Skip to content

عمل بالون معده چیست؟ از مزایا تا عوارض

عمل بالون معده

درباره عمل بالون معده بیشتر بدانید!

چاقی یکی از مشکلاتی است که امروزه بیشتر جوامع با آن درگیر هستند. معمولاً چاقی بر اساس شاخص توده بدنی ‌سنجیده می‌شود. اگر شاخص توده بدنی فردی بالاتر از 30 باشد فرد مبتلابه چاقی است و اگر بالاتر از 40 باشد فرد چاقی خطرناک دارد.

اما چرا چاقی خطرناک است؟ افرادی که چاق هستند بیشتر در معرض بیماری‌هایی از قبیل دیابت، افزایش فشارخون، کبد چرب قرار دارند. جالب است بدانید در افراد چاق چند نوع سرطان رایج‌تر است ازجمله سرطان روده بزرگ یا کولون، سرطان پستان، سرطان رحم و سرطان پروستات.

روش بالون معده یکی از روش‌های درمان چاقی است که معمولاً برای افراد مبتلابه چاقی خطرناک توصیه می‌گردد.

بالون معده چیست؟

می توان گفت بالون معده (intragastric ballon) یکی از جدیدترین روش‌های کاهش وزن است که در آن یک یا چند بالون سیلیکونی پرشده از نمک یا هوا در معده‌ی بیمار قرار می‌گیرد. این روش مانند سایر روش‌های کاهش وزن، درکنار یک رژیم کنترل‌شده و ورزش به کاهش وزن بیمار کمک می‌کند.

بالون معده به کاهش وزن کمک می‌کند و به طبع آن از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، دیابت نوع 2 و وقفه در خواب (آپنه خواب) جلوگیری می‌کند.

عمل بالون معده برای چه افرادی مناسب است؟

_افراد با شاخص توده بدنی بین 30 تا 40

_افرادی که مایل به تغییر سبک زندگی خود به یک شیوه‌ی سالم‌اند.

_افرادی که جراحی قبلی معده یا بیماری‌هایی از قبیل زخم معده نداشته باشند.

بالون‌ها برای همه‌ی افراد مبتلابه اضافه‌وزن مناسب نیستند. فرآیند غربالگری به پزشک امکان تشخیص این را می‌دهد که این روش برای بیمار موردنظر روش مناسبی است یا خیر.

 

عوارض جانبی و خطرات بالون معده

_در یک‌سوم افرای پس از گذاشتن بالون درد و حالت تهوع ظاهر می‌شود، این علائم معمولاً فقط چند روز پس از قرار دادن بالون ادامه دارد و آن‌ها را می‌توان با داروهای خوراکی درمان کرد.

_خطرات جدی پس از قرار دادن و بیرون آوردن بالون به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما در بعضی موارد ممکن است بالون از بین برود (بترکد) که در این صورت این خطر وجود دارد که بالون از طریق دستگاه گوارش حرکت کند و یک انسداد ایجاد کند.

_از دیگر خطرات احتمالی عبارت‌اند از: ایجاد زخم یا سوراخ در معده که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

آمادگی‌های لازم پیش از بالون گذاری

_ممکن است قبل از عمل، به انجام تست‌های آزمایشگاهی نیاز شود.

_ممکن است بیمار مجبور شود آنچه می‌خورد و می‌نوشد و همچنین داروهایی که مصرف می‌کرده را محدود کند.

_نیاز است که بیمار پیش از عمل یک برنامه فعالیت بدنی مناسب را تنظیم و شروع کند.

نحوه‌ی انجام بالون معده

روش بالون گذاشتن در معده، در واحد آندوسکوپی، به‌عنوان یک روش سرپایی انجام می‌شود. هنگام عمل، از یک آرام‌بخش ضعیف یا در صورت لزوم بیهوشی خفیف استفاده می‌شود. در طی این مراحل پزشک یک لوله‌ی نازک را به همراه بالون وارد معده می‌کند، سپس آندوسکوپی (یک لوله انعطاف‌پذیر متصل به یک دوربین) را از گلو به سمت معده پایین می‌برد. دوربین کوچک به پزشک این امکان را می‌دهد تا بالون را ببیند و آن را از محلول نمک پر کند.

این روش حدود نیم ساعت طول می‌کشد. به‌طورمعمول یک ساعت پس از انجام این کار شخص می‌تواند به خانه بازگردد.

انواع بالون

Orbera

فراوان‌ترین روش بالون گذاری است. در این روش یک بالون سیلیکونی حاوی 450 تا 700 میلی‌لیتر محلول نمکی حاوی متیلن وارد معده می‌شود. اگر بالن درون معده پاره شود، متیلن آبی‌رنگ درون بالن موجب سبزرنگ شدن ادرار می‌گردد. مدت ماندگاری این نوع بالن در معده شش ماه است.

ReShape Duo

این روش باهدف بهبود اثر بالون بر فضای داخل معده پیشنهادشده است که در آن 900 میلی‌لیتر محلول نمکی حاوی اتیلن به‌طور مساوی بین دو بالون توزیع‌شده است. اگر یکی از بالون‌ها آسیب ببیند، بالون دیگر وجود خواهد داشت؛ پس این‌گونه اثربخشی روش حفظ می‌شود و در هزینه بالون گذاری مجدد صرفه‌جویی شده است. مدت ماندگاری این نوع بالون‌ شش ماه است.

Spatz

سیستم بالون قابل تنظیم Spatz یک بالون سیلیکونی است که با محلول نمکی پرشده است. ویژگی مهم این روش قابلیت تنظیم حجم بالون داخل معده بین 400 تا 800 میلی‌لیتر به روش آندوسکوپی است. حجم بالون داخل معده برای بهبود تحمل بیمار و بهبود کاهش وزن تغییر می‌دهند. برای مثال در ابتدا پزشک با حجم کمتری بالون را پر می‌کند و پس از گذشت مدت‌زمانی که بیمار با شرایط تطبیق پیدا کرد، حجم بالون را افزایش می‌دهند. مدت ماندگاری این نوع بالون در معده تا 12 ماه مجاز است.

Elipse

این نوع بالون پوشش گیاهی دارد و به یک لوله انعطاف‌پذیر باریک متصل است. ماده قابل‌جذب داخل بالون به‌طور خودکار پس از گذشت مدت‌زمان معینی تخلیه می‌شود و بالون خالی‌شده از طریق سیستم گوارش دفع می‌گردد. حجم بالون Elipse با 550 میلی‌لیتر مایع پر می‌شود و به مدت چهار ماه در معده ماندگاری دارد. روش‌های آندوسکوپی برای قرار دادن یا حذف Elipse لازم نیست.

Obalon

این نوع بالون با 250 میلی‌لیتر هوا پر می‌شود. بالون درون یک کپسول ژلاتینی متصل به یک لوله نازک قابل‌انعطاف به نام کاتتر قرار دارد. برای ورود بالن به معده، کپسول توسط بیمار بلعیده می‌شود و درون معده کپسول ژلاتینی تجزیه می‌شود و بالون آزاد می‌گردد. سپس بالون توسط یک کپسول گاز پر می‌شود، پس از پر شدن بالون، کاتتر از معده خارج می‌گردد.

Heliosphere bag

کیسه Heliosphere شامل یک پلیمر دولایه‌ای است که با یک کیسه سیلیکونی پوشیده شده است. حجم نهایی بالون 700 میلی‌لیتر و وزن آن کمتر از 30 گرم است.

Silimed

بالون معده Silimed یک بالون سیلیکونی کروی است که در داخل یک غلاف سیلیکونی نازک قرار دارد. این بالون توسط یک آندوسکوپ پیشرفته در قعر معده قرار می‌گیرد. بالون حاوی 650 میلی‌لیتر محلول نمکی مخلوط با رنگ اکتیو و 10 میلی‌لیتر متیلن آبی است.

پس از قرار دادن بالون داخل معده:

حدوداً شش ساعت پس از انجام این کار بیمار می‌تواند مقدار کمی مایعات بنوشد. به‌طورکلی رژیم مایعات تا شروع هفته دوم، زمانی که فرد بتواند غذاهای نرم بخورد، ادامه می‌یابد و حدوداً سه هفته بعد از قرار دادن بالون می‌تواند شروع به خوردن غذاهای معمولی کند.

 

نتیجه‌گیری (مزایای بالون معده):

وجود بالون در داخل معده باعث می‌شود بیمار سریع‌تر از حد معمول احساس سیری کند که این اغلب باعث می‌شود کمتر بخورد. یکی دیگر از دلایل استفاده از بالون معده این است که سطح هورمون‌های کنترل‌کننده‌ی اشتها را تغییر می‌دهد و درنتیجه اشتها کاهش می‌یابد. همچنین بالون معده سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهد.

مقدار وزنی که فرد در این روش از دست می‌دهد بستگی تغییرات شیوه زندگی نیز دارد. به‌طورمعمول 15 تا 30 درصد از وزن مازاد بدن در طول شش ماه قرار دادن بالون کاهش می‌یابد.

ممکن است پس از انجام هر نوع روش کاهش وزن یا حتی عمل جراحی، وزن قابل‌توجهی کاهش نیابد یا وزن ازدست‌رفته دوباره بازگردد. حتی اگر این روش به‌درستی کار کند، اما شخص شیوه زندگی توصیه‌شده را بکار نبرد، بازگشت وزن ممکن است اتفاق بیفتد؛ بنابراین تغییرات دائمی سالم در رژیم غذایی، همراه با فعالیت بدنی منظم و ورزش، برای جلوگیری از بازگشت وزن ضروری است.

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »