Skip to content

ارتباط خوش‌بینی با سلامت قلب و عروق و سلامتی کل بدن

خوش بینی و سلامت

خوش بینی و سلامت 

جنبه‌های بهزیستی روان‌شناختی مثبت، مانند خوش‌بینی، به‌عنوان دارایی‌هایی برای سلامتی بدن شناخته‌شده‌اند؛ زیرا با توجه به آینده با معیار سلامت قلب و عروق (CVH) و بهبود نتایج مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط هستند. ارتباطات بین خوش بینی و سلامت و شرایط قلبی عروقی ممکن است از طریق مسیرهای بیولوژیکی، رفتاری و روانی و اجتماعی انجام شود. مداخلات در سطح فردی، مانند برنامه‌هایی مبتنی بر ذهن آگاهی و مداخلات روان‌شناختی مثبت، نویدهایی برای اصلاح بهزیستی روان‌شناختی داده‌اند؛ بعلاوه، در محیط کار از مداخلات متمرکز بر بهبود بینش زندگی برای ارتقا سلامت روانی کارمندان استفاده می‌کنند. با توجه به ارتباط بهزیستی روان‌شناختی با ارتقا بهبود زندگی، این بررسی به‌طور خلاصه توصیه‌های بالینی را برای ارزیابی و ارتقا بهزیستی در مواجهه با بیماران بیان می‌کند.

خوش بینی و سلامت
خوش بینی و سلامت

تأثیر خوش‌بینی بر سلامت قلب

دانشمندان یادآوری می‌کنند که سلامت روان یک مؤلفه مهم در سلامت قلب، پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی و به‌طورکلی سلامتی بدن است. در سال 2019، داده‌های موسسه ملی بهداشت روان نشان داد که تقریباً 5/51 میلیون بزرگ‌سال به‌نوعی از وضعیت مشکلات بهداشت روانی برخوردار بوده‌اند.

حتی وقتی پزشکان در تمرکز بر وضعیت جسمی بیماران خود بسیار خوب عمل می‌کنند، گاهی اوقات می‌توانند ناخواسته از سلامت روان‌شناختی چشم‌پوشی کنند.

بااین‌وجود، متخصصان روانشناسی به‌طور فزاینده‌ای ارتباط بین سلامت روان و سلامت جسمی را بیان می‌کنند. این می‌تواند به درمان و پیشگیری مؤثرتری منجر شود که بر روی کل بدن بیمار تمرکز دارد.

جنبه‌های مثبت روان‌شناختی بهزیستی – ازجمله احساسات مثبت، خوش‌بینی و رضایت از زندگی – به‌طور فزاینده‌ای نقش مهمی در محافظت از بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و طول عمر دارند. مقالاتی که به‌سرعت در حال رشد هستند، دید مثبت را با سلامت قلب و عروق، بروز کمتر CVD در جمعیت‌های سالم و کاهش خطر عوارض جانبی در بیماران مبتلا به CVD موجود مرتبط کرده است. این بررسی ابتدا شواهد مربوط به ارتباطات بهزیستی مثبت با CVD و مرگ‌ومیر را با تمرکز بر تحقیقات اپیدمیولوژیک اخیر و همچنین یافته‌های ناسازگار بررسی می‌کند.

تأثیر سلامت روان نامطلوب بر بدن_ خوش بینی و سلامت 

نویسندگان بیانیه تحقیقات خود را با بررسی سلامت روان‌شناختی منفی و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی عروقی آغاز کردند. این کار شامل تحقیق در مورد استرس مزمن و آسیب‌زا، عصبانیت و خصومت، اضطراب، افسردگی و بدبینی بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های کلی افزایش بی‌نظمی در ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون، نشانگرهای التهابی و کاهش جریان خون در قلب را در ارتباط با صفات فوق یا با شرایط مشکلات بهداشت روان نشان داد.

افرادی که دارای شرایط مشکلات روانی یا ویژگی‌های این‌چنینی هستند نیز بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا، سطح کلسترول بالا و افزایش وزن قرار دارند.

علاوه بر این، نویسندگان دریافتند که این افراد به‌احتمال‌زیاد رفتارهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بر سلامتی تأثیر می‌گذارد، مانند سیگار کشیدن، بی‌تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و عدم مصرف داروها بدون تجویز پزشک.

سلامت روان مثبت، سلامتی جسمی را افزایش می‌دهد

همچنین تعدادی از بررسی‌ها در مورد چگونگی تأثیر عوامل مثبت روان‌شناختی بر سلامت قلب و عروق بررسی شده است.

شرکت‌کنندگان در مطالعه که خوش‌بینی، احساس هدف، خوشبختی، ذهن آگاهی، رضایت از زندگی، نشاط عاطفی، بهزیستی و قدرشناسی و انعطاف‌پذیری بیشتر را داشتند، کمتر دچار سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند و خطر مرگ‌ومیر آن‌ها کمتر است.

به‌طور خاص، افرادی که وضعیت سلامت روانی مثبتی دارند، بیشتر در معرض فشارخون پایین، کنترل بهتر گلوکز، التهاب کمتر و کلسترول پایین‌تر هستند.

به‌طورکلی، شرکت‌کنندگان در مطالعه ازنظر روانی دارای رفتارهای مفیدی مانند داشتن سطح بالاتری از فعالیت بدنی، داشتن عادات غذایی سالم برای قلب، رعایت برنامه‌های دارویی، مراجعه منظم به پزشک و عدم استعمال سیگار انجام می‌دادند.

مطالعات همچنین بیان می‌کند که عوامل منفی روان‌شناختی مرتبط با استعمال دخانیات و رژیم غذایی ناسالم همچنین مشکلات قلبی و خطر سکته را افزایش می‌دهد.

این بیانیه حاکی از آن است که غربالگری منظم سلامت روان، روان‌درمانی و برنامه‌های ذهن و بدن می‌تواند منجر به‌سلامت قلبی عروقی بهتر شود. استرس عمومی و استرس مربوط به کار با 40 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ ارتباط دارد.

ارتباط ذهن و بدن

تحلیلگران همچنین بررسی کردند که چگونه مداخلات در شرایط روانی یا علائم بر نتایج قلب و عروق و سلامت عمومی تأثیر می‌گذارد.

گروه بررسی، تحقیق در مورد مداخلات مورداستفاده برای کاهش استرس، ارتقا مهارت‌های مقابله‌ای یا پرورش بهزیستی روان‌شناختی را موردبررسی قرارداد. آن‌ها دریافتند که در مطالعاتی که بررسی کردند، مشارکت در روان‌درمانی و برنامه‌های ذهن و بدن منجر به سلامتی قلب و عروق و سلامتی بهتر شد.

برنامه‌های درمانی روان‌شناختی مؤثر شامل درمان رفتاری شناختی، روان‌درمانی، رویکردهای مدیریت مراقبت مشارکتی، درمان کاهش استرس و مدیتیشن است.

آنچه مردم متوجه نمی‌شوند این است که آن‌ها توانایی این را دارند که چگونه به حوادث خارج پاسخ دهند و بنابراین می‌توانند بر نحوه درگیری سیستم عصبی خودمختار آن‌ها را کنترل کنند.

دانشمندان می‌گویند طی چند ماه گذشته چیزهای زیادی در مورد ارتباط ذهن و بدن یاد گرفته‌ایم، اما حتی در دهه گذشته بیشتر توانسته‌ایم با ابزارهای تصویربرداری جدید و روش‌های جدید برای اندازه‌گیری اینکه چگونه ذهن می‌تواند بر بدن تأثیر بگذارد، بیشتر بدانیم. مهم‌تر از همه، دانشمندان در حال یادگیری چگونگی آموزش افراد در استفاده از ذهن خود برای تأثیر مثبت بر بدن انسان‌ها هستند که منجر به کاهش بسیاری از بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مزمن؛ همچنین باعث افزایش طول عمر می‌شود.

مراقبت‌های بهداشت روان

ذهن و بدن ما جدایی‌ناپذیر هستند. امید می‌تواند سرطان را بهبود بخشد. بیماری قلبی و افسردگی معمولاً با هم اتفاق می‌افتند. مغز همچنین عضوی است که سایر اندام‌ها مانند قلب، غده فوق کلیه و معده ما را کنترل و پیام‌های آن‌ها را دریافت می‌کند. ما می‌توانیم بسیاری از عملکردهای بدن خود را با آموزش ذهن خود، کنترل کنیم، این، یکی از دلایلی است که فکر می‌کنیم هوشیاری و مراقبه می‌تواند از آسیب استرس سمی جلوگیری کرده و آن را التیام بخشد.

مردم باید بر روی چگونگی ارتباط استرس و سلامت قلب و همه تغییرات ملموسی که می‌توانند برای محافظت از قلب خود امروز ایجاد کنند، متمرکز شوند.

هفت تمرین اثبات‌شده برای کاهش استرس:

  • عادات خواب سالم
  • تغذیه‌ی خوب
  • ورزش منظم
  • استفاده از فضای باز
  • ذهن آگاهی یا مراقبه
  • تعامل اجتماعی
  • یوگا
یوگا ورزشی برای خوش بینی و سلامت قلب
یوگا ورزشی برای خوش بینی و سلامت قلب

کلام آخر:

اگر واقعاً می‌خواهید به افراد کمک کنید که سالم بمانند و به بهترین نحو بهبود یابند؛ بنابراین باید به روش‌های روان روان‌شناختی و ذهنی بدن برای این کار بیندیشید. به‌علاوه، بیشتر مشکلات بهداشتی ما که باعث مرگ افراد می‌شود – ازجمله COVID19 بسیار تحت تأثیر مشکلات روانی قرار دارند.

محققان معتقدند استرس مزمن از طریق التهاب کنترل نشده-از بین بردن سیستم ایمنی بدن- و برخی رفتارهای ناسازگار که انسان مستعد استرس دارد مانند استعمال دخانیات، پرخوری و استفاده بیش‌ازحد از الکل یا مواد است، به بیماری قلبی و التهاب کمک می‌کند.

این مشکلات با آسیب رساندن به دیواره رگ‌های خونی کوچک که قلب را تغذیه می‌کنند و عروق بزرگی که خون را به مغز و بدن منتقل می‌کنند، به بیماری قلبی کمک می‌کنند؛ بنابراین اگر مشکلات بهداشت سلامت روان دارید در اولین فرصت به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5060088/

https://www.healthline.com/health-news/how-improving-your-mental-health-will-help-your-overall-physical-health

https://www.medicalnewstoday.com/articles/mental-well-being-linked-to-better-cardiovascular-and-overall-health#Study-related-limitations

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109718357437

مطالب مرتبط