Skip to content

10 راهکار طلایی و مهم برای داشتن زندگی طولانی تر

زندگی طولانی تر

رازهایی  برای زندگی طولانی تر

جاودانگی،شاید یکی از بزرگ ترین آرزوهای تمام ما انسان ها باشد اما نمی توان در این دنیای فانی جاودانه ماند. بسیاری از مردم فکر می کنند که امید به زندگی تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود. جالب است بدانید ژن ها نقش بسیار کمتری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می شد بازی می کنند. عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی صحیح مهمترین عوامل برای زندگی طولانی تر هستند. 

با افزایش سن ، انتهای کروموزوم  کوچک می‌شود. این عمل موجب می‌شود که افراد مسن  بیشتر دچار بیماری شوند. در مطالعه مقدماتی، تغییر سبک زندگی موجب کمک به آنزیمی می‌شود که موجب افزایش طول انتهای کروموزوم می‌شود. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند از کروموزم ها محافظت کند. عادات سالم می‌تواند روند پیری را کاهش دهند.

راهکارهای زندگی طولانی تر 

راهکارهای زیادی برای داشتن زندگی طولانی تر وجود دارد. 

پرهیز از پرخوری

مطالعات روی جمعیت‌های انسانی که به خاطر طول عمر مشهور هستند، ارتباط بین مصرف کم کالری، طول عمر طولانی و احتمال کمترابتلا به بیماری ها را نشان می دهد. علاوه بر این، محدودیت کالری باعث کاهش وزن اضافی بدن و چربی شکم می شود، که هر دو برای سلامتی مفید هستند. اما محدودیت کالری شدید برای مدت طولانی نه تنها مفید نیست بلکه خطراتی را نیز برای سلامتی به همراه دارد. محدودیت کالری طولانی مدت اغلب ناپایدار است و می تواند شامل عوارض جانبی منفی مانند افزایش گرسنگی، دمای پایین بدن و کاهش میل جنسی باشد.

زندگی طولانی تر
زندگی طولانی تر

وظیفه شناس بودن

یک مطالعه 80 ساله نشان داد افرادی که وظیفه شناس هستند به این معنی که به جزئیات توجه می کنند، به مسائل فکر می کنند و سعی می کنند آنچه را که درست است انجام دهند  عمر طولانی تری دارند. آنها بیشتر برای سلامتی خود تلاش می کنند  و انتخاب هایی می کنند که منجر به روابط قوی تر و موقعیت شغلی بهتری می شود.

ارتباط مناسب با دوستان 

دوستان ممکن است به شما کمک کنند طولانی تر زندگی کنید. ده ها مطالعه نشان می دهد که ارتباط واضحی بین پیوندهای اجتماعی قوی و زندگی طولانی تر وجود دارد. بنابراین زمانی را برای حفظ ارتباط اختصاص دهید. عادات دوستانتان روی همدیگر تاثیر می گذارند ، بنابراین به دنبال دوستانی باشید که سبک زندگی سالمی دارند. به عنوان مثال دوست پرخور و چاق شما را ترغیب به دریافت کالری بیشتر می کند یا دوستی که سیگار می کشد باعث می شود که شما تمایل به مصرف پیدا کنید. 

مصرف آجیل ها 

آجیل ها سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید هستند. علاوه بر این، آنها منبع بسیار خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، نیاسین و ویتامین های B6 و E هستند. آجیل اثرات مفیدی بر بیماری قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، سطح چربی شکم و حتی برخی از انواع سرطان دارد. افرادی که حداقل 3 وعده آجیل در هفته مصرف می کنند، 39 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

داشتن فعالیت بدنی

فعال ماندن از نظر بدنی می تواند فرد را سالم نگه دارد و باعث طول عمر شود.حداقل 15 دقیقه ورزش در روز باعث ایجاد مزایایی برای سلامتی می شود که می تواند نتیجه آن افزودن سه سال بر طول عمر باشد. علاوه بر این، خطر مرگ زودرس به ازای هر 15 دقیقه فعالیت بدنی روزانه 4 درصد کاهش یابد .افرادی که 150 دقیقه در هفته ورزش می کنند ، 28 درصد کمتر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند. 

ترک سیگار 

سیگار کشیدن به شدت با بیماری و مرگ زودرس مرتبط است .به طور کلی، افرادی که سیگار می کشند ممکن است تا 10 سال زودتر فوت کنند  و 3 برابر بیشتر از افرادی که هرگز سیگاری نکشیدند، در معرض مرگ زودرس قرار بگیرند. افرادی که سیگار را تا سن 35 سالگی ترک می کنند ممکن است عمر خود را تا 8.5 سال افزایش دهند .

مصرف زردچوبه

وقتی صحبت از استراتژی های ضد پیری می شود، زردچوبه گزینه بسیار خوبی است. به این دلیل که این ادویه حاوی یک ترکیب فعال زیستی قوی به نام کورکومین است.به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، تصور می‌شود که کورکومین به حفظ عملکرد مغز، قلب و ریه کمک می‌کند و همچنین از سرطان‌ها و بیماری‌های مرتبط با سن محافظت می‌کند.

کاهش استرس و اضطراب

اضطراب و استرس ممکن است به طور قابل توجهی طول عمر را کاهش دهد. زنانی که از استرس یا اضطراب رنج می برند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته مغزی، یا سرطان ریه هستند .به طور مشابه، خطر مرگ زودرس برای مردان مضطرب یا استرس‌زا در مقایسه با همتایان آرام‌ترشان تا سه برابر بیشتر است. هم خنده و هم نگرش مثبت به زندگی می تواند استرس را کاهش دهد و به طور بالقوه زندگی طولانی تر را به همراه داشته باشد.

برای داشتن زندگی طولانی تر قهوه یا چای بنوشید

قهوه و چای با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط هستند. پلی فنول ها و کاتچین های موجود در چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهند. قهوه با خطر کمتر دیابت نوع دو، بیماری قلبی، و برخی سرطان‌ها و بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. علاوه بر این، مصرف کنندگان قهوه و چای از خطر مرگ زودهنگام 20 تا 30 درصد کمتری نسبت به افرادی که نمی نوشند سود می برند. در نظر داشته باشید مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به اضطراب و بی خوابی شود، بنابراین مصرف آن را به 400 میلی گرم در روز محدود کنید.

نوشیدن قهوه راهی برای زندگی طولانی تر
نوشیدن قهوه راهی برای زندگی طولانی تر

الگوی خواب منظم

خواب برای تنظیم عملکرد سلول ها و کمک به بهبودی بدن بسیار مهم است. طول عمر به احتمال زیاد با الگوهای خواب منظم، مانند رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان مشخصی در هر روز مرتبط است. خواب کمتر از 5 تا 7 ساعت در شب با 12 درصد بیشتر خطر مرگ زودهنگام مرتبط است، در حالی که خواب بیش از 8 تا 9 ساعت در شب نیز می تواند طول عمر را تا 38 درصد کاهش دهد.خواب کم باعث التهاب می شود و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، خواب بیش از حد می تواند با افسردگی، فعالیت بدنی کم وبه خطر افتادن شرایط سلامتی مرتبط باشد. 

کلام پایانی 

داشتن زندگی طولانی تر ممکن است خارج از کنترل به نظر برسد، اما بسیاری از عادات سالم می تواند طول عمر شما را افزایش داده و پیری همراه با سلامتی به همراه داشته باشد. عاداتی مانند  نوشیدن قهوه یا چای، ورزش کردن، خواب کافی و محدود کردن مصرف الکل است. به طور کلی  این عادات می توانند سلامت را تقویت کرده و فرد را در مسیر زندگی طولانی قرار دهند.

منابع مقاله

https://www.shineholistic.co.uk/blog/the-9-secrets-of-a-healthy-long-life/

https://www.eatingwell.com/article/290812/secrets-to-living-longer-from-100-year-olds/

https://www.healthline.com/nutrition/13-habits-linked-to-a-long-life#TOC_TITLE_HDR_14

https://www.webmd.com/healthy-aging/ss/slideshow-longer-life-secrets

مطالب مرتبط