Skip to content

داشتن موهای سالم با استفاده از 7 روغن گیاهی

روغن های مفید برای مو

7 روغن گیاهی که ممکن است موهای سالم‌تری برای شما به ارمغان بیاورد

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برخی از روغن‌های گیاهی، از برگ‌ها، گل‌ها، میوه‌ها و دانه‌ها با رشد مو مرتبط هستند. دانشمندان کاربردهای مختلفی از اسانس‌ها، از بهبود سلامت دهان و کاهش حالت تهوع گرفته تا درمان بی‌خوابی را بررسی کرده‌اند و بر کسی پوشیده نیست که از سپیده دم، مردم عصاره‌های غلیظ گیاهی را روی پوست خود می‌پاشند اما آیا روغن‌های مفید برای مو می‌توانند سلامت مو را بهبود بخشند و حتی رشد مو را تحریک کنند؟

طبق یکی از آخرین روندهای تحقیقات، پاسخ مثبت است.

ریزش مو یک نگرانی رایج است، به ویژه در اوج کووید-19، زمانی که گزارش‌های ریزش مو ناشی از استرس فیزیکی افزایش یافت. به همین دلیل، بسیاری از مردم نگران ریزش و لاغری هستند و به دنبال گزینه‌های درمانی هستند.

در اینجا هفت روغن وجود دارد که باید به روال زیبایی خود اضافه کنید، که به طور کلی بر اساس میزان شواهد علمی از استفاده از آنها برای موهای سالم، از بیشتر به کمتر، رتبه بندی می‌شوند.

روغن‌های ضروری برای موهای شما

استفاده از روغن‌ها، از محصولات حاوی روغن‌های ضروری گرفته تا نرم‌کننده‌های عمیق مانند روغن نارگیل خانگی در مراقبت از موهای شما یک روند پرطرفدار است اما آنها جدید نیستند. برای قرن‌ها، مردم از روغن‌ها برای اهداف مختلف دارویی و آرایشی استفاده می‌کردند. اکنون می‌توانید آنها را در بسیاری از شامپوها، سرم ها و سایر محصولات مراقبت از مو پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید از آنها برای ایجاد درمان‌های مراقبت از موی خود استفاده کنید.

روغن های مفید برای مو
روغن های مفید برای مو

اسانس‌ها و روغن‌های حامل

اسانس‌ها از خود گیاه تقطیر می‌شوند. آن‌ها بوی مشخص گیاهی را دارند که از آن آمده‌اند و آنها بسیار متمرکز هستند. به عنوان مثال، برای تهیه چند گرم روغن اسطوخودوس، مقدار زیادی گل اسطوخودوس لازم است.

روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون نیز از گیاهان می‌آیند، اما بوی خنثی‌تری دارند و لزوماً مانند اسانس‌ها تقطیر نمی‌شوند.

در اینجا فواید برخی از روغن‌های ضروری و حامل آورده شده است

  • روغن بادام پوست سر را تسکین داده و آن را مرطوب می‌کند.
  • روغن چوب سدر پوست سر را تحریک می‌کند و باعث رشد مو می‌شود.
  • روغن بابونه به موها درخشندگی و نرمی می‌بخشد و پوست سر را تسکین می‌دهد.
  • روغن مریم گلی کلاری باعث رشد مو و تحریک پوست سر می‌شود.
  • روغن نارگیل موها را نرم کرده و درخشندگی را افزایش می‌دهد.
  • روغن شمعدانی مو را تقویت می‌کند.
  • روغن جوجوبا موها را مرطوب می‌کند، مواد مغذی را اضافه می‌کند و پوست سر را تحریک می‌کند.
  • روغن اسطوخودوس مو را عمیقاً نرم می‌کند، آن را براق نگه می‌دارد و به کنترل شوره سر کمک می‌کند.
  • روغن آرگان مراکشی مرطوب، تغذیه و آنتی اکسیدان مو را تأمین می‌کند.
  • روغن رزماری ریشه‌ها را تحریک می‌کند، رشد مو را بهبود می‌بخشد و گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد.
  • روغن چوب صندل به خشکی انتهای مو کمک می‌کند و موها را خوشبو می‌کند.

چگونه از روغن‌های ضروری برای موهای خود استفاده کنید؟

شما فقط به چند قطره روغن ضروری نیاز دارید. می‌توانید یک یا چند نوع آن را در یک شامپو یا نرم کننده مخلوط کنید یا آن را با چند گرم روغن حامل مخلوط کنید.

نحوه استفاده از روغن های مفید برای مو
نحوه استفاده از روغن های مفید برای مو

توجه داشته باشید که اگر مقداری روغن ضروری را مستقیماً روی پوست سر خود قرار دهید، ممکن است باعث تحریک پوست سر شود. دستورالعمل‌های برچسب آن را برای نحوه رقیق کردن روغن‌ها بخوانید و هرگز بیش از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

اگر به گیاهانی مانند ابروسیا حساسیت دارید، روغن را روی ناحیه کوچکی از پوست یا پوست سر خود آزمایش کنید تا ببینید آیا واکنشی دارید یا خیر.

این ترکیب‌ها را امتحان کنید

  • چوب سدر، مریم گلی و اسطوخودوس
  • جوجوبا، مریم گلی و چوب سدر
  • پس از استفاده از مخلوط روغن، سر خود را با یک حوله یا کلاه بپوشانید.

می‌توانید بعد از 30 دقیقه آن را بشویید یا بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح شامپو بزنید، یا از مقداری به عنوان نرم کننده استفاده کنید. ببینید چه چیزی برای بافت موهای شما بهتر عمل می‌کند.

بهترین و بدترین روغن برای سلامتی شما

روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل که با فشار سرد یا گرم دانه‌های کدو تنبل تهیه می‌شود، روغنی بدون مغز است.

روغن دانه‌های کدو تنبل از نظر علمی ثابت شده است که ریزش مو را متوقف می‌کند. این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه اولئیک و لینولئیک و همچنین ویتامین E است که همگی با کاهش التهاب در پوست سر به رشد مو کمک می‌کنند.

بیشتر تحقیقاتی که در مورد روغن دانه کدو تنبل برای ریزش مو انجام شده محدود است زیرا گروه‌های افراد مورد مطالعه کوچک بوده‌اند، مانند مقاله‌ای که  در فوریه 2021 منتشر شد، یا روغن روی موش‌ها تجزیه و تحلیل شده است، همانطور که در مطالعه منتشر شده در پایان سال 2019 انجام شد.

این ادعا که روغن دانه کدو تنبل برای رشد مجدد مو مفید است ممکن است نویدبخش باشد:

روغن دانه کدو تنبل ممکن است رشد مو را به روشی شبیه به فیناستراید (پروپسیا) تقویت کند. این روغن حاوی فیتواسترول ها یا مواد چرب گیاهی شبیه به کلسترول در انسان است که ممکن است اثر آنزیمی به نام 5 آلفا ردوکتاز را که با ریزش موی هورمونی مرتبط است، مهار کند. 5 آلفا ردوکتاز یک شکل از تستوسترون را به شکل قوی‌تر تستوسترون، تبدیل می‌کند و این شکلی است که بیشترین ارتباط را با نازک شدن موی الگوی مردانه یا هورمونی دارد. اثر ضد التهابی روغن دانه کدو تنبل ممکن است با کاهش التهاب در پوست سر که می‌تواند به ریزش مو کمک کند، رشد مو را تقویت کند.

روغن کدو تنبل از روغن های مفید برای مو
روغن کدو تنبل از روغن های مفید برای مو

کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده دیگری ، این آزمایش در 60 زن، نشان داد که روغن دانه کدو تنبل به اندازه 5 درصد فوم ماینوکسیدیل برای رشد مجدد مو مؤثر است. ماینوکسیدیل، یک داروی خوراکی و موضعی، برای درمان طاسی با الگوی مردانه و زنانه، استفاده می‌شود. در آلوپسی هورمونی، موها کوچکتر یا نازک‌تر می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، تنوع قطر ساقه‌های مو افزایش می‌یابد – برخی طبیعی و برخی نازک‌تر هستند. یکی از راه‌هایی که محققان می‌توانند اثربخشی دارو برای آلوپسی را بسنجند، مشاهده این است که آیا این دارو باعث افزایش تنوع قطر ساقه مو می‌شود یا خیر.

پس از سه ماه درمان در کارآزمایی دوم، شرکت‌کنندگانی که روغن دانه کدو تنبل دریافت کردند، مشابه افرادی که ماینوکسیدیل مصرف کردند بهبودی در رشد مو بر اساس تنوع ساقه موی حاصل، مشاهده کردند. آن‌ها همچنین دریافتند که تعداد موهای زائد و نازک کاهش یافته و تعداد موهای “عادی” افزایش یافته است، همچنین نشان دهنده رشد موهای جدید و پاسخ مطلوب به درمان است.

روغن رزماری

روغن رزماری معمولاً از گل‌ها، برگ‌ها و شاخه‌های رزماری با بخار تقطیر می‌شود. به رشد طبیعی موهای سالم و ضخامت مو، تقویت گردش خون در موهای شما کمک می‌کند و می‌تواند دوباره رشد طبیعی موهای سالم را تقویت کند.

اعتقاد بر این است که روغن رزماری جریان خون را در رگ‌های خونی ریز افزایش می‌دهد، که ممکن است با تأمین مواد مغذی بیشتر منجر به افزایش رشد مو شود.

در یک کارآزمایی بالینی شش ماهه روی 100 شرکت‌کننده، که 50 نفر از آنها لوسیون روغن رزماری و 50 نفر دیگر لوسیون 2 درصد ماینوکسیدیل دریافت کردند، هر دو گروه افزایش قابل توجهی در تعداد مو داشتند. آن‌هایی که در گروه روغن رزماری بودند کمتر دچار خارش پوست سر شدند.

رزماری حاوی اسید کارنوزیک است که ممکن است به سلامت پوست سر کمک کند. روغن رزماری همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می‌تواند به مبارزه با شوره سر کمک کند. شوره یک علت شایع التهاب در پوست سر، که می‌تواند باعث نازک شدن مو شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه درختچه جوجوبا به دست می‌آید و از روغن های مفید برای مو است. جوجوبا مانند سایر روغن‌ها معمولاً به صورت سرد فشرده می‌شود. روغن جوجوبا از 50 درصد استرهای موم تشکیل شده است و بنابراین شباهت زیادی به سبوم طبیعی انسان دارد که تشخیص تفاوت را برای پوست و فولیکول‌های مو دشوار می‌کند، و بنابراین احتمال بیشتری دارد که آن را جذب کرده و توسط آن تقویت شوند.

تصور می‌شود روغن جوجوبا به نازک شدن موها، جلوگیری از شکافتن انتهای مو و تغذیه موهای شکننده کمک می‌کند. در جوجوبا غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین‌های C، B، E، مس و روی است که موها را تغذیه می‌کند. جوجوبا همچنین می‌تواند پوست سر شما را مرطوب کند و یک درمان شوره سر باشد.

روغن جوجوبا
روغن جوجوبا

تحقیقات منتشر شده در ژوئن 2021 نشان داد که جوجوبا علاوه بر نرم و صاف کردن پوست سر، دارای مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهاب و ضد باکتری است. این خواص ممکن است به بهبود سلامت کلی پوست سر کمک کند، که می‌تواند محیطی سالم را برای موها ایجاد کند.

طبق تحقیقات، جوجوبا سرشار از ویتامین‌های A و D به همراه اسیدهای چرب امگا است و این ویژگی‌ها برای رشد مو عالی هستند. امتیاز بالقوه دیگر این است که می‌تواند راحت‌تر در پوست سر و فولیکول مو برای حداکثر نتیجه جذب شود. این روغن بسیار سبک‌تر از روغن‌های دیگر است، بنابراین برای موهای نازک تا متوسط ​​عالی است.

روغن آرگان از روغن های مفید برای مو

این اسانس از میوه Argania spinosa، درختی بومی مراکش گرفته شده است. روغن آرگان به طور سنتی برای بهبود ظاهر پوست و مو و بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. استفاده از روغن در قسمت میانی تا انتها می‌تواند به وز شدن و شکستگی کمک کند. استفاده از آن بر روی پوست سر می‌تواند به شوره سر کمک کند.

روغن آرگان احتمالاً عنصری است که با آن آشنا هستید، زیرا در محصولات محبوب مو رایج است.

این ادعا که روغن آرگان برای موهای شما مفید است، حقیقت دارد. برای یک چیز، حاوی لینولئیک و اسید اولئیک است. این دو اسید چرب مرتبط همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد با مزایای زیادی از تقویت سد پوستی برای مرطوب کردن پوست سر و مبارزه با التهاب است. روغن آرگان همچنین حاوی اسکوالن است که ممکن است به آبرسانی و محافظت از مو کمک کند و موها براق‌تر و صاف‌تر می‌شود.

روغن آرگان از روغن های مفید برای مو
روغن آرگان از روغن های مفید برای مو

روغن آرگان همچنین می‌تواند از موهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از گرما، مانند استفاده از سشوار، اتو فر یا صاف کننده محافظت کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی که در اکتبر 2022 منتشر شد، محققان دریافتند که درمان موهایی که در معرض گرما قرار گرفته‌اند با روغن آرگان مانند روشی که پروتئین ماهیچه‌ها را می‌سازد به جلوگیری از ریزش پروتئین کمک می‌کند. به نظر می‌رسد روغن آرگان استحکام مو را تقویت می‌کند و نازک شدن و ریزش مو را به حداقل می‌رساند.

از آنجا که روغن آرگان مولکول کوچک‌تری است، راحت‌تر به پوست سر و فولیکول‌های مو جذب می‌شود.

علاوه بر این، اسید اولئیک و اسید لینولئیک به بهبود نفوذ سایر مواد به مو کمک می‌کنند و می‌توانند التهاب را کاهش دهند. در همین حال، اسید لینولئیک می‌تواند به مرطوب کردن موهای خشک کمک کند، زیرا دارای اثرات سد کننده و تقویت کننده پوست است.

به‌علاوه، روغن آرگان حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها و ویتامین E است که به آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، و تحقیقات نیز از آن حمایت می‌کنند. آسیب رادیکال‌های آزاد نتیجه استرس اکسیداتیو بر بدن است. زمانی که عدم تعادل اتم‌های اکسیژن ناپایدار در بدن وجود داشته باشد، اختلال سلولی رخ می‌دهد و به دنبال آن التهاب، پیری زودرس و بیماری ایجاد می‌شود.

روغن علف لیمو

روغن علف لیمو از برگ‌های گیاه بادرنجبویه مشتق می‌شود که حاوی سیترال، مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

روغن علف لیمو برای سلامت مو عالی است. در بسیاری از مواقع وقتی پوست سر شما پوسته پوسته می‌شود، علف لیمو می‌تواند به آنجا رفته و کمی آن را تمیز کند، که به سلامت پوست سر شما کمک می‌کند و به نوبه خود به رشد طبیعی موهای سالم کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که علف لیمو حاوی خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. اگرچه به خودی خود باعث رشد مو نمی‌شود، اما می‌تواند موها را تقویت کند تا پتانسیل ریزش مو را به حداقل برساند. بر اساس یک  مطالعه کوچک، این روغن ممکن است به طور قابل توجهی شوره سر را کاهش دهد و خواص ضد قارچی دارد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن چرب است که از نارگیل به دست می‌آید که هم در مراقبت از پوست و هم در مراقبت از مو به دلیل خاصیت مرطوب‌کننده‌اش استفاده می‌شود.

طبق تحقیقات، روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که ممکن است خواص ضد میکروبی و ضد التهابی داشته باشد و این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که می‌تواند رشته‌های سالم را تقویت کند. یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با وزن مولکولی پایین است که به نفوذ آن در ساقه مو کمک می‌کند و در کاهش از دست دادن پروتئین در صورت استفاده به عنوان یک درمان پیش شستشو موفق بود. از آنجایی که روغن نارگیل می‌تواند دارای خواص مرطوب‌کننده باشد، می‌تواند به تغذیه پوست سر و مو برای بهبود سلامت کلی مو کمک کند. اما در حالی که نشان داده شده است که به تقویت موها و کاهش شکستگی کمک می‌کند، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

روغن نارگیل
روغن نارگیل

روغن آووکادو از روغن های مفید برای مو

روغن آووکادو که از پالپ میوه استخراج می‌شود برای پخت و پز و در بسیاری از محصولات مو و زیبایی استفاده می‌شود.

تصور می‌شود روغن آووکادو مرطوب کننده است زیرا سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که می‌تواند به فولیکول مو نفوذ کند. همچنین برای تغذیه و تقویت موها عمل می‌کند و به سلامت کلی مو کمک می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند از مو در برابر اشعه ماوراء بنفش و محیطی محافظت کند. در حالی که تحقیقات کمی به طور خاص روی روغن آووکادو متمرکز شده است، یک بررسی در سال 2015 نشان داد که مواد معدنی موجود در روغن آووکادو، از جمله اسیدهای چرب تک غیراشباع، در مهر و موم کردن سلول‌های کوتیکول مو و جلوگیری از شکستگی مو مؤثر هستند.

3 نکته در مورد استفاده از روغن‌های ضروری برای رشد مو

این مراحل را قبل از استفاده از روغن روی موهای خود رعایت کنید.

1.روغن‌های خود را با دقت تهیه کنید

همه اسانس‌ها یکسان تولید نمی‌شوند و محققان بر اهمیت تأمین روغن‌های با کیفیت بالا و تصفیه نشده تاکید می‌کنند. آن‌ها استفاده از روغن‌های پرس سرد و غیر ارگانیک را توصیه می‌کنند. بسیار مهم است که در مورد جایگزین‌های طبیعی برای محصولات مو تحقیقات خود را انجام دهید. مطمئن شوید که می دانید از کجا می‌آیند. در فرآیند تصفیه، اسانس بسیاری از قدرت خود را از دست می‌دهد. هر چیزی که از روغن خارج می‌کنید – اگر به منظور خوشبو کردن آن یا کاهش رسوب یا رنگ باشد – فقط مزایای روغن را کاهش می‌دهد.

2. با روغن حامل استفاده کنید

ترکیب اسانس‌ها با روغن‌های حامل که سیستم تحویل اسانس‌ها هستند، مهم است. بدون استفاده از روغن‌های حامل، روغن‌های ضروری بیش از حد غلیظ هستند که نمی‌توانند مستقیماً روی پوست اعمال شوند. با استفاده از روغن حامل، از مزایای کامل روغن‌های گیاهی بدون خطر تحریکی که روغن‌های ضروری که مستقیماً روی پوست استفاده می‌شوند، بهره‌مند خواهید شد.

نمونه‌هایی از روغن‌های حامل عبارتند از روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن جوجوبا.

3. اجازه دهید روغن‌ها اشباع شوند

باید اجازه دهید روغن‌ها اشباع شوند تا جادوی خود را به نمایش بگذارند. با یک شانه آن را تحریک کنید، حدود 30 تا 40 دقیقه بگذارید و شامپو بزنید.

مهم ترین نکات در زمان استفاده از روغن
مهم ترین نکات در زمان استفاده از روغن

چه زمانی برای ریزش مو باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که برخی از روغن‌های ضروری ممکن است سلامت پوست سر را بهبود بخشند، افرادی که ریزش موی جدی را تجربه می‌کنند باید قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشک مشورت کنند.

چند راه وجود دارد که می‌توانید میزان ریزش موی خود را اندازه بگیرید. اولین مورد آزمایش کشش است. با این آزمایش، شما حدود 60 تار مو را بین انگشتان خود می‌گیرید و در حالی که انگشتان خود را بین موهای خود می‌گذرانید، کمی می‌کشید. از 60 تار مو، دیدن بین 5 تا 8 تار مو با این کشش طبیعی است. بیشتر از این – حتی بین 15 تا 20 – می‌تواند نشانه‌ای از ریزش موی جدی شما باشد.

می‌توانید تست شانه را نیز امتحان کنید. در این آزمایش، شما می‌خواهید یک شانه بردارید و موهای خود را از جلو به عقب به مدت یک دقیقه در حالی که روی یک حوله یا ملحفه رنگ روشن تکیه داده‌اید، برس بزنید. بعد از گذشت یک دقیقه، موهایی را که روی پارچه افتاده است بشمارید. باز هم مانند تست کشش، شما باید فقط حدود 10 تار مو را روی ورق ببینید.

کلام پایانی

به گفته کارشناسان و برخی تحقیقات، برخی از روغن‌های ضروری می‌توانند سلامت مو را بهبود بخشند اما اگر با ریزش موی شدید مواجه هستید، ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای یا کمبود رژیم غذایی مربوط باشد. در این صورت، با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا ریشه مشکل را مشخص کنید.

اگر می‌خواهید در روند روغن کاری مو وارد شوید، دانه کدو تنبل یا روغن رزماری را در نظر بگیرید که هر دو توسط قطعی‌ترین مطالعات این دسته پشتیبانی می‌شوند. همچنین، مطمئن شوید که روغن‌های با کیفیت بالا و تصفیه نشده تهیه کنید.

منابع

https://www.everydayhealth.com/skin-beauty/plant-based-oils-that-may-give-you-healthier-hair/

https://www.webmd.com/beauty/natural-oils

مطالب مرتبط