Skip to content

هرآنچه باید درباره عکس برداری رنگی از رحم بدانید.

عکس برداری رنگی از رحم

عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس برداری رنگی از رحم  تکنیکی است که در آن می توان از نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی برای عکس برداری از داخل رحم و لوله های فالوپ و بررسی آنها استفاده کرد. همچنین می تواند برای شناسایی برخی از مشکلات ناباروری استفاده شود. مشاهده اندام های داخلی که در طی آن رحم و لوله های فالوپ با مواد حاجب محلول در آب پر می شود، امکان پذیر است و رادیولوژیست می تواند از مواد فلوروسکوپی برای مشاهده ساختار و عملکرد رحم و لوله های فالوپ استفاده کند.

شرایط آماده سازی 

برای برخی از زنان این آزمایش ممکن است کمی دردناک باشد، به طوری که پزشک ممکن است مسکن تجویز کنند. مسکن باید حدود یک ساعت قبل از عمل مصرف شود. پزشک ممکن است در صورت لزوم از داروهای آرام بخش برای کمک به آرامش استفاده کند و ممکن است قبل یا بعد از آزمایش آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز شود. این آزمایش چند روز تا یک هفته پس از قاعدگی انجام می شود.

عکس برداری رنگی از رحم

مراحل عکس برداری رنگی از رحم

این آزمایش نیاز به پوشیدن روپوش بیمارستانی، دراز کشیدن به پشت، خم کردن زانوها و باز کردن پاها مانند معاینه لگن دارد. سپس رادیولوژیست یک اسپکولوم را وارد واژن می کند. این کار به این دلیل انجام می شود که دهانه رحم پشت واژن دیده شود.

سپس رادیولوژیست دهانه رحم را تمیز می کند و ممکن است برای کاهش ناراحتی، یک بی حس کننده موضعی به دهانه رحم تزریق کند. سپس ابزاری به نام کانولا وارد دهانه رحم می شود و اسپکولوم خارج می شود. رادیولوژیست رنگ را از طریق کانولا وارد می کند که به رحم و لوله های فالوپ ریخته می شود . سپس فرد در زیر دستگاه اشعه ایکس قرار می گیرد و رادیولوژیست شروع به گرفتن عکس  می کند. ممکن است چندین بار از فرد خواسته شود که موقعیت خود را تغییر دهد تا رادیولوژیست بتواند زوایای مختلف را ثبت کند. هنگامی که رنگ در لوله های فالوپ حرکت می کند، ممکن است کمی درد و احساس  سفتی ایجاد شود. 

بعد از هیستروسالپنگوگرافی

بعد از اتمام عکس برداری رنگی از رحم فرد همچنان ممکن است گرفتگی هایی مشابه آنچه در طول چرخه قاعدگی تجربه می کند داشته باشد. همچنین ممکن است ترشحات واژن یا خونریزی خفیف واژینال را تجربه کند. برخی از زنان نیز پس از آزمایش دچار حالت تهوع و سرگیجه می شوند.اینها عوارض جانبی طبیعی هستند و از بین خواهند رفت. با این حال، در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • تب
  • درد و گرفتگی شدید
  • ترشحات بدبو از واژن
  • خونریزی شدید واژن
  • استفراغ

عوارض

عکس برداری رنگی از رحم یک روش بسیار ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال، چندین عارضه شناخته شده وجود دارد که برخی از آنها جدی هستند و در کمتر از 1٪ موارد رخ می دهند.

عفونت

شایع ترین مشکل جدی عکس برداری رنگی از رحم عفونت لگن است. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک زن قبلاً به بیماری لوله فالوپ مبتلا باشد. در موارد نادر، عفونت می تواند به لوله های فالوپ آسیب برساند یا نیاز به برداشتن داشته باشد. اگر خانمی ظرف 1 تا 2 روز پس ازانجام  عکس رنگی درد یا تب داشته باشد  باید با پزشک خود تماس بگیرد.

غش کردن

برخی از زنان ممکن است پس از هیستروسالپنگوگرافی دچار سرگیجه و حالت تهوع شوند. این عوارض طبیعی هستند و از بین خواهند رفت.

آلرژی به ید

به ندرت ممکن است زنی به ید مورد استفاده در این روش حساسیت داشته باشد. اگر به ید و غذاهای دریایی حساسیت دارید، به متخصص زنان خود اطلاع دهید. در چنین مواردی، اگر پس از عکس برداری رنگی از رحم با عوارضی مانند بثورات پوستی، خارش یا تورم شدید مواجه شدید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

لکه بینی

در برخی موارد، لکه بینی و به ندرت خونریزی ممکن است 1 تا 2 روز پس از عکس برداری رنگی از رحم رخ دهد. اگر خانمی بعد از آن دچار خونریزی شدید شد، باید فوراً به متخصص زنان خود اطلاع دهد.

فواید 

مزایای عکس برداری رنگی از رحم عبارتند از:

  • این یک روش کم تهاجمی با عوارض نادر است.
  • این یک روش نسبتاً کوتاه است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد انواع ناهنجاری هایی که باعث ناباروری یا مشکلات سقط می شود ارائه دهد.
  • گاهی اوقات می‌تواند لوله‌های فالوپ مسدود شده را باز کند و به بیمار اجازه باردار شدن ‌دهد.
  • پس از معاینه اشعه ایکس هیچ تشعشعی در بدن بیمار باقی نمی ماند.

محدودیت های عکس برداری رنگی از رحم چیست؟

این معاینه فقط داخل رحم و لوله های فالوپ را بررسی می کند. پزشک ممکن است از MRI یا سونوگرافی برای بررسی مشکلات تخمدان ها، دیواره های رحم و سایر ساختارهای لگنی استفاده کند. این آزمایش نمی تواند مشکلات ناباروری را به دلیل تعداد کم یا غیرطبیعی اسپرم یا ناتوانی تخمک بارور شده در کاشت در رحم ارزیابی کند.

عکس برداری رنگی از رحم

آیا جایگزینی برای هیستروسالپنگوگرافی وجود دارد؟

روش های دیگر جایگزین عکس برداری رنگی از رحم می توانند اطلاعات مشابه ای را در اختیار پزشک بگذارند. این روش ها شامل :

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی روشی مدرن برای جراحی است که بر روی شکم و لگن انجام می شود. در طی این عمل جراح ابزارهای ظریفی را از طریق برش های بسیار کوچک وارد شکم و قسمت هایی از لگن می کند. لاپاراسکوپی تصاویر زنده از شکم و لگن را به مانیتور ارسال می کند. این روش جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد.

هیستروسکوپی

در هیستروسکوپی، یک دستگاه تلسکوپ مانند از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. سپس پزشک به طور مستقیم به رحم و دیواره های رحم برای هرگونه چسبندگی داخلی، پولیپ یا فیبروم نگاه می کند.علاوه بر تشخیص با هیستروسکوپی هرگونه ناهنجاری و آسیب شناسی داخل کانال دهانه رحم و حفره رحم را می توان همزمان با تشخیص  در همان جلسه درمان کرد. بنابراین این روش تشخیصی و درمانی محسوب می شود. 

سونو هیستروگرافی

سونو هیستروگرافی نوع خاصی از معاینه اولتراسوند است. مایع از طریق دهانه رحم با استفاده از یک لوله پلاستیکی نازک وارد رحم می شود. سپس از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از پوشش داخلی رحم استفاده می شود. این مایع به نشان دادن جزئیات بیشتر از زمانی که اولتراسوند به تنهایی استفاده می شود کمک می کند. این روش اطلاعاتی در مورد لوله فالوپ ارائه نمی دهد.

کلام پایانی 

هیستروسالپنگوگرافی تصویربرداری رنگی از داخل رحم و لوله های فالوپ با کمک اشعه ایکس است. در این نوع تصویربرداری از ماده حاجب برای ثبت تصاویر واضح و دقیق از رحم و لوله آن استفاده می شود. بهترین زمان مراجعه معمولا بعد از پایان دوره قاعدگی و قبل از تخمک گذاری است.

منابع مقاله

https://www.verywellfamily.com/will-an-hsg-help-me-get-pregnant-1960166

https://www.healthline.com/health/hysterosalpingography#aftercare

https://www.reproductivefacts.org/news-and-publications/patient-fact-sheets-and-booklets/documents/fact-sheets-and-info-booklets/hysterosalpingogram-hsg/

https://www.webmd.com/infertility-and-reproduction/guide/blocked-fallopian-tubes-test

مطالب مرتبط