Skip to content

جایگزین های هورمونی در یائسگی

جایگزین های هورمونی در یائسگی

جایگزین های هورمونی در یائسگی چیست؟

درمان جایگزین های هورمونی ( Hormone replacement therapy(HRT)) درمان هایی هستند که برای تسکین علائم یائسگی استفاده می شود. یائسگی زمانی است که تخمدان های زن تولید تخمک را متوقف می کنند و قاعدگی اتفاق نمی افتد. این یک واقعه طبیعی است که پایان سال های باروری را مشخص می کند، درست همانطور که اولین دوره قاعدگی نشان دهنده  آغاز بلوغ است. استروژن و پروژسترون هورمون هایی هستند که نقش اساسی در بدن دارند. در دوران یائسگی، سطح آنها کاهش می یابد و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم جسمی و عاطفی ، از جمله گرگرفتگی ، تغییرات خلقی و خشکی واژن می شود. هدف درمان های جایگزین های هورمونی در یائسگی ترمیم سطح هورمون های زنانه است که می تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد.

انواع هورمون درمانی

در دوران یائسگی ، سطح استروژن کاهش می یابد. برخی از خانمها علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن دارند. HRT یا جایگزین های هورمونی موثرترین روش درمانی برای کاهش علائم یائسگی است.

جایگزین های هورمونی در یائسگی
جایگزین های هورمونی در یائسگی

استروژن 

پزشکان معمولاً استروژن با دوز کم را برای زنانی که عمل جراحی رحم انجام داده اند و زنانی که رحم و تخمدان را با هم برداشته اند توصیه می کنند.  استروژن ها انواع مختلفی دارد که  قرص ها و پچ ها محبوب ترین آنها هستند ، اما این هورمون ها به عنوان حلقه واژن ، ژل یا اسپری نیز موجود است. رایج ترین موارد استفاده شامل:

  • قرص استروژن

قرص ها رایج ترین نوع هورمون درمانی  برای کاهش علائم یائسگی هستند.

  • پچ های استروژن

پچ ها روی پوست شکم قرار می گیرند. بسته به دوز ، برخی از آنها جایگزین می شوند ، در حالی که برخی دیگر مدت زمان استفاده طولانی تری دارند. 

  • استروژن موضعی

کرم ها ، ژل ها و اسپری ها روش های مختلفی برای ورود استروژن هستند. این مواد از طریق پوست جذب شده و مستقیماً وارد جریان خون می شوند. استروژن موضعی معمولاً یک بار در روز استفاده می شود.

  • استروژن های  واژینال

استروژن واژن به صورت حلقه واژن ، کرم یا قرص استروژن واژن در دسترس هستند. به طور کلی ، این روش های درمانی برای خانم هایی که در معرض خشکی واژن ، خارش و سوزش یا درد در هنگام مقاربت هستند استفاده می شود. میزان مصرف بسته به نوع محصول متفاوت است. بیشتر حلقه های واژن باید هر سه ماه تعویض شود. قرص های واژن اغلب روزانه به مدت چند هفته استفاده می شود. بعد از آن ، فقط دو بار در هفته از آنها استفاده می شود. کرم ها ممکن است روزانه ، چندین بار در هفته یا طبق تجویز پزشک استفاده شوند.

پروژسترون 

این روش درمانی ترکیبی نامیده می شود زیرا ترکیبی از استروژن و پروژسترون است و برای زنانی که هنوز رحم خود را دارند استفاده می شود. مصرف استروژن با پروژسترون خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهد. پروژسترون می تواند به کاهش بسیاری از علائم یائسگی ، مانند گرگرفتگی کمک کند.

فواید درمان جایگزینی هورمون

HRT برای اکثر زنانی که از علائم یائسگی رنج می برند یک درمان ایمن و موثر است. خطرات و مزایای HRT ممکن است با سن و سایر مشکلات سلامتی متفاوت باشد. به طور کلی ، مزایای هورمون درمانی بیشتر از خطرات آن است. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش گرگرفتگی متوسط تا شدید

درمان با استروژن می تواند موثرترین درمان برای رفع گرگرفتگی یا تعریق شبانه در دوران یائسگی باشد.

  • کاهش سایر علائم یائسگی

استروژن می تواند علائم یائسگی واژن مانند خارش ، خشکی ، سوزش و ناراحتی در هنگام مقاربت را کاهش دهد.

  • محافظت از استخوان و کاهش شکستگی ها

استروژن به محافظت در برابر بیماری استخوان به نام پوکی استخوان کمک می کند.

  • خطرایجاد علائم را در زنان دارای یائسگی زودرس کاهش می دهد

اگر تخمدان ها قبل از 45 سالگی با جراحی برداشته شوند یا عملکرد طبیعی تخمدان قبل از 40 سالگی به دلیل یائسگی زودرس از بین برود ، تولید استروژن کاهش می یابد. استروژن درمانی می تواند به کاهش خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی ، پوکی استخوان ، سکته مغزی ، زوال عقل و تغییرات خلقی کمک کند.

عوارض هورمون درمانی 

هورمون درمانی برای هر خانم به صورت جداگانه تجویز می شود. برخی از خانم ها ، در مراحل اولیه درمان ، بسته به نوع و دوز درمان جایگزینی هورمون ، عوارض جانبی را تجربه می کنند. این عوارض معمولاً در چند ماه اول درمان از بین می روند که معمولاً شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • حساسیت به پستان
  • خونریزی 
  • احتباس مایعات
  • گرفتگی عضلات پا
  • سو هاضمه
سردرد از عوارض جایگزین های هورمونی
سردرد از عوارض جایگزین های هورمونی

در برخی موارد ، تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند. مصرف قرص های استروژن همراه با غذا علائمی مانند حالت تهوع و سو هاضمه را کاهش می دهد. رژیم کم چربی می تواند به کاهش حساسیت پستان کمک کند . ورزش و کشش منظم می تواند گرفتگی عضلات پا را کاهش دهد.

خطرات درمان جایگزینی هورمون (HRT)

جایگزین های هورمونی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد ، بنابراین پزشک تمام شرایط بیمار را برای تجویز دارو در نظر می گیرد. خطر بیماری هایی مانند:

خطر ابتلا به این بیماری ها با توجه به شرایط هر زن متفاوت است.

چه کسانی نباید از هورمون درمانی استفاده کنند؟

زنان مبتلا به سرطان پستان ، بیماری قلبی یا سابقه لخته شدن خون نباید از هورمون درمانی برای تسکین علائم یائسگی استفاده کنند. زنانی که علائم آزار دهنده یائسگی ندارند نیز نباید از هورمون درمانی استفاده کنند .در عوض ، با پزشک در مورد سایر داروها یا تغییر سبک زندگی که ممکن است محافظت طولانی مدت در برابر این شرایط را فراهم کند ، صحبت کنید.

کلام پایانی 

برخی از افراد می توانند علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را بدون درمان جایگزین های هورمونی و فقط با ایجاد تغییر در سبک زندگی کنترل کنند. خنک نگه داشتن خود ، محدود کردن نوشیدنی های کافئین دار ،کاهش مصرف الکل و داشتن فعالیت بدنی از گزینه هایی است که می تواند توسط این گروه از زنان در نظر گرفته شود.سرانجام ، تعیین اینکه آیا جایگزین های هورمونی گزینه مناسبی برای شماست یا خیر به عهده متخصص زنان است.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/181726

https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-hormone-therapy

https://www.womens-health-concern.org/help-and-advice/factsheets/hrt-know-benefits-risks/

مطالب مرتبط

عوارض زایمان زودرس
دانستنی های پزشکی
هومن حجتی

عوارض زایمان زودرس

عوارض زایمان زودرس همه نوزادان نارس عوارض سلامتی ندارند. اما زود به دنیا آمدن می‌تواند مشکلات پزشکی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند. به

ادامه مطلب »