Skip to content

10 ماده غذایی که در سنین میانسالی باید بخورید

غذاهای ضد پیری

10 ماده غذایی ضد پیری برای حمایت از بدن 40 ساله و بالاتر

داشتن پوست زیبا و درخشان با نحوه غذا خوردن ما شروع می‌شود، اما غذاهای ضد پیری نیز می‌توانند به کاهش روند پیری کمک کنند. وقتی رژیم غذایی خود را با غذاهای پر خاصیت و مملو از آنتی اکسیدان ها، چربی‌های سالم، آب و مواد مغذی ضروری پر می‌کنیم، بدن ما بازسازی خود را از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوستمان نشان خواهد داد. از این گذشته، پوست اغلب اولین قسمتی از بدن ما است که مشکلات درونی را نشان می‌دهد و کارهای زیادی وجود دارد که لوسیون‌ها، کرم‌ها، ماسک‌ها و سرم‌ها می‌توانند قبل از اینکه نیاز به بررسی دقیق‌تر باشند انجام دهند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات ایمن‌ترین و سالم‌ترین راه برای مبارزه با تیرگی پوست و ایجاد خطوط ریز است.

در اینجا 10 مورد از بهترین مواد غذایی ضد پیری برای تغذیه بدن برای درخشش از درون آورده شده است.

 شاهی

این برگ سبز آبرسان و غنی از مواد مغذی منبع عالی از:

  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منگنز
  • فسفر
  • ویتامین‌های A، C، K، B-1 و B-2

شاهی به عنوان یک ضد عفونی کننده داخلی پوست عمل می‌کند وگردش و انتقال مواد معدنی را افزایش می‌دهد. به تمام سلول‌های بدن می‌رسد و در نتیجه اکسیژن رسانی به پوست افزایش می‌یابد. ویتامین‌های A و C، آنتی اکسیدان های موجود در شاهی ممکن است رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی کند و به از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک کمک کند.

برای امتحان امروز یک مشت از این سبزی خوش طعم را به سالاد خود اضافه کنید تا پوستی درخشان و به طور کلی بهبود سلامتی داشته باشید.

غذاهای ضد پیری
غذاهای ضد پیری

سایر فواید جوانی

در یک مطالعه سلولی این سبزی خوشمزه همانطور که در قزل آلا دیده می‌شود نیز ممکن است باعث تقویت ایمنی، کمک به هضم و به دلیل محتوای ید، از تیروئید حمایت می‌کند.

 فلفل دلمه‌ای قرمز

وقتی صحبت از خوراکی ضد پیری به میان می‌آید فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان هستند و بر سبزیجات دیگر برتری دارند. فلفل دلمه‌ای قرمز علاوه بر محتوای بالای ویتامین C – که برای تولید کلاژن مفید است – حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام کاروتنوئیدها است.

کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول رنگ‌های قرمز روشن، زرد و نارنجی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مشاهده می‌کنید. خواص ضد التهابی دارند و ممکن است به محافظت از پوست از آسیب خورشید، آلودگی و سموم محیطی کمک کند.

برای امتحان فلفل دلمه‌ای را برش بزنید و به عنوان میان‌وعده به هوموس آغشته کنید، آن‌ها را به سالاد خام اضافه کنید، یا آن‌ها را در غذاهای سرخ‌کرده بپزید.

پاپایا

این سبزی خوشمزه سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و به حداقل رساندن ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کند.

 شامل:

  • ویتامین‌های A، C، K و E
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • ویتامین‌های گروه B

طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد به تأخیر انداختن علائم پیری کمک می‌کند. پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که با کار کردن به عنوان یکی از بهترین عوامل ضد التهابی طبیعت، مزایای ضد پیری بیشتری را ارائه می‌کند. همچنین در بسیاری از محصولات لایه بردار یافت می‌شود.

بنابراین، خوردن پاپایا یا استفاده از محصولات حاوی پاپائین ممکن است به بدن شما کمک کند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و پوستی درخشان و زیبا داشته باشید.

برای امتحان به عنوان بخشی از صبحانه خود، آب لیموترش تازه را روی یک بشقاب بزرگ پاپایا بریزید یا برای شب بعد در خانه ماسک پاپایا درست کنید.

غذاهای ضد پیری
غذاهای ضد پیری

 زغال اخته

زغال اخته سرشار از ویتامین‌های A و C و همچنین یک آنتی اکسیدان ضد پیری به نام آنتوسیانین است. این همان چیزی است که به زغال اخته رنگ آبی عمیق و زیبای خود را می‌دهد.

این آنتی اکسیدان های قوی ممکن است با تعدیل پاسخ التهابی به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید، استرس و آلودگی و جلوگیری از از دست دادن کلاژن کمک کند.

برای امتحان این میوه خوشمزه و کم قند را در یک اسموتی صبحگاهی یا کاسه میوه بریزید و مخلوط کنید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نیروگاه ضد التهاب و ضد پیری است که حاوی:

  • ویتامین‌های C و K
  • انواع آنتی اکسیدان ها
  • فیبر
  • فولات
  • لوتئین
  • کلسیم

بدن شما برای تولید کلاژن، پروتئین اصلی پوست که به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهد، به ویتامین C نیاز دارد.

برای امتحان می‌توانید کلم بروکلی را به عنوان یک میان وعده سریع به صورت خام بخورید، اما اگر وقت دارید، قبل از خوردن به آرامی بخارپز کنید. از لقمه‌های زغالی گرفته تا سس پستو. پختن بروکلی در واقع به آزاد کردن فواید سلامتی بیشتری برای بدن شما کمک می‌کند.

سایر فواید جوانی

ماده مغذی لوتئین، برای حفظ عملکرد حافظه مغز و همچنین ویتامین K و کلسیم که برای سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.

 اسفناج

اسفناج فوق العاده آبرسان است و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به اکسیژن رسانی و بازسازی کل بدن کمک می‌کند. همچنین غنی از موارد زیر است:

  • ویتامین‌های A، C، E و K
  • منیزیم
  • آهن هِم گیاهی
  • لوتئین

محتوای بالای ویتامین C این سبز برگ همه کاره، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد تا پوست را محکم و صاف نگه دارد؛ اما این همه ماجرا نیست. ویتامین A فراهم می‌کند ممکن است موها را قوی و درخشان را می‌کند، در حالی که ویتامین K نشان داده شده است برای کمک به کاهش التهاب در سلول‌ها کمک می‌کند.

برای امتحان تعداد کمی اسفناج را به اسموتی، سالاد اضافه کنید یا آن را تفت دهید.

آجیل

بسیاری از آجیل‌ها به خصوص بادام منبع عالی ویتامین E هستند که ممکن است به ترمیم بافت پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV کمک کند. حتی گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی است که ممکن است به مراحل زیر کمک کنند:

  • تقویت غشای سلولی پوست
  • محافظت در برابر آسیب خورشید
  • با حفظ سد چربی طبیعی به پوست درخشندگی زیبایی می بخشد

برای امتحان ترکیبی از آجیل را روی سالاد خود بپاشید یا یک مشت به عنوان میان وعده بخورید. پوست آن را نیز جدا نکنید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد 50 درصد یا بیشتر آنتی اکسیدان آجیل‌های بدون پوست از بین می‌روند.

خوردن آجیل به موارد زیر مرتبط است:

  • کاهش خطر بیماری قلبی با گردو
  • دیابت نوع 2 با پسته
  • پیشگیری بالقوه از زوال شناختی در افراد مسن با خوردن بادام
آجیل و سلامتی
آجیل و سلامتی

 آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهاب است که پوستی صاف و لطیف را ایجاد می‌کند. آن‌ها همچنین حاوی انواع مواد مغذی ضروری هستند که ممکن است به جلوگیری از اثرات منفی پیری کمک کنند.

ویتامین‌ها شامل

  • ویتامین‌های K، C، E و A
  • ویتامین‌های گروه B
  • پتاسیم

محتوای بالای ویتامین A موجود در آووکادو می‌تواند به ما کمک کند سلول‌های مرده پوست را از بین ببریم و پوستی زیبا و درخشان داشته باشیم. محتوای کاروتنوئید آن‌ها همچنین ممکن است به مسدود کردن سموم و آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید و همچنین به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند.

برای امتحان مقداری آووکادو را در سالاد، اسموتی بریزید، یا فقط آن را با قاشق بخورید. همچنین می‌توانید آن را به صورت موضعی به عنوان یک ماسک مرطوب کننده باورنکردنی برای مبارزه با التهاب، کاهش قرمزی و کمک به جلوگیری از چین و چروک امتحان کنید.

 سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن می‌آید که به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A ممکن است به بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند، سلول‌های پوست را تقویت کند و در نهایت به پوستی نرم و جوان کمک کند.

این سبزی ریشه‌ای خوشمزه همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های C و E است – که هر دو ممکن است از پوست ما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کنند و پوست ما را درخشان نگه دارند.

برای امتحان یکی از این دستور العمل های نان تست سیب زمینی شیرین را درست کنید که صبحانه یا میان وعده شما را بی نظیر می‌کند.

دانه‌های انار

قرن‌هاست که از انار به عنوان یک میوه دارویی شفابخش استفاده می‌شود. سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی است. انار ممکن است بدن ما را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند و سطح التهاب را در سیستم ما کاهش دهد.

این میوه‌های سالم همچنین حاوی ترکیبی به نام پونیکالاگین هستند که ممکن است به حفظ کلاژن در پوست کمک کند و علائم پیری را کاهش دهد.

برای امتحان برای درمان ضد پیری، این جواهرات کوچک شیرین را روی سالاد گردو و اسفناج بپاشید.

سایر فواید جوانی

تحقیقات همچنین نشان داده است که ترکیبی به ناماورولیتین A که در اثر تعامل انار با باکتری‌های روده تولید می‌شود، ممکن است میتوکندری را جوان کند. در مطالعات بر روی موش دیده می‌شود که انار پیری عضلات را معکوس می‌کند.

بدن خود را با مواد مغذی قدرتمند تغذیه کنید

با تغذیه خود با این غذاهای ضد پیری، می‌توانیم سوختی به دست آوریم تا بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشیم.

اگر به دنبال گیاهان خوشمزه‌تری برای امتحان هستید، میوه‌ها و سبزیجات را با رنگ‌های عمیق انتخاب کنید. رنگ های تیره تر معمولاً نشانه‌ای از توانایی‌های مبارزه رادیکال قوی‌تر برای حفظ سلامت و شادابی پوست شما هستند. هر چه رنگ‌های بیشتری را در بشقاب خود بگنجانید، بهتر است. زمان آن رسیده که علائم پیری را کاهش دهید و واقعاً از درون بدرخشید!

منابع مقاله 

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/anti-aging-foods#10.-Pomegranate-seeds

https://belfioreng.com/10-anti-aging-foods-to-support-your-40s-and-beyond-body/

مطالب مرتبط