Skip to content

کاهش چربی احشایی برای کنترل دیابت

درمان دیابت با کاهش چربی احشایی

درمان دیابت با کاهش چربی احشایی

طبق آمار فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) در سال 2017، تقریباً 425 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند. در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود که 30.3 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت زندگی می‌کنند، و شیوع آن به سرعت در حال افزایش است، با حداقل 1.5 میلیون مورد جدید دیابت در هر سال تشخیص داده می‌شود. علیرغم پیشرفت‌های اخیر در گزینه‌های درمانی دارویی و تکنولوژیکی، دیابت یک اپیدمی بزرگ بهداشت عمومی است. تحقیقات نشان داده که درمان دیابت با کاهش چربی احشایی امکان پذیر است.

دیابت نوع 2 (T2D) مدت‌هاست که به عنوان یک بیماری مزمن صعب العلاج شناخته شده است. بهترین نتیجه‌ای که انتظار می‌رود، بهبود علائم دیابت یا کند کردن پیشرفت اجتناب ناپذیر آن است. تقریباً 50 درصد از بیماران T2D در طی ده سال پس از تشخیص به درمان با انسولین نیاز خواهند داشت. اگرچه در گذشته دیابت مزمن و غیرقابل برگشت نامیده می‌شد، اما این الگو در حال تغییر است.

بر اساس یک مطالعه کوچک، افراد با وزن متوسط ​​، درمان دیابت با کاهش چربی احشایی برای آن ها امکان پذیر است. محققان نشان داده‌اند که برای افراد دارای اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن می‌تواند دیابت نوع 2 را درمان کند.

در یک مطالعه کوچک، تیم تحقیقاتی دریافتند که کاهش وزن، دیابت نوع 2 را در شرکت کنندگان درمان می‌کند، حتی اگر شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها در محدوده متوسطی قرار داشته باشد.

نویسندگان مطالعه بر این باورند که کاهش سطح چربی در اطراف اندام‌ها ممکن است مهم‌تر از کاهش BMI باشد.

در یک مطالعه اولیه و کوچک، محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای شاخص توده بدنی در محدوده متوسط ​​هستند، می‌توانند دیابت خود را با کاهش وزن درمان کنند. محققان یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت گزارش کردند.

درمان دیابت با کاهش چربی احشایی

دیابت نوع 2_ درمان دیابت با کاهش چربی احشایی

دیابت نوع 2 بیشترین شکل دیابت مشترک برای حدود 91.2٪ مردم است. دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد انسولین کافی تولید نمی‌کند یا انسولین دیگر به طور مؤثر کار نمی‌کند. انسولین به طور معمول به گلوکز کمک می‌کند تا وارد سلول‌های بدن شود. در غیاب انسولین، گلوکز در خون باقی می‌ماند، جایی که می‌تواند به اندام‌ها و بافت‌ها آسیب برساند.

این به این معنی است که یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله سکته مغزی، بیماری قلبی، مشکلات پا، بیماری کلیوی، مشکلات دندانی و مشکلات مثانه است.

به گفته محققان، دانشمندان برای مدت طولانی معتقد بودند که دیابت نوع 2 غیرقابل درمان است، بنابراین آنها در درجه اول بر نحوه مدیریت علائم این بیماری تمرکز کردند. با این حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که اگر افراد دارای اضافه وزن یا چاقی به کاهش وزن دست یابند و آن را حفظ کنند، می‌توانند دیابت نوع 2 را درمان کنند.

کاهش وزن بدون اضافه وزن؟

در این مطالعه کوچک و مقدماتی، محققان یک قدم فراتر رفته‌اند و بررسی کرده‌اند که آیا کاهش وزن ممکن است دیابت نوع 2 را حتی در افرادی که وزن آنها در محدوده BMI متوسط ​​قرار دارد معکوس کند یا خیر.

دانشمندان تصمیم گرفتند پس از بررسی نتایج تحقیقات قبلی خود بررسی کنند که آیا کاهش وزن می‌تواند در معکوس کردن دیابت نوع 2 برای افراد دارای BMI متوسط ​​مؤثر باشد یا خیر.

آن‌ها مشاهده کردند که نمایه متابولیک پس از پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری به طور قابل توجهی تغییر کرد، حتی زمانی که تغییر در وزن بدن جزئی بود؛ بنابراین می‌خواستند آزمایش کنند که آیا کاهش وزن متوسط ​​می‌تواند در افرادی که چاق هستند بهبود یابد یا خیر.

به گفته محقق اصلی این مطالعه، پروفسور روی تیلور، مدیر مرکز تشدید مغناطیسی نیوکاسل در دانشگاه نیوکاسل، بریتانیا، تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن 10 تا 15 درصد می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، بهبودی حاصل شود. با این حال، پزشکان تصور می‌کنند که دیابت نوع 2 در افرادی که اضافه وزن ندارند، علت متفاوتی دارد. این بدان معناست که برخلاف افرادی که اضافه وزن دارند، معمولاً به افرادی که وزن متوسطی دارند توصیه نمی‌شود که قبل از تجویز داروهای دیابت و انسولین وزن خود را کاهش دهند. در عوض، این تمایل وجود دارد که آنها درمان با انسولین و سایر داروها را خیلی زودتر شروع کنند.

آنچه مشخص شده این است که اگر افراد دارای وزن متوسط ​​10 تا 15 درصد وزن خود را از دست بدهند، شانس بسیار خوبی برای رهایی از دیابت خواهند داشت.

مطالعه مقدماتی

در این مطالعه فقط 23 نفر شرکت داشتند. از این تعداد، 12 نفر با میانگین سنی 58.3 سال و میانگین BMI 24.5 تشخیص دیابت نوع 2 داشتند. 11 نفر باقی مانده دیابت نداشتند و دارای سن و BMI مشابه بودند. این گروه به عنوان کنترل عمل کرد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نمرات BMI 18.5-24.9 به عنوان “سالم” طبقه بندی می‌کنند.

همه شرکت کنندگان به مدت 2 هفته از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کردند و روزانه بیش از 800 کالری مصرف نکردند. سپس محققان به آنها کمک کردند تا وزن جدید خود را برای 4 تا 6 هفته حفظ کنند.

آن‌ها این چرخه را دو یا سه بار تکمیل کردند تا زمانی که همه شرکت کنندگان وزن بدن خود را 10 تا 15 درصد کاهش دادند. محققان چربی احشایی و حساسیت به انسولین هر شرکت کننده را قبل، در طول مطالعه و بعد از مطالعه اندازه گیری کردند.

درمان دیابت با کاهش چربی احشایی

بهبودی در دو سوم افراد

در پایان مطالعه، محققان افراد مبتلا به دیابت را با شرکت کنندگان کنترل هم سن، جنس و BMI همسان کردند. دانشمندان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با گروه کنترل، بیش از دو برابر بیشتر چربی کبد خود را از دست دادند.

در گروه دیابتی، چربی در لوزالمعده از 1/5 درصد به 5/4 درصد کاهش یافت. همچنین، میانگین سطح‌تری گلیسیرید آنها از 1.6 میلی مول در لیتر به 1.0 میلی مول در لیتر کاهش یافت که کاهش قابل توجهی مشابه با گروه کنترل بود. مهم‌تر از همه، دو سوم از شرکت کنندگان دریافتند که دیابت نوع 2 آن‌ها رو به بهبودی است و می‌توانند داروی خود را متوقف کنند. این نتایج، اگرچه مقدماتی هستند، اما به وضوح نشان می‌دهند که دیابت ناشی از چاقی نیست، بلکه ناشی از حمل وزن بیش از حد برای بدن و به دلیل داشتن چربی بیش از حد در کبد و لوزالمعده شما است.

در کبد، این چربی اضافی از عملکرد طبیعی انسولین جلوگیری می‌کند. در لوزالمعده، باعث توقف تولید انسولین توسط سلول‌های بتا می‌شود.

کلام آخر

با توجه به افزایش تعداد شرکت کنندگان در مطالعه و افزایش زمان پیگیری، علاوه بر بررسی تأثیر عوامل دیگر، مانند سن، جنس، و قومیت، به مطالعات بیشتری نیاز است.

منابع مقاله

https://www.medicalnewstoday.com/articles/medical-myths-all-about-diabetes#11.-Some-natural-products-cure-di

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6520897/

مطالب مرتبط