Skip to content

روغن هسته انگور و فواید سلامتی آن

روغن انگور

روغن انگور و فواید آن

روغن هسته انگور همان‌طور که از نامش پیداست یک روغن پخت‌وپز است که از دانه‌های انگور تهیه می‌شود. روغن انگور طعم آن خنثی (نه میوه‌ای) و رنگ آن روشن است. حرارت پذیری نسبتاً زیاد آن‌که 420 درجه فارنهایت است، آن را به گزینه‌ای همه‌فن‌حریف برای روش‌های پخت با حرارت بالاتر مانند کباب کردن و پختن غذا تبدیل می‌کند و به لطف طعم خنثی آن، می‌تواند به‌راحتی در پخت یا به‌عنوان سس سالاد استفاده شود. روغن هسته انگور از هسته انگور، استخراج می‌شود. این فرآیند معمولاً شامل مواد شیمیایی مختلفی ازجمله حلال سمی هگزان است.

اطلاعات تغذیه‌ای زیر برای 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) روغن انگور

  • کالری: 120
  • چربی: 14 گرم
  • سدیم: 0 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات‌ها: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم
روغن انگور
روغن هسته انگور

فواید روغن انگور برای سلامتی

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده غیراشباع (PUFA) است که بیشتر اسیدهای چرب امگا 6 است. طبق تحقیقات، اگر از روغن هسته‌ی انگور به‌جای چربی‌های اشباع‌شده و چربی‌های ترانس در رژیم غذایی استفاده شود، می‌تواند برای قلب شما مفید باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که این روغن ممکن است کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد؛ اما یک مشکل وجود دارد: سلامت مطلوب به تعادل مناسب اسیدهای چرب امگا 6 و اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شما بستگی دارد. بیشتر افراد بیش از مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم غذایی خود دارند و تقریباً به میزان کافی امگا 3 دریافت نمی‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ازحد اسید چرب امگا 6 ممکن است باعث التهاب شود که ممکن است منجر به بیماری‌های مزمن، ازجمله سرطان شود. اگر قبلاً به‌اندازه کافی امگا 6 در رژیم خود دریافت کرده‌اید، مصرف منظم روغن انگور ممکن است مصرف امگا 6 را در سطوح ناسالم قرار دهد.

ویتامین E

روغن هسته انگور منبع خوبی از ویتامین E است، حتی بیشتر از روغن‌زیتون. ویتامین E یک ویتامین است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی عمل می‌کند که به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب رساندن به رادیکال‌های آزاد که با سرطان، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط هستند، کمک می‌کند. ویتامین E همچنین از سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است پیشرفت زوال عقل را عقب بیندازد، اما مطالعه بیشتری در این موردنیاز است.

التهاب و مقاومت به انسولین بهبودیافته

مطالعه‌ای در مورد زنان دارای اضافه‌وزن یا چاقی نشان داد که مصرف روغن انگور باعث بهبود شرایط التهابی و همچنین مقاومت به انسولین می‌شود.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

روغن هسته انگور حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است و نشان داده است که در کاهش سلول‌های آسیب‌دیده از رادیکال‌های آزاد بدن نقش دارد. این محافظت به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. همچنین جایگزینی مواد غذایی با مقادیر بالای چربی اشباع‌شده با مواد حاوی چربی‌های اشباع‌نشده چندگانه نشان داده است که خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

کاهش لخته‌های خون

مطالعه دیگر نشان داد که روغن انگور به کاهش تجمع پلاکت کمک می‌کند که لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

مرطوب‌کننده پوست

فواید استفاده از روغن انگور برای پوست، به‌ویژه برای پوست صورت، بسیار است. ازآنجاکه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است، این روغن ممکن است به داشتن پوستی بهتر کمک کرده و آسیب UV را کاهش دهد. بااین‌حال، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که تحقیقات کافی برای تعیین واقعی مزایای بالقوه استفاده از ویتامین E بر روی پوست وجود ندارد.

دلایل دیگر استفاده از روغن انگور به این موارد است:

  • پوست را مرطوب می‌کند
  • آکنه را بهبود می‌بخشد
  • پوست را روشن می‌کند
  • منافذ را می‌بندد
  • زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

پاک‌کننده‌ی آرایش

روغن انگور به‌سرعت به پوست شما نفوذ می‌کند و پوست شما را چرب نمی‌کند. برای استفاده از روغن انگور روی صورت خود، قبل از اینکه شب بخوابید، چندین قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید. در صورت تمایل می‌توانید این کار را صبح انجام دهید. ازآنجاکه روغن انگور منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، برای انواع پوست ازجمله پوست‌های چرب که نیاز به مرطوب‌کنندگی دارند، ایده آل است.

روغن هسته انگور برای داشتن موهای سالم

روغن هسته انگور ممکن است وضعیت مو و پوست شما را بهبود بخشد. اگر شوره سر دارید که اغلب به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می‌شود، استفاده از روغن نرم‌کننده انگور روی پوست سر شما می‌تواند به شل شدن پوست مرده و بازگرداندن رطوبت کمک کند.

برخی از روغن‌های طبیعی ازجمله روغن‌زیتون و روغن نارگیل برای موهای شما مفید هستند، اما احساس چربی و سنگینی مو را برای شما ایجاد می‌کنند؛ اما روغن هسته انگور سبک است. روغن انگور وقتی به موها مالیده می‌شود به آن‌ها رطوبت، قدرت و درخشندگی می‌بخشد.

سعی کنید قبل از شامپو زدن، چند قاشق غذاخوری روغن انگور (بسته به طول موهایتان بیشتر یا کمتر استفاده کنید) را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید.

روغن هسته انگور به‌عنوان یک درمان طبیعی برای طاسی استفاده می‌شود. تصور می‌شود که اسید لینولنیک رشد مو را تحریک می‌کند. این روغن حاوی فلاونوئیدهایی به نام الیگومرهای پروسیانیدین است. این‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که اولیگومرهای پروسیانیدین ممکن است باعث رشد مو شوند؛ اما تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص روغن انگور برای مو
خواص روغن انگور برای مو

روغن هسته انگور در رایحه‌درمانی

استرس مزمن بیماری‌های داخلی و خارجی ایجاد می‌کند. ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • پیری زودرس
  • بثورات
  • پوست خشک
  • آکنه
  • ریزش مو

درحالی‌که روغن انگور به‌خودی‌خود نمی‌تواند استرس را تسکین دهد؛ اما یک روغن عالی برای ماساژ آروماتراپی است. رایحه‌درمانی ممکن است به رفع اضطراب و کاهش استرس کمک کند.

مراحل بعدی

روغن دانه گندم فشرده‌شده با فشار سرد یا دفع‌کننده مواد غذایی اگر در حد متوسط ​​مصرف شود می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. این روغن عطروطعم خنثی دارد و با بسیاری از دستورالعمل‌ها به‌خوبی کار می‌کند. روغن دانه انگور همچنین ممکن است به جوان‌تر نگاه‌داشتن پوست و استحکام و براق بودن مو کمک کند. هیچ عارضه جانبی شناخته‌شده‌ای از مصرف روغن انگور برای پوست و مو وجود ندارد؛ اما افرادی که به انگور حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند.

محصولات طبیعی در صورت استفاده روی پوست امکان ایجاد واکنش آلرژیک را دارند. در صورت بروز قرمزی، خارش، بثورات پوستی یا بدتر شدن وضعیت با پزشک خود تماس بگیرید.

خطرات احتمالی روغن هسته انگور

در حال حاضر بسیاری از خطرات شناخته‌شده روغن دانه انگور برای سلامتی وجود ندارد؛ زیرا این ماده غذایی سالم و مشابه روغن‌زیتون تلقی می‌شود؛ بنابراین، تحقیقات جامع‌تری در مورد فواید و خطرات آن برای سلامتی لازم است.

فواید روغن انگور برای سلامتی بحث‌برانگیز است. بخشی از این بحث‌ها به دلیل نحوه پردازش روغن است. بیشتر روغن دانه انگور موجود در بازار با استفاده از حلال‌های شیمیایی مانند هگزان ساخته می‌شود. هگزان به‌عنوان یک آلاینده هوا و نوروتوکسین طبقه‌بندی می‌شود. مشخص نیست که مصرف این حلال‌ها بر روی انسان چه تأثیری دارد. در حین فرآوری، روغن انگور به این دلیل که ممکن است در دمای بسیار بالا گرم شود که ممکن است روغن را اکسید کرده و باعث خراب شدن آن شود.

در روغن هسته انگور که تحت‌فشار سرد یا مواد منعطف تولید می‌شود از حلال‌های شیمیایی یا گرمای زیاد در هنگام پردازش استفاده نمی‌کند که این انتخاب بهتری نسبت به روغن ساخته‌شده با حلال است.

افزایش خطر سرطان

بااین‌حال، یک خطر قابل‌توجه این روغن این است که برخی از انواع ممکن است حاوی مقادیر زیادی هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای (PAH) باشند که می‌تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد. مشخص‌شده است که PAH در برخی از حیوانات باعث سرطان می‌شوند.

افزایش وزن

ازآنجاکه اکثر روغن‌ها مانند روغن انگور چربی زیادی دارد؛ بنابراین باید در حد متوسط ​​مصرف شود. خوردن یک رژیم غذایی پرچرب می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش‌ازحد شود که خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد.

کلام آخر:

متأسفانه، در مورد روغن انگور کمبود تحقیق وجود دارد؛ بنابراین اثرات آن بر سلامتی به‌طور کامل شناخته‌نشده است. درحالی‌که استفاده از روغن انگور در سس سالاد یا محصولات پخته‌شده مشکلی ندارد؛ اما مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع‌نشده چندگانه آن را برای پخت‌وپز با حرارت بالا مانند سرخ کردن، نامناسب می‌کند. اگر به دنبال یک روغن پخت‌وپز سالم هستید، روغن‌زیتون می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318395#next_steps

https://www.webmd.com/diet/grapeseed-oil-health-benefits#2

https://www.healthline.com/nutrition/grape-seed-oil#TOC_TITLE_HDR_6

مطالب مرتبط