Skip to content

چرا باید قبل از خواب شیر بخوریم؟

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

کمبود خواب کافی با بسیاری از پیامدهای منفی سلامت جسمی و روانی مرتبط است. کمبود خواب به عنوان یک مسئله مهم جهانی در زمینه سلامت عمومی در نظر گرفته می شود. در نتیجه ، بسیاری از مردم به دنبال درمان های ساده خانگی برای بهبود کیفیت الگوهای خواب خود هستند. خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب سنتی است که به عنوان راهی برای ایجاد آرامش ، رفع اضطراب و تسهیل خواب راحت شبانه توصیه می شود. با تحقیقاتی که در مورد مزایای خواب آور شیر انجام شده است ، برخی از دلایلی که شیر را به عنوان ماده خواب آور می شناسد کاملا مشخص است. شیر غنی از مواد مغذی است و حاوی اسیدهای آمینه است که برای چرخه خواب مفید است. در این مقاله فواید نوشیدن شیر قبل از خواب را بیان می کنیم. 

تاثیرات شیر بر روی خواب

تعداد کمی از مطالعات روی حیوانات و انسان ها نشان می دهد که مصرف لبنیات مانند شیر و پنیر قبل از خواب ممکن است به برخی از افراد کمک کند خواب راحت تری داشته باشند. علت اینکه شیر را به عنوان ماده خواب آور شناسایی می کنند می تواند به دلیل ترکیبات تریپتوفان موجود در آن ، هم چنین اثرات روانی مربوط به آن باشد. 

برخی ترکیبات موجود در شیر به ویژه تریپتوفان و ملاتونین می توانند کیفیت خواب را بهبود ببخشند. تریپتوفان یک آمینو اسید است که در انواع غذاهای حاوی پروتئین یافت می شود. این ماده نقش مهمی در تولید انتقال دهنده عصبی موسوم به سروتونین دارد. سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد ، باعث آرامش می شود و به عنوان پیش ساز در تولید هورمون ملاتونین عمل می کند. ملاتونین ، که به هورمون خواب نیز معروف است ، توسط مغز ترشح می شود، که به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند و بدن را برای ورود به چرخه خواب آماده می کند. نقش تریپتوفان و ملاتونین در اختلالات خواب به خوبی مشخص شده است و مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های این ترکیبات می تواند خواب را بهبود بخشد و علائم اضطراب و افسردگی را که هنگام خواب ظاهر می شوند کاهش دهد. با این حال ، در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک لیوان شیر به اندازه کافی حاوی تریپتوفان یا ملاتونین است تا تولید طبیعی ملاتونین بدن را تحت تأثیر قرار دهد یا به طور مستقل یک الگوی خواب نامنظم را درمان کند.

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب
فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

برخی از کارشناسان گمان می کنند که نقش بالقوه شیر به عنوان کمک کننده خواب ارتباط چندانی با مشخصات تغذیه ای آن ندارد و در عوض ارتباط بیشتری با تأثیر روانی داشتن  مصرف آن دارد. نظریه دیگر این است که نوشیدن شیر گرم می تواند به طور ناخودآگاه فردرا به یاد شیر خوردن در دوران کودکی بیاندازد. این احساسات آرامش بخش ممکن است به مغز سیگنال بدهد که زمان خواب فرا رسیده است ، و این امر باعث می شود راحت تر بخوابید. با این وجود مطالعات انسانی دقیق تر برای اثبات این موضوع مورد نیاز است.

شیر گرم در مقابل شیر سرد 

افرادی که از  نوشیدن شیر برای ایجاد خواب بهتر استفاده می کنند معمولاً از نوشیدن شیر گرم به جای سرد حمایت می کنند ، اگرچه شواهد واضحی وجود ندارد که مزیت اصلی هر دو روش را نشان دهد. اکثر تحقیقات در مورد ارزیابی تأثیر نوشیدن شیر بر کیفیت خواب از شیر گرم استفاده می کنند و تا به امروز ، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تأثیر دمای مختلف شیر را در برابر یکدیگر مقایسه کند. نوشیدن یک نوشیدنی گرم  مانند شیر ، چای یا هر چیز دیگر  در عصر یا هنگام استرس ، یک عادت فرهنگی رایج برای کاهش اضطراب و تحریک آرامش است. به طور کلی مصرف مایعات گرم می توانند تأثیر آرام بخشی بر سیستم عصبی داشته باشند و برای بهتر خوابیدن بهتر از نوشیدنی های سرد باشد. با این حال ، نتایج ممکن است به فرد بستگی داشته باشد .

فواید نوشیدن شیر در شب قبل از خواب

برخی از فواید نوشیدن شیر قبل از خواب عبارتند از:

  • بهبود کیفیت خواب

خوردن شیر قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. شیر دارای تریپتوفان و پپتیدهای فعال است که می تواند بر الگوهای خواب تأثیر مثبت بگذارد.

  • کمک به کاهش وزن از دیگر فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

با نوشیدن شیر در شب می توان به کاهش وزن دست یافت. نوشیدن شیر در شب ممکن است احساس سیری ایجاد کند که می تواند از بیدار شدن به دلیل گرسنگی جلوگیری کند. همچنین ، شیر منبع ضروری پروتئین است که می تواند به حفظ سطح قند خون و اطمینان از سطح انرژی کافی کمک کند. دقت کنید از شیر های کم چرب مصرف کنید. 

  • افزایش سلامت استخوان

به دلیل وجود کلسیم و ویتامین دی در شیر ، می تواند به سلامت استخوان کمک کند.

  • داشتن پوست بهتر

از فواید نوشیدن شیر قبل از خواب می توان به داشتن پوستی شاداب تر اشاره داشته باشیم. مصرف منظم شیرمی تواند ظاهری درخشنده به پوست بدهد. شیر دارای ویتامین B12 است که می تواند با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست باعث درخشندگی و جلوه ای زیبا در پوست شود. ویتامین A موجود در شیر نیز به مبارزه با بیماری های مختلف پوستی کمک می کند. 

  • افزایش انرژی

نوشیدن شیر گرم قبل از خواب شب می تواند باعث شود شما در روز بعد با انرژی بیشتری از خواب بیدار شوید.

  • کاهش استرس

پروتئین ، لاکتیوم موجود در شیر می تواند با کاهش فشار خون ، آرامش ماهیچه ها و کاهش سطح کورتیزول ، هورمونی که بدن هنگام استرس آزاد می کند ، تأثیر آرام بخشی بر بدن بگذارد. لاکتیوم ممکن است بر گیرنده های مغز تأثیر بگذارد تا استرس و اضطراب را کنترل کند.

کاهش استرس
کاهش استرس
  • مدیریت سطوح کلسترول

نوشیدن شیر کم چرب یا بدون چربی می تواند باعث کاهش سطح کلسترول شود. پروتئین های موجود در شیر می توانند کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند. شیر گاو سرشار از ویتامین A ، D و کلسیم است که می تواند به سلامت قلب کمک کند.

  • اقدامات حفاظتی در برابر سرماخوردگی و سرفه

خوردن شیر گرم تهیه شده با افزودن کمی زردچوبه در شب می تواند یک درمان طبیعی قوی برای تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه باشد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی شیر زردچوبه می تواند روند بهبود را تسریع کرده و حتی در وهله اول از بروز آن جلوگیری کند.

  • کاهش اختلالات روده ای از فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

نوشیدن شیر سرد در شب می تواند اسیدیته را تسکین دهد و ممکن است به حفظ سایر مشکلات شایع معده مانند یبوست ، نفخ معده کمک کند. اسید لاکتیک موجود در شیر می تواند تجمع اسیدیته در روده را خنثی کند. علاوه بر این ، مقدار بالای کلسیم شیر می تواند اسید اضافی تولید شده در معده را جذب کرده و در نتیجه علائم آن را با موفقیت کاهش دهد.

خوردن شیر در شب ممکن است لزوماً باعث خواب نشود. اما شیر شب به عنوان بخشی از برنامه روزانه شما می تواند یک عادت سالم و احتمالاً یک کمک طبیعی موثر برای خواب بهتر باشد.

کلام پایانی

خواب ضعیف یکی از مسائل مهم بهداشت عمومی در سراسر جهان است. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب یک عمل رایج است که برای تسهیل آرامش و حمایت از خواب با کیفیت استفاده می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که شیر ممکن است برای برخی افراد دارای خواص تقویت کننده خواب باشد ، اما تحقیقات بیشتری برای درک دقیق تأثیر شیر بر چرخه خواب فرد مورد نیاز است. تا به امروز ، هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه شیر گرم برای خواب بهتر ازشیر سرد است ، وجود ندارد ، اگرچه به طور کلی از نوشیدنی های گرم برای کاهش اضطراب و تقویت احساس آرامش استفاده می شود.

منابع مقاله 

https://www.healthline.com/nutrition/drinking-milk-before-bed#bottom-line

https://puffy.com/blogs/wellness/is-drinking-milk-before-bed-good-yes-for-a-surprising-reason

https://parenting.firstcry.com/articles/10-benefits-of-drinking-milk-before-bed-at-night/

مطالب مرتبط