Skip to content

انواع سردرد و علائم آن‌ها ( بخش دوم )

انواع سردرد و علائم آن‌ها

در این مقاله بخش دوم انواع سردرد ها را مطالعه خواهید کرد. برای مطالعه ی بخش اول روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع سردرد و علائم آنها ( بخش اول )

بخش دوم انواع سردرد و علائم آن‌ها

سردرد سینوسی (sinus headaches)

زمانی که حفره‌های سینوس سر ملتهب و عفونی شوند، سردرد سینوسی رخ می‌دهد.

درد به‌صورت ضربان دار در قسمت گونه‌ها، تیغه بینی و پیشانی رخ می‌دهد. افراد مبتلابه آلرژی فصلی مزمن یا سینوزیت حساس به این نوع سردرد هستند.

این درد همراه با سایر علائم سینوسی مانند گرفتگی و آبریزش بینی، احساس گرفتگی گوش، تب و چهره متورم همراه است. ترشحاتی که از بینی خارج می‌شوند زرد یا سبزرنگ است که این نشانه‌ای از عفونی شدن سینوس‌هاست.

 

سردرد پس از سانحه (Post-traumatic headaches)

این نوع سردرد 2 تا 7 روز پس از تصادف جاده‌ای، تصادف با وسیله نقلیه، آسیب‌های ورزشی، افتادن و ضربه خوردن سر رخ می‌دهد.

سردرد معمولاً در عرض سه ماه برطرف می‌شود، اما در 18 تا 65 درصد موارد ممکن است طولانی‌تر و حتی ماندگار شود. تعدادی از عوامل ازجمله سابقه سردرد، وجود سابقه خانوادگی و میگرن در خانم‌ها، خطر ابتلا به سردرد پیس از سانحه را افزایش دهد.

این نوع سردرد می‌تواند به دلیل انتشار مواد شیمیایی خاص، تورم ساختارهای مهم مغز و انقباض مغز رخ دهد.

علائم به‌صورت درد خفیف که به‌مرور شدت می‌یابد، سرگیجه، سبکی سر، عدم تمرکز، اختلال در حافظه، تحریک‌پذیری نسبت به نور و سروصدا، خستگی و تغییرات شخصیتی نمایان می‌شود.

 

سردرد فعالیتی (Exertion headaches)

این نوع سردرد پس از انجام فعالیت فیزیکی مانند ورزش (وزنه‌برداری، دویدن) یا روابط جنسی اتفاق می‌افتد.

هنگام فعالیت فیزیکی عضلات سر، گردن و جمجمه به خون بیشتری احتیاج می‌یابند و رگ‌های خونی برای خون‌رسانی به این قسمت‌ها متورم می‌گردند.

سردرد ناشی از فعالیت به‌صورت درد ضربان دارد در دو طرف سر رخ می‌دهد که از 5 دقیقه تا 48 ساعت طول می‌کشد.

 

سردرد ناشی از فشارخون بالا (Hypertension headaches)

فشارخون بالا می‌تواند باعث ابتلا به سردرد شود. این نوع سردرد به‌صورت ضربان دار در دو طرف سر حس می‌شود و معمولاً با هر نوع فعالیتی شدت می‌یابد. این نوع سردرد همراه با علائمی مانند اختلال بینایی، بی‌حسی یا سوزن شدن، خونریزی بینی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس رخ می‌دهد.

انواع سردرد

سردرد یک‌طرفه مداوم (Hemicrania Continua)

این سردرد مزمن و مداوم تقریباً همیشه یک‌طرف از سروصورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد به‌صورت روزانه و مداوم اما با شدت متغیر رخ می‌دهد. معمولاً درد بدون وقفه و به حالت تیر کشیدن است.

سردرد یک‌طرفه به دو صورت وجود دارد. در حالت اول، ‌شخص سردرد روزانه دارد و در حالت دوم سردرد به مدت 6 ماه وجود دارد و پس از چند هفته توقف دوباره شروع می‌شود.

علائم دیگر این نوع سردرد عبارت‌اند از: قرمزی و خیسی چشم در طرف درد، افتادگی پلک، تنگی مردمک، گرفتگی و آبریزش بینی، بدتر شدن درد با فعالیت بدنی و نوشیدن الکل.

در برخی افراد نیز علائم میگرن تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا ایجاد می‌شود.

عواملی که در بروز این نوع سردرد نقش دارند شامل: اضطراب، مصرف کافئین، نوشیدنی‌های الکلی، فعالیت فیزیکی، چاقی و مصرف زیاد دارو است.

 

سردرد هورمون (Hormone Headaches)

این نوع سردرد در اثر تغییرات هورمونی به‌ویژه هورمون استروژن در خانم‌ها بروز می‌کند. هورمون استروژن مواد شیمیایی در مغز را کنترل می‌کند که احساس درد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و کاهش سطح استروژن می‌تواند باعث سردرد شود. درد مشابه سردرد میگرنی است و در یک‌طرف صورت رخ می‌دهد.

تغییرات سطح هورمون استروژن در اثر حاملگی، یائسگی، عادت ماهانه، مصرف قرص‌های ضدبارداری و سایر قرص‌های هورمونی رخ می‌دهد.

این نوع سردرد با چرخه قاعدگی مرتبط است و سردردی که دو روز پیش از شروع عادت ماهانه تا سه روز اول عادت ماهانه رخ می‌دهد را میگرن قاعدگی می‌نامند.

سایر علائم سردرد هورمونی شامل بی‌اشتهایی، خستگی، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و درد مفاصل است.

 

سردردهای برگشتی (Rebound Headaches)

این نوع سردرد در اثر مصرف بیش‌ازحد دارو (بیش از ده روز در ماه) بروز می‌کند، به‌گونه‌ای که پس از بین رفتن اثر دارو سردرد شروع می‌شود.

اغلب کسانی که سابقه سردرد تنشی یا میگرن دارند و برای رفع سردرد، بیش‌ازحد مسکن مصرف می‌کنند به این عارضه دچار می‌شوند.

این‌گونه سردردها در اویل روز شروع می‌شوند و در طول روز ادامه می‌یابند. علائم دیگری که همراه با سردرد هستند شامل اختلال در خواب، گردن درد، بی‌قراری و آبریزش بینی است.

داروهایی که موجب این عارضه می‌شوند اغلب از نوع مسکن هستند. آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، کدئین و داروهای کافئین ازجمله داروهای دارای اثرات سردرد برگشتی هستند.

انواع سردرد

سردرد یخ‌شکن (Ice pick headaches)

سردردهای تیشه‌ای یا یخ‌شکن، سردردهایی هستند که به‌صورت دردهای شدید ضربه‌ای نمایان می‌شوند. این سردردها کوتاه‌مدت هستند و معمولاً تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

سردرد تیشه‌ای در دو نوع اولیه یا ثانویه رخ می‌دهد. در نوع اولیه، به این معنی است که سردرد بدون هیچ علتی بروز می‌کند می‌شوند؛ اما در نوع ثانویه عواملی مانند شرایطی مانند فلج بل (نوعی فلج عصبی صورت) یا زونا (عفونت ویروسی دستگاه عصبی) ممکن است منجر به سردرد نوع ثانویه شود.

ممکن است حملات چند بار در روز (تا 50 بار) و به‌صورت نامنظم رخ دهد. حملات یا در یک نقطه سر تکرار می‌شوند و یا اینکه به نقاط دیگر سر نیز منتقل گردند.

معمولاً درد دریک چشم، بالا و یک‌طرف سر احساس می‌شود.

این نوع سردرد در هر فردی ممکن است رخ دهد، اما در کسانی که به میگرن یا سردردهای خوشه‌ای مبتلا هستند، این نوع سردرد شایع‌تر است.

سردرد نخاعی (Spinal headache)

سردرد نخاعی سردردی است که به دنبال روش‌هایی مانند نمونه‌برداری مایع مغزی نخاعی یا تزریق مایع بی‌حسی نخاعی در اعمال جراحی بروز می‌کند. اگر مایع نخاعی از محل سوراخ کوچک نشت یابد، فشار به وجود آمده اطراف مغز و نخاع باعث ایجاد سردرد می‌شود.

این نوع سردرد ممکن است تا 5 رو پس از نمونه‌برداری یا تزریق نخاعی اتفاق افتد و در دامنه متفاوتی از درد خفیف تا شدید نمایان شود. سردرد نخاعی اغلب با علائمی مانند سرگیجه، وزوز گوش، از دست دادن شنوایی، تاری دید یا دوبینی، حالت تهوع و سفتی گردن همراه است. شدت درد در هنگام نشستن و ایستادن بیشتر و در هنگام دراز کشیدن کمتر می‌شود. مصرف نوشیدنی کافئین دار نیز سردرد را تسکین می‌دهد.

سردرد تاندونگ (Thunderclap Headaches)

سردرد تاندونگ نوعی سردرد شدید و ناگهانی است که بر خی مردم از آن به‌عنوان بدترین نوع سردرد یاد می‌کنند. درد به مدت 1 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و سپس از بین می‌رود. وقوع چنین سردرد ناگهانی می‌تواند هشداردهنده یک آسیب جدی به‌خصوص در ناحیه سر تلقی گردد.

درد در هر قسمتی از سر و گردن و یا حتی پشت کمر بدن حس می‌شود. علائمی که ممکن است همراه درد رخ دهند عبارت‌اند از:

  • تغییرات
  • بینایی
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • بی‌حسی
  • استفراغ
  • ضعف
  • تب
  • تشنج

علت این نوع سردرد آسیب به سر، پارگی رگ‌های خونی مغزی، انسداد رگ‌ها مغزی، التهاب رگ‌های خونی، تنگ شدن عروق خونی اطراف مغز و تغییرات فشارخون در اواخر دوران بارداری است.

انجام دادم کار سخت فیزیکی، ضربه خوردن سر، مصرف برخی مواد و داروها و تماس ناگهانی سر با آب گرم به‌خصوص در حمام ازجمله عوامل تحریک‌کننده این نوع سردرد است.

مطالب مرتبط