Skip to content

دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

عادت ماهیانه چه مدت می‌تواند عقب بیفتد؟ و دلایل احتمالی آن چیست؟

اگر عامل خاصی، مانند: انواع بیماری‌ها و بارداری، باعث تاثیر بر چرخه قاعدگی نشده باشد، عادت ماهیانه بعدی، باید حدود 30 روز بعد از روز آغاز عادت ماهیانه قبلی، اتفاق بیفتد. هنگامی عادت ماهیانه به تاخیر افتاده تلقی می‌شود، که بیشتر از 30 روز از روز آغاز عادت ماهیانه قبلی گذشته باشد، درصورت گذشت 6 هفته، عادت ماهیانه تاخیر افتاده، ازدست رفته حساب می‌شود. عوامل زیادی، از تغییرات سبک زندگی، تا بیماری‌های مزمن، ممکن است باعث عقب افتادن عادت ماهیانه شوند. در ادامه، به 10 علت شایع عقب افتادن عادت ماهیانه، اشاره می‌کنیم.

بهتراست، درصورتی، که قاعدگی شما به تاخیر افتاده است، یا دچار هرگونه تغییر در روند چرخه قاعدگی خود شده‌اید، برای بررسی علت احتمالی، به پزشک مراجعه کنید.

دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

1- استرس 

هیپوتالاموس، مرکز نشان‌دادن پاسخ و واکنش به استرس‌ها در مغز است. هنگامی، که بدن با استرس شدیدی مواجه می‌شود، مغز به سیستم غدد درون‌ریز بدن دستور می‌دهد، تا هورمون‌های موثر در کنترل استرس، یا به اصطلاح، هورمون‌های ستیز و گریز ترشح شوند. این هورمون‌ها، مانند هورمون کورتیزول، فعالیت‌هایی را که نقشی در پاسخ به موقعیت استرس‌زا ندارند را سرکوب می‌کنند. سیستم تولیدمثلی بدن نیز، یکی از سیستم‌هایی است، که فعالیت‌هایش، توسط هورمون‌های موثر در کنترل استرس، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

درصورت مواجهه با استرس شدید و طولانی، تخمک‌گذاری تحت اثر این هورمون‌ها، به‌طور موقت تحت تاثیر قرار گرفته، و عادت ماهیانه عقب می‌افتد.

2- افزایش یا کاهش وزن از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

تغییرات شدید و ناگهانی در وزن، می‌تواند از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه شود. به‌عنوان مثال، افزایش یا کاهش شدید بافت چربی بدن، می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شده، که می‌تواند منجر به تاخیر افتادن یا توقف عادت ماهیانه شود.

محدودیت کالری، همچنین، باعث تاثیرگذاری بر بخشی از مغز، که کنترل‌کننده‌ی غدد درون ریز است، شده، و باعث اختلال در ترشح هورمون‌ها می‌شود.

3- ورزش شدید

برنامه ورزشی شدید، می‌تواند باعث به تاخیر افتادن و از دست رفتن دوره‌های قاعدگی شود. این حالت، بیشتر در کسانی که روزانه چندین ساعت تمرین می‌کنند، دیده می‌شود. علت این اتفاق این است، که میزان کالری سوزانده شده، از قصد یا بدون قصد، بیشتر از میزان کالری دریافتی روزانه است.

وقتی میزان کالری سوزانده شده از کالری دریافتی بیشتر باشد، بدن انرژی کافی برای تامین نیاز همه سیستم‌های خود را در اختیار ندارد. این اتفاق، می‌تواند به عدم تعادل هورمونی، و در نتیجه، به‌تاخیر یا از دست رفتن عادات ماهیانه منجر شود.

پس از اصلاح این شرایط و کاهش شدت تمرینات، عادات ماهیانه به شکل طبیعی خود برمی‌گردد.

4- ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، مجموعه‌ای از علائم است، که در اثر اختلال در سطح هورمون‌های موثر در سیستم تولید مثلی بدن ایجاد می‌شود. در این بیماری، نظم تخمک‌گذاری بهم می‌خورد. در نتیجه، ممکن است، دوره‌های قاعدگی منظم نبوده، و از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه باشد.

از علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، می‌توان، موارد زیر را نام برد:

  • افزایش یا ضخیم شدن موهای صورت و بدن
  • آکنه و جوش در صورت و بدن
  • نازک شدن موها
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
  • ایجاد مناطق سیاه‌رنگ روی پوست، مانند: گردن، کشاله ران، و زیر پستان‌ها
  • نازایی

5- استفاده از قرص‌های ضدبارداری

قرص‌ها و روش‌های ضدبارداری هورمونی، در ابتدای مصرف و پس از قطع مصرف، ممکن است از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه و عدم وقوع قاعدگی شوند.

پس از رسیدن سطح هورمون‌های بدن، به حد طبیعی خود، این علائم به شکل طبیعی خود برمی‌گردند.

6- نزدیکی به سنین یائسگی یا پری‌منوپوز

در اواسط تا اواخر دهه پنجم زندگی، پری‌منوپوز اتفاق می‌افتد، پری‌منوپوز، دوره چند ساله‌ی پیش از وقوع یائسگی است.

ایجاد بی‌نظمی در روند عادات ماهیانه، و تغییر در شدت آن، از اولین علائم یائسگی و پری‌منوپوز است.

7- یائسگی زودرس

یائسگی زودرس، که نارسایی زودرس تخمدان نیز نامیده می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد، که تخمک‌گذاری، قبل از 40 سالگی متوقف می‌شود.

هنگامی که تخمدان‌ها، به‌درستی کار نمی‌کنند، ترشح استروژن کاهش پیدا کرده، و علائم یائسگی خود را نشان می‌دهد.

قاعدگی‌های دیررس یا ازدست رفته، ممکن است اولین علائم ابتلا به یائسگی زودرس باشند. تعریق شبانه، گرگرفتگی و مشکلات خواب نیز، از دیگر دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه است.

از دیگر علائم ناشی از ابتلا به نارسایی تخمدان، می‌توان، موارد زیر را نام برد:

  • خشکی واژن
  • مشکلات باروری
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در تمرکز

8- مشکلات تیروئید از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

تیروئید، غده‌ای پروانه‌ای شکل در گردن است، که هورمون‌هایی را ترشح می‌کند، که در تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن، ازجمله چرخه قاعدگی نقش دارند. کم‌کاری و پرکاری تیروئید، از بیماری‌های شایعی است، که می‌تواند چرخه قاعدگی را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این میان، پرکاری تیروئید، می‌تواند باعث تاخیر و از دست‌رفتن چرخه‌های قاعدگی شود.

از علائم ابتلا به بیماری‌های تیروئید، می‌توان، موارد زیر را نام برد:

  • تپش قلب
  • تغییر در اشتها
  • تغییرات وزن ناخواسته و غیرقابل توضیح
  • عصبی یا مضطرب بودن
  • لرزش خفیف در دست
  • خستگی
  • تغییر در موها
  • مشکل خواب

9- ابتلا به بیماری‌های مزمن

برخی از بیماری‌های مزمن، مانند: دیابت یا سلیاک، می‌توانند با تغییرات در چرخه قاعدگی همراه باشند.

سلیاک، یک بیماری خودایمنی است، که سیستم گوارش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. سیستم ایمنی افراد مبتلا به سلیاک، درصورتی، که گلوتن مصرف کنند، به پوشش روده‌ها حمله کرده، و آن‌ها را از بین می‌برد. گلوتن، در موادغذایی، مانند: نان گندم، شکلات و بسیاری دیگر از موادغذایی یافت می‌شود.

آسیب به مخاط روده، باعث عدم جذب ریزمغذی‌های ضروری از موادغذایی و نوعی سوء‌تغذیه در اثر آن می‌شود. در نتیجه ابتلا به سلیاک، ترشح هورمون‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته، و علائمی، مانند: بهم خوردن نظم چرخه‌های قاعدگی، ایجاد می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2، در مواردی که قند خونشان، به‌خوبی کنترل نشده باشد، ممکن است، به‌شکل نادر، دچار اختلال در چرخه قاعدگی شوند.

10- بارداری

بارداری می‌تواند از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه باشد. در افرادی که پیش‌از این، چرخه‌های قاعدگی منظمی داشته‌اند، یک هفته بعد از زمان احتمالی قاعدگی که به تاخیر افتاده است، زمان مناسبی برای تست بارداری است. افرادی، که سابقه بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی را دارند، تشخیص بارداری می‌تواند سخت‌تر باشد.

بارداری از دلایل عقب افتادن عادت ماهیانه

از علائم اولیه و ابتدایی بارداری، می‌توان، موارد زیر را نام برد:

  • احساس تندرنس، حساسیت در لمس و درد در پستان‌ها
  • تورم پستان‌ها
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی

منبع نوشته :

https://www.healthline.com/health/how-late-can-a-period-be

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »