Skip to content

وقتی احساس می‌کنید نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید چه کاری باید انجام دهید؟

اضطراب زیاد

چرا این گونه احساس می‌کنید چگونه با این احساس مقابله کنیم؟

 اگر تا به حال فکر کرده‌اید که چرا احساس می کنید نمی‌توانید هیچ کاری را به درستی انجام دهید ، ممکن است فکر کنید تنها کسی هستید که این احساس را تجربه کرده‌اید. حقیقت این است که احساس ناتوانی در انجام کارها کاملاً همه گیر است و برای اکثر ما در زمان‌های مختلف اتفاق می افتد.

 در دنیایی که بسیاری از تجربه‌های آن در دنیای دیجیتال است، به راحتی می‌توان فراموش کرد که چهره‌ای که از دوستان، همکاران و عزیزانمان می‌بینیم، نسخه‌ای است که آنها می‌خواهند ما ببینیم و واقعی نیست. بیشتر مردم عکس‌ها و داستان‌هایی درباره لحظات خوب زندگی‌شان به اشتراک می‌گذارند و اکثر آنها زمانی که با مشکلات زندگی رو به رو می‌شوند را به اشتراک نمی‌گذارند.

 دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است این احساس را تجربه کنید و اقدامات مختلفی که می‌توانید برای کاهش آن انجام دهید. در ادامه بخوانید تا بدانید چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید و چگونه همه چیز را در ذهن خود تغییر دهید. چرا احساس می‌کنید نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید؟ دلایل بی پایانی وجود دارد که چرا ممکن است افکار و احساساتی را تجربه کنید که هیچ کاری در زندگی انجام نمی‌دهید درست نیست.

رایج‌ترین دلایل:

 فشار

 این یک مشکل رایج در فرهنگ ما است، به ویژه از زمانی که بیماری همه گیر کرونا شروع شد. استرس زندگی را طاقت فرسا می‌کند و می‌تواند بر توانایی ما برای درست فکر کردن تأثیر بگذارد.

 اگر احساس می‌کنید عصبی، نگران، مضطرب یا افسرده هستید و یک بیماری مزمن که منجر به این احساسات شوند ندارید، به احتمال زیاد استرس دارید. خوشبختانه، شما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه استرس را مدیریت کنید.

احساس ناتوانی در انجام کارها
احساس ناتوانی در انجام کارها

 غرق شدن در اتفاقات زندگی

 وقتی در زندگی اتفاقات زیادی می افتد، ممکن است در مشکلات زندگی غرق شویم و زمانی که این احساس را دارید، شرایط می‌تواند بسیار دشوار باشد. درست مانند زمانی که استرس دارید. از آنجایی که همه ما در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم، این روزها گاهی اوقات مشکلات کوچک بر ما چیره می‌شوند.

 ممکن است احساس کنید که برای شما منطقی نیست که یک کار یا پروژه ساده بیش از حد سنگین به نظر برسد، اما مهم است درک کنید که مغز، سیستم عصبی و قلب ما همیشه در حال چرخش در مشکلات بوده است. وقتی احساس غرق شدن می‌کنید، ذهن شما می‌تواند در یک الگوی پیچیده قرار بگیرد که در آن احساس می‌کند هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهید.

عزت نفس

 همه ما باید بزرگترین قهرمانان زندگی خود باشیم. به این دلیل که داشتن عزت نفس خوب ممکن است شادی شما را افزایش دهد. داشتن عزت نفس بالا به این معنا نیست که فکر می‌کنید همیشه همه چیز را درست انجام می‌دهید، بلکه به این معناست که فکر می‌کنید فردی هستید که توانایی انجام کارها را دارید.

 عزت نفس پایین به طرق مختلف ظاهر می‌شود، مانند احساس نکردن کنترل زندگی، سختی در درخواست کمک، ترس از شکست، نداشتن مرزهای مشخص و مهربانی نکردن با خود.

افزایش عزت نفس می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنید که می‌توانید کارها را در زندگی درست انجام دهید.

 چگونه با این احساس کنار بیایید که هرگز هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهید؟

 در حالی که گاهی اوقات احساس می‌کنید که نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید طبیعی است، این بدان معنا نیست که فقط باید با این احساس زندگی کنید. در عوض، اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید که می‌تواند به فرونشاندن این تصور کمک کند و شما را در مسیر مثبتی در ذهن خود قرار دهد.

 به خودتان اجازه دهید این احساس را داشته باشید

 فرار از مشکلاتمان هرگز باعث از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود و فرار از احساساتمان به ما اجازه نمی‌دهد از آنها عبور کنیم.  گاهی اوقات، تنها کاری که برای گذر از یک احساس باید انجام دهید این است که از تلاش برای مبارزه با آن دست بردارید. وقتی احساس می‌کنید که نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید، یک لحظه وقت بگذارید و به خودتان اجازه دهید این احساس را داشته باشید.  وقتی کمی احساس آرامش کردید، سعی کنید عمیق‌تر در جایی که این احساس از آن سرچشمه می‌گیرد، کاوش کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که آیا مشکل بزرگی وجود دارد که باید با آن مقابله کنید.

 با مرور کارهایی که درست انجام داده‌اید ثابت کنید که اشتباه می‌کنید

 این کار ساده به شما این امکان را می‌دهد که بدانید در مورد اینکه هرگز کاری را درست انجام نمی‌دهید اشتباه می‌کنید. در یک دفترچه یادداشت، در تلفن خود یا در یک سند کامپیوتری، فهرستی از کارهایی که در زندگی انجام داده‌اید، در آنها موفق بوده‌اید، یا در آنها به خوبی کارها را انجام داده‌اید، تهیه کنید. لیست شما لازم نیست پیچیده باشد!

 آیا زمانی پرستار بچه خوبی برای خواهر یا برادر کوچکتر خود بودید؟ از دبیرستان فارغ التحصیل شدی یا از دانشگاه؟ آیا اخیراً دوستی را خندانده‌اید؟ همه اینها کارهایی است که شما درست انجام داده‌اید.

 روزنامه نگاری برای مدیریت استرس مفید است. همچنین راهی برای تجسم این است که شما در واقع بسیاری از کارها را به درستی در زندگی انجام داده‌اید.

 همانطور که با دیگران صحبت می‌کنید با خودتان صحبت کنید

 خودگویی مثبت می‌تواند شما را از موقعیت‌های سخت عبور دهد و همچنین می‌تواند عزت نفس شما را بهبود بخشد. وقتی احساس می‌کنید نمی‌توانید کاری را درست انجام دهید، میز را به سمت خودتان بچرخانید و تصور کنید دوست یا یکی از عزیزانتان این حرف را به شما می‌زند. شما به هر چیزی که دیده‌اید آنها درست انجام می‌دهند اشاره می‌کنید. شما به آنها می گویید که آنها فرد بزرگی هستند که ارزش این را دارند که در مورد خودشان خوب فکر کنند. وقتی سخت است که با خودمان با مهربانی صحبت کنیم، راهی برای حل این مشکل این است که وانمود کنیم داریم با شخص دیگری صحبت می‌کنیم.

 قدم زدن

 پیاده روی نه تنها استرس را کاهش می‌دهد و سلامت شما را بهبود می‌بخشد، بلکه تغییر محیط نیز می‌تواند به شما کمک کند از فضای ذهن منفی خود خارج شوید.

 پیاده روی یک راه عالی برای پاک کردن افکار منفی از این قبیل است که نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. بایستید و گل‌ها را بو کنید، آفتاب را روی بازوهایتان احساس کنید، به نسیمی که روی صورتتان می‌وزد توجه کنید، یا وقتی از کنار همسایه‌ها رد می‌شوید به او سلام بگویید. در حین راه رفتن، اجازه دهید افکارتان از این ایده دور شوند که نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. وقتی به خانه می‌رسید، ممکن است کمی احساس بهتری داشته باشید.

پیاده روی

 با یک دوست یا عزیز صحبت کنید

 نگه داشتن احساسات خود باعث رها کردن آنها یا حتی بهتر از آن، کمک به آنها برای تغییر احساسات مثبت نمی‌شود. صحبت کردن با دیگران و داشتن ارتباطات برای خوشبختی انسان حیاتی است، بنابراین حتی اگر احساس می‌کنید نمی‌خواهید در مورد این موضوع صحبت کنید، احتمالاً پس از انجام این کار احساس بهتری خواهید داشت.

 اگر به نظر می‌رسد که کسی نیست که با او صحبت کنید، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا شروع به ایجاد و تقویت ارتباطات انسانی در زندگی خود کنید.

 اگر می‌خواهید با کسی در مورد این احساس صحبت کنید اما نگران، عصبی یا خجالت زده هستید، می‌توانید ابتدا پیامک یا ایمیل ارسال کنید.

 از یک دوست یا یکی از عزیزان بپرسید که آیا آنها توانایی عاطفی را دارند که به شما کمک کند تا از طریق یک احساس دشوار به شما کمک کند تا حد و مرزها را تمرین کنید و اگر آنها بگویند بله، احتمالاً احساس امنیت بیشتری خواهید کرد، زیرا می دانید که آنها این شرایط را دارند. فضای احساسی برای شما در نظر گرفته شده است.

خودمراقبتی را تمرین کنید

 خودمراقبتی یک تسکین دهنده عالی استرس است و همچنین به شما کمک می‌کند احساس مثبت‌تری نسبت به خود داشته باشید. خودمراقبتی هر کاری است که برای خود انجام می‌دهید و به شما احساس خوبی می‌دهد. این می‌تواند فیزیکی باشد، مانند حمام کردن، یا احساسی، مانند دراز کشیدن و گوش دادن به موسیقی آرامش بخش.

 یک کار خوب انجام بدهید

 علم ثابت کرده است که انجام کارهای محبت آمیز برای دیگران به ما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشیم. این رفتار اجتماعی نامیده می‌شود و حتی اگر لزوماً نمی‌دانید که چرا کمک به دیگران باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید، اما باید بدانید که اعمال محبت آمیز نسبت به دیگران به رفاه عاطفی ما کمک می‌کند و زمانی که از نظر عاطفی مثبت‌تری احساس می‌کنید، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که بسیاری از کارها را در زندگی درست انجام می‌دهید.

 علاوه بر این، یک عمل محبت آمیز نیز کاری است که شما درست انجام داده‌اید. همه وقتی برنده می‌شوند که شما نسبت به دیگران خیرخواه باشید.

 استراحت کنید

 اگر فقط به استراحت نیاز داشته باشید، در زندگی شکست نیست. همه ما به استراحت نیاز داریم و همه ما از گرفتن آنها سود می‌بریم. استراحت کردن استرس را کاهش می‌دهد، ما را به طور کلی بهره وری می‌کند و ذهنمان را پاک می‌کند.

 این آخرین کار کلیدی است برای برطرف شدن زمانی که احساس می‌کنید نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید. استراحت نیازی به پیچیدگی ندارد و هیچ کار خاصی وجود ندارد که باید آن را انجام دهید.

فقط مکث کنید، از خود بپرسید که آیا می‌خواهید چند دقیقه استراحت کنید و ببینید که این شما را به کجا می‌رساند. اگر شما را مستقیماً به کاناپه هدایت کند، خوب است چن قرار است استراحت بی فایده باشد.

کلام آخر

احساس اینکه نمی‌توانید هیچ کاری را درست انجام دهید اتفاق میافتد، اما نیازی به گیر کردن در این احساس نیست. با ابزارهای بالا، شما قدرت تغییر این طرز فکر را دارید. یکی از اقدامات پیشنهادی را امتحان کنید تا بزودی متوجه شوید که در واقع بسیاری از کارها را در زندگی درست انجام می‌دهید.

منبع

https://www.verywellmind.com/what-to-do-when-you-feel-like-you-cant-do-anything-right-5218204

مطالب مرتبط