Skip to content

حقایقی که درباره رژیم خام گیاهخواری نمی دانستید

حقایقی که درباره رژیم خام گیاهخواری نمی دانستید

رژیم غذایی خام گیاهخواری خوراکی‌هایی را شامل می‌شود که گیاهی، خام و فرآوری نشده هستند. در رژیم‌های غذایی خام گیاهخواری، فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت، لبنیات و غذاهایی که نیاز به پخت دارند، حذف می‌شوند.

فواید استفاده از رژیم خام‌ گیاهخواری

افراد شاید ترجیح دهند جهت حفظ سلامتی خود رژیم خام گیاهخواری بگیرند. مواد غذایی که در این سبک از رژیم‌ها استفاده می‌شوند ممکن است با توجه به محل زندگی افراد و اصول اخلاقی آنها متفاوت باشد.

احتمال افزایش سلامتی قلب

با توجه به این که در رژیم غذایی خام گیاهخواری از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود و این خوراکی ها همواره باعث کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شوند، بدین ترتیب سلامت قلب را بهبود ‌می‌بخشد.

در این روش غذایی مقدار زیادی آجیل، بذر گیاه، غلات سبوس‌دار و حبوبات نیز مصرف می‌شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که این مواد غذایی ممکن است میزان کلسترول خون را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه‌خواران ممکن است 75٪ کمتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به بیماری فشار خون و 42٪ کمتر در خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی قرار بگیرند.

علاوه بر این، طبق چندین آزمایش کنترل‌شده تصادفی که از استاندارد‌های طلایی در تحقیقات علمی به شمار می‌رود، مشاهده شده است که رژیم‌های گیاهخواری به ویژه در کاهش کلسترول “بد” یا LDL موثر هستند.

مطالعات اندکی نیز به طور خاص تاثیر رژیم‌های خام گیاهخواری را مورد بررسی قرار داده‌اند. با این حال، مقدار بالای مواد مغذی موجود در غذاهای گیاهی ممکن است نتایج مشابهی با تحقیقات دیگر را نشان دهند؛ اگرچه هنوز هم مطالعات بیشتری نیاز است انجام شود.

مزایای رژیم خام گیاهخواری

ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد

رژیم غذایی خام گیاهخواری ممکن است خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد. همانطور که قبلا گفته شد، دلیل آن ممکن است تا حدی به خاطر استفاده از میوه‌ها و سبزیجات باشد که باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شوند.

بعلاوه این رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌باشد که ماده‌ای مغذی جهت کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین است. طبق مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته مشخص شد رژیم‌های گیاهخواری 12٪ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند و بدین ترتیب یکی از موثرترین رژیم‌های غذایی محسوب می‌شوند. 

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

به نظر می‌رسد یک رژیم غذایی خام گیاهخواری می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و مانع افزایش آن شود. در حقیقت تحقیقات همواره نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی خام گیاهخواری باعث کاهش چربی بدن می‌شوند.

در یکی از مطالعات دیده شده که افرادی که بیش از 3.5 سال رژیم‌های غذایی خام‌خواری مختلف گرفته‌اند، حدود 22-26 پوند (10-12 کیلوگرم) وزن کم کرده‌اند. علاوه بر این، افرادی که بیشترین درصد میزان استفاده از غذای خام را در رژیم غذایی خود داشتند، دارای کمترین میزان شاخص توده بدنی (BMI) بودند.

برای سنجش شاخص توده بدنی (BMI) خود کلیک کنید

در مطالعه‌ای دیگر، درصد چربی بدن افرادی که رژیم خام گیاهخواری گرفته بودند، در کل 7 الی 9.4 درصد کمتر از افرادی بود که از رژیم‌های معمول آمریکایی استفاده می‌کردند. چندین تحقیقات با استانداردهای بالای دیگر نیز گزارش و تصدیق کرده‌اند که رژیم‌های غذایی کم چرب گیاهخواری، برای کاهش وزن به صورت ویژه‌ای موثر هستند.

همچنین بخوانید: رتبه بندی برترین رژیم های دنیا در سال 2020

خطرات احتمالی استفاده از رژیم خام گیاهخواری

اگر برنامه مناسبی نداشته باشید، استفاده از رژیم غذایی خام گیاهخواری ممکن است با خطراتی همراه باشد.

ممکن است از نظر غذایی نامتعادل باشند

استفاده از رژیم‌های گیاهی می‌تواند در تمامی مراحل زندگی مناسب باشد؛ به شرطی که افراد برای استفاده از این رژیم‌ها برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند. یکی از پیش‌نیازهای یک رژیم غذایی گیاهی کاملا برنامه‌ریزی شده، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در آن است.

می‌توان با مصرف غذاهای مقوی یا مکمل‌ها، مواد مغذی که به طور طبیعی در این رژیم‌ها کم هستند را جبران کرد. ویتامین B12 یکی از مواد مغذی است که به طور طبیعی در رژیم‌های غذایی خام گیاهخواری یافت نمی‌شوند.

کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کم خونی، آسیب به سیستم عصبی، ناباروری، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان شود. با وجود این که سطح ویتامین B12 هر کسی با هر نوع رژیمی ممکن است کم باشد، اما گیاه‌خوارانی که از مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند در معرض کمبود ویتامین بیشتری هستند.

در حقیقت، یکی از تحقیقات نشان داد که 100٪ از کسانی که رژیم غذایی خام گیاهخواری گرفته بودند، کمتر از حد توصیه شده 2.4 میکروگرم ویتامین B12 در روز مصرف کردند. علاوه بر این، بیش از یک سوم از شرکت‌کنندگان این تحقیق، در زمان انجام تحقیقات کمبود ویتامین B12 داشتند.

با این حال، به دلیل این که برخی اعتقاد دارند می‌توان تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تنها توسط خام گیاهخواری دریافت کرد، اغلب افراد در کنار رژیم خام گیاهخواری خود از مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند. این می‌تواند خطر کمبود مواد مغذی در بدن را افزایش دهد.

همچنین به نظر می‌رسد رژیم‌های خام گیاهخواری حاوی کلسیم و ویتامین D کمی باشند و طرفداران این نوع رژیم‌ها معمولا از نمک یددار استفاده نمی‌کنند که خود ممکن است خطر کمبود آن را افزایش دهد.

ممکن است عضلات و استخوان‌ها را تضعیف کند

به دلیل برخی از مسائل رژیم غذایی خام گیاهخواری ممکن است باعث ضعیف شدن عضلات و استخوان‌ها شود. مبتدیان باید بدانند که این روش غذا خوردن می‌تواند موجب کمبود کلسیم و ویتامین D در بدن شود که دو ماده مغذی مورد نیاز برای داشتن استخوان‌هایی محکم هستند.

طی یکی از تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که میزان مواد معدنی و تراکم استخوان در بدن افراد خام گیاه‌خوار کمتر از افرادی بود که یک رژیم استاندارد آمریکایی را دنبال می‌کردند. برخی از خام گیاه‌خوران می‌توانند با قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب، ویتامین D کافی دریافت کنند.

با این حال بدن افراد مسن، افراد ساکن در مناطق شمال کره زمین یا افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ممکن است نتوانند تنها به واسطه قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به طور مداوم ویتامین D کافی دریافت کنند. بعلاوه یک رژیم غذایی خام گیاهی پروتئین بسیار کمی فراهم می‌کند؛ معمولاً کمتر از 10٪ کل کالری موجود در بدن شما در روز.

همچنین بخوانید: ویتامین دی ، منابع و فواید آن برای بدن

اگرچه از نظر تئوری چنین سطح کمی از پروتئین ممکن است نیازهای اساسی بیولوژیکی بدن را تامین کند و کافی باشد، اما برخی شواهد نشان داده‌اند که مصرف بیشتر پروتئین باعث افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود.

پروتئین همچنین برای حفظ توده عضلانی در بدن مهم است، به خصوص زمان‌هایی مانند استفاده از رژیم‌ غذایی خام گیاهخواری که میزان کم کالری منجر به کاهش وزن می‌شود.

همچنین بخوانید: احتمال کمبود کدام مواد مغذی در رژیم گیاهخواری بیشتر است؟

در نهایت، آیا استفاده از یک رژیم خام گیاهخواری مناسب است یا نه؟

استفاده از یک رژیم غذایی خام گیاهخواری، مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و منجر به کاهش وزن می‌شود. اما مشکل این است که تنوع خوراک در این رژیم آنقدر محدود است که باعث کمبود برخی از مواد مغذی در بدن شما می‌شود، یا اینکه ممکن است از این که تنوع غذایی شما کم است دل‌زده شوید.

اگر تصمیم دارید این رژیم غذایی را امتحان کنید، حتماً برنامه‌ای داشته باشید، در یخچال خود انواع مواد غذایی را نگه دارید و از یک متخصص تغذیه در مورد این که چطور می‌توانید یک برنامه غذایی سالم داشته باشید مشاوره بگیرید. رژیم غذایی خام گیاهخواری باعث چندین نوع بیماری از جمله چرخه قاعدگی نامنظم و افزایش شکستگی استخوان می‌شود.

شخصی که رژیم خام گیاهخواری می‌گیرد می‌بایست اطمینان حاصل کند که بدن او کالری و مواد مغذی کافی برای سالم ماندن را دریافت می‌کند. از دیدگاه دانشمندان رژیم خام گیاهخواری برای استفاده طولانی مدت بهترین انتخاب ممکن نیست و کمبود هایی به همراه دارد.

 

مطالب مرتبط