Skip to content

علائم، محرک‌ها و روش‌های درمان سردرد تنشی

علائم، محرک‌ها و روش‌های درمان سردرد تنشی

علائم، محرک‌ها و روش‌های درمان سردرد تنشی

به این سردردها، سردرد تنشی می‌گوییم چون باعث دردی گنگ می‌شوند که می‌توان آن را به‌این‌صورت توصیف کرد که انگار درد مانند بندی دور گردن فرد مدام در همه نقاط می‌پیچد. به جای درد ضربانی و تیز میگرن، درد این نوع سردرد، در کل نواحی سر و گردن پخش می‌شود. با اینکه به نظر می‌آید این درد مرتبط با استرس است، دانشمندان مطمئن نیستند عامل این نوع سردرد چیست.

علائم سردرد تنشی

اگر احساس می‌کنید سردرد تنشی دارید، تنها نیستید چون این شایع‌ترین نوع سردرد است که مردم تجربه می‌کنند. اخیرا این نوع سردرد‌ها را سردرد‌های “تنش‌مانند” نامیده‌اند چون در حال حاضر محققان باور دارند مواد شیمیایی مغز ممکن است در این نوع سردرد نقش داشته‌باشند. تخمین زده شده که حدود 90% خانم‌ها و 70% آقایان در زندگی خود، از سردردهای تنش‌مانند رنج می‌برند.

سن شروع سردرد تنشی و مدت زمان آن

ممکن است در هر سنی سردرد تنشی را تجربه کنید اما معمولا در بزرگسالی اتفاق می‌افتد. این نوع سردرد معمولا بین سن‌های 20 تا 50 سال اتفاق می‌افتد. اگر این سردردها در سیکل‌های کمتر از 15 روز اتفاق بیفتند در گروه سردردهای اپیزودیک (سردرد قطع شونده، کمتر از 15 روز در ماه) قرار می‌گیرند. سردردهای تنشی ممکن است از 15 دقیقه تا یک هفته طول بکشند و بر خلاف میگرن، توسط نور، صدا یا حرکت‌هایی مثل بالارفتن از پله و خم‌شدن تشدید نمی‌شوند.

همچنین بخوانید: انواع سردرد و علائم آنها ( بخش اول )

علائم سردرد تنشی

چه سردرد اپیزودیک (سردرد قطع شونده، کمتر از 15 روز در ماه) را تجربه کنید و چه سردرد مزمن، علائم آن یکی است. این علائم شامل درد سر، گردن یا عضلات شانه می‌شود و می‌تواند با سایر اختلالات مانند بی‌خوابی، تحریک‌پذیری و اختلال در تمرکز همراه باشد.

همانطور که بالاتر گفته شد این نوع توزیع درد را می‌توان “شنل-مانند” نامید که در آن درد از دو سمت سر شروع می‌شود و می‌تواند در عضلات گردن نیز حس شود. پس از رد کردن سایر بیماری‌هایی که ممکن است موجب سردرد شوند؛ یعنی درآنها سردرد، عوارض حاصل از بیماری دیگری باشد نه خود بیماری اولیه ، پزشکتان ممکن است دارویی تجویز کند که یا درد شما را کاهش دهد یا از ابتدا آن را متوقف کند.

چگونه سردردهای تنشی را کنترل کنیم

برخلاف سایر انواع سردردهای اولیه که ممکن است در اثر بیماری دیگری به وجود آیند، سردردهای تنشی را می‌توان کنترل کرد یا حداقل با تغییر در فعالیت‌ها و عادات آنها را کمتر کرد. با این 5 روش می‌توانید سردرد تنشی را کنترل کنید:

  1. ورزش می‌تواند به درمان سردردهای تنشی کمک کند. فعالیت بدنی می‌تواند عضله‌ها را ریلکس کند و در نتیجه عضله‌های متشنجی که ممکن است منجر به سردرد شوند را آرام کند. ورزش، همچنین، هورمون‌های اندورفین و موادی مانند مورفین ترشح می‌کند که می‌تواند درد را سرکوب کند.
  2. ترک سیگار
  3. پس‌خوراند زیستی
  4. درمان‌های لمسی مانند طب سوزنی، ماساژ و فیزیوتراپی
  5. مدیریت استرس از طریق یوگا، مشاوره، مدیتیشن یا اعمال روحانی مثل نماز

همچنین بخوانید: تاثیر تمرینات ورزشی بر حملات میگرن

داروهای سردرد تنشی

برای درمان سردردهای تنشی را‌های زیادی وجود دارد. داروهایی که می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد مثل مسکن‌هایی از قبیل استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین معمولا درد را تسکین می‌دهند. البته پزشکان هشدار می‌دهند که بیش از دو بار در هفته به صورت سرخود از این داروها استفاده نکنید چون این خطر وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد، با از بین رفتن اثر دارو پس از هر بار استفاده، بلافاصله سردردها بازگردند.

تمامی داروها که شامل همین داروهایی که بدون نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد هم می‌شود، اثرات جانبی دارند که باید به آنها دقت کرد. اگر بیش از اندازه از مسکن‌ها استفاده کنید ممکن است صبح زود با سردرد، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و بی‌قراری از خواب بیدار شده یا دچار  زودرنجی، مشکلات حافظه یا تمرکز و حتی افسردگی شوید. به همین دلیل است که پزشکان پیشنهاد می‌کنند کسانی که سردردهای تنشی دارند برای بررسی مشکلات وابسته به روانپزشکی مانند اضطراب، افسردگی یا اضطراب روانی_اجتماعی معاینه شوند.

اگر داروهایی که می‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد جواب ندادند، ممکن است پزشکتان داروهای ضدافسردگی مانند آمی‌تریپتیلین تجویز کند اما این دارو می‌تواند عوارض جانبی مانند خشکی دهان، تاری دید، تغییرات چشمگیر در فشار خون و افزایش وزن به همراه داشته باشد.  دسته‌ای دیگر از داروها که پزشکان می‌توانند تجویز کنند، داروهای مهارکننده‌ی انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs) هستند که مجددا این داروها هم برای درمان افسردگی استفاده شده و شامل پاروکستین (پاکسیل)  و پروزاک (فلوکستین) هستند.

مطالب مرتبط