Skip to content

چگونه از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

شل شدن پوست

چگونه از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

وقتی برای کاهش وزن خود برنامه ریزی می‌کنید، فکر شل شدن پوست می‌تواند کل ایده را منتفی کند. داشتن بازوهای لاغر، شکم صاف، باسن سفت، سطوح انرژی بالاتر و بدنی زیبا در ازای پوست شل در ران‌ها، بازوها یا شکم، به نظر می‌رسد معامله خوبی نیست و قطعاً چیزی نیست که زمانی که تصمیم به کاهش وزن گرفتید در ذهن داشتید.

آیا راهی برای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از کاهش وزن وجود دارد؟

این سوالی است که مردم قبل از شروع یک سفر کاهش وزن می‌پرسند.

خبر خوب چیست؟ بله راهی هست. اگرچه نمی‌توان به طور کامل از شل شدن پوست پس از کاهش شدید وزن جلوگیری کرد، اما مراحل و روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

عوامل مؤثر بر شل شدن پوست پس از کاهش وزن

اینکه بعد از کاهش وزن پوست شلی خواهید داشت یا خیر به چند چیز بستگی دارد. برای جلوگیری از شل شدن پوست، آگاهی از عوامل زیر که بر شل شدن پوست بعد از کاهش وزن تأثیر می‌گذارد، به شما کمک می‌کند.

سیگار کشیدن

سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود می‌شود. ممکن است لزوماً باعث شل شدن پوست پس از کاهش وزن نشود، اما به افتادگی پوست کمک می‌کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، سطح تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد و پوست شما پس از کاهش وزن، حالت ارتجاعی و شلی کمتری پیدا می‌کند.

طول زمان

هر چه مدت طولانی‌تری چاقی یا اضافه وزن داشته باشید، پوست شما پس از کاهش وزن شل‌تر خواهد شد.

وزن

بسته به کیفیت پوست و سایر عوامل خطر، از دست دادن 45 کیلوگرم یا بیشتر می‌تواند منجر به شل شدن پوست شود.

شل شدن پوست
شل شدن پوست

 

سن

با افزایش سن، فیبرهای کلاژن پوستی دچار از بین رفتن و تکه تکه شدن تدریجی می‌شوند که منجر به نازک شدن و ضعیف شدن پوست می‌شود.

چگونه می‌توان از شل شدن پوست هنگام کاهش وزن جلوگیری کرد؟

در اینجا کارهایی که باید قبل، در طول و بعد از سفر کاهش وزن انجام دهید، آورده شده است تا مطمئن شوید که پوست شما با کاهش وزن جمع می‌شود:

وزن خود را به تدریج کاهش دهید

اگرچه ممکن است این راه همیشه یک گزینه نباشد، اما کاهش وزن آهسته بهترین راه برای جلوگیری از شل شدن پوست است. رژیم غذایی روی پوست تأثیر می‌گذارد زیرا کاهش و افزایش وزن هر دو باعث کشیده شدن پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن می‌شوند. در نتیجه، پوست در برابر نیروهای گرانش و در برابر چین و چروک و افتادگی آسیب پذیر می‌شود.

اگر نمی‌خواهید پوستتان شل شود، از تاکتیک‌های کاهش وزن شدید، مانند حذف وعده‌های غذایی دوری کنید. در عوض، روی جایگزینی رژیم غذایی خود با مواد غذایی مغذی‌تر و وعده‌های کوچکتر تمرکز کنید تا به تدریج وزن کم کنید. شما باید حداکثر 900 گرم در هفته وزن کم کنید.

 با عضله سازی وزن کم کنید

کاهش وزن با عضله‌سازی باعث می‌شود پوست شما سفت‌تر به نظر برسد. پوست شما شروع به افتادگی می‌کند زیرا فضایی که با چربی پر شده بود خالی می‌ماند. برای جلوگیری از این امر، آن را با ماهیچه جایگزین کنید.

عضله سازی همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا باعث می‌شود تا مدت‌ها پس از اتمام برنامه تناسب اندام، کالری بسوزانید.

کاهش وزن با عضله سازی
کاهش وزن با عضله سازی

سیگار را ترک کنید

خاصیت ارتجاعی پوست شما توسط مواد شیمیایی موجود در سیگار کاهش می‌یابد. نیکوتین همچنین از جریان یافتن مواد مغذی به پوست شما جلوگیری می‌کند. این منجر به چین و چروک‌های زودرس و خشکی پوست می‌شود که با کاهش وزن کاهش نمی‌یابد.

هیدراته بمانید

در حین کاهش وزن، نوشیدن منظم آب با کاهش وزن بیشتر ارتباط دارد. به انجام ورزش کمک کرده و اشتهای شما را سرکوب می‌کند. هیدراته ماندن پوست را انعطاف پذیر نگه می‌دارد و از شل شدن پوست پس از کاهش وزن جلوگیری می‌کند.

 از پوست خود محافظت کنید

با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را به دلیل کاهش سطح الاستین و کلاژن از دست می‌دهد. اگر به درستی از پوست خود مراقبت نکرده‌اید، کاهش وزن می‌تواند باعث ایجاد پوستی شل شود که نمی‌تواند دوباره جمع شود.

برای جلوگیری از این امر، با اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید از پوست خود مراقبت کنید. اگر ورزش را در فضای باز انجام می‌دهید، برنامه ریزی کنید و تمرینات خود را صبح زود یا اواخر شب انجام دهید.

زمانی را که زیر نور آفتاب می‌گذرانید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر مجبور نیستید زیر نور خورشید باشید، در سایه بمانید تا مانع از بین بردن کلاژن پوست شما توسط اشعه ماوراء بنفش شود.

خوب غذا بخورید

پوست شما به دو جزء نیاز دارد: کلاژن و الاستین.

این مؤلفه‌ها را می‌توان با اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی پر از ویتامین‌های A، C و E افزایش داد. برخی از این غذاها عبارتند از:

  • ویتامین: A پنیر، تخم مرغ، ماهی روغنی، شیر و ماست و غیره.
  • ویتامین: C کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب زمینی، پرتقال، توت فرنگی و غیره.
  • ویتامین: E روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان یا زیتون، بادام، بادام زمینی، مارگارین، آب میوه، اسفناج و غیره.

آبرسانی و مرطوب کنندگی

همانطور که هیدراته ماندن برای کاهش وزن مهم است، به همان اندازه حفظ الاستیک و سفت نگه داشتن پوست نیز مهم است.

طبق یک مطالعه افزایش مصرف روزانه آب، آبرسانی و عملکرد پوست را بهبود می‌بخشد. این بدان معناست که نه تنها پوست شما انعطاف پذیرتر می‌شود، بلکه ظاهر بهتری نیز پیدا می‌کند.

شما باید نه تنها از داخل، بلکه از بیرون نیز با مرطوب کردن پوست هیدراته شوید. علاوه بر فواید آب آشامیدنی، استفاده از کرم مرطوب‌کننده نیز ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

یک مرطوب کننده خوب که دارای روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون یا کلاژن باشد، پوست شما را انعطاف پذیر و سالم نگه می‌دارد.

استفاده از کرم آبرسان
استفاده از کرم آبرسان

 

روش‌های غیر جراحی

تعدادی از روش‌های غیر جراحی وجود دارد که پوست شما را سفت می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد، از جمله:

  • تعدیل کننده‌های عصبی
  • درمان‌های ترکیبی نور پالسی شدید/فرکانس رادیویی
  • سفت کردن پوست با سونوگرافی
  • لایه برداری با لیزر ابلیتیو
  • لایه برداری شیمیایی

این روش‌ها غیر تهاجمی نامیده می‌شوند زیرا بعد از آن برش، زخم، سوراخ یا پوست خام باقی نمی‌گذارند. ممکن است متوجه تورم و قرمزی موقتی شوید، اما این اغلب تنها علامتی است که نشان می‌دهد شما یک روش سفت کردن پوست انجام داده‌اید.

روش‌های جراحی

اگر سایر تکنیک‌ها نتایج مورد نظر را برای شما به ارمغان نمی‌آورند، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا دریابید که آیا جراحی یک گزینه مناسب برای شما است یا خیر. جراحی‌های برداشتن پوست و چربی اضافی را جراحی‌های کانتورینگ بدن می‌نامند. این روش‌ها شامل بریدن و برداشتن چربی و پوست اضافی در نواحی خاص است.

آن‌ها عبارتند از:

  • لیفت شکم
  • لیفت ران
  • لیفت بدن
  • براکیوپلاستی
  • لیفت سینه

انتخاب عاقلانه جراح هنگام انجام هر یک از روش‌های جراحی فوق مهم است. مطمئن شوید که نتایج مورد نظر خود را بدون عوارض جانبی دریافت می‌کنید.

آیا پوست شل بعد از کاهش وزن خود به خود از بین می‌رود؟

نه کاملاً. اگر به دنبال کاهش وزن متوسط، ​​پوست شما کمی شل باشد، خود به خود جمع می‌شود. برای کاهش وزن بیش از 45 کیلوگرم، باید اقدامات پزشکی را انجام دهید تا پوست خود را سفت کنید.

با این حال، شل شدن پوست شما همانطور که در بالا توضیح داده شد به تعدادی از عوامل بستگی دارد.

اگر قبل از شروع کاهش وزن، تمام عوامل خطر را کنار بگذارید، به آرامی وزن خود را کاهش دهید و تمام مراحل و اقدامات لازم را در طول کاهش وزن و بعد از آن انجام دهید، پوست شما می‌تواند مدت کوتاهی پس از رسیدن به هدف وزنی خود جمع شود. حتی ممکن است دچار شلی پوست نشوید.

کلام پایانی

قبل از اینکه شروع به سفت کردن پوست خود کنید، ابتدا باید تشخیص دهید که آیا واقعاً پوست شل دارید یا فقط یک لایه نازک چربی دارید. برای فهمیدن، پوست خود را نیشگون بگیرید. اگر پوست بیش از چند میلی متر کشیده شود، چربی زیر پوستی است که باعث شل به نظر رسیدن پوست شما می‌شود. هنگامی که چربی زیر پوست را کاهش دادید، حتی ممکن است نیازی به سفت کردن پوست خود نداشته باشید. اگر اینطور نیست، مراحل سفت کردن پوست خود پس از کاهش وزن را انجام دهید.

منبع

https://healthmatch.io/weight-management/how-to-avoid-loose-skin-after-weight-loss#can-loose-skin-after-weight-loss-go-away-on-its-own

مطالب مرتبط