبود پتاسیم ریسک ابتلا به دیابت و عوارض دیابت را کاهش می دهد. 

اسفاج از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

دارچین

دارچین می تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت موثر باشد و از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2 به شمار می رود. افراد مبتلا به دیابت که از مکمل دارچین استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که از مکمل دارچین استفاده نمی‌کردند، بهبودهایی در شاخص توده بدنی (BMI)، سطح قند خون و سطوح لیپید دارند.

گوجه فرنگی از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

گوجه فرنگی می تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به دیابت موثر باشد. گوجه‌فرنگی تازه و کامل دارای شاخص گلیسمی پایینی است. غذاهای با شاخص گلیسمیک پایین قند خود را به آرامی افزایش می دهند . یکی از دلایل این امر وجود فیبر در آنها است.

سبزیجات

سبزی‌های تیره و برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C و کلسیم هستند. سبزی‌های برگ ‌دار در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارند. این سبزی ها از مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2 هستند.

شیر و ماست

شیر و ماست سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند که ترشح انسولین را بهبود می بخشد و سطح قند خون را تنظیم می کنند. البته در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد و از شیر و ماست کم چرب استفاده کرد. 

نکات مهم در مدیریت سطح قند خون

پیروی از چند نکته می تواند به فرد مبتلا به دیابت کمک کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کند.این نکات شامل:

یک برنامه غذایی منظم داشته باشید

در هر وعده غذایی منبعی از فیبر، کربوهیدرات دیرهضم، پروتئین بدون چربی و چربی سالم را بگنجانید.

کربوهیدرات های زود هضم را محدود کنید

به جای نان سفید و ماکارونی، کربوهیدرات های دیر هضم را با مواد مغذی اضافی مانند سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و انواع توت ها انتخاب کنید.

شاخص گلیسمیک مواد غذایی را بشناسید

غذاهایی با نمره GI پایین تر سطح قند خون را آهسته تر افزایش می دهند و برای مدت طولانی تری احساس سیری ایجاد می کنند. 

شاخص گلیسمیک در انتخاب مواد غذایی مناسب در دیابت نوع 2

کلام پایانی 

دیابت یکی از مهم ترین بیماری های حاد در جهان است. تغذیه دیابتی ها باتوجه به میزان قند خونی که دارند در وعده های مختلف غذایی تنظیم می شود و در این میان مواد غذایی مفید و مضر برای دیابتی های تعیین می شوند. عوامل زیادی بر مدیریت دیابت  تأثیر می گذارد که کنترل برخی از آنها دشوار است. داشتن  رژیم غذایی اصولی و استفاده از مواد غذایی که به تنظیم قند خون کمک می کنند از راهکارهایی است که می تواند به کنترل و پیشگیری از دیابت کمک کند. 

منابع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317112

https://www.frederickhealth.org/news/2021/march/10-best-superfoods-for-diabetics/

https://blogs.webmd.com/food-fitness/20200612/10-superfoods-for-diabetes

612/10-superfoods-for-diabetes

مطالب مرتبط