Skip to content

فواید فوق العاده چای ماچا را می دانید؟

فواید فوق العاده چای ماچا را می دانید؟

اخیراً محبوبیت چای ماچا به طور چشمگیری افزایش یافته است .چای ماچا چای سبز پودری است که بصورت منحصر به فرد رشد ، برداشت و فرآوری می شود.

فقط یک فنجان ماچای با کیفیت بالا حاوی ارزش غذایی 10 فنجان چای سبز معمولی است. بهترین ماچا در ژاپن از برگهای چای جوان تهیه می شود که با دست چیده می شوند، بخارپز می شوند، در هوا خشک می شوند و به آرامی سنگ زنی می شوند و تبدیل به یک پودر بسیار ریز می شوند.

ماچا حاوی مواد مغذی موجود در کل برگ چای است که در نتیجه مقدار بیشتری کافئین و آنتی اکسیدان از آنچه معمولاً در چای سبز یافت می شود، به وجود می آید.

مطالعات در مورد ماچا و اجزای آن فواید مختلفی را نشان می دهد که این ماده می تواند به محافظت از کبد ، سلامتی قلب و حتی کاهش وزن کمک کند.

فواید چای ماچا

فواید چای ماچا

چای ماچا فواید زیادی برای سلامتی دارد و جایگزین مناسبی برای چای های سیاه می باشد . 

آنتی اکسیدان زیادی دارد

ماچا سرشار از کاتچین است ، دسته ای از ترکیبات گیاهی موجود در چای که به عنوان آنتی اکسیدان های طبیعی عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها به از بین بردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند، ترکیباتی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و باعث بیماری مزمن شوند.

وقتی برای تهیه چای پودر آن را به آب داغ اضافه می کنید، چای حاوی تمام مواد مغذی کل برگ چای می شود. با یک تخمین، تعداد کاتچین های خاص موجود در ماچا تا 137 برابر بیشتر از انواع دیگر چای سبز است.

گنجاندن ماچا در رژیم غذایی می تواند مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش دهد ، که باعث جلوگیری از آسیب سلول می شود و حتی خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می دهد.

به محافظت از کبد کمک می کند

کبد برای سلامتی حیاتی است و نقشی اساسی در دفع سموم ، متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی دارد.چای ماچا می تواند از سلامت کبد محافظت کند،آسیب کبدی جلوگیری کرده و خطر بیماری کبدی را کاهش دهد.

عملکرد مغز را تقویت می کند

ماچا باعث بهبود توجه، حافظه و زمان واکنش می شود. همچنین حاوی کافئین و L-theanine است که می تواند چندین جنبه از عملکرد مغز را بهبود بخشد.

L-theanine تولید امواج آلفا در مغز را افزایش می دهد. این امواج آلفا باعث افزایش آرامش می شوند  و احساس عمیق وضوح ذهنی و حالت هوشیاری بیشتری را القا می کنند ،همین حالت روانی را می توان در تمرین مدیتیشن و یوگا به دست آورد.

به پیشگیری از سرطان کمک کند

ماچا مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است، از جمله برخی از آنها به پیشگیری از سرطان کمک می کنند. ترکیبات موجود در ماچا ممکن است از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری کنند. 

باعث بهبود سلامت قلب می شود

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، که تقریباً یک سوم کل مرگ و میر در افراد بالای 35 سال را تشکیل می دهد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای سبز، که دارای مشخصات مغذی مشابه با ماچا است، می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

ماچا سطح کلسترول  و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. نوشیدن چای ماچا هنگامی که با یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم همراه باشد، می تواند به سلامت قلب و محافظت در برابر بیماری کمک کند.

به کاهش وزن کمک می کند 

به هر مکمل کاهش وزن که نگاهی دقیق بیندازیم اثری از چایی سبز می بینیم. مواد تشکیل دهنده چای ماچا بسیار شبیه به چای سبز است که باعث  افزایش متابولیسم برای افزایش مصرف انرژی و افزایش چربی سوزی می شود.

سعی کنید ماچا را به برنامه کاهش وزن خود اضافه کنید کاتچین ها ( EGCg ) و کافئین با هم کار می کنند تا به طور طبیعی متابولیسم بدن را تقویت کنند و تعداد کالری هایی را که می سوزانید  را افزایش دهند. نوشیدن ماچا بین وعده های غذایی  کمک می کند احساس سیری کرده و در برابر مصرف  میان وعده های پر کالری مقاومت کنید.

تهیه چای ماچا بسیار آسان است 

تهیه چای ماچا  مانند سایر چای ها بسیار آسان است . روش های زیادی برای تهیه ماچا وجود دارد ، می توانید یکی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. 

سیستم ایمنی را تقویت می کند

چای سبز ماچا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، حمله و رشد ویروس ها و باکتری ها را در بدن محدود می کند. آنتی اکسیدان ویژه کاتچین به نام EGCg در مبارزه و محافظت از بدن در برابر انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی موثر است. کاتچین ها (EGCg) ،به سلولهای بدن متصل می شود و از رشد بسیاری از میکروارگانیسم های بیماریزا از جمله ویروس آنفلوانزا A ، ویروس هپاتیت ، ویروس هرپس و باکتری های ایجاد کننده استرپ گلو جلوگیری می کند.

ایجاد حس آرامش می کند 

L-theanine یک اسید آمینه نادر است که با غلظت زیاد در ماچا یافت می شود و از سد خونی مغز عبور می کند و ضمن کاهش فشار روحی و جسمی ، احساس آرامش را تقویت می کند. L-theanine با کافئین کار می کند تا یک افزایش پایدار انرژی را با هیچ یک از عوارض جانبی ناخوشایند معمول کافئین و محرک ها فراهم کند.

از پوست محافظت می کند 

یکی از مزایای فراوان چای سبز ماچا به این واقعیت مربوط می شود که برای پوست عالی می باشد، حتی می توانید ماسک صورت ماچا درست کنید و از آن برای افزایش زیبایی و مراقبت پوست استفاده کنید. کاتچین های موجود در چای سبز برای به دام انداختن و غیرفعال سازی رادیکال های آزاد در پوست کار می کنند ، که باعث کند شدن علائم پیری می شود. استفاده از ماچا به صورت ماسک به طور مستقیم روی پوست یکی از بهترین راه های مبارزه با آکنه است.

چای ماچا و کاهش وزن

چای ماچا چه مزه ای دارد؟

چای ماچای با کیفیت به رنگ سبز روشن و صاف است. کیفیت برگها بر طعم و مزه چای  تأثیر می گذارد. یک ماچای خوب طعم تلخی نخواهد داشت و کمی شیرین است. 

بهترین زمان برای نوشیدن چای ماچا 

بیشتر افرادی که از این چای مصرف می کنند روزی یک تا دو فنجان می نوشند.بهترین زمان برای مصرف چای بستگی به برنامه روزانه شما دارد. چند زمان مناسب برای نوشیدن چای را بیان می کنیم:

  • اول صبح باعث  احساس نشاط می شود
  • برای شروع یک جلسه کاری تمرکز را افزایش می دهد
  • بعد از ظهر به کاهش احساس خستگی کمک می کند
  • در هنگام تمرین به سوختن کالری بیشتر کمک می کند
  • در زمان مراقبه یا مدیتیشن به افزایش احساس تمرکز و آرامش کمک می کند

کلام پایانی

گیاه ماچا ترکیباتی بسیار شبیه به  گیاه چای سبز دارد. ، اما از آنجا که از کل برگ تهیه می شود ، مقدار آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید بیشتری را در خود جای داده است.مطالعات فواید مختلف سلامتی مرتبط با ماچا و اجزای آن را نشان داده است ، از کاهش وزن تا کاهش خطر بیماری های قلبی.از همه بهتر ، تهیه ساده چای است ، بنابراین می توانید آن را بدون دردسر در رژیم غذایی خود بگنجانید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط